Thyra Skrevet 22. juni 2021 #1 Skrevet 22. juni 2021 Jeg skjønner ikke helt. Når jeg har fått andre dose for en uke siden og grønt koronasertifikat. Kan jeg reise til Sverige uten karantene? Må jeg testes på grensen? Er det teststasjon ved alle grensepasseringer? Kan jeg ta med uvaksinerte barn?
Meg.no Skrevet 22. juni 2021 #2 Skrevet 22. juni 2021 For dem som har gyldig koronasertifikat eller er under 18 år: Alle som er fullvaksinert og har et gyldig koronasertifikat, slipper karantene etter hjemkomst. De som har hatt covid-19 de siste seks månedene og har gyldig koronasertifikat, slipper karantene. Alle som har fått første vaksinedose for mellom tre og 15 uker siden og har gyldig koronasertifikat, må i karantene, men slipper hotellkarantene. De kan gå ut av karantene hvis de tidligst på tredje dagen avlegger en negativ koronatest. Barn og unge under 18 år som ikke er vaksinert og som ikke har hatt covid-19 må i karantene, men kan gå ut av karantene dersom de avlegger en negativ koronatest på dag 3. Alle, også de som er fullvaksinert, må teste seg på grensen. Dette er en hurtigtest og du får ikke lov å reise videre inn i Norge før svaret foreligger. De som er over 18 år og ikke har koronasertifikat: Om du er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19, men ikke har et gyldig norsk koronasertifikat som kan verifiseres på grensen, må du i ti dagers karantene. Hvis du ikke er vaksinert og ikke har hatt covid-19, må du i ti dagers karantene. Hvis du er i denne gruppen og har reist fra et land med ekstra høy smitte, merket rødt på nettsidene til FHI, må du i hotellkarantene. Gjelder for alle som kommer fra «røde» land: Du må fylle ut innreiseskjema før du reiser. Det gjør du på denne nettsiden. Skjemaet er ennå ikke tilpasset de nye reglene for de med koronasertifikat. Dette svarer justisdepartementet til Aftenposten sent torsdag kveld: «Vi er klar over denne problemstillingen og jobber med å finne en løsning.» Da en av Aftenpostens fullvaksinerte journalister snakket med en medarbeider på informasjonstelefon (telefon 815 55 015, fra utlandet 21 89 80 42) anbefalte vedkommende at det bare var å fylle ut at man skulle i hjemmekarantene. Deretter kan man vise koronasertifikat i grensekontrollen og droppe å gå i karantene. Formålet med reisen? Tidligere under pandemien har formålet med reisen din avgjort hvilke regler som gjaldt. Nå er det ikke slik. Samme regler gjelder for dem som eier hytte i Sverige, de som skal handle billig kjøtt eller billig sprit eller besøke familie og venner.
Gullhavet Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 (endret) Noe feil i innlegget fra meg.no (over her) Personer som er fullvaksinert slippet test ved ankomst. Endret 22. juni 2021 av Gullhavet
Anbefalte innlegg