AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #1 Skrevet 22. juni 2021 Jeg har kuttet ut sukker, prossesert mat, generelt all mat som er dårlig for meg. Men jeg drikker et varmt glass med hel melk hver kveld før jeg legger meg. Jeg er redd dette glasset hver dag gjør meg tjukk. 65kalorier i et glass med helmelk. Er det dumt å gjøre dette mtp vektnedgang? Er den 65kalorien nok til å gjøre deg feit over tid dersom man overstiger kcal inntaket sitt med 65 kalorier? Anonymkode: d42d1...bd0
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #2 Skrevet 22. juni 2021 Tenker igrunnen mer på at det er mye mettet fett, som ikke er bra for blodårene. Er jo ikke anbefalt lenger å drikke helmelk Anonymkode: 73275...eb3 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 Tja.. jeg vil tro nei. Mettet fett har fått ufortjent mye pepper. Noen ernæringsforskere går jo nå ut og sier at en kost med mye fett kan være bra. Det metter godt og er mange gode næringsstoffer i helmelk. Det er bedre å drikke dette enn ganske mye annet. Sikkert også juice... Men - det er jo bare å forsøke? Anonymkode: a4da2...312 6
Unika Skrevet 22. juni 2021 #4 Skrevet 22. juni 2021 Jeg vil tro nei. Når du har kuttet sukker og antagelig lever ganske lavkarbo (?) så vil nok ikke et glass helmelk vippe lasset. https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/barn-som-drakk-helmelk-var-tynnere-enn-de-som-drakk-lettmelk/1616631 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #5 Skrevet 22. juni 2021 Unika skrev (4 minutter siden): Jeg vil tro nei. Når du har kuttet sukker og antagelig lever ganske lavkarbo (?) så vil nok ikke et glass helmelk vippe lasset. https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/barn-som-drakk-helmelk-var-tynnere-enn-de-som-drakk-lettmelk/1616631 Jeg følger ikke en spesiell diett. Har kalorigrense på 1300, og spiser sunne matvarer som bønner, grønnsaker, frukt osv. Anonymkode: d42d1...bd0 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #6 Skrevet 22. juni 2021 Du blir tykk av 1 dl h-melk til kvelds? Ikke rart at spiseforstyrrelser fortsatt florerer når noen tror det! Anonymkode: f53cd...51d 13
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #7 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du blir tykk av 1 dl h-melk til kvelds? Ikke rart at spiseforstyrrelser fortsatt florerer når noen tror det! Anonymkode: f53cd...51d Hvorfor skriver noen her at det er fetende da? Jeg blir usikker:( det kan umulig være fetende med et glass? Anonymkode: d42d1...bd0
Unika Skrevet 22. juni 2021 #8 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skriver noen her at det er fetende da? Jeg blir usikker:( det kan umulig være fetende med et glass? Anonymkode: d42d1...bd0 Fordi det er fetende hvis du spiser masse karbo, sukker og fett i tillegg, men det gjør jo ikke du. Man må nesten se på helheten i kostholdet. 7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #9 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Tenker igrunnen mer på at det er mye mettet fett, som ikke er bra for blodårene. Er jo ikke anbefalt lenger å drikke helmelk Anonymkode: 73275...eb3 Hei, 50-tallet ringte og vil ha deg tilbake. Anonymkode: 86311...865 7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #10 Skrevet 22. juni 2021 Unika skrev (1 minutt siden): Fordi det er fetende hvis du spiser masse karbo, sukker og fett i tillegg, men det gjør jo ikke du. Man må nesten se på helheten i kostholdet. Jeg spiser ikke en spesifikt diett! Vet ikke engang hva lavkarbo er. Spiser veldig lite fett Anonymkode: d42d1...bd0
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #11 Skrevet 22. juni 2021 Selvfølgelig blir du ikke det dersom du har et normal, sunt og variert kosthold ellers. Og da hadde det jo heller ikke vært det glasset som var problemet. Anonymkode: 2f36e...f5c
Unika Skrevet 22. juni 2021 #12 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spiser ikke en spesifikt diett! Vet ikke engang hva lavkarbo er. Spiser veldig lite fett Anonymkode: d42d1...bd0 Sorry, jeg antok utfri det du skrev om at du hadde "kuttet ut sukker, prossesert mat, generelt all mat som er dårlig for meg", at du kanskje spiste mer naturlig mat. Det er gjerne lavere i sukker/karbo-innhold enn typisk prosessert mat som du nevner Jeg tror uansett ikke at et glass helmelk har så mye å si i ditt kosthold, når du ligger på 1300 kcal...
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #13 Skrevet 22. juni 2021 Hvorfor bare 1300 kcal om dagen? Gjennomsnittet for kvinner er 2000kcal. Anonymkode: f53cd...51d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #14 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor bare 1300 kcal om dagen? Gjennomsnittet for kvinner er 2000kcal. Anonymkode: f53cd...51d Nettopp, "gjennomsnitt". Det betyr ikke at alle skal ha det Kommer an på alder, aktivitetsnivå, sykdomshistorikk etc. 2000 kcal er for mye for meg som er i null aktivitet for eksempel. Anonymkode: 86311...865 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #15 Skrevet 23. juni 2021 Hvorfor drikker du hel melk istedenfor F.eks lettmelk? Anonymkode: a4da2...312
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #16 Skrevet 23. juni 2021 Kommer helt an på kostholdet. Om du spiser lite vil det ikke ha noe å si. Trener du vil kroppen bruke næringsstoffene i melken. Men om du spiser en is her, en yoghurt der, en ekstra porsjon middag osv så blir all slike slike småsummer mye i total. Anonymkode: 687c2...490
Gjest laPistola Skrevet 23. juni 2021 #17 Skrevet 23. juni 2021 Melk er ment for barn og kalver som skal vokse, derfor inneholder det melkeprotein ( veksthormon) . Det inneholder også mye bra, og er du ikke i fare for og bli tykk vil ikke et glass alene gjøre deg tykk. Hold deg til h- melk, det er erstatningsprodukter som gjør oss tykke. Ikke bytt til skummetmelk, altså veksthormon med mindre næringsstoffer som ikke gjør deg mett…
Loff77 Skrevet 23. juni 2021 #18 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har kuttet ut sukker, prossesert mat, generelt all mat som er dårlig for meg. Men jeg drikker et varmt glass med hel melk hver kveld før jeg legger meg. Jeg er redd dette glasset hver dag gjør meg tjukk. 65kalorier i et glass med helmelk. Er det dumt å gjøre dette mtp vektnedgang? Er den 65kalorien nok til å gjøre deg feit over tid dersom man overstiger kcal inntaket sitt med 65 kalorier? Anonymkode: d42d1...bd0 Hvis du ligger i overskudd går du opp og hvis du ligger i underskudd går du ned. Om det er melk, ribbe eller godteri kur du går på spiller ingen rolle 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #19 Skrevet 23. juni 2021 Du må søke hjelp om du for alvor tror at du blir overvektig av 65 kalorier. Jeg drikker minst en halv pakke med melk hver dag, bare sunt det. Anonymkode: 90763...be9 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #20 Skrevet 23. juni 2021 Det finnes studier som ser en sammenheng mellom fullfetts meieriprodukter og vektnedgang. De viser ikke at helmelk forårsaker lavere fettprosent, men en mulig mekanisme er at man blir mer mett av fett og at man får i seg flere mikronæringsstoffer som fettløselige vitaminer (sult handler ikke bare om hvor mye du fyller magesekken). Og så smaker det som du sikkert vet veldig mye bedre. Selv blander jeg av og til litt kremfløte i helmelka 😄 En grunn til at lavkarbo funker for mange er sannsynligvis at man faktisk blir mett av det man spiser. Kroppen vil ha en viss mengde protein og andre næringsstoffer, og er sulten til du har fått i deg det du trenger av det. Så hvis proteinene osv. kommer fra hveteboller og potetgull må du spise mye mer av det før du blir mett, enn om du hadde spist en biff og litt ost. Sukker og mel gir lite næring pr kalori, helmelk gir mye. Anonymkode: 0a58d...bff 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå