Gå til innhold

Betaler samboer for mye til meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått i kvinnefella tidligere og vært dum. Jeg kom meg bort fra denne mannen til slutt, kjøpte min egen leilighet og levde greit. Jeg og ny samboer har bodd sammen i halvannet år og han spør meg til stadighet om jeg føler han bidrar nok. Vi er begge veldig opptatt av at begge skal føle at vi vinner økonomisk begge to på samboerskapet, så jeg lurer på om dette høres fair ut. 

Mine utgifter

Lån: 6500

Fellesutgifter borettslag: 4500

forsikring reise og innbo som dekker oss begge: ca 500

strøm (snitt) 1000 

jeg betaler også for matkasse som kommer på ca 4000 hver måned. 

internett: 500 

jeg har altså totalt 16 000 kr i faste utgifter. 

Samboer betaler meg 6000 i måneden og ellers deler vi noenlunde likt på løpende utgifter. Han betaler nok litt mer enn meg på øvrig mat, men han syntes dette er greit. Vi tjener begge ca det samme og sparer omtrent like mye hver måned.

Planen er å kjøpe sammen på sikt og få felles økonomi, men jeg har startlån så han kan ikke kjøpe seg inn i denne boligen dessverre.

Høres dette rimelig ut eller betaler samboer meg for mye?

Anonymkode: cfde2...80d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For mye er det ihvertfall ikke. 2000 til mat, da er det 4000 igjen til husleie, og det er billig bolig.

Anonymkode: d1ab9...ce1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han bor billig, så du skal ikke føle at du tar for mye. 
jeg betaler halvparten av renter på boliglån, strøm, tv/internett, kommunale avgifter etc og betaler 2500 til han, pluss 3000 på felleskortet. Han er fornøyd med dette og ønsker ikke at jeg skal betale mer da han vil at jeg skal ha mulighet til å heller spare litt mer for å kjøpe meg inn på sikt, er i tillegg student så jeg har ikke all verden å rutte med. 

Anonymkode: 5ee49...73b

Skrevet

Han betaler hverken for mye eller for lite, syntes løsningen deres virker veldig fair i mine øyne. Ser ut som dere betaler omtrentlig 50/50 på fellesutgifter og at du betaler lånet ditt alene, noe som er riktig. Noe av det værste jeg vet er når en part i et forhold prøver å tjene på den andre ved å prøve å få den som ikke eier til å betale på sitt eget lån uten at de får kjøpe seg inn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han betaler ikke for mye, heller kanskje lite eller passe. Du skriver ikke hvor mye av lånet som er renter og hva som er avdrag, derfor vanskelig å si. Når man tjener ca likt, syns jeg det er fair å dele likt på mat (4000), driftsutgifter bolig 4500+500+1000) og renter (ukjent). Og kanskje noe for slitasje, møbler etc. Så rundt 6000 på ham virker som en fair deal for meg, og god for dere begge. 

Anonymkode: ebf31...141

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han er komfortabel med å betale ned på ditt lån, uten å få noe igjen for det ved et brudd, så er det ok. Han bor billig, helt klart :) 

Hvis dere tenker på å kjøpe noe felles etterhvert bør han ha anledning til å spare opp til EK. Har han det ved siden av de 6000 han betaler til deg er det greit, men gjør det beløpet at han ikke kan spare opp til EK så er det litt dumt. Du nevner at dere begge sparer, så kanskje det er ordnet?

Jeg flyttet inn til kjæresten som eide bolig, han ville jeg skulle spare til EK i stedet for å betale leie hos han. Jeg betalte halvparten av alt av løpende utgifter (mat, strøm, internett, renovasjon), bortsett fra å bidra til hans boliglån. De pengene gikk heller til oppsparing av min EK. Han så at jeg virkelig sparte hver krone jeg kunne, og etter et års tid kjøpte vi felles bolig, og nå er vi gift og har felles økonomi.

Jeg tjener dårlig og hadde ikke hatt råd til å betale ned på hans lån + spare til EK, så for oss var dette en løsning som fungerte. Men jeg sier ikke det er den eneste løsningen. Gjør dere dette krever det at dere har et ganske likt syn på økonomi, og at dere planlegger aktivt å kjøpe nytt og holde sammen. 

Anonymkode: 7daac...eaa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Fellesutgifter borettslag: 4500

forsikring reise og innbo som dekker oss begge: ca 500

strøm (snitt) 1000 

internett: 500 

Halvparten av disse utgiftene blir 3.250, så det er altså minimumsummen han skal betale. Du kan ikke regne matkassen med i husleien, hold matbudsjettet utenfor. Du skriver ikke hvor mye du betaler i renter, så det må du legge til i summen. I tillegg bør du ta en mindre sum for slitasje på boligen. Å betale ca. 4000 kr i husleie er uvanlig lavt. Han sparer åpenbart store summer på å bo hos deg, så jeg synes du fint kan be om noe høyere husleie slik at dere begge sitter igjen med tilnærmet like mye. Ta gjerne utgangspunkt i hvor mye husleie for tilsvarende leilighet koster og del det på to. Hvis han f.eks. kunne leid tilsvarende leilighet for 12.000 i måneden, bør du justere opp husleien noe.

Anonymkode: 3440f...a79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er for bolig han betaler, finn ut hva boutgiftene er og del på to. Strøm+nett+fellesutgifter+nødvendig men ikke verdiøkende vedlikehold+renten på boliglånet (men ikke avdrag). Del på to. Hvis det er veldig forskjell på inntekt og evt formue bør det telle litt synes jeg, hvis han feks heter Røkke eller Stordalen. Men at dere sparer ca like mye hver måned og hvis ingen har luksuspsyken, tyder vel det på at dere har en ok balanse.

Anonymkode: c2678...a50

AnonymBruker
Skrevet

Ok....nå skal du høre.

Hvorfor klarer dere ikke å bestemme selv hva som er passe for dere to? Andre skal jo ikke bestemme dette.

Om han betaler deg 3000kr eller 10 000kr, er jo dere som skal bli enige om dette. Ikke heng deg opp i hva andre synes.

Han skal selvfølgelig betale så lite som mulig, det er noe de fleste er fornøyd med.

Anonymkode: 91f87...183

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...