Charlotte66 Skrevet 23. juni 2021 #1 Skrevet 23. juni 2021 Hei! Hadde time i morges hos fastlegen for å ta denne glykosetoleransetesten. Og jeg hadde hørt at det gjøres via blodstikk i fingeren. Men hos meg var det begge ganger i innerste albuesida. Så med det første stikk målte sykepleieren glykosenivået for å kunne gi denne sukkerdrinken og det var greit. Så da drakk jeg det og måtte vente i 2t. Etterpå tok hun altså blodprøve igjen, nå i andre armen og sa at jeg får svar neste uke?? Det hørtes rar ut? Er det ikke sånn at man får svar med én gang? Er litt usikker nå...
Gjest ATLAS6 Skrevet 23. juni 2021 #2 Skrevet 23. juni 2021 Enten tar man stikk i fingen eller på innsiden av albuen. Begge deler måler glukosen, men når de tar prøvene på glass så kan de også analyseres for kontrolltest på sykehuslaboratoriet. De måler først ditt fastende blodtrykk når du kommer. Husk at du ikke skal spise eller drikke noe etter kl 00:00 dagen før testen, ca 8-12 timer før du skal teste deg. De måler og noterer ditt blodsukkernivå. Så får du sukkerdrinken hvis ikke ditt fastende blodsukker er for høyt. Du venter så i 2 timer, uten mat og drikke, så måler de blodsukker på etter tiden har gått. Grunnen til at de måler det etter 2 timer og ikke umiddelbart er fordi det tar tid før blodsukkeret stiger, og etter 2 timer har man nådd "toppen" av stigningen. Grunnen til de ikke gir deg svar er fordi det er jordmor og ev. lege som skal analysere svaret utifra din helsetilstand osv.
Charlotte66 Skrevet 23. juni 2021 Forfatter #3 Skrevet 23. juni 2021 @ATLAS6 Tusen hjertelig takk for svaret ☺️!
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #4 Skrevet 23. juni 2021 De sender inn blodprøven din for å sjekke langtidsblodsukker. En vanlig test som måler der og da får du svar på med en gang. Anonymkode: 9ce44...dcf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå