Gå til innhold

Hvorfor får folk barn for å «lappe forholdet»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk som egentlig er i ferd med å gå fra hverandre får flere barn, som et forsøk på å «redde forholdet»? Det ender jo *alltid* med brudd uansett, og da er det plutselig 2-3 barn som ender som skilsmissebarn, noe som er krevende for barna, pluss krevende for de som blir aleneforeldre annenhver uke (inntil de får nye partnere da). Så, hvorfor gjør noen dette?

Anonymkode: 1c854...308

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmm, ekteskapet vårt er på vei i oppløsning, skal vi få et barn for å se om det hjelper? Aldri opplevd noen som gjør dette. At folk i dårlige forhold får barn og så skiller seg mens barna er små betyr ikke at de fikk barna for å prøve å redde forholdet, selv om du som utenforstående kanskje tolker det slik. Du burde synse litt mindre om andre menneskers liv. Alle vet svært mye mindre om andre mennesker enn de selv tror de vet. 

Anonymkode: f0a16...ae0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hmm, ekteskapet vårt er på vei i oppløsning, skal vi få et barn for å se om det hjelper? Aldri opplevd noen som gjør dette. At folk i dårlige forhold får barn og så skiller seg mens barna er små betyr ikke at de fikk barna for å prøve å redde forholdet, selv om du som utenforstående kanskje tolker det slik. Du burde synse litt mindre om andre menneskers liv. Alle vet svært mye mindre om andre mennesker enn de selv tror de vet. 

Anonymkode: f0a16...ae0

Jeg synser eller tolker ikke, det er mange som har sagt dette rett ut, eller som kjenner noen som har hatt det sånn. De har sagt at de tenkte at forholdet skulle få en ny oppblomstring, men når det er dårlig fra før, de har nesten aldri sex, tar ikke på hverandre, sitter bare på tlf osv, så er det rart at man tror at et nytt barn skal fikse det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk tenker ofte fremover på behov uansett, er menneskelig natur uavhengig av omgivelsenes status. Vet om noen som kjøpte hus til 18 millioner sammen, selv om forholdet var kjøligere enn Nordpolen. Ble brudd 6 måneder etterpå.

Vet om mange som kjøper hus og pusser opp, så når oppussingsperioden er over - da er det brudd. 

Anonymkode: e8d6d...fb6

AnonymBruker
Skrevet

Enten så tør de ikke å være ærlige nok med seg selv og sin partner om at "vårt forhold er faktisk såpass svakt/har dette som et svakt punkt og hadde dermed ikke tålt det".

Eller.... Jeg har sett enkelte tråder her inne der kvinnen i forholdet har innsett at relasjonen nærmer seg slutten, men lurer på om barn1 skal få søsken til tross for dette. Så med noen få er det det at barn skal få ha hel-søsken, men personlig skjønner jeg ikke noen av disse begrunnelsene.

Anonymkode: b324c...a7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet om mange som kjøper hus og pusser opp, så når oppussingsperioden er over - da er det brudd.

Anonymkode: e8d6d...fb6

Oppussing blir i flere samlivsspalter erklært som en av hovedgrunnene til at mange par slår opp. Altså har ikke forholdet nødvendigvis vært dårlig før de startet å pusse opp. Men det er en grunn til at jeg og min partner eksplisitt aldri skal kjøpe oppussingsobjekt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enten så tør de ikke å være ærlige nok med seg selv og sin partner om at "vårt forhold er faktisk såpass svakt/har dette som et svakt punkt og hadde dermed ikke tålt det".

Eller.... Jeg har sett enkelte tråder her inne der kvinnen i forholdet har innsett at relasjonen nærmer seg slutten, men lurer på om barn1 skal få søsken til tross for dette. Så med noen få er det det at barn skal få ha hel-søsken, men personlig skjønner jeg ikke noen av disse begrunnelsene.

Jeg tror du kan ha rett i begge deler! Kan det være at kvinnen styrer dette mest..? Altså, at det er kvinnen som bestemmer at de må få et barn til, for da kan hun fokusere på det, og ikke på hvor dårlig forholdet er?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har også hørt noen varianter av denne, de (eller hun/han) vet at de ikke kommer til å holde sammen «for alltid», men velger å få de barna de ønsker seg sammen for å slippe flere fedre/mødre. Kan forstå det så lenge begge er gode foreldre, logistikken blir definitivt enklere. De eldste ville jo blitt skilsmissebarn uansett, men det blir kanskje litt tyngre for foreldrene.

Anonymkode: 3a273...a8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har også hørt noen varianter av denne, de (eller hun/han) vet at de ikke kommer til å holde sammen «for alltid», men velger å få de barna de ønsker seg sammen for å slippe flere fedre/mødre. Kan forstå det så lenge begge er gode foreldre, logistikken blir definitivt enklere. De eldste ville jo blitt skilsmissebarn uansett, men det blir kanskje litt tyngre for foreldrene.

Anonymkode: 3a273...a8b

Klart, hvis de er 45-50 ++. Men hvis de skilles i 30-årene kan de jo fint få både ett og to barn med ny partner? Da er det jo bare ”tungvint” å ha 2-3 fra før?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to ulike par som har gjort dette. De har begge (kvinnene i forholdene) vert åpen om at de fikk attpåklatten for å «redde» forholdet. Tanken var at ett nytt barn og en ny småbarnstid skulle bringe dem nærmere, at de ble ett team igjen som hadde ett felles «prosjekt».

De holdt ut (begge parene) ett par år etter siste barnet kom. Da innså de at det var jo nettopp den første småbarnsperioden som drev dem fra hverandre og at det var forseint å reparere. Da de fikk første kull ble de «familien as» og fungerte godt som nettopp dette. Parene samarbeidet bra om barna og familielivet da de var sammen, men tok ikke vare på hverandre. Nettopp fordi de samarbeidet så bra og var ett godt «team» i småbarnsfasen så innbilte de seg at det var nøkkelen til å finne sammen igjen.

Det var kort oppsummert slik som jeg forsto tankegangen deres da. Kan jo vere flere ting som lå bak også. Selv kunne jeg aldri tenkt tanken på at et nytt barn og en ny babytid ville bringe meg og minn mann nermere. Når småbarnstiden er over så håper jeg at vi har vokst og utviklet oss og greier å finne felles interesser igjen. Vi står mitt oppi det nå og selv om vi prøver så er det ikke så enkelt å pleie forholdet i denne tiden. Det er vi klar over og vet det bare er en fase.

Anonymkode: 3d5ac...602

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting lapper sammen et skrantende forhold som våkennetter, byssing, gulp og bleier 😅

Et tips, om valget er baby eller langweekend på spa. Velg spa 

Anonymkode: 907b1...7d1

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mer sånn at man virkelig når bunnen og tenker at nå er det slutt. Men så snakker de, vil prøve på nytt. Alt er veldig fryd og gammen i noen uker, og vips er dama gravid.

Anonymkode: d3917...885

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingenting lapper sammen et skrantende forhold som våkennetter, byssing, gulp og bleier 😅

Et tips, om valget er baby eller langweekend på spa. Velg spa 

Anonymkode: 907b1...7d1

Nei nettopp!😅 Skjønner ikke hvorfor noen velger barn som livbøye for et forhold.. 

Skrevet

Fordi mange folk er ganske dumme, rett og slett uintelligente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...