Gå til innhold

Hvordan reagerer du når folk antar dine pronomen uten å spør først?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Retter du på dem om de tar feil?

Anonymkode: cece1...6e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri opplevd det, så det er ikke noe jeg har tenkt så mye over. Jeg ville nok retta på de (slik jeg gjør når folk insisterer igjen og igjen på å kalle min kvinnelige samboer for han/ham), men jeg ville ikke blitt sur for at de ikke var synske og gjetta riktig helt av seg selv heller (akkurat som jeg ikke blir sur for at folk antar jeg har mannlig samboer - sur blir jeg først når de nekter å godta det). 

Anonymkode: 33fe0...b1f

• Liker 12
Skrevet

Virker veldig, veldig merkelig å spørre. Man ser på personen, eller personens navn. Er man veldig usikker kan man prøve å unngå å formulere seg med kjønnspronomen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skal man begynne samtalen slik da eller?

"Hei, hvilket kjønnspronom ønsker du at jeg tiltaler deg som?"

:balltre:

Anonymkode: c5919...8dc

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Det tenker jeg at man bare får korrigere på, uten å lage noe mer ut av det. 

Om jeg som kvinne ønsker å bli omtalt som "oss", "vi", eller "han", så er ikke det så lett for andre å vite, da både utseende mitt og navnet mitt tilsier kvinne, og tilsynelatende er jeg bare en person. Om jeg skulle føle meg som fler, eller et annet kjønn, så ville jeg bare sagt det. 

Det hvor det er åpenbar tvil, har jeg spurt. 

Anonymkode: e93c6...4d5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Samtidig endrer jeg mitt kjønnspronomen gjennom hele dagen, kanskje opptil hele 50 ganger, så jeg kan forstå at det kan være utfordrende å henge med.

Kanskje det kunne kommet et samlekjønnspronomen for oss med varierende sosialt kjønn?

Anonymkode: 58670...dc9

• Liker 6
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Aldri vært ett tema. 

Skrevet

Jeg skjønner spørsmålet, men som kvinne som også anser meg selv som kvinne, har jeg ikke opplevd det.

Men i min yngre dager var det flere som trodde jeg var en han, reagerte ikke på det. synes det bare var morsomt og korrigerte de ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Samtidig endrer jeg mitt kjønnspronomen gjennom hele dagen, kanskje opptil hele 50 ganger, så jeg kan forstå at det kan være utfordrende å henge med.

Kanskje det kunne kommet et samlekjønnspronomen for oss med varierende sosialt kjønn?

Hen? :)

Anonymkode: e93c6...4d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal man begynne samtalen slik da eller?

"Hei, hvilket kjønnspronom ønsker du at jeg tiltaler deg som?"

:balltre:

Anonymkode: c5919...8dc

Det er folk som mener det 😅

Aldri opplevd å bli kalt noe annet enn det jeg er. Om det hadde skjedd, så hadde jeg ledd litt og fortalt at jeg er kvinne, ikke mann.

Om noen ønsker å bli kalt hen eller noe annet, så får de gi beskjed. Enklere blir det ikke. 

Anonymkode: 20116...f1d

• Liker 2
Gjest Passpartou
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Retter du på dem om de tar feil?

Anonymkode: cece1...6e8

Ja. Jeg vil omtales som hen. Retter normalt på folk, hvis det ikke er et helt tilfeldig møte med noen jeg aldri vil treffe igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er folk som mener det 😅

Aldri opplevd å bli kalt noe annet enn det jeg er. Om det hadde skjedd, så hadde jeg ledd litt og fortalt at jeg er kvinne, ikke mann.

Om noen ønsker å bli kalt hen eller noe annet, så får de gi beskjed. Enklere blir det ikke. 

Anonymkode: 20116...f1d

Kusina mi hadde en litt rebelsk periode i tenåra og insisterte på å presentere seg slik: "Hei, jeg heter Grethe og er bifil. Hva heter du og hvem tenner du på?" Jeg kan love deg at det ikke falt i god jord hos spesielt mange på slutten av 80-tallet 😅😂

Anonymkode: 33fe0...b1f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg beklager men..

Kan noen fortelle meg hva dette egentlig handler om? Blir man sur om man blir kalt for kvinne - selv om man helt tydelig ser ut som en kvinne, men anser seg selv som mann..? Eller hva?? Jeg henger snart ikke med. Er det meningen at vi snart skal være tankelesere? 
Eller handler det om at noen ser ut som en mann (men ble født som kvinner), og noen helt bevisst kaller dem for kvinner - fordi de ikke aksepterer at denne personen har skiftet kjønn? 
Hjelp!

Anonymkode: 1017d...775

• Liker 14
Gjest theTitanic
Skrevet
Passpartou skrev (1 minutt siden):

Ja. Jeg vil omtales som hen. Retter normalt på folk, hvis det ikke er et helt tilfeldig møte med noen jeg aldri vil treffe igjen.

Beklager å være respektløs, men å bli støtt over et selvbestemt pronomen andre må spørre eller gjette seg til er .. i mine øyne tåpelig. Trengs det å spørres hvilket pronomen som skal brukes, så er vedkommende så lett å trå på tærne at det blir hemmende å føre en samtale med tanke på alle tabuer som kan dukke opp. Så slitsomt for andre å forholde seg til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hen? :)

Hen er bare svada av usikkerhet og likegyldighet.

Jeg er skråsikker på min kjønnsidentitet selv om den altså er variabel gjennom dagen mellom 12 ulike kjønn. Enkelte dager har jeg 13 ulike kjønn men det er bare unntaksvis.

• Liker 3
Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg beklager men..

Kan noen fortelle meg hva dette egentlig handler om? Blir man sur om man blir kalt for kvinne - selv om man helt tydelig ser ut som en kvinne, men anser seg selv som mann..? Eller hva?? Jeg henger snart ikke med. Er det meningen at vi snart skal være tankelesere? 
Eller handler det om at noen ser ut som en mann (men ble født som kvinner), og noen helt bevisst kaller dem for kvinner - fordi de ikke aksepterer at denne personen har skiftet kjønn? 
Hjelp!

Anonymkode: 1017d...775

Jeg vet ikke.

Jeg mener toleranse må gå begge veier. Det betyr at de som opplever å bli kalt feil pronomen får rette på de som sier feil og så får de som sa feil prøve å bruke riktig pronomen videre.

Skal man bli sur og tverr så tror jeg man bare oppnår irritasjon og mindre toleranse og dermed også mer ekskludering og fordommer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan noen fortelle meg hva dette egentlig handler om?

Menneskets genuine rett til selv å identifisere sitt eget kjønn uten å møte fordommer basert på gammeldags biologi.

Vår tids viktigste kamp.

Skrevet
loveli skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke.

Jeg mener toleranse må gå begge veier. Det betyr at de som opplever å bli kalt feil pronomen får rette på de som sier feil og så får de som sa feil prøve å bruke riktig pronomen videre.

Skal man bli sur og tverr så tror jeg man bare oppnår irritasjon og mindre toleranse og dermed også mer ekskludering og fordommer.

👆 👏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menneskets genuine rett til selv å identifisere sitt eget kjønn uten å møte fordommer basert på gammeldags biologi.

Vår tids viktigste kamp.

Gjelder det samme alder og hudfarge? Kan f.eks. en 50 år gammel asiatisk mann identifisere seg som en 8 år gammel svart jente?

Anonymkode: e896d...a24

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vår tids viktigste kamp.

For noe piss....

Anonymkode: bef49...f6d

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...