Gå til innhold

2-åring og tips til grensesetting (stikker av)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mini her har nylig fylt to år, og er i en veldig sterk selvstendighetsfase. Det er jo både veldig gøy for oss som foreldre, hun skal ta av pysjen selv, kle på seg selv, smøre brødskiva selv osv og det er jo kjempefint å øve på. Også flink til å spørre om hjelp om hun ikke får det til når hun har prøvd litt. 

Men når vi er ute så er det som en bryter skrus av og hun blir helt bølle. Vi bor litt i utkanten av byen og bare noen hundre meter å gå til butikk, men det er også trafikkerte veier ganske rett utenfor huset. Vi har terpet på å holde oss på fortauet, å holde hånda når vi går over fotgjengerfeltet og å vente på grønn mann osv siden hun satt i vogna/begynte å gå. Hun har hatt god forståelse for dette tidligere. Men nå, når hun får et sånt innfall at hun vil stikke avgårde så er alt glemt. Hun ser på oss og gliser før hun løper av sted i full fart. Hun er ganske rask for alderen og løper fra de fleste i barnehagen, så er ikke alltid så enkel å ta igjen. I tillegg synes hun jo det er veldig gøy når vi blir strenge og må løpe etter for å forhindre farlige situasjoner. Når vi sier hun må holde hånda når vi går på fortauet langs en trafikkert vei eller over fotgjengerfeltet bare legger hun seg ned og nekter å reise seg. Da pleier jeg å bare plukke henne opp og bære henne.

Men dette er ikke helt fruktbart i lengden, jeg er gravid og antar jeg kommer til å få bekkenløsning snart. Klarte ikke å løpe fra 6 mnd sist graviditet.  Er også mye alene med henne pga pappaen sin jobb, så må nesten løse dette på smart vis snart. Langs veien kan jeg så klart ta en vogn, men hun stikker fra lekeplasser også. 

Gi meg dine beste tips!  

Anonymkode: 7d7e8...1f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk vogn, langt tryggere. Ta med vogna på lekeplassen også, og hvis hun prøver stikke av må hun sitte litt i vogna. Skjer det igjen, så gå hjem. De må forberedes godt på konsekvens i den alderen, få en sjanse til å korrigere oppførsel/en advarsel  og så må man gjennomføre. Min eldste nektet konsekvent å leie meg, så der ble det mye vogn, særlig da jeg var høygravid. Yngste er litt flinkere, straks tre, men kan også som din smile og så stikke av motsatt retning. Da jeg sier hun må sitte i vogna hvis hun ikke leier, eller holder seg i nærheten, så hører hun etter de fleste gangene nå. 

Anonymkode: 59874...fa7

AnonymBruker
Skrevet

Sele når du ønsker at hun skal gå (og ikke minst når hun selv vil gå), slik at du kan stoppe henne i farlige situasjoner.  Ikke i stedet for å holde i hånda, men som ekstra sikkerhet.

Anonymkode: 88928...baa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...