Gå til innhold

Sende creepy mld fra falsk profil for å få venninne til å slutte å eksponere barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nær venninne som har en stor konto på SoMe der hun poster (i mine øyne) alt for mange bilder og filmer av barna sine. Det skal tydeligvis filmes og tas bilder 24/7, og alt skal deles med de flere tusen følgerene på den åpne profilen. 

Jeg har prøvd flere innfallsvinkler for å få henne til å forstå at barn også har rett på privatliv, men det går ikke inn. Både hyggelige og forsiktige kommentarer: "Er du ikke litt bekymret for at hvem som helst kan se disse bildene?", sende henne en artikkel om eksponering av barn, fra mitt eget perspektiv: "Jeg vil ikke at du poster bilder av mine barn på Internett, vi ønsker at de selv skal bestemme over sin digitale identitet når de blir gamle nok." (Når hun ville legge ut bilder av mine barn også).

Nå vurderer jeg å opprette en fake profil og sende creepy mld (sånn hintende mot pedofili) for å se om det kan få henne til å roe ned.

En annen venninne av meg opplevde nemlig det, hun hadde ikke like mange følgere, men fikk en mld en dag fra en person som på en slik måte skrev at han/hun syntes barna var så vakre og at han/hun likte å se på de. Og om hun kunne legge ut flere bilder med *spesifikt antrekk* og at det var så hyggelig når ungene spiste is.

Hun stengte kontoen og ryddet opp i følgere og har nå kun sånn 200 følgere og poster bare innimellom anonymiserte bilder av barna (bakfra f.eks). 

Jeg har forresten bare snakket med venninnen min kanskje 3 ganger på 5-6 år om dette, fordi hun blir fornærmet, og jeg vil ikke ødelegge vennskapet. Hun er en skjønn person, men naiv og i overkant glad i likes. Men jeg er veldig glad i ungene hennes, er som en tante for de, og synes ikke dette er greit.

Og jo eldre barna blir jo mer problematisk synes jeg det er. Nå er eldste 8, og jeg synes ikke mor trenger å legge ut om privatlivet hennes til hele verden!

Dette er artikkelen jeg delte med henne, og det var det siste forsøket mitt på å nå inn:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/a-dele-eller-a-ikke-dele-bilder-av-barn-pa-sosiale-medier-det-er-sporsmalet/o/5-95-197433

Hva tenker dere? Kan det funke?

Anonymkode: 4ef2e...848

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig skal du ikke gjøre det. Det er feigt og feil. Si heller fra ganske direkte hva du mener. Til syvende og sist er det (dessverre) hun som bestemmer hva hun legger ut og det er lite du kan gjøre med det før det eventuelt kommer et lovverk på plass som beskytter barn mot denne form for eksponering i sosiale medier. 

Anonymkode: 203e7...362

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du helt idiot? Det er jo du som blir politianmeldt i så fall, ikke hun.

Anonymkode: d203d...bee

• Liker 10
Skrevet

nei, det er en helt syk ting ogg gjøre! Greit at du ikke tillater henne å poste bilder av dine barn, men du kan ikke stoppe henne fra å eksponere sitt eget. Helt enig i at barn har rett til privatliv og at det er helt hull i huet med så mye SoMe eksponering, men ingenting du kan gjøre med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om ho annmelder profilen er der du som framstår som pedofil. Det er ikkje sikkert argumenta dine blir tatt for god fisk sjølv om du er kvinne. Fordi det er ein super merkelig ting å gjera. 

Anonymkode: 6605c...2d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke ha sendt en creepy melding, men ser ikke hva som er så galt med å opprette en profil uten navn eller bilder. Dette gjorde jeg for 2-3 år siden til en person som hadde flere tusen følgere, og brukte barnet i reklamer. Hun sluttet faktisk med å eksponere barna helt. Ble aldri politianmeldt.

Anonymkode: 1781e...42e

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner du har gode intensjoner men dette blir feil. Jeg er helt enig med deg og det er helt forkastelig hvordan enkelte holder på. Jeg har til og med opplevd ei som la ut bilder av sine to nakne barn. Barna var 4 og 7. Det var et koselig og sommerlig bilde men er det mulig å være så korka?

Jeg synes du skal være helt ærlig og si det rett ut. Si at er et bilde først ute på nettet kan det være gjort. Det finnes massevis av creepy ekle mennesker og stalkere. Spør om hun syns det er greit at en 50åring sitter å runker til bilder av barna hennes. Jeg ville faktisk vært så direkte selv om det kanskje er litt voldsomt. For det er ikke umulig at det kan skje. 

Anonymkode: 9b92c...10f

Skrevet

🤣😭🤣😭🤣😭🤣🤯

Dette er noe av det villeste jeg har lest. Synes du virkelig dette er en god ide?

Må være noe av det dummeste du kan gjøre. Har nesten ikke ord.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...