AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #1 Skrevet 23. juni 2021 Jeg jobber i en offentlig etat i en mindre kommune. Vi har en kvinnelig leder, ulike faggrupper og noen assistenter. Nå har sjefen blitt sammen med den ene assistenten. Kjærlighet er vel og bra, men det påvirker arbeidsmiljøet negativt. På alle tidligere arbeidsplasser jeg har hatt, så har man hatt regler på slikt. Blir det nær relasjon, så skal den ene flytte på seg, akkurat pga det. Men ikke her. Dere andre som jobber i det offentlige, hvordan er regelementet hos dere? Anonymkode: 91f99...5b7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #2 Skrevet 23. juni 2021 Dette er vel ikke lov? Her bør du sjekke personalhåndboka. Helt uaktuelt!! Dette er SÅ amatørmessig, kunne aldri datet en kollega. Ta det opp når alle sitter sammen i en matpause. Anonymkode: 1ffdd...b9f 2
?mynonA Skrevet 23. juni 2021 #3 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere andre som jobber i det offentlige, hvordan er regelementet hos dere? Knulletorsdag hos politiet hvertfall. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #4 Skrevet 23. juni 2021 Du må nesten bare si fra at dette er ugreit, ts. Og innser hun og sjefen hennes ikke selv at det er ugreit? Da melder du henne for misbruk av stilling. En sjef som dater, knuller etc en assistent er langt utenfor det etisk greie. Og evner hun ikke se det selv så bør hun få veiledning og oppfølging av psykolog, eventuelt straffeforfølgelse. Om assistenten ønsker å være med henne eller føler seg truet til å være med henne bør dere, som omgivelser, ikke konkludere på. Inntil sjefen slutter er altså dette ikke et "forhold" men et maktovergrep. Behandle det deretter. Ta det like på alvor som om dette hadde vært en 56 år gammel feit gubbe og en jente på 19 som hadde sommerjobb. Anonymkode: c6755...c4e 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #5 Skrevet 23. juni 2021 Dette høres ikke greit ut, det er gode grunner til at det vanligvis er regler mot slikt. Slike forhold fører til forskjellsbehandling eller mistanke om forskjellsbehandling, problemer med habilitet, problemer med taushetsplikt samt et uprofesjonelt arbeidsmiljø. På individplan kan slike forhold med så skjev maktbalanse også åpne for mishandling og trakassering. I og med at dette er en kommunal etat finnes det noen over lederen du kan ta kontakt med. I verste fall kan du ta kontakt med noen i kommunaldepartementet, dersom forholdene er for små til at det føles riktig å ta det med noen i kommuneledelsen. Du kan også ta opp saken med fagforeningen, da de helt sikkert har noe å innvende på situasjonen. Anonymkode: bb33b...908
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #6 Skrevet 23. juni 2021 Ja. Dere bekrefter det jeg selv og mine kollegaer er veldig enige om. Dette er uheldig, er maktubalanse, kan få spesielt store konsekvenser for assistenten om det blir slutt, og ja- grunnen til at jeg skrev kjønn var for å se om man tok lettere på forholdet når det var kvinnen som var i maktposisjon. Det gjorde dere heldigvis ikke. Jeg blir nok en varsler, og får administrasjonsutvalg til å gå igjennom personalhåndboken. Det er helt utrolig at det ikke står noe om slikt allerede. Omplassering til annen etat et fullt mulig her. Anonymkode: 91f99...5b7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #7 Skrevet 23. juni 2021 Blir det kjærlighet mellom kollegaer så er jo det greit, så lenge de holder seg profesjonelle på jobb. Anonymkode: 1f396...fe6
Hannah80 Skrevet 23. juni 2021 #8 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Blir det kjærlighet mellom kollegaer så er jo det greit, så lenge de holder seg profesjonelle på jobb. Anonymkode: 1f396...fe6 Nei, det er jo ikke det Mange arbeidsplasser har strenge regler på slikt. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #9 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Blir det kjærlighet mellom kollegaer så er jo det greit, så lenge de holder seg profesjonelle på jobb. Anonymkode: 1f396...fe6 De fleste klarer jo ikke det, når forholdet skranter så er det kaos for alle. Dette bør være totaltforbud i alle bedrifter. Anonymkode: 1ffdd...b9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå