AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #1 Skrevet 23. juni 2021 Bedrifter i Norge klager over kronisk mangel på (billig) arbeidskraft fra utlandet. Mitt spørsmål blir da. Hvorfor i all verden flytter de ikke virkomsheten sin dit den (billige) arbeidskraften finnes? Hvis du har en forretningside for en virksomhet som er avhengig av tusenvis av arbeidere på lusebetaling. Så starter du ikke en bedrift i Norge. Da starter du en bedrift i Nigeria. Hvis jeg vil dyrke avokado, så gjør jeg det et sted i verden hvor dette er fornuftig. Jeg starter ikke en avokado-farm på finnmarksvidda og klager på kronisk mangel på varme og vann. Anonymkode: a4663...897 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #2 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Bedrifter i Norge klager over kronisk mangel på (billig) arbeidskraft fra utlandet. Mitt spørsmål blir da. Hvorfor i all verden flytter de ikke virkomsheten sin dit den (billige) arbeidskraften finnes? Hvis du har en forretningside for en virksomhet som er avhengig av tusenvis av arbeidere på lusebetaling. Så starter du ikke en bedrift i Norge. Da starter du en bedrift i Nigeria. Hvis jeg vil dyrke avokado, så gjør jeg det et sted i verden hvor dette er fornuftig. Jeg starter ikke en avokado-farm på finnmarksvidda og klager på kronisk mangel på varme og vann. Anonymkode: a4663...897 Hvor leser du at bedrifter klager på kronisk mangel på utenlandsk arbeidskraft? Det er delte meninger om arbeidsinnvandringen. Blå regjering vil øke den, rød regjering vil redusere den. Arbeidsinnvandring fører bla til dårligere lønnsforhandlinger i underbetalte yrker blant nordmenn. Samtidig som landene det emigreres fra mister verdifull arbeidskraft hos seg selv. Helsepersonell feks. Vi mangler sykepleiere og helsearbeidere generelt. Men istedet for å øke lønna deres for at yrket skal bli mer attraktivt, så velges det å hente arbeidskraft fra andre land som godtar den lønna og arbeidsforholdene de får. Mangelen på sykepleiere/helsearbeidere er derimot globalt. Så vi lokker med andre ord bort verdigfull arbeidskraft fra disse landene slik ar de selv får kritisk stor mangel på helsearbeidere hos seg selv. Rett og slett kynisk av politikerne våre på alle måter. Anonymkode: c61c0...507 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #3 Skrevet 23. juni 2021 Arbeidslivet i Norge er helt ødelagt. Allerede på 60-tallet startet men jo med fabrikkarbeidere i Oslo, det var starten. Nå i dag ser vi hvor galt er med billig arbeidskraft, bemanningsbyråer har jo også stort feste nå. Man får bare laveste tariff i mange tilfeller. Anonymkode: 8950a...ff4
Angelheart2 Skrevet 23. juni 2021 #4 Skrevet 23. juni 2021 Tja, nå er ikke alle bedrifter som har behov for utenlandsk arbeidskraft kun ute etter billig arbeidskraft, da, men rett og slett avhengige av kompetanse som ikke finnes her til lands. Et eksempel er innen byggebransjen, her skrikes det etter faglærte håndverkere, men det finnes ikke. Man kan jo sikkert diskutere om dette er fordi det har gått inflasjon i å ansette "billige" polske tømrere, men det gjelder jo absolutt ikke alle håndverksfag. Et eksempel er elektrikere, som det er stor mangel på i store deler av landet. Dette er et yrke med generelt høy lønn og lav andel utenlandske arbeidere, men det hjelper ikke, det er allikevel for få som utdanner seg til elektriker. Rørlegger, murer og ventilasjonsmontører er lignende yrker som har samme utfordring. For noen år siden ble tariff for en del yrker der det tradisjonelt er mye utenlands arbeidskraft allmenngjort. Det betyr at nå kan man ikke ansette noen i diss yrkene uten å følge tariff, noe som har styrket lønningene for alle i bransjen. Dette gjelder blant annet byggfag, renhold og restaurant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå