Frkvilikke Skrevet 23. juni 2021 #2 Skrevet 23. juni 2021 Vi hadde en brun labrador tispe i 10 år, verdens nydeligste vesen og labrador tvers igjennom. Fargen har ingenting å si
Durinur Skrevet 23. juni 2021 #3 Skrevet 23. juni 2021 Frkvilikke skrev (51 minutter siden): Vi hadde en brun labrador tispe i 10 år, verdens nydeligste vesen og labrador tvers igjennom. Fargen har ingenting å si Fargen har mye å si, da genene som avgjør fargen også er linket opp mot andre faktorer! Brune labradorer lever omtrent 1,5 år kortere enn de andre fargene. De har også større risiko for øre- og hudproblemer. Tror ikke det har vært noen som har sett på noen atferdsforskjeller mellom fargene, men det er ikke umulig at det er forskjell der også. 1
venus24 Skrevet 23. juni 2021 #4 Skrevet 23. juni 2021 Har en del erfaring med labradorer (har selv eid to - en brun og en gul), og har ikke merket noe til at de ulike fargene har ulikt lynne. Alle hunder, uavhengig av rase, har jo forskjellig personlighet. Hvorfor mener du at den svarte labradoren er "den vanlige", forresten? Mitt inntrykk er at det er flest gule labradorer. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #5 Skrevet 23. juni 2021 venus24 skrev (3 minutter siden): Har en del erfaring med labradorer (har selv eid to - en brun og en gul), og har ikke merket noe til at de ulike fargene har ulikt lynne. Alle hunder, uavhengig av rase, har jo forskjellig personlighet. Hvorfor mener du at den svarte labradoren er "den vanlige", forresten? Mitt inntrykk er at det er flest gule labradorer. Nei bare fordi jeg kjenner en svart. Litt unødvendig av meg å bruke ordet vanlig. Anonymkode: 898f5...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #6 Skrevet 23. juni 2021 Jeg har bare hatt brun labrador, så jeg vet ikke om personligheten er annerledes enn de andre, men personlighet har de i bøtter og spann! Mannen hadde svart labrador tidligere, og mener at den brune har mer vilje og stahet. Men det kommer selvsagt an på oppdragelsen også. Anonymkode: c8f27...885
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #7 Skrevet 23. juni 2021 Brune labradorer (med blå øyne) er avlet til å se pen ut, ikke for å være helsemessig god og vil ha mye sykdommer og mye vondt. En hund med smerter kan kanskje føre til en hund med uventet aggresjon. Eller en snill hund. Det vet man aldri. Anonymkode: 9f2bf...99e
venus24 Skrevet 23. juni 2021 #8 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Brune labradorer (med blå øyne) er avlet til å se pen ut, ikke for å være helsemessig god og vil ha mye sykdommer og mye vondt. En hund med smerter kan kanskje føre til en hund med uventet aggresjon. Eller en snill hund. Det vet man aldri. Anonymkode: 9f2bf...99e Det er vel ikke vanlig i Norge? Har aldri sett en brun labrador med blå øyne i virkeligheten, bare på instagrambilder fra utlandet.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #9 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Brune labradorer (med blå øyne) er avlet til å se pen ut, ikke for å være helsemessig god og vil ha mye sykdommer og mye vondt. En hund med smerter kan kanskje føre til en hund med uventet aggresjon. Eller en snill hund. Det vet man aldri. Anonymkode: 9f2bf...99e Brun labrador med blå øyne har jeg aldri hørt om 🤔 Er det noe nytt tull noen har funnet på? ''Silverlab'' derimot, den har blå øyne, men er strengt talt ikke en renraset labrador - til tross for at de hardnakket påstår dette. Det sies at gul labrador ofte er rolige og bedaglige, svarte har MYE motor og stor arbeidslyst, og de brune er bare helt gærne. Nå kjenner jeg mange tilfeller hvor dette stemmer, men også like så mange tilfeller hvor dette ikke stemmer. Man har jo også de som er reverøde ( gylden gul ) og på grensen til helt hvit. For å få brune labradorer må man avle bevisst på fargegenet, så dette kan jo ha noe å si for hvordan resultatet blir, dersom man avler i hovedsak pga farge og ikke egenskaper. Meld deg gjerne inn i Labrador Retriever Norge gruppa på FB. Der vil du få se mangfoldet av ulike personligheter innenfor de ulike fargene. Selv har jeg svart labrador og han er nok både litt gul ( bedagelig ), svart ( høy arbeidslyst ) og brun ( fullstendig gæren ). Øreproblemer er noe utbredt uavhengig av farge, samme med allergi, noe å være obs på dersom man vurderer å anskaffe labrador. Anonymkode: e0b9c...eb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå