Nytteni Skrevet 23. juni 2021 #1 Skrevet 23. juni 2021 Jeg brydde meg aldri om skole da så jeg droppet fort ut av videregående og begynte å jobbe i matbutikk istedet og trivdes veldig godt med det, men så dro jeg ut i militæret etter kort tid fordi jeg måtte, siden har jeg tatt alle seks videregående-fagene på rundt ni måneder, men jeg strøk i matte, mulig det er litt over hodene på enkelte at det er et litt irrasjonelt fag siden man ikke kan måle noe helt nøyaktig og dermed få et uendelig antall desimaler etter komma, så det er et irrasjonalt fag kan man si, men uten dette nettopp dette faget så kunne jeg hatt liv ikke sant, tatt en normal utdanning og fått kjøpt meg ting og hatt det moro jeg også, istedet er det bare tullejobber nesten å vente på meg, burde de ta vekk dette faget så flere kunne fått et normalt liv også? Jeg vet at det er de som liker å bruke kroppen som faktisk bygger et samfunn og ikke de som jobber med papir og sånt bare, men jeg vet ikke helt, har mistet litt lysten på å jobbe i en matbutikk bare, litt lei av å være rundt de folka kanskje, er bare så kjedelig og deprimerende å bare sitte her og omgås folk på forum og sånt, får ikke kjøpt noe artig heller, litt lyst på å bygge et hus med svømmebasseng og kanskje en liten porsche, men det blir det vel aldri noe av da 2
magic carpet Skrevet 23. juni 2021 #2 Skrevet 23. juni 2021 (endret) Matematikk som et fag er vanskelig for mange fordi det er et fag som bygger på seg selv over 13 år med skole. Alle andre fag trenger du nødvendigvis ikke det du har lært de forrigegående årene. I historie trenger du ikke å vite noe om første verdenskrig for å lære om andre verdenskrig, i naturfag trenger du ikke å kunne vite noe om fysiologien til et menneske for å lære om verdensrommet. Men, hvis du i matematikk ikke kan det du har lært de forrigegående årene er du ute å kjøre på videregående. Det er derfor du og mange andre sliter i dette faget, ikke fordi det er et "irrasjonelt" fag, men fordi det ikke er bygd opp på samme måte som andre fag. Selv om det høres jævlig kjipt ut, men hvis du sliter i matematikk, burde du gå i gjennom grunnskole og ungdomsskole læreplanen og sørge for at du kan dette. Lykke til. Endret 23. juni 2021 av magic carpet 14
Bag Skrevet 23. juni 2021 #3 Skrevet 23. juni 2021 (endret) 16 x "," 1 x "?" 0 x "." Endret 26. juni 2021 av Bag 2
stan Skrevet 23. juni 2021 #4 Skrevet 23. juni 2021 Matematikk er ikke irrasjonelt, tvert imot det er tvers igjennom logisk og rasjonelt. Men det er ganske abstrakt, og det er ofte abstraksjonen mange sliter med. Hvis du klarte seks videregående fag på ni måneder er du ganske oppegående til å lære deg ting. Kanskje gi matematikk en ny sjanse, men det kan være du må starte lavere enn videregående nivå. Og jobbe med det på andre måter. Lykke til. 18
prt90 Skrevet 23. juni 2021 #5 Skrevet 23. juni 2021 Vi burde ha mer matematikk, det er matematikk som bygger fremtiden, ikke nynorsk diktanalyse 12
Gjest Kastanjefrø Skrevet 23. juni 2021 #6 Skrevet 23. juni 2021 Nytteni skrev (17 timer siden): litt lyst på å bygge et hus med svømmebasseng og kanskje en liten porsche, men det blir det vel aldri noe av da Du hadde tatt til takke med et svømmebasseng og en liten porche? mange med 6 i matte og mange andre fag som aldri får råd til det.
mammahjarte Skrevet 23. juni 2021 #7 Skrevet 23. juni 2021 Eg meiner elevar som er så svake burde ikkje bli fritatt men automatisk få ein 2-er. Det er dyrt for samfunnet med dropouts pga algebra og logaritmer. Viktig å få fleire igjennom, viktig at flest mulig får studiekompetanse. 1
Alivamale Skrevet 23. juni 2021 #8 Skrevet 23. juni 2021 mammahjarte skrev (2 minutter siden): Eg meiner elevar som er så svake burde ikkje bli fritatt men automatisk få ein 2-er. Det er dyrt for samfunnet med dropouts pga algebra og logaritmer. Viktig å få fleire igjennom, viktig at flest mulig får studiekompetanse. Hvorfor skulle matte være i en særstilling som et fag man ikke skulle kunne stryke i? Eller mener du at det ikke skulle være mulig å stryke i noe fag på videregående? 2
mammahjarte Skrevet 23. juni 2021 #9 Skrevet 23. juni 2021 9 minutter siden, Alivamale said: Hvorfor skulle matte være i en særstilling som et fag man ikke skulle kunne stryke i? Eller mener du at det ikke skulle være mulig å stryke i noe fag på videregående? Kun matematikk, det er så mange som sliter så mykje at dei ikkje greie ta det opp etter gjentatte forsøk. Dyskalkuli er heller ikkje uvanlig og lite systemsatt. Ein person med 2-er i Matematikk kjem heller ikkje inn på kva som helst men kan bidra til samfunnet med andre høgare utdanninger. Seie ikkje at Matematikk er eit tullefag men man må veie opp fordelar og ulemper. 1
stan Skrevet 23. juni 2021 #10 Skrevet 23. juni 2021 mammahjarte skrev (13 minutter siden): Eg meiner elevar som er så svake burde ikkje bli fritatt men automatisk få ein 2-er. Det er dyrt for samfunnet med dropouts pga algebra og logaritmer. Viktig å få fleire igjennom, viktig at flest mulig får studiekompetanse. Det læres ikke om logaritmer lengere. Bare i selvvalgte matematikkfag. Studiekompetanse krever kompetanse, ikke gratis poeng. Det er krevende å studere, enda verre om man ikke har det faglige grunnlaget. Det er enda dyrere for samfunnet. Bedre å gjøre noe som ikke krever matematikk. mammahjarte skrev (4 minutter siden): Kun matematikk, det er så mange som sliter så mykje at dei ikkje greie ta det opp etter gjentatte forsøk. Dyskalkuli er heller ikkje uvanlig og lite systemsatt. Ein person med 2-er i Matematikk kjem heller ikkje inn på kva som helst men kan bidra til samfunnet med andre høgare utdanninger. Seie ikkje at Matematikk er eit tullefag men man må veie opp fordelar og ulemper. Hvis man ikke kan organisere sin egen læring såpass at man kan få 2 i matematikk, knappe 25 % rett på eksamen, så hvordan kan man klare seg på et universitet? 8
mammahjarte Skrevet 23. juni 2021 #11 Skrevet 23. juni 2021 48 minutter siden, stan said: Det læres ikke om logaritmer lengere. Bare i selvvalgte matematikkfag. Studiekompetanse krever kompetanse, ikke gratis poeng. Det er krevende å studere, enda verre om man ikke har det faglige grunnlaget. Det er enda dyrere for samfunnet. Bedre å gjøre noe som ikke krever matematikk. Hvis man ikke kan organisere sin egen læring såpass at man kan få 2 i matematikk, knappe 25 % rett på eksamen, så hvordan kan man klare seg på et universitet? Det er ein del folk som har tatt fagskole i 2 år som på den måten har fått studiekompetanse. Denna personen tok master i filosofi ved universitetet. Denna personen kan ikkje klokka ein gong. Det kan gå heilt fint, det er ikkje alltid intellekt som avgjer om man gjer det bra som student. Det er ikkje alle studentar som har noko særlig kompetanse heller, veit om fleire som fekk 2-er i nesten alle fag og likevel fekk ein restplass på mindre populære retninger. Trur du at fleste med studiekompetanse er kompetente? Gjelder dei som tok opp fag for å kome inn på f.eks medisin, men gjennomsnittlig elev er ikkje på det nivået. 1
stan Skrevet 23. juni 2021 #12 Skrevet 23. juni 2021 mammahjarte skrev (2 minutter siden): Det er ein del folk som har tatt fagskole i 2 år som på den måten har fått studiekompetanse. Denna personen tok master i filosofi ved universitetet. Denna personen kan ikkje klokka ein gong. Det kan gå heilt fint, det er ikkje alltid intellekt som avgjer om man gjer det bra som student. Det er ikkje alle studentar som har noko særlig kompetanse heller, veit om fleire som fekk 2-er i nesten alle fag og likevel fekk ein restplass på mindre populære retninger. Trur du at fleste med studiekompetanse er kompetente? Gjelder dei som tok opp fag for å kome inn på f.eks medisin, men gjennomsnittlig elev er ikkje på det nivået. Nei, ikke alle med studiekompetanse har all den kompetansen som trenger for lykkes med videre studier. Men de har ihvertfall oppnådd nok akademisk kompetanse til å regnes som klare for videre studier. Så kan vi alltids finne noen unntak, du nevner noen, hvordan gikk det egentlig med dem? Jeg ser årlig studenter som gir opp, eller som fullfører med elendige karakterer. Bortkastet for dem og samfunnet. Jeg er sikker på at mange av disse hadde hatt det bedre med å satset på noe annet enn et universitetsstudie. Det er mange yrker som ikke krever universitet. 1
einsteinium Skrevet 23. juni 2021 #13 Skrevet 23. juni 2021 Ser ut som du kunne trengt å ta opp norsk igjen, med tanke på at du ikke bruker noe punktum... Apropos det med at du kan få uendelig lange svar i matematikk, og at det er "irrasjonelt", egentlig er det skrevet som brøk. Altså et delestykke, hvor svaret har uendelig mange desimaler. 5
Grønncaps Skrevet 23. juni 2021 #14 Skrevet 23. juni 2021 Med mindre man har dyskalkuli så er det ikke umulig å bestå matte eller å få en god karakter. jeg gikk selv fra 2 til 6 i matte da jeg tok det opp og faktisk jobbet med faget. 2
Gjest havrekaffe Skrevet 23. juni 2021 #15 Skrevet 23. juni 2021 Det tar litt tid å lære seg det, men plutselig en dag går lyset opp, man knekker nøtten og skjønner språket. Jobb litt med det så faller det på plass. Begynn på ungdomsskole nivå og jobb deg opp. Hvis du følger noen grunnleggende fremgangsmåter og regler i starten uten å skjønne hva du gjør så vil du antakelig en dag forstå. Det viktigste er å keep it simple og hekt det på hverdagslige ting. Du kommer veldig langt med å kunne prosentregning litt grunnleggende algebra, potensregning, geometri og funksjoner på 1P og 2P nivå. Det er enklere enn du tror.
Bag Skrevet 25. juni 2021 #16 Skrevet 25. juni 2021 On 6/23/2021 at 10:15 PM, einsteinium said: Ser ut som du kunne trengt å ta opp norsk igjen, med tanke på at du ikke bruker noe punktum... Apropos det med at du kan få uendelig lange svar i matematikk, og at det er "irrasjonelt", .... Ja, som kommentert over er det imponerende med 16 kommaer, et spørsmålstegn og ingen punktum i åpningsinnlegget. TS klager over lange svar i matematikk men har tydeligvis ingen problemer med lange setninger. 5
Leonaen Skrevet 25. juni 2021 #17 Skrevet 25. juni 2021 stan skrev (På 23.6.2021 den 20.59): Det læres ikke om logaritmer lengere. Bare i selvvalgte matematikkfag. Studiekompetanse krever kompetanse, ikke gratis poeng. Det er krevende å studere, enda verre om man ikke har det faglige grunnlaget. Det er enda dyrere for samfunnet. Bedre å gjøre noe som ikke krever matematikk. Hvis man ikke kan organisere sin egen læring såpass at man kan få 2 i matematikk, knappe 25 % rett på eksamen, så hvordan kan man klare seg på et universitet? Vel vel…. Jeg har dyskalkuli men akkurat på grensen til å ikke få hjelp. Strøk i matte P1 og P2 hele 5 ganger. Har 5 og 6 i alle andre fag. Tatt flere studier som ikke krever studiekompetanse kombinert med jobb og fått toppkarakterer. Lest meg opp mange lover sammen med mannen min som er advokat. Men jeg hadde nok ikke klart meg på universitet siden jeg ikke kan organisere egen læring til å bestå i matte 😂😂😂 1
stAre Skrevet 25. juni 2021 #18 Skrevet 25. juni 2021 (endret) anbefaler deg å ta en telefon til PP tjenesten i ditt fylke. forklar saken for de, så kan du gi deg veiledning på dine rettigheter. kanskje du også må henvise deg til de for utredning og evt spesialundervisning I matematikk. dersom du har brukt opp dine år i videregående er det ikke sikkert du har krav på det, men hør med dem. kanskje du vet om du har hatt spesialundervisning i matematikk på grunnskolen, eller snakk med dine foreldre. det styrker saken din om at det kan være snakk om dyskalkuli/andre lærevansker. ved yrkesfag/fagbrev kan man i noen tilfeller kunne få fritak i opptil to fag (ved spesialundervisning) og fremdeles få fagbrev. det har en desverre ikke muligheten til ved studiespes. reglene der er veldig strenge. med utredning og uttalelse fra ppt kan det være at du tilfredsstiller krav for å forsøke å søke univerversitet på særskilt grunnlag. dvs søke å komme inn på linjer som ikke krever matematikk. dette kan du også snakke med PP tjenesten om. Endret 25. juni 2021 av stAre 1
Drizzt Skrevet 25. juni 2021 #19 Skrevet 25. juni 2021 (endret) magic carpet skrev (På 23.6.2021 den 7.51): Matematikk som et fag er vanskelig for mange fordi det er et fag som bygger på seg selv over 13 år med skole. Alle andre fag trenger du nødvendigvis ikke det du har lært de forrigegående årene. I historie trenger du ikke å vite noe om første verdenskrig for å lære om andre verdenskrig, i naturfag trenger du ikke å kunne vite noe om fysiologien til et menneske for å lære om verdensrommet. Men, hvis du i matematikk ikke kan det du har lært de forrigegående årene er du ute å kjøre på videregående. Det er derfor du og mange andre sliter i dette faget, ikke fordi det er et "irrasjonelt" fag, men fordi det ikke er bygd opp på samme måte som andre fag. Selv om det høres jævlig kjipt ut, men hvis du sliter i matematikk, burde du gå i gjennom grunnskole og ungdomsskole læreplanen og sørge for at du kan dette. Lykke til. Veldig bra innlegg. Det er helt riktig det du skriver. Matematikk er vanskelig fordi det bygger på seg selv over hele skoleløpet. Det er som å bygge et hus - har du ustabil grunnmur og mangler deler av huset i første etasje, blir det bare mer og mer ustabilt oppover i etasjene og til slutt raser alt sammen før du har begynt på taket en gang. Da må man tilbake til grunn(muren) og bygge ordentlig og stabilt. TS, nei. Matematikk er helt nødvendig ikke bare for å lære å regne også mer komplisert, men også fordi den utvikler logisk og abstrakt tenkning og andre nyttige hjerneprosesser man trenger i livet som voksen. Endret 25. juni 2021 av Drizzt 1
Hengebuksvinet Skrevet 25. juni 2021 #20 Skrevet 25. juni 2021 Vi burde vel heller ha mer matematikk? Målet er vel å være konkurransedyktige I forhold til andre land? Og å utvikle samfunnet fremover. Da trenger man logiske og strukturerte fag som matematikk og naturfag. Forstår ikke helt greia her i Norge. Har bodd deler av oppveksten I et mer "konkurranseorientert land". Der var alle skjønt enige om at matematikk var et viktig fag, og foreldre hadde store forventninger til barna i dette faget. Jeg er nok litt uenig I å dra det så langt at man konkurrerer fra man er 6 år, men tror nordmenn må til å våkne litt. Vil vi ha de kule jobbene? Eller skal vi si oss fornøyde med at f.eks NTNU har slitt med å få nok kvalifiserte søkere fra Norge de siste 20 årene, og bare la "asiatene ta over verden"? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå