stan Skrevet 23. juni 2021 #1 Skrevet 23. juni 2021 De som ikke tar koronavaksine, kommer til å bli smittet, sier immunolog Anne Spurkland. Et viktig poeng. Alternativet er ikke vaksine eller ikke vaksine. Alternativet er vaksine eller sykdom. https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2021/06/23/Ekspert-Du-får-vaksine-eller-covid-24168026.ece 19
*luna* Skrevet 23. juni 2021 #2 Skrevet 23. juni 2021 Vaksinerte kan også bli smittet og syke. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9Oy6Xw/saa-syke-kan-vaksinerte-bli-av-delta-varianten 11
Hyrden Skrevet 23. juni 2021 #3 Skrevet 23. juni 2021 Da tar jeg heller covid, istedenfor covid og vaksine. 17
FrittgåendeBurugle Skrevet 23. juni 2021 #4 Skrevet 23. juni 2021 *luna* skrev (44 minutter siden): Vaksinerte kan også bli smittet og syke. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9Oy6Xw/saa-syke-kan-vaksinerte-bli-av-delta-varianten Det er ikke noen som har påstått noe annet? Man reduserer (kraftig) risiko for smitte og alvorlig sykdom ved å vaksinere seg, men 100 % sikker er den jo ikke. 10
rosemarin Skrevet 23. juni 2021 #5 Skrevet 23. juni 2021 Hva er da poenget med at mange må vaksinere seg så vi får flokkimunitet for å beskytte de som av en eller annen grunn ikke kan ta vaksinen? 8
Lunarstone Skrevet 23. juni 2021 #6 Skrevet 23. juni 2021 rosemarin skrev (2 minutter siden): Hva er da poenget med at mange må vaksinere seg så vi får flokkimunitet for å beskytte de som av en eller annen grunn ikke kan ta vaksinen? Dette lurer jeg på også. Personer som ikke kan ta vaksine pga sykdom /tilstander, og små barn. De skal bare få covid de da, eller? 3
bluedot Skrevet 23. juni 2021 #7 Skrevet 23. juni 2021 rosemarin skrev (3 minutter siden): Hva er da poenget med at mange må vaksinere seg så vi får flokkimunitet for å beskytte de som av en eller annen grunn ikke kan ta vaksinen? Hm. Godt spørsmål utifra hva denne eksperten sier. Jeg tenker at dette må gjelde for folk uten underliggende sykdommer som vil leve tilnærmet normalt i samfunnet. Dersom en har immunsystem som er komprimert fra før av må en vel uansett ta forhåndsregler i måten en lever på og omgås andre mennesker. 1
Zooey Skrevet 23. juni 2021 #8 Skrevet 23. juni 2021 Lunarstone skrev (7 minutter siden): Dette lurer jeg på også. Personer som ikke kan ta vaksine pga sykdom /tilstander, og små barn. De skal bare få covid de da, eller? De isolerer seg til det er påvist flokkimmunitet. Så langt er vi ikke kommet enda. Vi kommer dit kjappere om folk vaksinerer seg. Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå. 14
Lunarstone Skrevet 23. juni 2021 #9 Skrevet 23. juni 2021 Zooey skrev (6 minutter siden): De isolerer seg til det er påvist flokkimmunitet. Så langt er vi ikke kommet enda. Vi kommer dit kjappere om folk vaksinerer seg. Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå. Hvordan skal barn isolere seg? De må på skolen. 2
Betasuppe Skrevet 23. juni 2021 #10 Skrevet 23. juni 2021 1 hour ago, stan said: De som ikke tar koronavaksine, kommer til å bli smittet, sier immunolog Anne Spurkland. Et viktig poeng. Alternativet er ikke vaksine eller ikke vaksine. Alternativet er vaksine eller sykdom. https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2021/06/23/Ekspert-Du-får-vaksine-eller-covid-24168026.ece Blir smitta og blir syke uansett: https://www.telegraph.co.uk/news/2021/06/22/israel-faces-virus-surge-vaccinated-israelis-catch-covid-19 15 minutter siden, Lunarstone said: Dette lurer jeg på også. Personer som ikke kan ta vaksine pga sykdom /tilstander, og små barn. De skal bare få covid de da, eller? Ja. Det er effektive behandlingsmetoder som Ivermectin som av en eller annen grunn blir lagt lokk på. 8
Gjest Mysticgirl Skrevet 23. juni 2021 #11 Skrevet 23. juni 2021 Blir spennende å se hvem som sprer smitten etter sommerferien. Jeg holder en knapp på de fullvaksinerte som reiser verden rundt og glemmer avstand . Mens de uvaksinerte sitter hjemme og holder avstand 😄
rosemarin Skrevet 23. juni 2021 #12 Skrevet 23. juni 2021 Zooey skrev (11 minutter siden): De isolerer seg til det er påvist flokkimmunitet. Så langt er vi ikke kommet enda. Vi kommer dit kjappere om folk vaksinerer seg. Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå. Men det er jo nettopp derfor jeg stiller spørsmålet, hun snakker ikke om nå mens vaksineringen foregår, men på sikt, at de som ikke tar vaksinen kommer til å få covid. Isåfall må de isolere seg for alltid 2
Zooey Skrevet 23. juni 2021 #13 Skrevet 23. juni 2021 Lunarstone skrev (5 minutter siden): Hvordan skal barn isolere seg? De må på skolen. Jeg snakker om de som er så alvorlig syke at de vil dø hvis de får covid. Jeg regner med at de barna som det gjelder også isoleres. Selv kjenner jeg kun én voksen som gjør det og hun har isolert seg siden mars i fjor. 3
Zooey Skrevet 23. juni 2021 #14 Skrevet 23. juni 2021 rosemarin skrev (1 minutt siden): Men det er jo nettopp derfor jeg stiller spørsmålet, hun snakker ikke om nå mens vaksineringen foregår, men på sikt, at de som ikke tar vaksinen kommer til å få covid. Isåfall må de isolere seg for alltid Ikke hvis man oppnår flokkimmunitet. Men med reisingen som foregår så kommer vi ikke til å komme dit før om flere år. 1
stan Skrevet 23. juni 2021 Forfatter #15 Skrevet 23. juni 2021 Erfaringene er at de som er vaksinert får et mildere sykdomsforløp. Så selv om vaksinene ikke gir 100 % beskyttelse mot å få covid, så gir de alle en beskyttelse mot alvorlig sykdom og død. Usikkerheten er nye mutasjoner som kommer. 5
rosemarin Skrevet 23. juni 2021 #16 Skrevet 23. juni 2021 Zooey skrev (Akkurat nå): Ikke hvis man oppnår flokkimmunitet. Men med reisingen som foregår så kommer vi ikke til å komme dit før om flere år. Det er jo det som har blitt sagt tidligere ja, at når mange nok vaksinerer seg får man flokkimunitet og vi sparer de de som ikke får vaksinert seg. Men hele poenget er jo at denne saken som er linket til her sier noe annet; ta vaksinen eller få covid. Og derfor stiller jeg spørsmålet. Det argumentet er jo da «ikke gyldig lenger» og ut fra denne artikkelen sies det jo at vaksinen handler kun om å beskytte seg selv. 3
Zooey Skrevet 23. juni 2021 #17 Skrevet 23. juni 2021 rosemarin skrev (2 minutter siden): Det er jo det som har blitt sagt tidligere ja, at når mange nok vaksinerer seg får man flokkimunitet og vi sparer de de som ikke får vaksinert seg. Men hele poenget er jo at denne saken som er linket til her sier noe annet; ta vaksinen eller få covid. Og derfor stiller jeg spørsmålet. Det argumentet er jo da «ikke gyldig lenger» og ut fra denne artikkelen sies det jo at vaksinen handler kun om å beskytte seg selv. Jeg opplever at artikkelen referer til de som er usikker på om de vil ta vaksinen og som ferdes nesten som normalt i samfunnet. 1
norw Skrevet 23. juni 2021 #18 Skrevet 23. juni 2021 Hyrden skrev (1 time siden): Da tar jeg heller covid, istedenfor covid og vaksine. Det er litt av et sjansespill. Fatter ikke at du tør. 4
MorTil2 Skrevet 23. juni 2021 #19 Skrevet 23. juni 2021 Zooey skrev (4 minutter siden): Jeg snakker om de som er så alvorlig syke at de vil dø hvis de får covid. Jeg regner med at de barna som det gjelder også isoleres. Selv kjenner jeg kun én voksen som gjør det og hun har isolert seg siden mars i fjor. Men den voksne må vel da også isolere seg fra annen risiko og? F eks sesonginfluensa, omgangssyke osv. Har man så svekket helse at man ikke en gang våger å være ute som vaksinert (antar personen er vaksinert?), fordi man mener at man uten tvil vil dø av Covid-19, vil med stor sannsynlighet også oppleve sesonginfluensa, en kraftig omgangssyke eller annen svekkende virussykdom som livstruende. Jeg betviler ikke at din bekjent er alvorlig syk. Men jeg lurer noen ganger på hvor realistisk tankegangen er omkring Covid-19 kontra andre smittsomme sykdommer hos de som har isolert seg siden mars i fjor. 7
rosemarin Skrevet 23. juni 2021 #20 Skrevet 23. juni 2021 Zooey skrev (10 minutter siden): Jeg opplever at artikkelen referer til de som er usikker på om de vil ta vaksinen og som ferdes nesten som normalt i samfunnet. Ja den er kanskje litt tvetydig. Men til VG sa hun dette «De aller fleste som velger ikke å ta vaksinen, kommer til å få corona. Enten får du vaksine eller covid. Det er det som er valget. Hvis du ikke tar vaksinen, får du covid før eller siden, det er ganske sikkert. Den smitten blir ikke borte anytime soon, sier immunolog, professor og forfatter Anne Spurkland til VG. For selv om smittetrykket går ned med en stadig mer vaksinert befolkning, kan også vaksinerte bli smittet og smitte videre». her tolker jeg det som at hun snakker om på sikt. Alle som ikke tar vaksinen vil før eller siden bli smittet. 🤷🏼♀️ Så litt rart 2
Anbefalte innlegg