Gå til innhold

Hvordan finner jeg ut hvor mange konkurranse/skolepoeng jeg har?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40 år, og har søkt på et årsstudium til neste år. Jeg aner ikke hvor populært studiet er, eller hva mine sjanser er for å komme inn. Det er et litt spesifikt studie, rettet mot fagområdet jeg jobber i, tilbys bare en plass, og jeg tror det er rundt 100 plasser. Nå har jeg begynt å bli nervøs for at jeg ikke kommer inn...

Hvordan kan jeg finne ut hvor god sjanse jeg har, og hva poenggrensen for studiet er (klarte ikke se det på universitetets side?)?

Jeg fullførte allmenn videregående i 2003, med ca 4 i snitt. Har studert en del fag ved ulike universitet, har over 180 studiepoeng i høyere utdanning, men ikke oppnådd noen grad. Fant en poengkalkulator, men fagene der var annerledes enn hva jeg hadde på videregående, så da ble jeg egentlig bare mer forvirret... 😅

Er det så enkelt at jeg tar snittet fra videregående ganget med ti, legger til 8 poeng for alder, og 2 for tidligere studiepoeng?

Da ender jeg på 50 poeng. Synes ikke det er så høyt, når antallet studieplasser er begrenset... Eller tenker jeg feil?

Anonymkode: db189...33d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 40 år, og har søkt på et årsstudium til neste år. Jeg aner ikke hvor populært studiet er, eller hva mine sjanser er for å komme inn. Det er et litt spesifikt studie, rettet mot fagområdet jeg jobber i, tilbys bare en plass, og jeg tror det er rundt 100 plasser. Nå har jeg begynt å bli nervøs for at jeg ikke kommer inn...

Hvordan kan jeg finne ut hvor god sjanse jeg har, og hva poenggrensen for studiet er (klarte ikke se det på universitetets side?)?

Jeg fullførte allmenn videregående i 2003, med ca 4 i snitt. Har studert en del fag ved ulike universitet, har over 180 studiepoeng i høyere utdanning, men ikke oppnådd noen grad. Fant en poengkalkulator, men fagene der var annerledes enn hva jeg hadde på videregående, så da ble jeg egentlig bare mer forvirret... 😅

Er det så enkelt at jeg tar snittet fra videregående ganget med ti, legger til 8 poeng for alder, og 2 for tidligere studiepoeng?

Da ender jeg på 50 poeng. Synes ikke det er så høyt, når antallet studieplasser er begrenset... Eller tenker jeg feil?

Det høres riktig ut. 50 poeng er ikke så verst egentlig, kommer an på hvor populært det er. 100 studieplasser er jo ganske mye. 

Her finner du poenggrensene fra i fjor. 

https://rapport-dv.uhad.no/t/SO-datavarehus/views/Poenggrenserhovedogsupplering2020filtrerbar/Poenggrenserforhoved-ogsuppleringsopptak?:iid=4&:isGuestRedirectFromVizportal=y&:embed=y 

Anonymkode: 18555...29c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her finner du poenggrensene fra i fjor. 

Anonymkode: 18555...29c

Takk!! Der fant jeg:

Hovedopptak: Poenggrense 54,3, 160 stk på venteliste

Suppleringsopptak: Poenggrense 49,0, 70 stk på venteliste.

Hjelpes, nå ble jeg enda mer nervøs.... Hvem havner innunder hovedopptak og suppleringsopptak? 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk!! Der fant jeg:

Hovedopptak: Poenggrense 54,3, 160 stk på venteliste

Suppleringsopptak: Poenggrense 49,0, 70 stk på venteliste.

Hjelpes, nå ble jeg enda mer nervøs.... Hvem havner innunder hovedopptak og suppleringsopptak? 

Hovedopptaket er første opptaksrunde. Litt senere i juli er det et suppleringsopptak ettersom det ofte kan være at folk kommer inn andre steder, takker nei til plassen etc.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert at alle karakterene dine skal med. Du må nesten slå opp hvilke som er tellende for snittet ditt. Kan også være at du har noen tilleggspoeng for feks realfag. 

Høres ut som at du gikk under Reform 94, hvis du Googler litt finner du nok hva som er tellende og kan regne på det :)

Anonymkode: aefe3...e73

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...