Gå til innhold

Hvorfor er det jeg som mor som får alle våkennettene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ett barn på 16 måneder som har hele livet hatt problemer med søvn blant annet. Inn og ut av sykehuset pga diverse symptomer osv. 

For å ha litt overskudd deler vi på nettene, en av oss ligger inne med barnet og den ene får sove uavbrutt på ett annet rom. 

Men det er som oftest jeg som får de nettene med våkennatt. Som oftest med far så fungerer det bra. 

Noen som har vært borti det samme? 

Anonymkode: 399cd...58c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Far måtte ta all natt og legging lang periode, for med meg så tok det lengre tid å legge og lengre tid å roe på natt.

Men ja, man skulle nesten tro at barnet «senser» at det er din tur!

Anonymkode: f20d6...8cf

• Liker 6
Gjest Sirisiri10
Skrevet

Jeg har hørt at de lukter mor/hormonene våres. 

Sånn hadde jeg det også, men da var minsten baby. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt likt her. Barnet er 19 mnd, og har alltid slitt med søvn. Sover han med far, sover han hele kvelden/natten og til 08-09 om morgenen. Med meg er han våken 3-5 ganger på natt og står opp 0530😩

Anonymkode: 9233f...386

• Liker 1
Skrevet

Babyen lukter nok at du sover på rommet

AnonymBruker
Skrevet

Gjetninger: 

– Far våkner ikke like lett som deg og våkner dermed ikke hver gang barnet småvåkner? Barnet ser at far sover og sovner selv.

– Barnet er tryggere på far enn på deg, og har dermed lettere for å sovne når far tar leggingen? Har det prøvd trikset med å la baby få t-skjorten til den han er tryggest på?

– Barnet sover dårlig de nettene du har nattevakt fordi du også har laget middagen den dagen og har laget noe barnet reagerer på?

Anonymkode: 3f88b...a3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da syns jeg far bør ta 4 netter og du tre netter i uka. 

Anonymkode: b1842...ef1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så nå at du skriver at du ligger på rommet med barnet, da tror jeg det er helt klart at hun merker at du er der og det gjør det. Ville helt klart hørt om far kunne ta litt fler dager.

Hvis far tar barnet her når han våkner tidlig og legger seg på gjesterommet med han godtar barnet å ligge der lenge helt rolig og kanskje sovne igjen. Gjør jeg det samme er den klin umulig for da skal dagen starte!

Anonymkode: f20d6...8cf

AnonymBruker
Skrevet

Her har pappa tatt mest våkennetter, men trur det er fordi eg begynte å arbeida når barnet var 9.månader og han fekk pappaperm. Så var han på ein måte inne i ein rutine, eg skulle på jobb dagen etterpå. Nå bytter vi på det i helgene.

Anonymkode: 012b4...306

AnonymBruker
Skrevet

Her gikk vi over fra annenhver natt til at jeg tok ei natt i helga da jeg ble gravid og trengte søvnen for å fungere. Fram til da hadde nettene vært like gode/dårlige. Etter en periode(da var han vel ca 16 mnd) sov vi dårligere og dårligere når jeg sov der fordi han merka at jeg var der og klarte ikke å finne roen fordi han ville ha kos og nærhet. Far fikk stort sett  sove store deler av natta med unntak av en kort oppvåkning eller to, der mini roa seg fort igjen. 
 Vi endte med at far overtok alle netter, for det var mer slitsomt for han at hverken jeg eller mini hadde sovet noe godt, enn at han fikk ei litt kortere natt. 

Anonymkode: 0cf17...9e4

Skrevet

Kanskje sover du mer urolig enn far, og vekker barnet mer? Eller barnet våkner mer til når det er du som er der, fordi det har andre forventninger til deg enn til far? Er ikke helt uvanlig at det er mor som får mest sutring og mest uro. 

Tenker det er naturlig at far tar nettene hvis det medfører at det sjelden blir noen netter å «ta». Så kan heller du ta tidlig morgen om det har vært en tøff natt. 

Kanskje far også kan prøve å trekke seg ut av rommet? Min ene fikk ikke orden på søvnen før han lå alene.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er yngste sønnen min 8 år. Han våkner fremdeles HVER natt. Bortsett fra når han sover hos mormor og morfar 🤷‍♀️🤯

Anonymkode: 05a6e...c89

AnonymBruker
Skrevet

Prøver dere at f.eks. du tar 2 netter i uken og han 5 netter i uken? I hvertfall få en fordeling slik at dere får likt med våkenetter? Hvis han sover igjennom alle nettene han er med henne, så tenker jeg at han kan ta alle nettene med henne. Med mindre problemet er at han ikke våkner.

Anonymkode: ab7db...49f

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Gjetninger: 

– Far våkner ikke like lett som deg og våkner dermed ikke hver gang barnet småvåkner? Barnet ser at far sover og sovner selv.

– Barnet er tryggere på far enn på deg, og har dermed lettere for å sovne når far tar leggingen? Har det prøvd trikset med å la baby få t-skjorten til den han er tryggest på?

– Barnet sover dårlig de nettene du har nattevakt fordi du også har laget middagen den dagen og har laget noe barnet reagerer på?

Anonymkode: 3f88b...a3b

Heller motsatt, barnet er tryggere på mor og derfor tør å være til bry

Anonymkode: 9fc6f...7db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Min teori er at det skyldes at far snorker. Med en gang mini hører at sagbruket starter, så sover han som en stein gjennom natten 😅

Anonymkode: d6a6b...fa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...