AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #1 Skrevet 23. juni 2021 Dere som betaler/eller har et «barn» som mottar bidrag etter 18, hvor mye betaler/mottar dere? Er det noen forskjell om barnet bor hos bostedsforeldre eller for seg selv? Skjønner ikke utregningning til nav, har fått krav om mye høyere bidrag enn før, barnet bor fremdeles hos mor. Er det vanlig at barnet betaler husleie eller noe for å bo? Jeg må betale over 8000 kr, jeg synest ikke det er greit, enten forsørger jeg mor, eller har barnet mitt over 8000 i lommepenger hver måned? Noe som heller ikke er bra for hen. En ungdom koster ikke over 8000 i måneden, mor skal jo også betale noe, så den såkalte kostnaden for en ungdom er ikke så høy. Jeg irriterer meg grønn over dette, men bidraget hadde vært helt greit om barnet bodde for seg selv. Nå bor hen hos mor som bor 1,5 time fra skolen. Anonymkode: e2b82...0ad
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #2 Skrevet 23. juni 2021 De 8000,- du betaler i bidrag, skal jo være til forsørgelse av barnet. Du forsørger ikke mor, for mor betaler jo for at hun og barn skal leve og bo et sted. Betaler du 8000,- i mnd, så har du god inntekt. Det er ikke vanlig at hjemmeboende barn på videregående betaler for seg hjemme, men synes ikke det er feil om noe av bidraget går til mor for å dekke opp fars forsørgerandel. Anonymkode: f40ff...5d5 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #3 Skrevet 23. juni 2021 Den summen er vel betegnet ut fra din inntekt, så her har du nok en grei årslønn og jeg synes du burde betale den summen som går til barnet ditt og ikke mor. Anonymkode: e221c...a90 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #4 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): De 8000,- du betaler i bidrag, skal jo være til forsørgelse av barnet. Du forsørger ikke mor, for mor betaler jo for at hun og barn skal leve og bo et sted. Betaler du 8000,- i mnd, så har du god inntekt. Det er ikke vanlig at hjemmeboende barn på videregående betaler for seg hjemme, men synes ikke det er feil om noe av bidraget går til mor for å dekke opp fars forsørgerandel. Anonymkode: f40ff...5d5 Ja, jeg tjener godt, men ikke så godt at 8000+ ikke merkes. Forsørgelse av barnet…, mor skal også forsørge barnet. Hun tjener halvparten av meg, så hun skal også betale for forsørgelse. Mener du at en 18åring koster 10.000-12.0000 i måneden? Jeg håper på at endel av pengene går til mor. Er mye mer forsvarlig enn at barnet venner seg til det forbruket, det hadde vært enda verre enn å forsørge moren. Hun hadde hatt større problemer økonomisk med å få det til å gå rundt om hen hadde flyttet ut. (Hun bor sentralt i en av Norges største byer) Det er ikke å komme unna. Anonymkode: e2b82...0ad
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #5 Skrevet 23. juni 2021 Som sagt før, hadde synest at beløpet hadde vært greit om hun bodde for seg selv. Anonymkode: e2b82...0ad
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #6 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja, jeg tjener godt, men ikke så godt at 8000+ ikke merkes. Forsørgelse av barnet…, mor skal også forsørge barnet. Hun tjener halvparten av meg, så hun skal også betale for forsørgelse. Mener du at en 18åring koster 10.000-12.0000 i måneden? Jeg håper på at endel av pengene går til mor. Er mye mer forsvarlig enn at barnet venner seg til det forbruket, det hadde vært enda verre enn å forsørge moren. Hun hadde hatt større problemer økonomisk med å få det til å gå rundt om hen hadde flyttet ut. (Hun bor sentralt i en av Norges største byer) Det er ikke å komme unna. Anonymkode: e2b82...0ad Er enig i at 8000,- er mye i lommepenger, men det er ikke det bidraget er til for. Det er til forsørgelse av barna. Det er jo ille hvis eks mor sliter økonomisk ved å forsørge barnet på sin lønn nå som hun har mistet barnetrygd + barnetrygd for en ekstra og bidraget, også sitter barnet med 8000,- i lommepenger. Dere må jo bare forklare barnet at bidraget skal gå til å leve og bo for barnet, og at hen må betale store deler av bidraget til mor. Jeg mener ikke at en 18 åring koster 10 - 12.000,- i mnd, men bidraget er regnet ut utifra din og mors inntekt, samt at barna skal ha bortimot samme standard som om foreldrene bodde sammen. Anonymkode: f40ff...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #7 Skrevet 23. juni 2021 Men bidraget økte etter at barnet fylte 18? Er det normalt? Anonymkode: 75ac0...521
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #8 Skrevet 23. juni 2021 Hvorfor ble det gjort en ny beregning? Eneste forskjellen hos oss var at min mann betalte de 5500,- direkte til sønnen, og ikke via eksen som tidligere. Anonymkode: 8bc4e...cae
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #9 Skrevet 23. juni 2021 Er man ikke ferdig med bidrag når barnet er blitt 18??? Anonymkode: e4983...29b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #10 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er man ikke ferdig med bidrag når barnet er blitt 18??? Anonymkode: e4983...29b Begge foreldre har forsørgerplikt til barnet fyller 18 år. Men hvis barnet går på videregående, så plikter foreldrene og forsørge det til den er ferdig på videregående. Anonymkode: f40ff...5d5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #11 Skrevet 23. juni 2021 Hvem sier at ungen bruker bidraget som lommepenger? Mat koster, bolig (strøm, internett osv), busskort, klær, skolen osv osv. Og jo, en 18-åring koster fort 10-12k i måneden! Anonymkode: 0490a...217
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #12 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men bidraget økte etter at barnet fylte 18? Er det normalt? Anonymkode: 75ac0...521 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvorfor ble det gjort en ny beregning? Eneste forskjellen hos oss var at min mann betalte de 5500,- direkte til sønnen, og ikke via eksen som tidligere. Anonymkode: 8bc4e...cae Det skulle visstnok dekke det mor/barn taper i barnetrygd. Det blir foretatt ny beregning siden barnet selv måtte søke etter fylte 18. Anonymkode: e2b82...0ad
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #13 Skrevet 23. juni 2021 Jeg er enig med deg ts. 8000 er en alt for høy sum når dere er to foreldre som skal forsørge dette barnet. Men du er på feil sted. KG er full av enslige mødre som tenker jo mer jo bedre uansett. Alle som tidligere har prøvd å ymte frempå om bidrag blir ganske raskt kjørt over av kg mødrene. Anonymkode: afac3...eb2 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #14 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er enig med deg ts. 8000 er en alt for høy sum når dere er to foreldre som skal forsørge dette barnet. Men du er på feil sted. KG er full av enslige mødre som tenker jo mer jo bedre uansett. Alle som tidligere har prøvd å ymte frempå om bidrag blir ganske raskt kjørt over av kg mødrene. Anonymkode: afac3...eb2 Ja, har også en mistanke om det.. Er det noen av dere som synest dette er greit, som har en mann som må betale såpass mye i bidrag etter fylte 18, på ett barn som bor hjemme hos moren? Anonymkode: e2b82...0ad
Ulven Skrevet 23. juni 2021 #15 Skrevet 23. juni 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Hvem sier at ungen bruker bidraget som lommepenger? Mat koster, bolig (strøm, internett osv), busskort, klær, skolen osv osv. Og jo, en 18-åring koster fort 10-12k i måneden! Anonymkode: 0490a...217 Det gjør det ikke med mindre du lar ungdommen leve over evne. Jeg har hatt fem ungdommer i huset, og jeg kan love for at de ikke har kostet 12K i måneden.