Gå til innhold

3 dager i Oslo. Hva verdt å gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal 3 dager til Oslo, og vil gjerne ha tips om steder å se. 

Er det også områder av Oslo man bør unngå?

Anonymkode: 70520...3e0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal 3 dager til Oslo, og vil gjerne ha tips om steder å se. 

Er det også områder av Oslo man bør unngå?

En spasertur opp langs Akerselva, seiltur på fjorden, utepils i Torggata, en tur på operaen, foodora piknikk i parken, softis på grünerløkka, konsert på blå, varme sommernetter, bading på Sørenga, museum på Bygdøy.

Karl Johan kan man sikkert unngå, det er en turistfelle.

Anonymkode: 1a195...1e1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Gå en runde: sentrum-carl johan- aker brygge-tjuvholmen- festningen-operataket-sørenga- sentrum. 

Mye å se. Steder å sitte ned. Spise. Ta ett glass. 

Anonymkode: ab47a...8c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utlån av kajakk/kano på akerselva

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Utlån av kajakk/kano på akerselva

Hvem kontakter jeg? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå havnepromenaden fra Sørenga til Frognerkilen (eller motsatt) og stopp underveis for mat og drikke. Forslag til steder å stoppe: SALT, Vippa, Kongen Marina Beach Bar.

Gå Akerselva ned. Enten fra Frysja (langt), fra Nydalen (litt kortere), eller fra et sted lenger ned. Besøk Mathallen på veien.

Ta båt ut til øyene for å bade. 

Book badstue i området rundt Operaen. Mange badstubåter der.

Besøk Ekebergparken/Ekebergrestauranten for fin skogtur med kunst, samt flott utsikt over Oslo.

Prindsen Hage for hyggelig bakgårdsstemning med øl og matservering.

Anonymkode: 9d8d2...fdc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må få med deg Huk naturiststrand samt Svartkulp v/Sognsvann. 

Anonymkode: bbcd3...0d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vaterlandsparken, gå mot Grønland. Spis lunsj på punjab tandoori mens du reflekterer over hva som skjer med landet vårt.

Etterpå kan du gå langs akerselva oppover mot mathallen, ta en IS hos Paradis. Nyt den ute i parken ved siden av etterpå.

Anonymkode: a8c5c...701

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ta båt ut til øyene, koster ikke mye og det er mye fint å se. Langøyene åpner igjen i juli  for eksempel. Anbefaler også å kikke litt rundt i området rundt operaen.æ, der skal det også komme en ny strand  Ser noen har anbefalt å gå ned Akerselva fra Frysja, jeg bor ved Frysja så det kan jeg si meg enig i. Er en veldig fin tur! Vi har også teknisk museum her som er spennende å besøke.

Anonymkode: 84cb8...d21

• Liker 2
Skrevet

Gå tur rundt sognsvann, og bad etterpå. 

Vigelandsparken/Frognerparken 

Ta båten ut på øyene, og bad på Langøyene

- Teknisk museum 

- Folkemuseumet

- Akershus festning

- spise på Aker brygge og se på livet og vannet. 

- Skimuseumet på Holmenkollen 

- Slottet

- Dra til Grunerløkka, og se på livet der. Veldig mange kafeer, og noen parker 

- Reptil og botanisk museum på Tøyen.

Bare noen forslag 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av turistfellene er Vigelandsparken veldig fin :) 

Anonymkode: 5a982...df3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Historisk Museum, ikke langt fra Nationaltheateret/Slottet. Alt av stavkirkerelikvier har havnet i Oslo gitt..

Ville også anbefalt geologisk museum, som ligger sammen med zoologisk museum - men de blir jo aaldri ferdig med å bygge om geologisk museum! Holdt på i flere år nå.

Selv skal jeg besøke nye Nasjonalmuseet og nye Deichmanske bibliotek når jeg skal på Oslotur igjen.

Båttur og øyene har jeg mye finere av her hjemme : ) har ingen planer om å stå i kø for å vente på en overfyllt båt i oslo.

Anonymkode: 8ac5d...9ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Deichman i Bjørvika er helt fantastisk. Synes ikke bygningen er så fin utvendig, men inne er det terningkast seks. 

Anonymkode: ae3ac...d18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta en tur til Havnabakken! Enten kan man gå oppover, eller nedover. For å gå oppover, kan du ta t-banen til Østhorn for å starte «oppstigningen», eller gå fra Tåsen t-bane hvis du ønsker en litt lenger tur. For "nedover tur",  kommer du til toppen med buss 54 (til Skibakken og noen minutters gange innover Carl Kjelsens vei), eller buss 25 og gå av på Havnabakken.

Du vil få med deg en av beste utsikter over hele byen, og kan ta masse finne bilder, men det er lett tur som er veldig nærme og lett tilgjengelig fra sentrum med kollektivt. 

https://nab.no/kultur/byens-beste-utsikt/19.17972

image.png.3ad1e18548dda241aeb7344c23dad540.png

Havnabakken er min absolutt favoritt plass i Oslo. Men, jeg har ikke råd til å bo der. Du må være sånn type jonas gahr støre-rik for å bo der. Eller, arve et hus... 

Anonymkode: 40f45...241

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En tur til Tøyen og Botanisk hage og museene som ligger der, er vel alltid anbefalt. 
Om du ikke har vært i Oslo før, anbefales også en tur opp Carl Johans gate fra østbanehallen til Slottet. (Du trenger ikke gå innom "turistfellene" på veien.) 

Vigerlandsparken er også veldig fin, og ganske spesiell for Oslo. 

Alle disse stedene har god plass og det meste er også utendørs, så det er ikke noe fare for smitte. 

Om du skal spise spennende mat, anbefales mathallen ved sentrum scene. 

Det er også veldig fint å gå fra Nationalteateret, via vestbanehallen og bortover langs vannet til Akershus festning og videre forbi de nye bydelene i Bjørvika. (Det blir litt historievandring i Oslo, gjennom de virkelig gamle delene, og over i de helt, helt nye.

Ellers er det jo masse å finne på, om du vil ha aktiviteter. Men da er det lettest å søke opp det du har lyst til selv. 

Anonymkode: 0023c...b71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norsk folkemuseum på Bygdøy, tusenfryd, karl johan, aker brygge, grønland, operaen, ekebergrestauranten, hovedøya…

Anonymkode: 41c89...582

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke unngå noe…det er da det plutselig dukker opp spennende opplevelser😀

Anonymkode: 41c89...582

Skrevet

Ekeberg. Startet ved utsikten, som er den samme som bakgrunnen som i munchs maleri skrik. Gå videre inn i ekebergparken. Masse rar og fascinerende kunstskulpturer og se på og fin utsikt mot byen. Mange fine steder og raste, ta med mat og sitteunderlag og se på solnedgangen over byen.  

Grunerløkka for vintageshopping, ta en pils eller is i sola og bare titte på folk. 

Frogner, en av de bydelene med vakrest begyggelse. Kan kombineres med vigelandsparken eller frognerbadet. 

Oslofjorden, for å komme nær sjø og badeliv. Ormøya, Malmøya eller Huk. 

Oslo har mye og by på, karl joahn, bjørvika og aker brygge er ikke verdt og bruke tid på. Med unntak av operaen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen områder du bør unngå. Det er trygt å gå rundt omkring i Oslo. 

Anonymkode: 82e76...41e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv elsker jeg å gå i botanisk hage, det er så fint der! Koser meg også inne på Deichman Bjørvika, veldig fint å ta en pause der og bare sitte med en god bok i en god stol og nyte utsikten utover fjorden :)

Anonymkode: 2ca93...cea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...