Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
norw skrev (2 minutter siden):

Det er litt av et sjansespill. Fatter ikke at du tør. 

Det er ikke "ta vaksinen eller få Covid-19 og dø". De aller, aller fleste som får Covid-19, over 80%, opplever det som en vanlig sesonginfluensa. De som har dødd, har som hovedregel hatt underliggende sykdommer eller vært svekket av alder. Ergo vil % som får et mildt forløp øke parallellt med at risikogruppene får vaksinen.

Så er det de som ikke kan ta vaksinen, pga ulike helsetilstander eller graviditet. De sistnevnte har et begrenset problem, siden de kan ta vaksinen når barnet er født. De førstnevnte må vel dessverre uansett være obs på hvem de omgås.

At en fagperson sier noe, gjør det uansett ikke til en sannhet. FHI og Helsedirektoratet har hatt flere enkeltstående uttalelser, som så er korrigert i ettertid når de har funnet ut hva de alle, ihvertfall offentlig, skal mene.

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MorTil2 skrev (34 minutter siden):

Men den voksne må vel da også isolere seg fra annen risiko og? F eks sesonginfluensa, omgangssyke osv. Har man så svekket helse at man ikke en gang våger å være ute som vaksinert (antar personen er vaksinert?), fordi man mener at man uten tvil vil dø av Covid-19, vil med stor sannsynlighet også oppleve sesonginfluensa, en kraftig omgangssyke eller annen svekkende virussykdom som livstruende. 

Jeg betviler ikke at din bekjent er alvorlig syk. Men jeg lurer noen ganger på hvor realistisk tankegangen er omkring Covid-19 kontra andre smittsomme sykdommer hos de som har isolert seg siden mars i fjor.

Jeg er ikke lege så jeg kan ikke svare på spørsmålene dine. Jeg går tur med hunden til vedkommende (som er en nabo) ettersom hun er eldre og mottar behandling for kreft. 

Skrevet
norw skrev (19 minutter siden):

Det er litt av et sjansespill. Fatter ikke at du tør. 

Med covidvarianten vi har hatt i Norge er det ikke et sjansespill om du har satt deg inn i statistikk over alder og dødelighet. Er man under en viss alder og ved god helse går det greit for langt over 90%. Har man astma, overvekt e.l derimot.. 

Langt over 130 000 nordmenn er smittet. Du kan legge på en god del i den statistikken. Mange har aldri testet seg fordi de har hatt så mild versjon at de ikke visste at de var smittet  Flere kolleger og i omgangskretsen har hatt covid (meg selv inkludert). 

Jeg er bekymret over deltavarianten og aggressive mutasjoner. Fatter ikke hvorfor vi åpner opp for reise nå, uforståelig. Det ideelle ville være å holde Norge "hermetisert". Mulig det aldri hadde fungert likevel, men New Zealand har hatt gode resultater med den taktikken. 

• Liker 5
Skrevet
Zooey skrev (1 time siden):

De isolerer seg til det er påvist flokkimmunitet. Så langt er vi ikke kommet enda. Vi kommer dit kjappere om folk vaksinerer seg. Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå. 

Men, de som er vaksinert smitter fortsatt videre? Hvordan oppnår man flokkimmunitet da? Til alle i samfunnet har hatt en runde med korona?

• Liker 4
Skrevet
Lilje blomst skrev (4 minutter siden):

Men, de som er vaksinert smitter fortsatt videre? Hvordan oppnår man flokkimmunitet da? Til alle i samfunnet har hatt en runde med korona?

Slik jeg forstår det så vet vi ikke om det er mulig å oppnå flokkimmunitet. Det er enda en grunn til at vi som kan ta vaksinen bør gjøre det. Men de som er så sårbare at de ikke kan ta vaksinen har ikke noe annet valg enn å isolere seg. Jeg føler virkelig med de.  https://www.who.int/news-room/q-a-detail/herd-immunity-lockdowns-and-covid-19 

• Liker 2
Skrevet
Zooey skrev (26 minutter siden):

Jeg er ikke lege så jeg kan ikke svare på spørsmålene dine. Jeg går tur med hunden til vedkommende (som er en nabo) ettersom hun er eldre og mottar behandling for kreft. 

Da er hun selvsagt i en risikogruppe, og mulig hun ikke kan ta vaksinen pga behandlingen?

En bekjent av meg tok ikke imot besøkende med et snev av forkjølelse da hun ble behandlet for kreft. 

• Liker 2
Skrevet
MorTil2 skrev (Akkurat nå):

Da er hun selvsagt i en risikogruppe, og mulig hun ikke kan ta vaksinen pga behandlingen?

En bekjent av meg tok ikke imot besøkende med et snev av forkjølelse da hun ble behandlet for kreft. 

Det stemmer nok ja. Hun får kun besøk av sykepleier.

Skrevet
1 hour ago, Lunarstone said:

Dette lurer jeg på også. Personer som ikke kan ta vaksine pga sykdom /tilstander, og små barn. De skal bare få covid de da, eller? 

Det er ingen som har et fasitsvar. Kan hende folk som ikke kan ta vaksinen er på godt norsk «fucked» - altså at de vil bli smittet før eller senere. Alle vi andre kan forhåpentligvis redusere den risikoen for dem. 

Skrevet
miss spjåk skrev (30 minutter siden):

Med covidvarianten vi har hatt i Norge er det ikke et sjansespill om du har satt deg inn i statistikk over alder og dødelighet. Er man under en viss alder og ved god helse går det greit for langt over 90%. Har man astma, overvekt e.l derimot.. 

Langt over 130 000 nordmenn er smittet. Du kan legge på en god del i den statistikken. Mange har aldri testet seg fordi de har hatt så mild versjon at de ikke visste at de var smittet  Flere kolleger og i omgangskretsen har hatt covid (meg selv inkludert). 

Jeg er bekymret over deltavarianten og aggressive mutasjoner. Fatter ikke hvorfor vi åpner opp for reise nå, uforståelig. Det ideelle ville være å holde Norge "hermetisert". Mulig det aldri hadde fungert likevel, men New Zealand har hatt gode resultater med den taktikken. 

Her tror jeg du har rett. Om man hadde testet alle for antistoffer forut for dose 1, tror jeg mange hadde endt opp med en dose, fordi de allerede har hatt sykdommen uten å vite det.

At man nå åpner opp for mer utenlands reising er helt ufattelig. Det er nesten så jeg tenker at jeg ikke vil ta vaksinen ene og alene fordi jeg føler at hele opplegget med "vaksinestatus" misbrukes og ødelegger for alt det som hittil er oppnådd. De fleste jeg kjenner som nå er fullvaksinert sier rett ut at de tar vaksinen ene og alene for å reise. Det er ikke i solidaritet med hverken noe eller noen som helst andre enn seg selv.

• Liker 4
Skrevet
Mysticgirl skrev (1 time siden):

Blir spennende å se hvem som sprer smitten etter sommerferien. Jeg holder en knapp på de fullvaksinerte som reiser verden rundt og glemmer avstand . Mens de uvaksinerte sitter hjemme og holder avstand 😄 

Vi som reiser gjør verden en tjeneste ved å framskynde global flokkimmunitet

:ironi:

• Liker 4
Skrevet

Jeg tar vaksine. Jeg har allerede tatt den første, og fikk leddsmerter og lite energi et par dager. Jeg er likevel ikke i tvil om at jeg skal ta den andre dosen også.

Skrevet
MorTil2 skrev (3 minutter siden):

De fleste jeg kjenner som nå er fullvaksinert sier rett ut at de tar vaksinen ene og alene for å reise.

Sier jo litt om moralen til folk ... Man burde jo ta den for å beskytte seg selv og samfunnet. Vaksiner er veien ut av pandemien.. 

fotosyntesen skrev (2 minutter siden):

Vi som reiser gjør verden en tjeneste ved å framskynde global flokkimmunitet

:ironi:

Det tror jeg må være dagens mest useriøse kommentar... 

• Liker 1
Skrevet
NorthernLight skrev (1 minutt siden):

Sier jo litt om moralen til folk ... Man burde jo ta den for å beskytte seg selv og samfunnet. Vaksiner er veien ut av pandemien.. 

Det tror jeg må være dagens mest useriøse kommentar... 

I gamle dager...så var et emoji med hvitt flagg tegnet for IRONI her på KG

Hilsen hvit gammel mann

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet
Hyrden skrev (2 timer siden):

Da tar jeg heller covid, istedenfor covid og vaksine. 

Jeg også. Går heller og slikker på alle dørhåndtakene i gågatene i byen, enn å ta vaksinen ;) 

Skrevet
fotosyntesen skrev (1 minutt siden):

I gamle dager...så var et emoji med hvitt flagg tegnet for IRONI her på KG

Hilsen hvit gammel mann

:)

Skrevet

Jeg har jo allerede tatt første dose og skal selvsagt ta andre dose og kommer det en tredje tar jeg den og. 

Vil heller ha vaksinen først og så covid for jeg tenker jeg er bedre stilt da. Kjenner såpass mange unge, friske og trente folk som har dødd av dette her at jeg synes ikke det er verdt å ta sjansen på å ikke ta vaksine. 

Ingen av de jeg kjenner som er fullvaksinerte har planer om å reise utenlands dette året. Muligens hun ene men det er av medisinske årsaker. De fleste har planlagt ferie i Norge.

• Liker 1
Skrevet
MorTil2 skrev (18 minutter siden):

Her tror jeg du har rett. Om man hadde testet alle for antistoffer forut for dose 1, tror jeg mange hadde endt opp med en dose, fordi de allerede har hatt sykdommen uten å vite det.

At man nå åpner opp for mer utenlands reising er helt ufattelig. Det er nesten så jeg tenker at jeg ikke vil ta vaksinen ene og alene fordi jeg føler at hele opplegget med "vaksinestatus" misbrukes og ødelegger for alt det som hittil er oppnådd. De fleste jeg kjenner som nå er fullvaksinert sier rett ut at de tar vaksinen ene og alene for å reise. Det er ikke i solidaritet med hverken noe eller noen som helst andre enn seg selv.

Det er mulig jeg tar feil ser jeg nå. Basert på en test med 28 000 nordmenn gjort nylig var seroprevalensen i Norge veldig lav. Dvs få hadde antistoffer. 

I resten av Europa er mørketallene mye høyere enn her: " Til sammenligning er dette tallet i gjennomsnitt 8,4 i Europa. Noe som betyr at for hvert smittetilfelle som er rapportert, er det åtte stykker som ikke er funnet."

https://forskning.no/immunforsvaret-partner-uit-norges-arktiske-universitet/lite-skjult-smitte-i-norge--smittesporerne-har-vaert-flinke/1835080

• Liker 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (27 minutter siden):

Jeg har jo allerede tatt første dose og skal selvsagt ta andre dose og kommer det en tredje tar jeg den og. 

Vil heller ha vaksinen først og så covid for jeg tenker jeg er bedre stilt da. Kjenner såpass mange unge, friske og trente folk som har dødd av dette her at jeg synes ikke det er verdt å ta sjansen på å ikke ta vaksine. 

Ingen av de jeg kjenner som er fullvaksinerte har planer om å reise utenlands dette året. Muligens hun ene men det er av medisinske årsaker. De fleste har planlagt ferie i Norge.

Ifølge FHI sin egen statistikk er det totalt 6 personer mellom 0 -39 som er registrert med Covid-19 assosiert død. Du kjenner alle disse? Og alle var unge, spreke og veltrente? Ingen med underliggende sykdom?

• Liker 13
Skrevet
miss spjåk skrev (21 minutter siden):

Det er mulig jeg tar feil ser jeg nå. Basert på en test med 28 000 nordmenn gjort nylig var seroprevalensen i Norge veldig lav. Dvs få hadde antistoffer. 

I resten av Europa er mørketallene mye høyere enn her: " Til sammenligning er dette tallet i gjennomsnitt 8,4 i Europa. Noe som betyr at for hvert smittetilfelle som er rapportert, er det åtte stykker som ikke er funnet."

https://forskning.no/immunforsvaret-partner-uit-norges-arktiske-universitet/lite-skjult-smitte-i-norge--smittesporerne-har-vaert-flinke/1835080

Men det står jo også at tallene baserer seg på grunnlag fra 2020. Tror tiltakstrettheten har vært større i 2021 enn i 2020, og at spredningen av ikke symptomatisk smitte kan være større i år enn i fjor. Særlig blant unge. Noe det også påpekes i artikkelen.

• Opprett ny...