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #16 Skrevet 23. juni 2021 Ulven skrev (3 minutter siden): Det gjør det ikke med mindre du lar ungdommen leve over evne. Jeg har hatt fem ungdommer i huset, og jeg kan love for at de ikke har kostet 12K i måneden. Enig, det høres jo helt sykt ut. Bolig og strøm må man betale uansett (og bo og strømkostnader øker ikke så sinnsykt med en til), internett koster det samme uansett, busskort koster 400 kr, skole er gratis for ungdomselever (minus skrivebok og blyant), men ekstra mat og ekstra klær blir det jo. Men ikke for 12000, da kunne ingen hatt barn alene, da. Anonymkode: 75ac0...521 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #17 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvem sier at ungen bruker bidraget som lommepenger? Mat koster, bolig (strøm, internett osv), busskort, klær, skolen osv osv. Og jo, en 18-åring koster fort 10-12k i måneden! Anonymkode: 0490a...217 Det er ts som ikke ønsker at barnet skal bruke pengene som lommepenger, at han heller ønsker at de går til mor som hjelp til å fostre barnet. Dessuten så har du tatt hardt i om du mener at ungdom fort koster 10-12.000 i mnd. Begge foreldrene har forsørgerplikt, ikke bare fedrene. Det er også ganske vanlig at ungdommer jobber ved siden av videregående å tjener dermed sine egne lommepenger. Men, jo mer barnet jobber, jo mindre blir bidraget. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, har også en mistanke om det.. Er det noen av dere som synest dette er greit, som har en mann som må betale såpass mye i bidrag etter fylte 18, på ett barn som bor hjemme hos moren? Anonymkode: e2b82...0ad Synes ikke det er greit om bidraget blir så høyt at far må snu på hver krone. Men det gjelder jo for mor også. Men du burde kanskje undersøke om det er riktig at bidraget nå er mye høyere enn hva du betalte tidligere. Her fikk datteren ca 2000,- mindre i bidrag når hun ble 18 enn det jeg fikk. Det ble ikke tatt hensyn til at jeg også mistet barnetrygd for 2 heller, så synes det er litt merkelig. Anonymkode: f40ff...5d5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #18 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig, det høres jo helt sykt ut. Bolig og strøm må man betale uansett (og bo og strømkostnader øker ikke så sinnsykt med en til), internett koster det samme uansett, busskort koster 400 kr, skole er gratis for ungdomselever (minus skrivebok og blyant), men ekstra mat og ekstra klær blir det jo. Men ikke for 12000, da kunne ingen hatt barn alene, da. Anonymkode: 75ac0...521 Tenker på personen du siterte, som har hatt 5 ungdom i hus 😱 De kostet vel fort fra 50-62000,- i mnd de i følge #11 😅 Anonymkode: f40ff...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #19 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ts som ikke ønsker at barnet skal bruke pengene som lommepenger, at han heller ønsker at de går til mor som hjelp til å fostre barnet. Dessuten så har du tatt hardt i om du mener at ungdom fort koster 10-12.000 i mnd. Begge foreldrene har forsørgerplikt, ikke bare fedrene. Det er også ganske vanlig at ungdommer jobber ved siden av videregående å tjener dermed sine egne lommepenger. Men, jo mer barnet jobber, jo mindre blir bidraget. Synes ikke det er greit om bidraget blir så høyt at far må snu på hver krone. Men det gjelder jo for mor også. Men du burde kanskje undersøke om det er riktig at bidraget nå er mye høyere enn hva du betalte tidligere. Her fikk datteren ca 2000,- mindre i bidrag når hun ble 18 enn det jeg fikk. Det ble ikke tatt hensyn til at jeg også mistet barnetrygd for 2 heller, så synes det er litt merkelig. Anonymkode: f40ff...5d5 Hmm, merkelig, det skal jeg sjekke. Det var det jeg også trodde før regningen kom for litt siden. Jeg er sikkert litt godtroende, da jeg regnet med at beløpet fastsatt av nav stemte.. Anonymkode: e2b82...0ad
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #20 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hmm, merkelig, det skal jeg sjekke. Det var det jeg også trodde før regningen kom for litt siden. Jeg er sikkert litt godtroende, da jeg regnet med at beløpet fastsatt av nav stemte.. Anonymkode: e2b82...0ad En annen ting, jobber mor 100%? Anonymkode: f40ff...5d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå