AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #1 Skrevet 22. juni 2021 Kan en baby fra tidlig alder vise tegn til musikalitet? Altså, min lille gutt på snart 10 mnd har siden han var 9 mnd vugget til musikk. Når jeg synger sanger, gjerne lyse toner så nynner han etter, lyst. Han har siden han var liten baby blitt rørt når jeg setter på melankolsk musikk eller sunget kanskje litt triste sanger. Slik som for eksempel «du skulla vøri fire år i romjul» eller «de nære ting». Jeg har selv musikalske evner, å har over gjennomsnittet fin sangstemme, min samboer har et godt gehør og er flink til å synge, sånn helt ok kanskje 😂 I ste skjedde det merkelige, jeg satt på Elvis «suspicious mind». Jeg har aldri opplevd han slik, han begynte å smile fra øre til øre, lo litt og klappet hender. Jeg synes dette var veldig morsomt, så slo det meg at min pappa har alltid fortalt meg at når jeg var lita å ikke kunne snakke så leita jeg i cd platene hans å ville alltid høre på Elvis, å utrykte stor begeistring for han. Når jeg spiller gitar og synger så sitter han å kikker på meg med store øyne å bare lytter, og når jeg spiller trompet så får han sutreleppa slik som når jeg synger fin musikk. Er jeg helt på bærtur? Eller er det noe i dette? 😂 Anonymkode: 48afe...078
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #2 Skrevet 22. juni 2021 Baby liker musikk, akkurat som voksen liker musikk. Ikke unormalt at menneske blir påvirket av musikk. Anonymkode: 441c2...ccd 8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Baby liker musikk, akkurat som voksen liker musikk. Ikke unormalt at menneske blir påvirket av musikk. Anonymkode: 441c2...ccd Ikke alle mennesker som liker musikk nei. Er heller ikke alle mennesker som er musikalske. Jeg spurte om barnet mitt viser tegn til musikalitet jeg. Anonymkode: 48afe...078
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #4 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke alle mennesker som liker musikk nei. Er heller ikke alle mennesker som er musikalske. Jeg spurte om barnet mitt viser tegn til musikalitet jeg. Anonymkode: 48afe...078 De aller aller aller fleste mennesker liker musikk. Jeg har til gode å møte noen som ikke liker musikk. Anonymkode: c294d...bf8 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #5 Skrevet 23. juni 2021 Alle barn er musikalske😊 Les mer her https://www.babyverden.no/baby/barn-og-musikk/ Anonymkode: d4802...a7d 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #6 Skrevet 23. juni 2021 Veldig mange liker musikk. Jeg sang sanger fra jeg var ca.1 år. Sang ofte godnattsang til meg selv fra jeg var ca.1 år. Har alltid elsket musikk, og var tidlig ute med å synge og å spille instrumenter. Var også opptatt av tegning og maling. Faren min var veldig musikalsk, og mamma likte å synge og glad i å høre på musikk, men var ikke så musikalsk, Hun var veldig flink å tegne og male og sånt. Så de fleste mennesker liker jo musikk, også babyer, men det er ikke alle som er så musikalske. Anonymkode: 818b2...024 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #7 Skrevet 23. juni 2021 Helt vanlig og ikke noe spesielt 😊 Anonymkode: 36bb4...ea5 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #8 Skrevet 23. juni 2021 Eldste bevegde seg (i takt) til musikk fra hun var liten baby, spilte ingen rolle hvilken musikk det var. Nå er hun tre og elsker å danse og går rundt å synger hele dagen. Hun «digger» fortsatt nesten hver gang hun hører musikk, kroppen omtrent beveger seg automatisk. Ettåringen bryr seg ikke om musikk i det hele tatt. Ingen reaksjon når vi setter på musikk. Liker selvsagt at vi synger, men mister interessen etter en halv sang. Med eldste sang vi sangbøker fra perm til perm på repeat. Anonymkode: 94e5b...240 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #9 Skrevet 23. juni 2021 Babyer og barn interesserer seg for det de eksponeres for. når det er sagt er det et kjent fenomen at babyer responderer på musikk, takt og lyder. Hørsel er en av de første sansene babyen tok i bruk inni magen. Lyden av mammaens hjerte er rytmisk og trygt, det er som en melodi for babyen i magen. noen mennesker er selvfølgelig mer musikalske enn andre, og jeg tror man kan se det tidlig. I ditt tilfelle er det naturlig ettersom du eksponerer barnet ditt for musikk, sang, rytmer og melodier og fordi denne egenskapen også er arvelig betinget. Dersom du hadde sluttet med dette ville du antageligvis ikke lagt merke til om babyen var musikalsk eller ikke. Dersom du hver dag hadde presentert 15 ulike baller for babyen og gjort ulike ting med ballene, ville babyen antagelig på samme måte vist større glede ovenfor en aktivitet med ball enn en annen og også hatt en favorittball. bruk musikken til å skape gode bånd med babyen din❤️ Anonymkode: 5f40b...b90 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #10 Skrevet 23. juni 2021 Jeg er absolutt ikke musikalsk, ikke barnefar heller 😅 vi er veldig glad i musikk da. Men her har ihvertfall frøkna "dansa" etter musikk fra 6 måneders alderen. Så tror det er relativt vanlig at babyer elsker musikk altså 😊 Anonymkode: 6980b...682 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #11 Skrevet 23. juni 2021 Min krever dans og karaoke sang gjennom hele dagen. Kun visse sanger kan roe de verste gråtetoktene. Blir forundret om han ikke blir musiker jeg altså 🤭 Anonymkode: 7ff08...f35
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #12 Skrevet 23. juni 2021 Jeg er ikke særlig glad i musikk selv og er laangt fra musikalsk. Men barnet mitt roet seg tidlig av musikk, smilte tidlig av musikk og har beveget seg etter musikk siden han kunne bevege seg. Danser og nå er han eldre og synger med. Har inntrykk av at det er mer vanlig enn uvanlig at babyer er musikalsk Men det betyr jo ikke at ditt barn ikke skal bli "ekstra" musikalsk, forstår utifra innlegget at det er virktig for deg. Men så tidlig er det nok vanskelig å skille siden de fleste babyer er slik Anonymkode: 09ace...60e 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #13 Skrevet 23. juni 2021 Som barn elska jeg musikk, men må dessverre si at jeg ikke er spesielt musikalsk av meg. Kun en fan av kunstarten. Anonymkode: cd2c2...890 1
Zoey Skrevet 23. juni 2021 #14 Skrevet 23. juni 2021 Jeg synger med sangstemmen til en full og halvgal alke med fordøyelsesproblemer, og ungene mine elsker fortsatt sangen min. Yngste er over fire år. Endrer seg vel kjapt når eldste blir preteen.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #15 Skrevet 23. juni 2021 Det går nok ikke an å vite sikkert, og babyer er som oftest glade i musikk. Og de blir påvirket av miljøet de vokser opp i, og hva foreldrene viser og lærer dem. Men det er nok noen medfødte forskjeller også. Vår yngste har vært mer glad i musikk som baby enn den eldste var, mer glad i å danse, kan bli rørt eller helt vill av glede av ulik musikk. Eldste liker også musikk, men det har ikke vært fullt så tydelig. Hva det har å si for hvorvidt de er musikalske, sensitive overfor lyd eller mer åpne for auditive impulser enn f.eks. visuelle etter hvert, vet jeg ikke enda. Anonymkode: 3217a...f7d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #16 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Når jeg spiller gitar og synger så sitter han å kikker på meg med store øyne å bare lytter, og når jeg spiller trompet så får han sutreleppa slik som når jeg synger fin musikk Barn evner ikke å bli rørt i denne alderen. Sannsynligvis er barnet utrygt og redd fordi det er høye lyder eller det opplever at du er annerledes. Har sett flere videoer på nettet med «se hvordan babyen reagerer på Morens fine sang!». Babyen er helt åpenbart utrygg og gråter fordi det blir redd. Anonymkode: fd01d...7dc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå