Gå til innhold

Råd til å mor om å roe seg ned ved lite søvn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen gode tips til å roe seg ned når babyen ikke vil sove? 

Etter fødsel så har jeg hatt problemer med søvn. Problemer å sovne uansett hvor trøtt jeg er og jeg våkner alt fra 2-6 ganger i løpet av natten uten at noen vekker meg, men sovner fort igjen.

Så når tulla mi våkner midt på natten eller veldig veldig tidlig og ikke har planer om å sovne igjen, men base og leke, kjenner jeg at det bobler litt i meg da jeg er helt utslitt og ikke har særlig med overskudd (får dog overskudd etter vi har tatt morgen duppen). Dette må jeg lære meg å legge av meg. Så kom gjerne med noen triks til å roe ned hodet, eller andre triks/råd. 

Anonymkode: 3aae6...063

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

- Få mannen til å ta morningen en periode

- Ring foreldretelefonen neste gang det koker 116 123 (tast 2)

Anonymkode: a4a10...42a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er babyen og hvordan sover dere? 

Jeg slet med det samme i starten. Vi samsov og jeg våknet mange ganger bare for å sjekke om hun var i live. Bedret seg mye etter 1-2 måneder, når jeg fant ut hun ikke våknet når jeg flyttet henne over i sin egen seng etter hun hadde sovnet. 

I tillegg legger jeg meg sammen med henne på første dupp om morgenen. Ikke alltid jeg klarer å sovne igjen og noen ganger blir det bare 20 min før hun er våken igjen. Men litt er bedre enn ingenting for min del. 

Anonymkode: d700d...3d4

AnonymBruker
Skrevet

Mindfulness. Finnes app så du kan øve deg.

Da min var baby innså jeg at han speilet meg veldig. Hvis jeg var stresset så stresset han også. Men så snart jeg klarte å roe meg ned så roet babyen seg også. Etter hvert lærte jeg meg å styre selv når det var på tide å stå opp, det er i hvertfall sånn jeg husker det.

Det er ikke så enkelt med disse små! Håper du finner en løsning som fungerer for deg!

Anonymkode: 36f1f...621

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor gammel er babyen og hvordan sover dere? 

Jeg slet med det samme i starten. Vi samsov og jeg våknet mange ganger bare for å sjekke om hun var i live. Bedret seg mye etter 1-2 måneder, når jeg fant ut hun ikke våknet når jeg flyttet henne over i sin egen seng etter hun hadde sovnet. 

I tillegg legger jeg meg sammen med henne på første dupp om morgenen. Ikke alltid jeg klarer å sovne igjen og noen ganger blir det bare 20 min før hun er våken igjen. Men litt er bedre enn ingenting for min del. 

Anonymkode: d700d...3d4

Hun sover på eget rom. Hun er 9 måneder. Jeg sover også med henne på første dupp og det hjelper mye.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for råd 🙏

Far står opp 5.30 for å dra på jobb. Ingen mulighet å stå opp med henne, men tar henne i helgene. 

FitnessLouise skrev (7 timer siden):

Kan du ikke få noen sovepiller til babyen. Da sover de hele natten uten at man blir vekket

Er jeg som våkner flere ganger i løpet av nattrn, ikke hun 😅 

Mindfulness. Finnes app så du kan øve deg.

Da min var baby innså jeg at han speilet meg veldig. Hvis jeg var stresset så stresset han også. Men så snart jeg klarte å roe meg ned så roet babyen seg også. Etter hvert lærte jeg meg å styre selv når det var på tide å stå opp, det er i hvertfall sånn jeg husker det.

Det er ikke så enkelt med disse små! Håper du finner en løsning som fungerer for deg!

Anonymkode: 36f1f...621

Tusen takk 🙏 Har du navnet på appen? Jeg øver meg på puste øvelser for å slappe av, men ikke alltid det fungerer. Ja, enig at hun speiler meg mye. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hæ? Er det ikke lov å koke inni en engsng?

Anonymkode: c1058...e6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Etter fødsel så har jeg hatt problemer med søvn. Problemer å sovne uansett hvor trøtt jeg er og jeg våkner alt fra 2-6 ganger i løpet av natten uten at noen vekker meg, men sovner fort igjen.

Så når tulla mi våkner midt på natten eller veldig veldig tidlig og ikke har planer om å sovne igjen, men base og leke, kjenner jeg at det bobler litt i meg da jeg er helt utslitt og ikke har særlig med overskudd (får dog overskudd etter vi har tatt morgen duppen). Dette må jeg lære meg å legge av meg. Så kom gjerne med noen triks til å roe ned hodet, eller andre triks/råd. 

Mannen din kan fint ta natten selv om han jobber og skal dra 05:30, jo.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Var alene med to fra fødsel på siste fordi pappan dro fra oss. Eldste da 2.5 år gammel og begge var planlagte barn. Kan si det ble rimelig tøft...

I den verste perioden, altså frem til yngste var 6 mnd så var eldste hos besteforeldre annen hver helg. Sove når barna sover er gull. I perioder sov barna i bilen og da parkerte jeg og sovnet også. Alt hjalp jo, alle mine tanker gikk på at dette er kun en periode, det blir bedre.

Fra yngste var 6 mnd var den på overnatting en natt i mnd hos besteforeldre. Jeg hadde avlastning dagtid, en dag i uken fra samme tid på yngste. Dette hjalp meg til å hente meg litt inn på søvn. Dagtid ordnet jeg vasking og stell inne, sammen med barna. 

Jeg var nok som en vandrende zombie, det var en forferdelig tid på mange måter. Hadde en 4 mnd lang periode der yngste våknet hver time. Tilslutt fikk jeg belastningsskader i knærne av å gå ut av sengen så ofte.. sove sammen fungerte heller ikke i tilfelle jeg måtte hente melk til lille. 

Kaffe og smertestillende på de verste dagene. Enkle løsninger for de små. Mange trilleturer og bæresele. 

Først nå som yngste er rundt året har vi begynt med samvær med pappa. Med flere instanser tilstedet så klart. Nå er det mye mer avlastning. Rutiner er lagt godt inn så begge sover fra 20-7. Yngste sover også 1-2t på dagtid. 

Frem til 8 mnd var det veldig slitsomt og trøbbel med søvn. 

Anonymkode: 36c42...75b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun sover på eget rom. Hun er 9 måneder. Jeg sover også med henne på første dupp og det hjelper mye.

Takk for råd 🙏

Far står opp 5.30 for å dra på jobb. Ingen mulighet å stå opp med henne, men tar henne i helgene. 

Er jeg som våkner flere ganger i løpet av nattrn, ikke hun 😅 

Tusen takk 🙏 Har du navnet på appen? Jeg øver meg på puste øvelser for å slappe av, men ikke alltid det fungerer. Ja, enig at hun speiler meg mye. 

Men da har du jo endel avlastning da. Kanskje du mangler energi eller burde hatt noe tilskudd? Trening, bedre kosthold og slikt høres ut som om kan hjelpe deg endel. 

• Liker 1
Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for helseskadelige råd.

Vintermorgen, mod

AnonymBruker
Skrevet

Men da har du jo endel avlastning da. Kanskje du mangler energi eller burde hatt noe tilskudd? Trening, bedre kosthold og slikt høres ut som om kan hjelpe deg endel. 

Jeg bruker lang tid på å sovne og våkner 2-6 ganger i løpet av natten, noe som gjør det ekstra tungt. Etter vi har tatt første duppen er energien bra. Jeg trener flere ganger i uken og spiser mega sunt, alle verdier er bra. Så er ikke energien det står på, men søvnen og når jeg ikke får nok søvn så bobler det litt fortere i hodet 😅

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mannen din kan fint ta natten selv om han jobber og skal dra 05:30, jo.

Det er jo jeg som våkner flere ganger, ikke babyen. Så ville desverre ikke hjulpet så mye annet enn når hun våkner midt på natten og ikke vil sove. Men han jobber og jeg er hjemme. Jeg kan sove på dagen som jeg gjør, det kan ikke han. 

Alt jeg egentlig vil ha hjelp til er noen triks for hvordan man selv roer seg ned, som mindfulness som var et tips her inne 😊🙏

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Lukk øynene, tell ned fra 300, tre om gangen.  

300, 297, 294, 29…..

Anonymkode: d51f8...86a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lukk øynene, tell ned fra 300, tre om gangen.  

300, 297, 294, 29…..

Anonymkode: d51f8...86a

Da hadde det klikka for meg, er så sykt dårlig i matte, og hjernetrim når man er stup trøtt.:fnise:

Anonymkode: d927a...469

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du bør finne ut hvorfor du sliter med søvnen på natten? Er det fordi du ligger og hører etter om babyen våkner? I såfall kan det hjelpe at dere avtaler at mannen har hovedansvaret på natten. Om det ikke er noen grunn: Jeg sovner gjerne med en podcast om natten. Setter timeren på 45 min sånn at den ikke går gjennom hele natten (jeg sovner lettere til mannsstemmer har jeg funnet ut. Men finn en du liker). Om jeg våkner på natten tar jeg den på igjen og da sovner jeg ganske så fort igjen. 

Anonymkode: ff8c8...1e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hæ? Er det ikke lov å koke inni en engsng?

Altså hæ? Absolutt lov, jeg har tre små og koker både inni og utapå støtt og stadig ;)

Ts spør om råd til å roe seg ned når det bobler inni seg. Det er tydeligvis et problem for henne, derfor råder jeg om den anonyme foreldresupport-telefonen. 

Noen ganger er man så trøtt at man trenger et godt råd, litt perspektiv eller rett og slett litt omsorg, fra noen andre enn internett.

AnonymBruker
Skrevet

Kan pappaen justere litt på arbeidstidene? Her tok mannen baby 05:30-08:30 og jeg sov som en stein. Beste tiden å sove på da jeg er B-menneske også. Da fikk jeg ladet nok til de neste 21 timene, selv om jeg sov innimellom et par timer her og der på natt osv.

Anonymkode: 38415...dcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...