Gå til innhold

Har man mer rettigheter med asperger diagnose? Hva er din erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg utredes for asperger. Behandler har sagt at dersom en får diagnosen har man mer rettigheter og vil få varig tilrettelegging i f.eks jobb og lengre behandlingstid (dvs med andre diagnoser vil man bli avsluttet når man ses på som ferdig behandlet mens med asperger vil man få behandling som går over lengre tid).

Hva er din erfaring? 

Anonymkode: cdc01...852

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ingen rettigheter i psykiatrien med å skulle få gå lengre(fikk beskjed om at det var lite de kunne gjøre da jeg ikke klarte nyttiggjøre meg av terapien) men jeg har fått tilrettelagt høyere utdanning og vet jeg kan få tilrettelagt arbeidsplass i fremtiden.

Anonymkode: 8dbbe...c3b

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen automatikk i det, men dersom du foreksempel skulle søke helseytelser hos NAV så forutsetter det diagnose i bunn, selv om det er funksjonen som er avgjørende for hvorvidt du fyller vilkår. 

Anonymkode: 7f2d0...850

AnonymBruker
Skrevet

Ja de med Asperger klarer ikke fungere i vanlig skole eller jobb så de trenger tilrettelegging. Det er derfor de får tilrettelegging. 

Anonymkode: 5fc00...f45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er i stand til å jobbe, så kvalifiserer Asperger til uføretrygd.

Anonymkode: f68ae...efa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke er i stand til å jobbe, så kvalifiserer Asperger til uføretrygd.

Anonymkode: f68ae...efa

hvorfor får man uføretrygd ved Asperger?

Anonymkode: 3e8e4...846

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hvorfor får man uføretrygd ved Asperger?

uføretrygd mener jeg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med mange som har en grad av Asperger. Det som typisk skiller seg ut er at de tar ting veldig bokstavelig og kommer i ofte småkonflikter på grunn av misforståelser. De er med andre ord sosialt inkompetente. Mange av de jeg jobber med er også ekstremt intelligente, men har også veldig snevre interessefelt. 

Anonymkode: 9a0d5...7ba

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for krenkende innlegg og brudd på opphavsrett, og svar til det.

_popcorn_, mod

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 15.36):

Jeg fikk ingen rettigheter i psykiatrien med å skulle få gå lengre(fikk beskjed om at det var lite de kunne gjøre da jeg ikke klarte nyttiggjøre meg av terapien) men jeg har fått tilrettelagt høyere utdanning og vet jeg kan få tilrettelagt arbeidsplass i fremtiden.

Anonymkode: 8dbbe...c3b

Så leit at du fikk den beskjeden fra psykiatrien. Men fint at du har fått tilrettelagt da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg jobber med mange som har en grad av Asperger. Det som typisk skiller seg ut er at de tar ting veldig bokstavelig og kommer i ofte småkonflikter på grunn av misforståelser. De er med andre ord sosialt inkompetente. Mange av de jeg jobber med er også ekstremt intelligente, men har også veldig snevre interessefelt. 

Anonymkode: 9a0d5...7ba

Jeg tar ikke ting bokstavelig og kommer veldig sjeldent i konflikt, har heller ikke snevert interesse. Tror du jeg fortsatt kan ha diagnosen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 15.19):

Jeg utredes for asperger. Behandler har sagt at dersom en får diagnosen har man mer rettigheter og vil få varig tilrettelegging i f.eks jobb og lengre behandlingstid (dvs med andre diagnoser vil man bli avsluttet når man ses på som ferdig behandlet mens med asperger vil man få behandling som går over lengre tid).

Hva er din erfaring? 

Asperger er ingen psykisk lidelse i seg selv,så du får ikke lenger behandlingstid for andre psykiske lidelser fordi du har Asperger. Hva jobb angår kan du få jobb i tilrettelagt bedrift om du ikke fungerer i vanlig jobb,men du får ikke tilrettelegging på vanlig arbeidsplass fordi i har Asperger 

Anonymkode: 37b91...16a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...