Gjest Gjest Skrevet 11. september 2005 #1 Skrevet 11. september 2005 Etter å ha skaffet meg to katter, merker jeg forandringer i økonomien...He he... Så derfor lurer jeg på: Hvor mye bruker dere på kattene i måneden, til mat, sand, etc...?
Arkana Skrevet 11. september 2005 #2 Skrevet 11. september 2005 (endret) Tja, vi har aldri regnet det ut. Vi kjøper en pose Iams tørrfôr kanskje annenhver mnd eller hver halvannen mnd, må innrømme jeg ikke husker hva det koster et sted mellom 200-300 kroner kanskje (Iams, fra dyrebutikk)? I tillegg spiser hun boksemat, mest Friskies Gourmet (de minste boksene) eller Sheba, hun er fryktelig kresen og vi har prøvd omtrent all mat som finnes i butikker og dyrebutikker. Hun spiser vel en 1-2 små bokser om dagen, og de koster 6-7 kroner hver, så det blir ca 300 kroner mnd + 100 for tørrfôret. I tillegg blir det kattesand, en boks varer 1-1½ mnd og den koster ca 200 kroner tror jeg (EverClean). Så det blir ca 600 i mnd for mat og kattesand. Beklager at jeg husker prisene så dårlig, vi ser aldri på hva det koster, det viktigste er at vi bruker god kattesand og at vi gir katten mat hun liker og som er av god kvalitet, så da er prisen egentlig ubetydelig. Men du får jo en viss peiling likevel. I tillegg kommer jo vaksine en gang i året, 350 kroner. Bruker du kattepensjonat når du er på ferie koster det ca 150 kroner døgnet. Så er det kjøp av kattedo, leker, bur og annet utstyr. Hadde sikkert spart litt på å ikke ha katt, men det er vel verdt det. Endret 11. september 2005 av Arkana
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2005 #3 Skrevet 11. september 2005 Vi kjøper tørrfor fra Olivers, og betaler ca 250 kr for en 5 kg sekk, 500-og et elelr annet for en 15 kg. Foret varer utrolig lenge, synes jeg - tror 5 kg holder et par måneder. Og pusen liker det, og er blank i pelsen. Boksemat får han ikke, men er utekatt som finner kjøttmat selv. Ellers er det neimen ikke mange utgifter - kastrering, øremerking og vaksine kosta 1000 kr, og vi må regne med revaksinering hvert år. Ormekur får han relativt ofte, har du utekatt må du regne med MINST to i året tror jeg, enten du velger å vente på ormesymptomer (det gjør vi,hvilket har resultert i to ormekurer på tre måneder) eller har en annen rutine på det. Det koster vel ca 100 kr pr ormekur. Også kan det dukke opp uforutsette utgifter til veterinær selvsagt. Litt penger har vi vel brukt på leker og dill også, og ville sikkert brukt mer om det var en innekatt som trengte mer stimulering.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2005 #4 Skrevet 11. september 2005 .. og sand; vi bruker katteperler, som holder leeenge. Og nå bruker han å gå ut for å gjøre fra seg, da holder perlene vedig lenge, da...
Gjest (Ursula) Skrevet 12. september 2005 #5 Skrevet 12. september 2005 (endret) Tørrfòr fra dyrebutikk koster 2-300 og holder rundt 2,5 mnd. Sand koster alt fra 40 kroner for 5 kg på dagligvarebutikken, til 300 kroner for 10 kg på dyrebutikken, rundt regnet. Pris på boksemat varierer etter merke, Whiskas og Sheba er av de dyrere, mens XP, Coop o.l er mer rimelige. Det kommer jo an på hvor kresen katten din er Endret 12. september 2005 av (Ursula)
Gjest Varg-Menja Skrevet 12. september 2005 #6 Skrevet 12. september 2005 På tre voksne katter varer en 10 kilos med Royal Canine i 6-8 uker hos meg. Denne koster rundt 500,- men er ett veldig drøyt for, siden det har så høyt næringsinnhold. Også sparer man også kattesand, siden det gjør at kattene tisser og driter litt mindre. Bruker Cat Excluisive klumpesand, koster 209,- for 15 kg og den varer i 4 uker hvis kattene bare er inne. Nå går de ute også, så da varer deniden ett par uker lenger. Boksemat gidder jeg ikke bruke penger på, kattene mine liker det ikke, og det er ikke spesielt sunt for dem heller. Kjøper heller noe fisk som godbit i blandt.
Gjest Gjest_cyberkitten_* Skrevet 17. september 2005 #7 Skrevet 17. september 2005 Vi har to katter og kjøper en 10kg sekk med Royal canin, Iams eller Hills mat hver tredje måned. En sånn sekk koster rundt 600,- Ellers så bytter vi kattesand ca en gang i uken, kjøper kattesand på Rimi ( den fra euroshopper ) Denne koster i underkant av 30,- Ellers så kommer jo ormekur et par gang i året, denne koster 75,- for to katter ( panacur ) en pakning holder til 3 katter. Vaksinering kommer en gang årlig, dette koster oss i underkant av 500,- når vi tar med to katter. Kastrering / sterilsering og øremerking eller chipp kommer en gang i livet, og det er lurt å vente til en kampanje kommer når man skal gjøre dette. Pris på dette varierer veldig mye, vi betalte i overkant av 1000,- for en hunkatt. Ellers kommer der bittelitt utgifter hvis de skal ha "godmat" en gang i uken. Vi kjøper sånne 10 pakninger med Whiskas eller Kitekat som regel. Leker og klorebrett kan man lage selv, eller kjøpe på dyrebutikk Lykke til med kattene!!! de er verdt veldig mye mer enn utgiftene vi har med dem.
Dragona Skrevet 17. september 2005 #8 Skrevet 17. september 2005 Jeg kjøper kun tørrforet til mine 3 katter på Felleskjøpet, Kjøper 2 sekker som holder i ca 1 mnd. koster meg vel 200 kr mnd. Boksmat får dem en gang i bland bruker vel 50 kr på det. Sand.. bruker ikke det vi.. er ute å gjør i fra seg mine.. blitt lært opp til det å. Har selvfølgelig kattedo inne til nødens på natta. Men dem får masse hjemmelaget leker av meg... ellers får dem masse kjærlighet av meg.. viktigst...
Dragona Skrevet 17. september 2005 #9 Skrevet 17. september 2005 glemte noe.. pluss ormkur 3 ganger i året + flått middel hver mnd fra april til sept hvert år
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #10 Skrevet 4. oktober 2005 hei.. jeg har 3 katter jeg jeg kjøper 10 kg for hos dyrlegen koster meg ca 500 lappen og da har jeg den i 3-4 mnd.. kattesand kommer jo ann på hvor mye kattene er ute å gjør i fra seg. akkurat nå bruker jeg Catsan hvis det er den det heter. kjøper på butikken. men mine katter går svært lite inne på do.. så jeg bruker 100 kr på kattesand. ta en titt her da: www.katteverden.moo.no katteforum for katteelskere..
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #11 Skrevet 4. oktober 2005 glemte noe.. pluss ormkur 3 ganger i året + flått middel hver mnd fra april til sept hvert år ← finnes flott middel? er jo supert? hva koster dette? så slipper jeg å bekymre meg for at mine katter skal få det? får man det hos dyrlege? trodde ikke det fantes sånnt?
Gjest metoyou Skrevet 5. oktober 2005 #12 Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Skal vi se...nå har jeg to katter og en ilder da...men ilderen spiser ikke så mye som kattene... Alle er jo inne, så vi slipper flått/lus etc..Midd er det ilderen som er mest utsatt for, men har ikke skjedd hittil... Vaksine en gang i året har vi heller ikke gjort(begge har fått en vaskine hver da...koster ca. 650 for begge)+ ilderen får en vaksine hvert år... Ellers så har vi jo en korthåret og en langhåret katt, og de krever forskjellige for typer...Til jenta med langt hår bruker vi Royal Canine "Indoor 27"(et vidunder mor HÅRballer), og til ilderen og gutten med kort hår er det "Oliver's Adult"...De spiser jo litt hips om haps, men da vet vi at alle får næringsstoffene de trenger. 10 kilo med Royal koster ca. 450 kroner(den har du lenge)+ 15 kilo med Oliver's koster 549 kroner Så en tusenlapp da, men da har du mat i to-tre mnd. Så er det snop da...der ryker det en et par hundre hver mnd. Vitaminer, kattemalt, catnipdrops/pulver, leker etc. Kattesand: Vi har tre kasser de gjør fra seg i...koser rundt 25 kroner sekken...ca. 400 kroner i mnd. La oss...i mat blir det ca. da 333 kroner. Snop 200 Kattesand 400 Vi bruker ca. 1000 kroner i mnd. Det er uten om ormekurer etc. , men det tas jo ikke ofte da... ++++de er innedyr, så da er det ekstra bonuser her med klorestativ til 2300, et til 1400 og et lite som kostet 250. +++de har en vannfontene som sørger for at de alltid har tilgang på rent, oksygenrikt vann, samt et eget rom med egen sofa og lekeplass....og i tillegg har de hele gangen og stua vår(ca. 60 kvm...ingen tilgang på soverom og kjøkken når vi ikke er hjemme)...samt utgifter i drepte planter som har blirr revet ned, knuselige gjenstander etc...(HVEM er det som har påstått at katter er grasiøse dyr...???? For det er IKKE mine katter!) Teddy og Påsan(ilderen) http://www.fotoknudsen.no/archive11/250420...9OGl62sRaD7.jpg Klorestativet til 2300!!! http://i14.photobucket.com/albums/a350/metoyou_/stativ.jpg Fløffy og Påsan http://www.fotoknudsen.no/archive11/250420...gcALrKvJixQ.jpg Besøk oss gjerne på: http://ildereogkatter.moo.no/ IMG-tagger er fjernet. Det er kun supermedlemmer som har lov å legge ut bilder. Mie (mod) Endret 5. oktober 2005 av Mie
Gjest Spacegirl Skrevet 5. oktober 2005 #13 Skrevet 5. oktober 2005 Skal vi se... Jeg har 2 katter, og merker at kostnadene ble større etter at jeg fikk nr.2 i hus. Jeg kjøper 10 kilos-sekker med Royal Canin kattefor. En sånn sekk koster rundt 500 kr og varer ca 3 måneder. Og så kjøper jeg våtfor i dagligvarebutikken. De får en porsjonspakke med Gourmet Gold på deling hver kveld. Det koster 6 kr. pr dag. Så det blir ca. 350 kr. i måneden for maten alene. Og så bruker jeg Friskies kattesand. Det går med en 5 kilossekk i uken, så det blir ca 160 kroner i måneden. Så kommer godterier. De får innimellom små biter med tørket fisk som jeg kjøper i dyrebutikk. Men det koster ikke stort. Og så kommer forskjellig annet utstyr. Kattedo, filter til kattedoen som må skiftes innimellom, spade til kattedoen, klorebrett, klatrestativ med klorepinne, kam og børste, klotang osv. Og ormekur, men det husker jeg ikke prisen på. Og nå skal snart minstepusen kastreres, og det er ganske dyrt på hunkatter. Og så skal jeg forsikre begge kattene, for det kan fort bli svidyrt dersom en av dem blir syk, skadet eller noe og må til veterinær. Jøss, jeg ante ikke hvor mye penger jeg faktisk bruker på kattene . Men det er verdt hver krone
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå