AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #1 Skrevet 22. juni 2021 Som tittelen sier har naboen hatt en tank av møkk kloakk av noe slag som har gådd hull på og lekkasje. Kommunen var her tidligere og gjorde et akutt tiltak å gravde rett ved siden av vår eiendom for å prøve å redde bygget til bonden. Men det jeg lurer på er om dette kan være farlig for oss? Vi bor rett ved siden av og det ligger en dam og renner elv ut av bygget med kloakk møkk. Det stinker helt intenst å vi blir dårlige og svimmel. Er det farlige avgasser i denne kloakk møkka som renner og ligger der? Jeg er gravid i uke 20 og kjenner jeg ikke finner ro me dette. Lukten trenger inn i vårt hus og jeg er redd for hva dette kan gjøre med oss. Er også redd for at bonden ikke blir å ta tak i dette kjapt å fikse dette. Hvordan er våre rettigheter her? Takk for svar. Anonymkode: 85d93...c65 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #2 Skrevet 23. juni 2021 Nei, det er ikke noen farlig gasser, men jeg ville nok ha forhørt meg om prosessen. Det høres jo ikke noe trivelig ut for dere i det hele tatt. Veldig kjedelig for naboen din også. Håper det blir ordnet opp i raskt. Anonymkode: 98d73...cb5 4
Gjest Cisne Skrevet 23. juni 2021 #3 Skrevet 23. juni 2021 Ja, er det nære drikkevannrørenes deres, kommer kloakken over i drikkevannet. Drikk vann fra flaske for sikkerhets skyld til det har ordnet seg.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #4 Skrevet 23. juni 2021 Cisne skrev (8 minutter siden): Ja, er det nære drikkevannrørenes deres, kommer kloakken over i drikkevannet. Drikk vann fra flaske for sikkerhets skyld til det har ordnet seg. Hvis det hadde gjort det, ville de ha fått beskjed om det. Drikkevannet deres kommer mest sannsynlig fra et annet sted. Anonymkode: 98d73...cb5 3
Gjest Cisne Skrevet 23. juni 2021 #5 Skrevet 23. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvis det hadde gjort det, ville de ha fått beskjed om det. Drikkevannet deres kommer mest sannsynlig fra et annet sted. Anonymkode: 98d73...cb5 Selvfølgelig kommer drikkevannet fra et annet sted, men om kloakkvannet går ned i jorda ved deres drikkevannswell, kommer det dessverre over i grunnvannet, noe som kontaminerer drikkevannet. Det er derfor det i noen land er ulovlig å skylle ut kjemikalier i toalett og i servanten, og det er også derfor septikk/-kloakk hullet skal være så langt unna drikkevannsrørene som mulig; for å unngå kontaminasjon fra kloakksystemet. Det er også derfor det er forbudt å skylle medisiner i do. Keeps you and your neighbors healthy Household wastewater contains disease causing bacteria and viruses and high levels of nitrogen and phosphorus. If a septic system is well-maintained and working properly, it will remove most of these pollutants. Insufficiently treated sewage from septic systems can cause groundwater contamination, which can spread disease in humans and animals. Improperly treated sewage poses the risk of contaminating nearby surface waters threatening swimmers with various infectious diseases, from eye and ear infections to acute gastrointestinal illness and hepatitis. Endret 23. juni 2021 av Cisne
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #6 Skrevet 23. juni 2021 Gjødsel lukter ikke godt. Sjekk med miljømyndigheten i kommunen om de kan måle nivåer hos dere. Hvis dere har brønn eller borehull ville jeg tatt vannprøver og brukt annen vannkilde til drikkevann og matlaging til prøvene er fine igjen Anonymkode: b14d2...6b5 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #7 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Som tittelen sier har naboen hatt en tank av møkk kloakk av noe slag som har gådd hull på og lekkasje. Kommunen var her tidligere og gjorde et akutt tiltak å gravde rett ved siden av vår eiendom for å prøve å redde bygget til bonden. Men det jeg lurer på er om dette kan være farlig for oss? Vi bor rett ved siden av og det ligger en dam og renner elv ut av bygget med kloakk møkk. Det stinker helt intenst å vi blir dårlige og svimmel. Er det farlige avgasser i denne kloakk møkka som renner og ligger der? Jeg er gravid i uke 20 og kjenner jeg ikke finner ro me dette. Lukten trenger inn i vårt hus og jeg er redd for hva dette kan gjøre med oss. Er også redd for at bonden ikke blir å ta tak i dette kjapt å fikse dette. Hvordan er våre rettigheter her? Takk for svar. Anonymkode: 85d93...c65 Skjønner ikke hva du mener, du kaller det kloakk møkk? Er det kloakk eller kumøkk? Kumøkk kan være farlig når skorpen på den sprekker, når en begynner å røre i den. Da må det være full lufting i fjøset. Hvordan dette utarter seg i en kum som er på utsiden, vet jeg ikke. Men vet at før den ble plassert på utsiden av driftsbygning, kunne både mennesker og dyr omkomme av gassen som kom opp i fjøset når røring av møkka begynte om våren. Er neppe farlig for dere, da den er på utsiden av huset og allerede har god lufting(firluft). At det lukter mye, ja det er det ikke tvil om. Anonymkode: 3c882...003 2
Gjest Lunaris Skrevet 23. juni 2021 #8 Skrevet 23. juni 2021 Sier da seg selv at du ikke må drikke vannet før det er helt sikkert og trygt å drikke, kjipt om du får hepatitt eller e.-coli under en graviditet. Så ikke drikk vannet. Går kloakken over i drikkevannet er det farlig å drikke det. Kontakt noen som sjekker vannkvaliteten.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #9 Skrevet 24. juni 2021 Det er vel kumøkk eller grisemøkk, og det er lukten av penger og mat. Stinker, ja men lukta er ikke farlig. Anonymkode: edaab...fbe
Gjest Lunaris Skrevet 24. juni 2021 #10 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel kumøkk eller grisemøkk, og det er lukten av penger og mat. Stinker, ja men lukta er ikke farlig. Anonymkode: edaab...fbe «Lukten av penger og mat» 😅 vel, de fleste tenker at det lukter dritt. Og jo, det er potensielt farlig å få det for nære en gravid kvinne og evt i drikkevannet. Les deg opp litt…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #11 Skrevet 24. juni 2021 Lunaris skrev (19 minutter siden): «Lukten av penger og mat» 😅 vel, de fleste tenker at det lukter dritt. Og jo, det er potensielt farlig å få det for nære en gravid kvinne og evt i drikkevannet. Les deg opp litt… Har da ikke nevnt drikkevann med et ord, så du får vel lese om og lese rett. Anonymkode: edaab...fbe
Gjest Lunaris Skrevet 24. juni 2021 #12 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har da ikke nevnt drikkevann med et ord, så du får vel lese om og lese rett. Anonymkode: edaab...fbe Trådstarter sitt spørsmål er om dette er farlig. Ja, avgasser er potensielt farlig. Og vedkommende er gravid, altså ekstra sårbar for påvirkning til foster… 🥄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå