AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #1 Skrevet 22. juni 2021 Dette sa min datter i dag etter at hun hadde fått på seg kjole og satt og studerte egne legger og lår..Ble veldig usikker på hvordan jeg skulle svare,men ledet praten inn på alt det fine hun kunne gjøre med bena sine. Både hoppe,hinke, danse,sykle,gå, osv.., Til slutt avrundet jeg bare med å si hun har veldig fine ben og deretter snakket vi om noe annet. Men lurer litt på hva som kanskje lå bak det hun sa..Er det trolig bare en barnslig kommentar uten så mye mening eller begynner fokuset på kropp og utseende blant barn virkelig SÅ tidlig som i 3-års alder?? Det vil i så fall sjokkere meg! Hva tror dere? Anonymkode: eb499...df4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #2 Skrevet 22. juni 2021 Lege, psykolog, nevrolog!!!!! Spring!!!!!! Neida Du trenger ikke å bekymre deg. Barn sier så mye rart. Har i alle fall ikke noe å bety når du svarte så godt. Anonymkode: 8ba72...0dc 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 Datteren min begynte å bekymre seg for størrelsen på rumpen sin da hun var 4. Jeg gjorde som deg og snakket positivt om hvor fint og viktig det er å ha en rumpe. Så påpekte jeg at min rumpe er større enn hennes og laget en rumpedans... så lo vi godt begge to. Er helt skremt over hvor tidlig de plukker opp slike ting. Men jeg tenker at det viktigste vi mødre kan gjøre er å være bevisst på hvordan vi snakker om vår egen kropp. Trenger vi å påpeke skavanker og ekstra kilo? Anonymkode: 85700...fb5 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #4 Skrevet 22. juni 2021 Få fokuset bort fra utseende og over på funksjon. Spør "Er du ikke glad for at du er så heldig å ha to flotte bein å danse med? To sterke bein å gå på tur sammen med barnehagen med?"osv. Anonymkode: 44b04...5f1 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #5 Skrevet 22. juni 2021 Hvor plukker et barn / baby opp dette uten å ha hørt det hjemme? De har ingen formening om hva de sier, de har bare evt. hørt det. Og er det ikke familie må det vel være at ungen er plasert foran pc / tv eller annet fordi foreldrene ikke har kompetanse til å ta seg av ungen på riktig måte 🤔 Si meg gjerne imot, men det kan da umulig stemme at en unge på 3.5 år har noen som helst vurderingsans om sine egne proposisjoner. Hvis ingen i familien har sagt noe om hvordan barnet ser ut som det har snappet opp 🥸 Anonymkode: 70282...0c0 4
Silva Pluvialis Skrevet 22. juni 2021 #7 Skrevet 22. juni 2021 Jeg synes du svarte godt for deg. Mest sannsynlig er det ingenting, men jeg ville utelukket at det handler om smerter i alle fall. Ellers opplever jo barn kroppspress tidligere og tidligere, så derfor er det viktig å være bevisst på hvordan man snakker om kropp i barns nærhet. Barn er smarte og fanger opp mye man kanskje ikke skulle trodd at de fikk med seg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #8 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor plukker et barn / baby opp dette uten å ha hørt det hjemme? De har ingen formening om hva de sier, de har bare evt. hørt det. Og er det ikke familie må det vel være at ungen er plasert foran pc / tv eller annet fordi foreldrene ikke har kompetanse til å ta seg av ungen på riktig måte 🤔 Si meg gjerne imot, men det kan da umulig stemme at en unge på 3.5 år har noen som helst vurderingsans om sine egne proposisjoner. Hvis ingen i familien har sagt noe om hvordan barnet ser ut som det har snappet opp 🥸 Anonymkode: 70282...0c0 Barnehagen - voksne eller andre unger, unger påpeker jo forskjeller over en lav sko. Besteforeldre/øvrig slekt, nabokjerringa med komplekser og utestemme, eller egen observasjon over at beina kanskje ser annerledes ut enn bestevenninnas. Unger observerer, lytter og kommenterer, uten at det stikker dypere å ikke like beina sine enn å ikke like gulrot. Man kan nemlig mislike noe uten å plages av det - hvilket unger er eksperter på. Anonymkode: bedb7...e88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå