Gå til innhold

Nylig flyttet til nytt sted og føler meg alene og ensom.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp flyttet til nytt sted og nå bare angrer jeg alt. Har mest lyst til å flytte tilbake til der jeg bodde før. 

Jeg antar at det er normalt å føle det sånn, men jeg føler at det er helt forferdelig nå. Gråter, føler meg trist og ensom. Leiligheten og området jeg har flyttet til er helt annerledes enn der jeg bodde før. Jeg har også med meg katten og er så redd for at han ikke skal trives. 

I tillegg skal jeg ikke begynne å studere før til høsten og har ikke jobb. Måtte flytte nå, men nå har jeg ikke noe å gå til før til høsten. 

Vet at jeg krisemaksimerer nå, men er det noen som har noen gode råd og tips til meg? Eller noen oppmuntrende ord? 

Anonymkode: af0c4...723

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå ut og nyt sommeren? Få deg en ny hobby å fylle dagene med? Sjekk om det finnes turgrupper eller noe lignende i området, så får du litt sosial kontakt? Si hei til naboene?

Det blir iallefall ikke bedre av å ligge inne og deppe. 

Anonymkode: 2bfb0...256

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå ut og nyt sommeren? Få deg en ny hobby å fylle dagene med? Sjekk om det finnes turgrupper eller noe lignende i området, så får du litt sosial kontakt? Si hei til naboene?

Det blir iallefall ikke bedre av å ligge inne og deppe. 

Anonymkode: 2bfb0...256

Neida, jeg bare følte veldig sterkt på det nå. Vet ikke hvorfor det ble sånn denne. Når jeg har flyttet tidligere så har det ikke vært sånn. 

Men jeg skal sjekke om det er noe jeg kan drive med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neida, jeg bare følte veldig sterkt på det nå. Vet ikke hvorfor det ble sånn denne. Når jeg har flyttet tidligere så har det ikke vært sånn. 

Men jeg skal sjekke om det er noe jeg kan drive med. 

*denne gangen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du flyttet?

Anonymkode: 0aebc...3e4

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste du kan gjøre er å gå ut å bli kjent med stedet. Ikke folkene, men stedet. Finn ut hva det kan tilby deg, finn ut hvor alt er og hva du kan gjøre for å bli kjent med stedet og føle tilknytning. Finn "dine" steder! 

Så er det om å gjøre å ikke barrikadere deg selv inne heller i møte med folk. Vær "på". Det har du garantert ikke vært hittil. 

Ensomheten i seg selv er det kun du som kan gjøre noe med. Når det er sagt, så er ensomhet noe som oppleves overalt og alltid. Du kjenner på den fordi du er ny. Mens jeg kjenner på den selv om jeg har bodd på samme plass i 35 år og egentlig "kjenner" alle rundt meg. Hvordan ensomhet som er verst kan man spekulere i, men jeg tipper at din ensomhet er så forsterket fordi du ikke kjenner plassen og omgivelsene godt nok, og dermed ikke har noe tilknytning heller til plassen. Ellers så er ensomhet helt normalt, og det er jammen ikke sikkert at du vil få det bedre en annen plass, eventuelt på din egen hjemplass. 

Så opp og hopp, og ta ansvar! Både for det ene og det andre. 

Anonymkode: 2071b...dd8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff, enda en.

På tide at folk gjør litt for seg selv, ikke bare sitter hjemme å synes synd på seg selv. Dette er så typisk kvinnfolk.

https://bokelskere.no/bok/det-er-ikke-mer-synd-paa-deg-enn-andre-en-bok-om-ansvar-og-frigjoering/329765/

Anonymkode: b63d6...774

uff, enda en som er inne i tråden for å rakke ned på andre. 

Dette er så typisk idioter. 

Anonymkode: ca333...29a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette vil bli bedre med tiden :) Du er på et nytt sted hvor alt føles ukjent høres det ut som. Gi det et par måneder, og gjør deg selv kjent i området. Gå tur til en butikk lengre unna, utforsk tettstedet eller byen. Katten din kommer til å trives så lenge den har det bra med deg, det kan ta noen uker men de finner seg til rette.

Kjenner du noen der du flyttet til? Hvis ikke vil du bli kjent med noen på det nye studiet, men i mellomtiden har du tid til å kikke litt på hvilke fritidstilbud de har der. Hvis du liker å strikke finnes det ofte en strikkekafé eller at en garnbutikk arrangerer det. Se etter gratis arrangement, vurder en ny hobby - alt fra klatring til strandrydding til maling. Rett og slett bruk litt tid i sommer på å utforske, og finn en ny sosial hobby. Da møter du folk, du kan si du er ny i byen, og du får nok venner raskt :) 

Anonymkode: 9743f...033

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

skulle du flyttet to måneder frem i tid? 

kan du ikke ringe noen av dine venner der du bodde før? eller ringe dem iallfall

Anonymkode: 919a7...60e

AnonymBruker
Skrevet

Kom deg ut og bli kjent med stedet. Se hva det har å tilby. Bli medlem av diverse fb-sider som er til stedet, meld deg inni organsisjon, sjekk ut arrangementer som skjer.

Du skal snart starte på skole der, der er sikkert en fb-side for det også. Du er garantert ikke den eneste på stedet som skal starte på skole der.

Du må selv gjøre noe om du ønsker å bli kjent med noen. Du kan også se om noen steder har behov for ferievikarer, det er ikke usannsynlig heller.

Hele poenget mitt er at DU må selv komme deg ut.

Anonymkode: 75b90...bb3

AnonymBruker
Skrevet

Sliter veldig med det samme. Flyttet av økonomiske årsaker, fra Oslo til en liten by, da korona har drept økonomien min og jeg hadde ikke råd til å beholde leiligheten. Kjenner ingen her, og det er ingen lokale foreninger som driver med mine interesser. Håper vel det skal ordne seg på et vis, men sliter hele tiden med følelsen av at jeg blir helt isolert nå. Trasker litt rundt i nærområdet, men det føles veldig ensomt.

Anonymkode: bcfc7...334

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sliter veldig med det samme. Flyttet av økonomiske årsaker, fra Oslo til en liten by, da korona har drept økonomien min og jeg hadde ikke råd til å beholde leiligheten. Kjenner ingen her, og det er ingen lokale foreninger som driver med mine interesser. Håper vel det skal ordne seg på et vis, men sliter hele tiden med følelsen av at jeg blir helt isolert nå. Trasker litt rundt i nærområdet, men det føles veldig ensomt.

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Anonymkode: 5f969...034

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

uff, enda en som er inne i tråden for å rakke ned på andre. 

Dette er så typisk idioter. 

Anonymkode: ca333...29a

Rakker ikke ned på andre, er jo du som er idiot som ikke klarer å svare ordentlig.

Folk må ta mer ansvar for seg selv.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er det jo bedre å bo på et større sted å leve på NAV.

Anonymkode: b63d6...774

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Takk til dere som har gitt meg hyggelige og hjelpsomme svar. Jeg har nettopp flyttet hit så litt rart å begynne og skrive om at jeg ikke tar ansvar for meg selv osv.

Følte meg bare veldig ensom, tom og alene og antar at det er helt normalt. Så jeg ønsket å høre hva andre har gjort da. Vet jo at det mest sannsynlig blir bedre etterhvert, men det var mer "hva kan jeg gjøre for at det skal føles litt bedre akkurat nå?". 

I dag har jeg vært ute en tur og det hjalp litt og skal sjekke på Facebook og andre ting. Jeg kjenner en person her så kan jo ta kontakt med henne. 

Det er heldigvis en større by så jeg har muligheter til å bli kjent med folk og få et nettverk. På mindre steder synes jeg også at det er vanskelig så føler med deg som har flyttet fra by til et mindre sted. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts her. 

Takk til dere som har gitt meg hyggelige og hjelpsomme svar. Jeg har nettopp flyttet hit så litt rart å begynne og skrive om at jeg ikke tar ansvar for meg selv osv.

Følte meg bare veldig ensom, tom og alene og antar at det er helt normalt. Så jeg ønsket å høre hva andre har gjort da. Vet jo at det mest sannsynlig blir bedre etterhvert, men det var mer "hva kan jeg gjøre for at det skal føles litt bedre akkurat nå?". 

I dag har jeg vært ute en tur og det hjalp litt og skal sjekke på Facebook og andre ting. Jeg kjenner en person her så kan jo ta kontakt med henne. 

Det er heldigvis en større by så jeg har muligheter til å bli kjent med folk og få et nettverk. På mindre steder synes jeg også at det er vanskelig så føler med deg som har flyttet fra by til et mindre sted. 

Jeg skjønner godt hva du mener. Er på en måte i samme situasjon som deg. Flyttet til en mellomstor by fra ei lita bygd for litt over et halvt år siden, og jeg har hverken venner eller noen stort kjennskap til stedet.

For min del hjelper det litt å trene, gå turer, sykle og drive med andre hobbyer, som er for det meste på PC. Men jeg savner å ha en venn eller to jeg kan prate med eller finne på noe iblant med. Mennesker er ikke skapt for å være alene.

Lykke til!

Anonymkode: 4ec87...8f8

AnonymBruker
Skrevet

Skal selv snart flytte til et annet sted i landet. Er med i et politisk parti, så har tatt kontakt med den lokale lederen der. Det blir min ‘inngang’. Jeg har ingen jobb eller skole, så treffer ikke folk på den måten. Har en unge, men hun er såpass stor at foreldrekontakt er ikke like mye av som når de er i barnehagen. 

Skal også ta kontakt med frivillighetssentralen.

Anonymkode: 75b90...bb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...