GammelKaktus Skrevet 23. juni 2021 #41 Skrevet 23. juni 2021 MorTil2 skrev (8 minutter siden): Ifølge FHI sin egen statistikk er det totalt 6 personer mellom 0 -39 som er registrert med Covid-19 assosiert død. Du kjenner alle disse? Og alle var unge, spreke og veltrente? Ingen med underliggende sykdom? Tro det eller i men det går faktisk an å ha venner og bekjente i utlandet. Og ja, alle var unge, friske og ingen underliggende sykdom, hun ene var gravid men det er det. 3
miss spjåk Skrevet 23. juni 2021 #42 Skrevet 23. juni 2021 MorTil2 skrev (8 minutter siden): Men det står jo også at tallene baserer seg på grunnlag fra 2020. Tror tiltakstrettheten har vært større i 2021 enn i 2020, og at spredningen av ikke symptomatisk smitte kan være større i år enn i fjor. Særlig blant unge. Noe det også påpekes i artikkelen. Sant det. Jeg reagerte på at de skrøt om at Norge har hatt så god smittesporing og at det forklarer det lave mørketallet, det er nemlig ikke erfaringen til flere av de jeg vet om som ble smittet. Flere fikk ikke spørsmål om hvem de hadde vært i kontakt med engang og måtte selv ta opp temaet. Amatørmessig. Men varierer sikkert veldig fra sted til sted.
Collan Skrevet 23. juni 2021 #43 Skrevet 23. juni 2021 5 hours ago, rosemarin said: Hva er da poenget med at mange må vaksinere seg så vi får flokkimunitet for å beskytte de som av en eller annen grunn ikke kan ta vaksinen? Poenget er at ved høy nok vaksinasjonsgrad vil det være veldig lite sannsynlig at smitte sprer seg, slik at de med tilstander som gjør at de ikke kan ta vaksinen, eller at vaksinen ikke virker på dem, kan færdes noenlunde trygt i samfunnet. For meslinger vil det si at ca. 95% av befolkningen må være smittet, hva den må være for coronaviruset vet ingen, men jeg har sett tallet 80% mange steder. Det er klart, vi vil ha flokkimmunitet selv om noen nekter å vaksinere seg, så lenge denne andelen ikke er for stor. I USA sliter de med en høy andel antivaksere i noen regioner, særlig i regioner som overveiende stemmer republinkansk. I disse regionene vil de sannsynligvis ikke oppnå flokkimmunitet, og de vil sannsynligvis få større eller mindre utbrudd med ujevne mellomrom. 2
rosemarin Skrevet 23. juni 2021 #44 Skrevet 23. juni 2021 Collan skrev (9 minutter siden): Poenget er at ved høy nok vaksinasjonsgrad vil det være veldig lite sannsynlig at smitte sprer seg, slik at de med tilstander som gjør at de ikke kan ta vaksinen, eller at vaksinen ikke virker på dem, kan færdes noenlunde trygt i samfunnet. For meslinger vil det si at ca. 95% av befolkningen må være smittet, hva den må være for coronaviruset vet ingen, men jeg har sett tallet 80% mange steder. Det er klart, vi vil ha flokkimmunitet selv om noen nekter å vaksinere seg, så lenge denne andelen ikke er for stor. I USA sliter de med en høy andel antivaksere i noen regioner, særlig i regioner som overveiende stemmer republinkansk. I disse regionene vil de sannsynligvis ikke oppnå flokkimmunitet, og de vil sannsynligvis få større eller mindre utbrudd med ujevne mellomrom. Ja det er jo det vi trodde. Men om du leser sakene med Anne spurkland som er utg punktet for denne tråden så sier jo hun noe annet. 1
hlidskjalf Skrevet 23. juni 2021 #45 Skrevet 23. juni 2021 stan skrev (8 timer siden): De som ikke tar koronavaksine, kommer til å bli smittet, sier immunolog Anne Spurkland. Et viktig poeng. Alternativet er ikke vaksine eller ikke vaksine. Alternativet er vaksine eller sykdom. https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2021/06/23/Ekspert-Du-får-vaksine-eller-covid-24168026.ece Da velger jeg covid, takk. 6
stan Skrevet 23. juni 2021 Forfatter #46 Skrevet 23. juni 2021 hlidskjalf skrev (Akkurat nå): Da velger jeg covid, takk. Hvorfor? 1
hlidskjalf Skrevet 23. juni 2021 #47 Skrevet 23. juni 2021 (endret) Bjørn Andreas Bull Hansen laget video om dette. Endret 23. juni 2021 av hlidskjalf 3
hlidskjalf Skrevet 23. juni 2021 #48 Skrevet 23. juni 2021 stan skrev (5 minutter siden): Hvorfor? Fordi covid ikke er farlig for de aller fleste av oss. Vaksinen er mer tvilsom. 8
Collan Skrevet 23. juni 2021 #49 Skrevet 23. juni 2021 33 minutter siden, rosemarin said: Ja det er jo det vi trodde. Men om du leser sakene med Anne spurkland som er utg punktet for denne tråden så sier jo hun noe annet. Det hun mener er at coronaviruset er såpass smittsomt at man løper en stor risiko for å bli smittet hvis man velger å ikke ta vaksinen, men at en del ser ut til å tro at de kan velge mellom vaksine eller ingenting, altså ingen smitte+ingen vaksine. Per nå er vi langt unna flokkimmunitet i Norge, det er bare noen byer som f. eks. San Francisco som har kommet så langt. I Norge ser det ut til at over 90% av de som får tilbud om vaksine vil si ja, så vi vil kanskje nå flokkimmunitet en stund utpå høsten. Så lenge antivakserne ikke er for mange vil de ikke ødelegge for flokkimmuniteten i Norge, men hvis de vil ut og reise løper de en stor risiko for å bli smittet. Det er mye høyere andel antivaksere mange land, særlig i land med lav tillit til myndighetene som i Frankrike, Spania, store deler av Øst-Europa etc. 2
Justlooking Skrevet 23. juni 2021 #50 Skrevet 23. juni 2021 Helt klart covid. Mulighetene er små for å få det og også små for å dø om man får det. Senvirkning etter virussykdom kan man få ved andre virus også. Finnes ikke redd for dette viruset i det hele tatt. Vaksinen som er betinget godkjent aner man heller ikke senvirkningen av. 11
Collan Skrevet 23. juni 2021 #51 Skrevet 23. juni 2021 10 minutter siden, hlidskjalf said: Fordi covid ikke er farlig for de aller fleste av oss. Vaksinen er mer tvilsom. Den indiske mutasjonen har ca. dobbelt så høy dødelighet som "originalen", og ser ut til å ramme unge folk hardere. Pfizer-vaksinen har nå vært gitt til mange titalls millioner mennesker, det er ikke registrert noen signifikante alvorlige bivirkninger. De fleste får muskelverk og småfeber i en dag eller tre, men det er til å leve med. Derimot er det mange som får senskader i mange måneder etter Covid19, er du fremdeles sikker på at du heller vil ha Covid19? 4
Collan Skrevet 23. juni 2021 #52 Skrevet 23. juni 2021 3 minutter siden, Justlooking said: Helt klart covid. Mulighetene er små for å få det og også små for å dø om man får det. Senvirkning etter virussykdom kan man få ved andre virus også. Finnes ikke redd for dette viruset i det hele tatt. Vaksinen som er betinget godkjent aner man heller ikke senvirkningen av. Vi vet at mange får senskader i flere måneder av Covid19. Folk som tidligere var spreke blir utslitt av å gå opp en trapp. Det er derimot ikke påvist noen signifikante alvorlige bivirkninger av Pfizer-vaksinen, som nå har vært distribuert til mange titalls millioner mennesker bare i Europa. Hvor mange vaksiner kan du nevne som har kjente bivirkninger som først viser seg etter flere år? Jeg kan bare komme på Pandemrix-vaksinen mot svineinfluensa, som muligens trigget narkolepsi hos folk som var genetisk disponert for det. Det kom av at det var en splintervaksine, altså at den innehold hele viruset, bare "knust i biter". Det var også en del av de som fikk sivneinfluensa som fikk narkolepsi etterpå, så antakelig var det noe med det viruset som kunne trigge det hos folk som var genetisk disponerte. Coronavaksinene inneholder ikke hele viruset, de lærer kroppen å gjenkjenne de karakteristiske piggproteinet på coronaviruset. Vaksinen som gir til helsepersonell og folk i risikogruppen mot sesonginfluensa hver høst er også betinget godkjent hvis jeg husker rett. Det har meg bekjent aldri vært registrert noen signifikante bivirkninger av den. 4
Gjest Tamsi Skrevet 23. juni 2021 #53 Skrevet 23. juni 2021 I en annen tråd her inne er det linket til en studie som viser til tap av grå substans i hjernen til folk som har hatt covid. Som ved begynnende alzheimers. Andel rammede og statistisk signifikans husker jeg ikke detaljene rundt, men det var skremmende å lese. Alzheimers er noe av det nifseste jeg vet, og det bruker såvidt jeg vet en del år på å utvikle seg. Så jeg håper VIRKELIG ikke dette er en reell senskade som så smått begynner å vise seg. Er det så mye som en marginalt forhøyet sjansefor å bli dement i ung alder tar jeg helt ærlig heller en vaksine jeg kan dø av.
ostekaker Skrevet 23. juni 2021 #54 Skrevet 23. juni 2021 stan skrev (8 timer siden): De som ikke tar koronavaksine, kommer til å bli smittet, sier immunolog Anne Spurkland. Et viktig poeng. Alternativet er ikke vaksine eller ikke vaksine. Alternativet er vaksine eller sykdom. https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2021/06/23/Ekspert-Du-får-vaksine-eller-covid-24168026.ece Enda ikke smittet (tror jeg værtfall), tror det skal går bra jeg du. 3
Gjest Tutte Skrevet 23. juni 2021 #55 Skrevet 23. juni 2021 (endret) Tamsi skrev (9 minutter siden): I en annen tråd her inne er det linket til en studie som viser til tap av grå substans i hjernen til folk som har hatt covid. Som ved begynnende alzheimers. Andel rammede og statistisk signifikans husker jeg ikke detaljene rundt, men det var skremmende å lese. Alzheimers er noe av det nifseste jeg vet, og det bruker såvidt jeg vet en del år på å utvikle seg. Så jeg håper VIRKELIG ikke dette er en reell senskade som så smått begynner å vise seg. Er det så mye som en marginalt forhøyet sjansefor å bli dement i ung alder tar jeg helt ærlig heller en vaksine jeg kan dø av. Den linken skulle jeg gjerne sett. Er det folk som har blitt sjekket før og etter de fikk Covid, slik at de vet med sikkerhet at det ikke var tilstede før? Og om det ikke var det, kan det uansett være at det ikke kommer av Covid? Akkurat som det snakkes om tilfeldigheter etter vaksinering. Endret 23. juni 2021 av Tutte
stan Skrevet 23. juni 2021 Forfatter #56 Skrevet 23. juni 2021 hlidskjalf skrev (27 minutter siden): Fordi covid ikke er farlig for de aller fleste av oss. Vaksinen er mer tvilsom. Justlooking skrev (27 minutter siden): Helt klart covid. Mulighetene er små for å få det og også små for å dø om man får det. Senvirkning etter virussykdom kan man få ved andre virus også. Finnes ikke redd for dette viruset i det hele tatt. Vaksinen som er betinget godkjent aner man heller ikke senvirkningen av. Det dere påstår er faktisk feil. Sannsynligheten av skader ved covid er veldig mye større enn for vaksinene. Nå er det vaksinert hundrevis av millioner på verdensbasis. Andelen som melder om alvorlige bivirkninger er svært liten. Tilsvarende tall for Norge. Andelen som rammes hardt av covid er flere faktorer større. Også for unge mennesker. Nå når samfunnet åpnes vil de som ikke er vaksinerte være utsatt. De vaksinerte kan fortsatt være bærere, og vi må forvente mye mer smitte i en periode. Jeg håper dere for egen del revurderer. 5
stan Skrevet 23. juni 2021 Forfatter #57 Skrevet 23. juni 2021 ostekaker skrev (13 minutter siden): Enda ikke smittet (tror jeg værtfall), tror det skal går bra jeg du. Du tror? Snart åpner samfunnet igjen, smitten vil spre seg mye lettere enn før. Hva med å være sikker? 3
ostekaker Skrevet 23. juni 2021 #58 Skrevet 23. juni 2021 FrøkenMånestråle skrev (5 timer siden): . Kjenner såpass mange unge, friske og trente folk som har dødd av dette her at jeg synes ikke det er verdt å ta sjansen på å ikke ta vaksine. What 😆 3
zemer Skrevet 23. juni 2021 #59 Skrevet 23. juni 2021 Collan skrev (32 minutter siden): Den indiske mutasjonen har ca. dobbelt så høy dødelighet som "originalen", og ser ut til å ramme unge folk hardere. Pfizer-vaksinen har nå vært gitt til mange titalls millioner mennesker, det er ikke registrert noen signifikante alvorlige bivirkninger. De fleste får muskelverk og småfeber i en dag eller tre, men det er til å leve med. Derimot er det mange som får senskader i mange måneder etter Covid19, er du fremdeles sikker på at du heller vil ha Covid19? Er ikke sikkert at en får covid om en ikke er vaksinert. Hvordan kan hun påstå noe sånt? Uansett vet ingen om senvirkninger av vaksinen. 3
zemer Skrevet 23. juni 2021 #60 Skrevet 23. juni 2021 stan skrev (1 minutt siden): Du tror? Snart åpner samfunnet igjen, smitten vil spre seg mye lettere enn før. Hva med å være sikker? Og det er du med vaksine? De kan også dø av covid. 2
Fremhevede innlegg