Gå til innhold

Har du hatt psykolog under 27år før?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er de dårlige? Jeg er redd de er umodne og uprofesjonelle. 

Anonymkode: ea9da...0fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er ubrukelige. Velg alltid lege og psykolog over 50. Da er de erfarne og fortsatt engasjerte. Yngre og eldre er tull. Og kvinnelige leger er nevrotiske og ubrukelige.

Anonymkode: 5e002...41f

• Liker 4
Skrevet

Hater at jeg er så gammel nå at jeg kan få folk som er mye yngre enn meg som behandler i alle instanser. Klarer liksom ikke helt å stole på dem for jeg vet hvor inkompetent jeg kan være, og ikke minst hvor fullstendig amøbe jeg kunne være da jeg var deres alder. 

Men man må jo bare stole på at de er klare for å gjøre det de har utdannet seg til. Fordelen med unge er at de fortsatt er nysgjerrige og oppdaterte og ikke har rukket å bli drittlei ennå. 

AnonymBruker
Skrevet

Vært hos både ung under 30 og over 40/50. Ingen tvil om at under 30 var for ungt for mitt vedkommende ihvertfall. Blir bare en rar relasjon hvor man fort merker at vedkommende er mer uerfaren i møte med mennesker. Den vanlige praten, forståelsen og refleksjonen blir mer skjematisk på et vis. Man merker at de følger mer en mal om hva de skal snakke om når, hva de spør om, hvilke diagnoser de sonderer rundt. Merket sonderinga så godt en gang at jeg sa rett ut «nei, jeg er ikke bipolar» 😂😂😂😂 har ingen påviste diagnoser av andre psykologer i ettertid. Trengte bare en samtalepartner.

Superfornøyd mes psykologen jeg hadde som var ca 50 år, dame. Og superfornøyd med fastlege 50+, mann.

Anonymkode: 1a6e0...9b1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Saph said:

Hater at jeg er så gammel nå at jeg kan få folk som er mye yngre enn meg som behandler i alle instanser. Klarer liksom ikke helt å stole på dem for jeg vet hvor inkompetent jeg kan være, og ikke minst hvor fullstendig amøbe jeg kunne være da jeg var deres alder. 

Men man må jo bare stole på at de er klare for å gjøre det de har utdannet seg til. Fordelen med unge er at de fortsatt er nysgjerrige og oppdaterte og ikke har rukket å bli drittlei ennå. 

Nettopp. Har vært undersøkelser som viser at yngre leger er dyktigere enn eldre leger. Årsaken er at de yngre legene er mer oppdaterte. Mulig det samme gjelder for psykologer.  

Anonymkode: 7b567...d44

Gjest Jaconandersen
Skrevet

Etter min erfaring er de eneste menneskene en kan stole fullt og helt på, er menn over 35 og yngre enn 60.

AnonymBruker
Skrevet

Var nylig i behandling hos en psykolog student, som nå er nyutdannet. Beste behandleren jeg har vært hos, utrolig empatisk og dyktig. Usikker på alder, men vil si ca 26/27. Håper jeg kan gå til henne igjen. 

Anonymkode: 82af3...bce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg hadde en gang møter med en nyutdannet psykolog som hadde sin første jobb. Hun var verdensmester og jeg overhørte faktisk hun forsøkte å belære en eldre kollega. Jeg følte at hun hele tiden snakket til meg og aldri med meg. Jeg uttrykte på et tidspunkt ønske om å sammen reflektere rundt et tema, men opplevde ikke at hun evnet det. Hun var opptatt av enten/eller-tankegang. 
Når dette er sagt vet jeg ingenting om dette var hennes personlighetstrekk eller om det skyldtes ung alder. For alt jeg vet er hun likedan idag. 

Anonymkode: a23ca...4e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ung og nyutdannet betyr ikke det samme som dårlig! Det kan like godt bety faglig oppdatert, ivrig, kunnskapssøkende og ikke minst, hun eller han er ikke utbrent. Legg fra deg fordommene. 

Anonymkode: c5184...3be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men har en kvinnelig psykolog på rundt 30 og en mannlig lege i begynnelsen av 30-årene. Er veldig fornøyd! Har hatt en mye eldre psykolog tidligere, med dårlig erfaring. Han var skikkelig høy på seg selv og frekk. Han går heldigvis snart av med pensjon nå. Tror ikke alder har alt å si, men i mitt tilfelle har jeg best erfaring med de yngre😊

Anonymkode: 3decc...6d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn som dere over vil jeg aldri bli. Har kommet i en alder hvor det ikke er til å unngå at jeg møter yngre folk enn meg selv hos f.eks lege eller tannlege. Jeg vil si at det er en god ting, da kan jeg ha den samme og slippe å bytte igjen og igjen. I tillegg kan det også hende at de unge har fersk kunnskap, ettersom det ikke er lenge siden de studerte.

Anonymkode: 6358f...99e

AnonymBruker
Skrevet

Alder har ikke så mye å si. Det som har noe å si er forståelse og kjemi.

Men jeg forstår godt at der er rart å plutselig bli eldre enn behandlere man går til.

Selv har jeg en fastlege, mann på 55 år. Og en psykiater, kvinne på ca.30 år. Saksbehandleren min på nav er 35. Selv er jeg 40. Var rart å ha møte med psykiater og saksbehandler, og jeg var den eldste .

Anonymkode: 80595...fa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er de beste. Engasjerte og ivrige etter å finne noe som kan hjelpe deg. De eldre har kjørt seg fast i samme spor og er uinteresserte i å gå nye veier. 

Anonymkode: b62c5...16f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en i slutten av tyveårene. Jeg opplevde henne som faglig trygg og villig til å bruke tid. En positiv opplevelse.

Anonymkode: e798d...e18

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De er ubrukelige. Velg alltid lege og psykolog over 50. Da er de erfarne og fortsatt engasjerte. Yngre og eldre er tull. Og kvinnelige leger er nevrotiske og ubrukelige.

Anonymkode: 5e002...41f

Da jeg møtte min psykolog i akuttpsykiatrien så var hun 36/37 år. Hun var svært dyktig da, og er sikkert mer dyktig nå (40), men det har nok mye med å gjøre at hun kjenner meg så godt. Man trenger ikke en behandler på 50 år for at den skal være bra. Jeg har møtt flinke og ikke like flinke behandlere i flere aldre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De er de beste. Engasjerte og ivrige etter å finne noe som kan hjelpe deg. De eldre har kjørt seg fast i samme spor og er uinteresserte i å gå nye veier. 

Anonymkode: b62c5...16f

Det er ikke min opplevelse. I jobben min samarbeider jeg innimellom med psykologer så jeg har truffet psykologer i alle aldre. Dette blir avsporing, men jeg har tidligere i tråden skrevet om hvordan jeg opplevde samarbeidet med en nyutdannet psykolog. Min erfaring er at de som har noen års erfaring har en faglig tyngde og trygghet i seg selv som er verdifullt. Jeg opplever de mest erfarne som mer villige til å bruke skjønn, og ikke være så opptatt av alltid å følge retningslinjer til punkt og prikke, men heller er opptatt av hvordan best tilrettelegge for den aktuelle bruker. Opplever samarbeidet som betydelig mer smidig.
Tilbakemeldinger jeg får fra brukere om hvordan de oppfatter psykologen sin er oftere positive når psykologen er godt voksen, dette gjeler særlig for menn. Kvinner er i større grad opptatt av kjemi uavhengig av alder. 

Anonymkode: a23ca...4e1

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Det kommer jo veldig an på personen, og de unge nyutdanna må jo begynne et sted de også, men selvfølgelig kan gapet bli for stort for enkelte. Jeg og var nyutdanna og husker veldig godt hvordan det var å møte godt voksne/eldre pasienter. Til tross har jeg mange gode erfaringer og noen fine tilbakemeldinger fra den tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en gang en psykolog på akuttpost som var like gammel som meg da (27 år). Synes han var ganske flink egentlig. Selv om han ofte skulle gjøre ett poeng ut av at han forsto eller at han hadde det likt som meg, som jeg oppfattet som litt spesielt? Vet ikke om det bare er meg, men.

Anonymkode: 26dda...605

AnonymBruker
Skrevet

Har vært hos unge turnus leger og jeg opplever at de er ekstremt nøye og flinke. Skjeller en gang for mye enn en gang for lite. 
De er oppdaterte og veldig på. 
tror psykologer kan være flinke som nyutdannede, en trenger ikke å ha alle erfaringene selv for å forstå andre. 
men en del kan de ikke relatere seg til pga ung alder. 
allikevel kan de forstå ut fra sin faglige kunnskap

Anonymkode: 15c72...015

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes psykologer er bedre når de er godt voksne for yrket har mye med egen livserfaring og erfaring i jobben å gjøre. De nyutdannede unge er ofte litt bedrevitende og "verdensmestre" kanskje for å skjule egen usikkerhet. Når det gjelder leger synes jeg alder ikke har så mye å si. Eldre leger har jo lenger erfaring, men jeg synes yngre leger ofte virker flinkere med pasienter. Ikke så "ovenfra og ned" holdning som noen eldre leger har.

Anonymkode: 2ea4e...73b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...