AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #1 Skrevet 22. juni 2021 Inspirert fra en annen tråd! 😄 Jeg og min samboer kjøpte hus sammen og har 1 fellesbarn. Han har i tillegg et barn fra tidligere forhold som er her ca. 40% av tiden. Dersom han dør, hva skjer med arven hans? Så klart skal fellesbarn og særkullsbarn få arvet fra far, men er helt grønn på hva! Blir dem å arve huset selvom jeg eier halvparten av det? Deler av verdien? Hva om jeg dør før eller om begge dør samtidig? Vil stebarn arve noe fra meg når jeg ikke har testament? Hva med fellesbarnet? Anonymkode: 16f8a...aa4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #2 Skrevet 22. juni 2021 Hvis din mann dør arver du 4G. Deretter arver begge barna hans hver sin halvdel av det som er igjen. De arver altså halvdelen av huset minus 4G. Siden mannen din har et særkullsbarn må dette barnet samtykke til at du kan sitte i uskiftet bo. Hvis ikke må dette barnet få utbetalt farsarven sin. Ditt stebarn arver ikke deg. Hvis begge dør samtidig vil deres felles barn arve 3/4 av verdiene. Din manns særkullsbarn vil arve 1/3. Anonymkode: 6a945...2db 4
CAPS LOCK Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva om jeg dør før Anonymkode: 16f8a...aa4 Siden din samboer har barn med deg, så arver han fire ganger grunnbeløpet i folketrygden. Resten går til barnet ditt. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #4 Skrevet 22. juni 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: samtykke til at du kan sitte i uskiftet bo. Hva vil det bety? Er ikke opprinnelig norsk så er enkelte ting som er litt vanskelig for meg å forstå. TS Anonymkode: 16f8a...aa4 2
Pillarguri Skrevet 22. juni 2021 #5 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva vil det bety? Er ikke opprinnelig norsk så er enkelte ting som er litt vanskelig for meg å forstå. TS Anonymkode: 16f8a...aa4 Du har rett på å sitte i uskiftet bo med felles barn. Det betyr at du trenger ikke å løse ut fellesbarnet sin arv før du evt gifter deg med en annen mann. Barnet som han har fra før har rett på å få utbetalt sin arv når far dør. Noen ganger klarer man imidlertid å gjøre en avtale om at utbetalingen av arv til særkullsbarn/stebarn kan vente. Det kan være vanskelig å få til. Uskifte betyr: Den gjenlevende sitter videre med boet og betaler ikke ut arven før vedkommende gifter seg eller dør Skiftet bo: Betyr at arven er utbetalt og arveoppgjøret er ferdig. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #6 Skrevet 23. juni 2021 Kan være veldig klokt å ta en time hos advokat og gå gjennom dette, evt sette opp testamente og forberede hva som kan skje. Anonymkode: ca9f7...195 10
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #7 Skrevet 23. juni 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kan være veldig klokt å ta en time hos advokat og gå gjennom dette, evt sette opp testamente og forberede hva som kan skje. Anonymkode: ca9f7...195 Er i grunn ikke bekymret, men vil jo ikke miste huset som jeg eier 50% av bare fordi mannen (bank i bordet) dør eller omvendt. TS Anonymkode: 16f8a...aa4 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #8 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er i grunn ikke bekymret, men vil jo ikke miste huset som jeg eier 50% av bare fordi mannen (bank i bordet) dør eller omvendt. TS Anonymkode: 16f8a...aa4 Du risikerer å måtte selge huset hvis mannen dør. Derfor kan det være lurt å ha livsforsikring som er stod nok til å dekke delen hans barn arver. Siden du vet lite om dette burde dere virkelig ta en time hos advokat. Anonymkode: a7416...3c7 9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #9 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er i grunn ikke bekymret, men vil jo ikke miste huset som jeg eier 50% av bare fordi mannen (bank i bordet) dør eller omvendt. TS Anonymkode: 16f8a...aa4 Du kan i verste fall miste huset dersom særkullsbarnet ikke godtar at du sitter i uskiftet bo, og du ikke har midler til det. Anonymkode: 4ea81...886 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #10 Skrevet 23. juni 2021 Dere bør tegne gjensidig livsforsikring som sikrer nedbetaling av huslån om den ene part dør. På den måten kan du betale ut stebarnet. Min mening er at absolutt alle bør bruke de tusenlappene det koster å etablere samboeravtale/ektepakt, testamente, og fremtidsfullmakt. For slike dokumenter er gull verdt den dagen det skjer noe. Anonymkode: d71a8...fb8 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #11 Skrevet 23. juni 2021 Støtter forslaget om advokat, særlig siden du sier dere er samboere og ikke gift. Det er ikke samme arveregler fir samboer og ektefelle (gifte). Eier du også huset, hva står på skjøtet? Det bør stå at du eier 50%. En advokat kan hjelpe dere å sette opp en samboeravtale og gjensidig testament, jeg anbefaler å bruke de tusenlappene dette koster. Forresten, litt fleipete sagt men sant; jo flere fellesbarn dere har, jo større del av huset råder du over hvis han dør. Eksempel: Han kan testamentere 1/3 til deg. Hans barn (livsarvinger) arver 2/3 av hans halvpart av huset. Disse 2/3 fordeles på antall barn han har, jo flere barn jo mindre andel på hver av dem men også mindre andel på særkullsbarnet hans (som du må betale ut). Anonymkode: c9358...e48 2
Chiubi Skrevet 23. juni 2021 #12 Skrevet 23. juni 2021 Du eier halvparten av huset. Hvis din partner dør, vil barna arve halvparten hver av hans andel i huset. Barna har rett til å arve 2/3 av alt han eier, som skal fordeles på barna hans. Hans særkullsbarn har ikke arverett etter deg, og så lenge du lever, har heller ikke ditt barn arverett i din halvpart av huset. Hvis du og partner dør samtidig, vil deres fellesbarn arve 3/4 av huset, det vil si hele din andel samt halvparten av fars andel. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #13 Skrevet 23. juni 2021 De fleste vil ha arven sin rett etter dødsfall. Ingen venter på at stemor skal dø eller finne ny mann? Mange går på ei blemme her. Anonymkode: 5e8ef...33f 2
A-hunter Skrevet 23. juni 2021 #14 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): men vil jo ikke miste huset som jeg eier 50% av bare fordi mannen (bank i bordet) dør eller omvendt. Dine 50% av huset vil du selvsagt ikke miste om han dør. Men du må skrape sammen pengene for å kjøpe den andre halvparten av hans arvinger eller sitte i uskiftet bo med særkullbarnets samtykke. Det sagt, særkullsbarnet vil ikke bli anbefalt å gi deg et slikt samtykke. I prinsippet er det jevnstilt som å si fra seg arven. Dør du først har ikke mannen samme problem siden du ikke ha særkullsbarn. Han kan da sitte i uskiftet bo resten av sitt liv. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #15 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 5.32): Du risikerer å måtte selge huset hvis mannen dør. Derfor kan det være lurt å ha livsforsikring som er stod nok til å dekke delen hans barn arver. Siden du vet lite om dette burde dere virkelig ta en time hos advokat. Anonymkode: a7416...3c7 Barnet arver vell en del av livsforsikringen også? Anonymkode: 61182...d5a
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #16 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 1.07): Hvis din mann dør arver du 4G. Deretter arver begge barna hans hver sin halvdel av det som er igjen. De arver altså halvdelen av huset minus 4G. Siden mannen din har et særkullsbarn må dette barnet samtykke til at du kan sitte i uskiftet bo. Hvis ikke må dette barnet få utbetalt farsarven sin. Ditt stebarn arver ikke deg. Hvis begge dør samtidig vil deres felles barn arve 3/4 av verdiene. Din manns særkullsbarn vil arve 1/3. Anonymkode: 6a945...2db Han er ikke hennes mann, men samboer. Samboere arver ikke hverandre med mindre det er avtalt. Anonymkode: 98f91...942 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #17 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Barnet arver vell en del av livsforsikringen også? Anonymkode: 61182...d5a Nei, livsforsikring arves ikke med mindre den går til boet. Hvis samboer står som mottaker av livsforsikring så får hun denne utenom arven. Anonymkode: d50f8...bdd 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #18 Skrevet 25. juni 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Han er ikke hennes mann, men samboer. Samboere arver ikke hverandre med mindre det er avtalt. Anonymkode: 98f91...942 Samboere med felles barn arver 4G. Anonymkode: 72b6a...942 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #19 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 1.07): Hvis din mann dør arver du 4G. Deretter arver begge barna hans hver sin halvdel av det som er igjen. De arver altså halvdelen av huset minus 4G. Siden mannen din har et særkullsbarn må dette barnet samtykke til at du kan sitte i uskiftet bo. Hvis ikke må dette barnet få utbetalt farsarven sin. Ditt stebarn arver ikke deg. Hvis begge dør samtidig vil deres felles barn arve 3/4 av verdiene. Din manns særkullsbarn vil arve 1/3. Anonymkode: 6a945...2db Nei. 3/4 + 1/3 = 13/12, altså mer enn 1. Summen av arv kan ikke være større enn boet. Anonymkode: 3555e...12b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå