Gå til innhold

Utbruddet i Færder og Tønsberg skyldes én idiot som stakk av fra karantenehotell....

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/mann-stakk-av-fra-karantenehotell-_-forte-til-stort-smitteutbrot-1.15546536

Smitteutbruddet av deltavarianten/den indiske mutasjonen i Færder kommune ble høyst sannsynlig forårsaket av en 23 år gammel mann som hadde vært på reise utenfor Europa. Han ble sendt til karantenehotell og skulle være der minst 7 dager, hvis han testa negativt da kunne han dratt hjem. Men han dro fra hotellet etter 3 dager, og viste seg seinere å være smittet.

Han alene er sannsynligvis årsaken til at nesten 100 mennesker i Færder og Tønsberg kommune er smittet av deltavarianten og enda flere mennesker er i karantene.

Jeg klarer bare ikke å forstå hvordan det går an å være så grenseløst egoistisk. Siden jeg har lest om flere tilfeller av folk som enten vet de er smittet eller som skulle ha vært i karantene som likevel oppsøker sosiale samlinger, vet jeg intellektuelt at det fins slike folk, men jeg klarer ikke å forstå det.

En av menneskehetens store konkurransefortrinn framfor andre arter er at vi tar vare på de som har problemer. Ofte er dette av midlertidig karakter, f. eks. småskader, beinbrudd etc., slik at når disse er klare til å yte full innsats i samfunnet igjen er vi flere individer som overlever totalt sett over tid. Men slike mennesker som denne mannen viser at de overhodet ikke besitter denne evnen. Det verste er at sannsynligvis blir ikke slik dumhet selektert bort, fordi i hvert fall i dette tilfellet er denne mannen såpass ung at han sannsynligvis ikke får alvorlig sykdomsforløp.

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At han stakk fra karantenehotellet hadde man under tvil kunne tilgitt hvis han bare hadde overholdt karantenen hjemme, men han gjorde ikke det heller.

Det hadde vært interessant å få vite hvordan han tenker rundt det at de egoistiske handlingene hans har påvirket lokalsamfunnet i området, både økonomisk og sosialt, på en veldig negativ måte.

Kommunene måtte på nytt innføre lokale tiltak, bare kort tid etter at nasjonale regler begynte å gjelde.

Mange ble smittet og syke.
Mange måtte i karantene, noe som påvirker arbeidsplasser.
Oppstarten av breddeidretten måtte utsettes enda en gang.
Fritidsaktiviteter måtte stenges ned.
Sosiale sammenkomster, også utendørs, måtte begrenses.
Skoleavslutninger og vitnemålsutdelinger måtte avlyses eller omorganiseres.
Utelivsbransjen kunne ikke følge den nasjonale åpningen, noe som igjen påvirker dem økonomisk.

Denne unge personen vil sikkert få en bot på 20 000 kroner eller noe slikt, men jeg tenker samfunsstraff kanskje hadde vært bedre.  Da ville han kanskje fått føle på kroppen hvordan handlingene hans hadde påvirket andre.

• Liker 25
Skrevet
Collan skrev (9 timer siden):

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/mann-stakk-av-fra-karantenehotell-_-forte-til-stort-smitteutbrot-1.15546536

Smitteutbruddet av deltavarianten/den indiske mutasjonen i Færder kommune ble høyst sannsynlig forårsaket av en 23 år gammel mann som hadde vært på reise utenfor Europa. Han ble sendt til karantenehotell og skulle være der minst 7 dager, hvis han testa negativt da kunne han dratt hjem. Men han dro fra hotellet etter 3 dager, og viste seg seinere å være smittet.

Han alene er sannsynligvis årsaken til at nesten 100 mennesker i Færder og Tønsberg kommune er smittet av deltavarianten og enda flere mennesker er i karantene.

Jeg klarer bare ikke å forstå hvordan det går an å være så grenseløst egoistisk. Siden jeg har lest om flere tilfeller av folk som enten vet de er smittet eller som skulle ha vært i karantene som likevel oppsøker sosiale samlinger, vet jeg intellektuelt at det fins slike folk, men jeg klarer ikke å forstå det.

En av menneskehetens store konkurransefortrinn framfor andre arter er at vi tar vare på de som har problemer. Ofte er dette av midlertidig karakter, f. eks. småskader, beinbrudd etc., slik at når disse er klare til å yte full innsats i samfunnet igjen er vi flere individer som overlever totalt sett over tid. Men slike mennesker som denne mannen viser at de overhodet ikke besitter denne evnen. Det verste er at sannsynligvis blir ikke slik dumhet selektert bort, fordi i hvert fall i dette tilfellet er denne mannen såpass ung at han sannsynligvis ikke får alvorlig sykdomsforløp.

Det er slik egoistene er som stikker av karantenehotell eller velger å droppe det helt. Egoisme i sin reneste form.

Han burde fått 21 år i fengsel og 1 mil i bot. 

• Liker 10
Skrevet

Han burde åpenbart ikke fått 21 år i fengsel som noen skrev over, men det er rimelig innenfor med en kortere fengselsstraff og en større bot ja. 

• Liker 13
Skrevet
anon321 skrev (1 time siden):

Han burde åpenbart ikke fått 21 år i fengsel som noen skrev over, men det er rimelig innenfor med en kortere fengselsstraff og en større bot ja. 

Hvorfor er det åpenbart? Straffen skal stå i forhold til forbrytelsen og konsekvensene av den. Selv om det ikke virker så dramatisk å stikke av fra karantenehotell, har konsekvensene vært enorme - denne egoisten er trolig skyldig for å etablere den indiske Delta varianten i Norge. 21 år i fengsel og 1 mil i bot er til og med for lite.

• Liker 5
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det åpenbart? Straffen skal stå i forhold til forbrytelsen og konsekvensene av den. Selv om det ikke virker så dramatisk å stikke av fra karantenehotell, har konsekvensene vært enorme - denne egoisten er trolig skyldig for å etablere den indiske Delta varianten i Norge. 21 år i fengsel og 1 mil i bot er til og med for lite.

Skal man dra den skikkelig langt så kan man vel si det er både landsforræderi og drapsforsøk. 🤔

Skrevet
Saph skrev (1 time siden):

Skal man dra den skikkelig langt så kan man vel si det er både landsforræderi og drapsforsøk. 🤔

Og da bør man jo stille regjeringen for retten for det samme, de som har hatt åpne dører for importsmitte og 0 sjekk ved grensene 😄 og erna med bursdagsfeiringen. Det må jo være likt for alle! 

• Liker 4
Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Det som er åpenbart er at vedkommende skal straffes etter gjeldende lovverk og det er åpenbart at det er ikke straffelover som er brutt her som gir grunnlag for 21 års fengsel. Om du trenger det mer forklart enn som så, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. 

• Liker 6
Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Fordi man får fillestraff for voldtekt, drap og seksuelle overgrep mot babyer. Derfor passer ikke 21 år i fengsel på slike forbrytelser.

• Liker 4
Skrevet

Alle skoleavslutninger for sommerferien i Færder og Tønsberg ble avlyst. Han dro fra karantenehotellet og rett på fest. 

• Liker 7
Skrevet
infectedsopp skrev (38 minutter siden):

Og da bør man jo stille regjeringen for retten for det samme, de som har hatt åpne dører for importsmitte og 0 sjekk ved grensene 😄 og erna med bursdagsfeiringen. Det må jo være likt for alle! 

Hvordan mener du at Ernas bursdagsfeiring kan sammenlignes med dette? Ble gjestene hennes flydd inn fra røde land utenfor Europa? Var hun eller noen av gjestene i karantene? 

• Liker 7
Skrevet
anon321 skrev (44 minutter siden):

Det som er åpenbart er at vedkommende skal straffes etter gjeldende lovverk og det er åpenbart at det er ikke straffelover som er brutt her som gir grunnlag for 21 års fengsel. Om du trenger det mer forklart enn som så, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. 

Det som diskuteres her er "åpenbart" ikke rettstilstanden som sådan, men hvilke sanksjoner vi mener burde møte personer som i og med sin egoisme påfører andre betydelige økonomiske, sosiale, psykologiske og kanskje medisinske omkostninger.

• Liker 6
Skrevet
Vera skrev (1 time siden):

Hvordan mener du at Ernas bursdagsfeiring kan sammenlignes med dette? Ble gjestene hennes flydd inn fra røde land utenfor Europa? Var hun eller noen av gjestene i karantene? 

https://www.nrk.no/norge/erna-solberg-og-familien-brot-smittereglene_-_-beklager-1.15422762

https://www.dagbladet.no/nyheter/ut-mot-erna---utrolig-arrogant/73548447

Hun brøt jo smittevernsreglene. Hadde flere personer enn tillatt i bursdagen, selv om det ikke var lov. Alle andre avlyser barnebursdager, begravelser og mye annet av hensyn til smittevern. 

Men det er OK bare fordi det er Erna som gjør det? Da burde jo jeg og alle andre også få lov å ha mer enn 10 stk hjemme på den tiden uten å få bot eller konsekvens, siden det ikke betyr så mye med ekstra folk fra eller til.

Regjeringen hadde ingen plan for å stanse importsmitten:
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/hadde-ingen-plan/73642966

https://www.aftenposten.no/norge/i/eKGgml/sms-er-hoeyt-politisk-spill-og-faglige-raad-som-ble-vraket-slik-aapnet

Karantenefritak for arbeidsinnvandrere f.eks førte til mye importsmitte. Dvs med andre ord at regjeringen faktisk hatt åpne dører for smitte og gjort folk syke, gjort at folk må i karantene osv.

Så derfor mener jeg dette. Dersom denne personen som rømte fra karantene skal straffes med fengsel og millionbot eller drapsforsøk og landsforræderi (som folk mener er rett) - så bør jo jammen regjeringen og Erna selv også stilles for nøyaktig det samme etter disse hendelsene. Eller skal de få slippe unna fordi de er "ledere"?

• Liker 3
Skrevet
anon321 skrev (2 timer siden):

Gjeldende lovverk er svært mangelfull. Det han gjorde bør straffes med 21 år i fengsel. Jeg kan godt forklare til deg når jeg har tid forskjellen mellom slik loven er og slik loven burde vært.

ItchyBitchySpider skrev (1 time siden):

Fordi man får fillestraff for voldtekt, drap og seksuelle overgrep mot babyer. Derfor passer ikke 21 år i fengsel på slike forbrytelser.

Ja, det er like feil. De bør også få 21 år. Det er forbrytelsens grovhet som avgjør og her er det snakk om mange, mange ofre og ikke bare 1. For å ikke snakke om de som får varige men eller dør etter å ha blitt smittet. De økonomiske konsekvensene for samfunnet er også en stor del av vurderingen. 21 år er absolutt på sin plass. 

• Liker 3
Skrevet
infectedsopp skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/norge/erna-solberg-og-familien-brot-smittereglene_-_-beklager-1.15422762

https://www.dagbladet.no/nyheter/ut-mot-erna---utrolig-arrogant/73548447

Hun brøt jo smittevernsreglene. Hadde flere personer enn tillatt i bursdagen, selv om det ikke var lov. Alle andre avlyser barnebursdager, begravelser og mye annet av hensyn til smittevern. 

Men det er OK bare fordi det er Erna som gjør det? Da burde jo jeg og alle andre også få lov å ha mer enn 10 stk hjemme på den tiden uten å få bot eller konsekvens, siden det ikke betyr så mye med ekstra folk fra eller til.

Regjeringen hadde ingen plan for å stanse importsmitten:
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/hadde-ingen-plan/73642966

https://www.aftenposten.no/norge/i/eKGgml/sms-er-hoeyt-politisk-spill-og-faglige-raad-som-ble-vraket-slik-aapnet

Karantenefritak for arbeidsinnvandrere f.eks førte til mye importsmitte. Dvs med andre ord at regjeringen faktisk hatt åpne dører for smitte og gjort folk syke, gjort at folk må i karantene osv.

Så derfor mener jeg dette. Dersom denne personen som rømte fra karantene skal straffes med fengsel og millionbot eller drapsforsøk og landsforræderi (som folk mener er rett) - så bør jo jammen regjeringen og Erna selv også stilles for nøyaktig det samme etter disse hendelsene. Eller skal de få slippe unna fordi de er "ledere"?

Nei, jeg mener ikke at det Erna gjorde var riktig. Jeg mener hun burde gått av som statsminister.

Men, situasjonene kan ikke sammenlignes.

• Liker 6
Skrevet
8 hours ago, snehvit88 said:

Alle skoleavslutninger for sommerferien i Færder og Tønsberg ble avlyst. Han dro fra karantenehotellet og rett på fest. 

Det er slik tankegang jeg ikke klarer å forstå. Jeg klarer ikke å forstå at noen, etter over et år med pandemi, ikke skjønner hva som kunne skje hvis man var smittet. Det var han jo, og det verst tenkelige skjedde. Hvis vi har skikkelig griseflaks klarer smittesporerne i Tønsberg og Færder å slå ned dette utbruddet, men mest sannsynlig er tannpastaen ute av tuben, og den indiske mutasjonen vil spre seg som ild i tørt grass. 

Jeg ser selv hvordan folk tar ganske lett på det her i Oslo; svært mange har droppet munnbind nå og er ikke flinke til å holde avstand i butikker.

• Liker 4
Skrevet
5 hours ago, Vera said:

Nei, jeg mener ikke at det Erna gjorde var riktig. Jeg mener hun burde gått av som statsminister.

Men, situasjonene kan ikke sammenlignes.

Om Erna burde ha gått av har jeg ikke tatt standpunkt til, men jeg er enig i at det er en viss forskjell på å være en anonym 23-åring og Norges statsminister. En statsminister som skal ha respekt må følge lover og regler på en forbilledlig måte. 

• Liker 2
Skrevet

Får håpe for hans del at det ikke kommer ut hvem han er.....kommer det til å bli lynsjestemning rundt ham og hans familie 🤬

Skrevet

For en egoist! Hadde han nå bare holdt seg hjemme i hvertfall. Ser for meg en sånn self entitled 23 åring som mener han skal kunne gjøre akkurat som han vil bare fordi han er seg. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Miss Shady said:

Får håpe for hans del at det ikke kommer ut hvem han er.....kommer det til å bli lynsjestemning rundt ham og hans familie 🤬

Det er jeg i grunnen enig i. Menneskers umiddelbare trang til å lynsje en som vi føler har gjort noe veldig galt er forståelig, men opp gjennom hitorien har det vist seg at det veldig ofte fører til at feil person blir lynsjet, eller at det forutgående hendelsesforløpet var annerledes enn lynsjemobben trodde.

Så 23-åringen får sin bot etter gjeldende regler, men jeg synes det er alt for lite i dette tilfellet, der det er en god mulighet for at akkurat denne hendelsen gjorde at det virkelig ble fart på spredningen av den indiske mutasjonen i Norge.

• Liker 5
  • Opprett ny...