Gå til innhold

Stresset og slitne småbarnsforeldre, hvordan få mer humor og bedre samspill med barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to små på 3 år og 6 mnd. Det er en litt heftig fase for tiden med mye jobbing for mannen og mye som skal gjøres med huset. Barna krever også mye fortiden. Ingen av de sover natten gjennom. Det er bleieslutt og mye trass på gang med treåringen. Minstemor er veldig frustrert fortiden fordi hun ikke kommer seg frem ennå og vil dermed ikke leke på gulvet i mer enn ett par minutter. Vil bli bært og sover korte dupper på dagtid.

Stemningen om ettermiddagene er ikke så bra lenger. Føler vi har havnet i en negativ spiral. Mannen er sliten etter jobb og har ofte andre ting han må gjøre etter jobb (vanligvis har vi en «regel» på at ettermiddagene er familietid, men det er akkurat nå litt forfallende arbeid i huset som må gjøres). Jeg er sliten av nattevåk og «sutrete» baby. 3 åringen er sliten etter barnehagen selv om hun har korte dager. 
Jeg er mye alene med begge barna om ettermiddagene og i helgene fortiden. 

Jeg føler meg stresset og ofte i litt dårlig humør som jeg forstår smitter over på barna og ikke er bra. Trenger tips til å senke skuldrene og ha mere humor sammen med dem. De gangene jeg og 3 åringen greier å le sammen og ha god stemning blir det mindre trass og alt går lettere. Men hvordan finne tilbake til det? Trenger også tips til hva jeg kan finne på sammen med barna når jeg har begge alene.

Anonymkode: 8d123...166

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ting jeg prøver å tenke på er å, så godt det går, få nok søvn og regelmessige måltider selv, i tillegg til barna. Søvn lar seg ikke alltid gjøre da. Og noen ganger føles det viktigere med voksentid på kvelden. Men jeg har i hvert fall ha en tendens til gå for lenge mellom lunsj og middag, passe på å gi barna et mellommåltid og glemme meg selv, for eksempel. Da blir jeg grinete. 

Ellers prøver jeg å nyte gode stunder, og fokuserer på dem. Å legge lista litt lavt. I kveld var kveldsstellet ordentlig koselig, og de sovnet relativt raskt begge to. Så tenker jeg på at jeg er glad og fornøyd med akkurat det, i stedet for at de hylte litt tidligere, og jeg ikke hadde overskudd til å prøve å være leken før middag. 

Det hjelper helt klart når jeg er klok og rolig og leken, men hvem klarer alltid å være det. Ikke jeg i hvert fall. Men jeg har  et håp om at ved å fokusere på de gangene vår treåring og jeg ler sammen, kan vi få flere slike stunder. Og når jeg blir irritert og lei, som jeg gjør daglig, minne meg på at det er jeg som kan endre stemningen i situasjonen. Jeg kan lære barna det. De gjør så godt de kan. Da klarer jeg oftere å skjerpe meg. Og når jeg bare ikke klarer å sette i gang et supergøy kappløp som kan få alle inn på badet for tannpuss med et smil, så prøver jeg å være raus med meg selv. 

Angående det å finne på ting når en er alene med barna. Lek med vann, og å dra ut av huset, til lekeplass, strand eller skog (og hvor babyen kan henge med og kikke på storesøskenet), er det som funker best hos oss. 

Jeg vil forøvrig også gjerne ha tips  :)  

Anonymkode: a1e9c...39e

• Liker 1
Gjest Lommerusk
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har to små på 3 år og 6 mnd. Det er en litt heftig fase for tiden med mye jobbing for mannen og mye som skal gjøres med huset. Barna krever også mye fortiden. Ingen av de sover natten gjennom. Det er bleieslutt og mye trass på gang med treåringen. Minstemor er veldig frustrert fortiden fordi hun ikke kommer seg frem ennå og vil dermed ikke leke på gulvet i mer enn ett par minutter. Vil bli bært og sover korte dupper på dagtid.

Stemningen om ettermiddagene er ikke så bra lenger. Føler vi har havnet i en negativ spiral. Mannen er sliten etter jobb og har ofte andre ting han må gjøre etter jobb (vanligvis har vi en «regel» på at ettermiddagene er familietid, men det er akkurat nå litt forfallende arbeid i huset som må gjøres). Jeg er sliten av nattevåk og «sutrete» baby. 3 åringen er sliten etter barnehagen selv om hun har korte dager. 

Jeg føler meg stresset og ofte i litt dårlig humør som jeg forstår smitter over på barna og ikke er bra. Trenger tips til å senke skuldrene og ha mere humor sammen med dem. De gangene jeg og 3 åringen greier å le sammen og ha god stemning blir det mindre trass og alt går lettere. Men hvordan finne tilbake til det? Trenger også tips til hva jeg kan finne på sammen med barna når jeg har begge alene.

har selv barn på snart 3 og 5 år. 
* Tell til ti (gjør det selv minst hundre ganger, for å kunne prate rolig)

* Mye uteaktivitet , det funker hos oss. To svært aktive barn. 

* turer ute i skog og mark (baby i bæresele). 

ellers... Det er virkelig en tøff periode. Jeg har to som ikke eier ro, og som ikke klarer å leke sammen. Mye krangel. Vi også har pusset opp utrolig mye, både i babyperiode og nå i nyere tid. Det er et helvete. Men har hele tiden tenkt at det blir bedre. Det gjør det faktisk, nå kan de leke, hvertfall ute! 😂

Når ingenting annet funker: DANSEPARTY 😂 (ikke kødd.)

AnonymBruker
Skrevet

Drit i det som må gjøres akkurat EN helg! Få avlastning av familie og mannen og hent deg inn igjen. 

Anonymkode: 27dd1...536

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dropp alt du kan droppe. Lev med litt rot. Senk forventninger til deg selv. Mannen din må også finne ekstra energi dypt inni seg og gi det han kan. Man må skru på noen evner man ikke visste man hadde,men man vil ikke angre. Det er bare en periode av livet og det som ikke dreper deg gjør deg sterkere.  Og de fleste kommer seg gjennom dette. 

Men ja, det er utrolig tøft. Mest sannsynlig grunnen til de lave fødselstallene i Norge. Folk orker ikke alt styret. 

Anonymkode: f744b...245

AnonymBruker
Skrevet

En gang i mellom: legg deg/ dere kjempetidlig, kanskje samtidig med barna. 

Prøv å få til litt alenetid med eldstemann hver dag, feks en liten lesestund før hun legger seg,

Tenk at det er dere som må forandre på noe for at det skal bli bedre, ikke barna som må forandre seg.

Det som alltid hjelper meg med å koble meg på barna er å høre på podkasten foreldrekoden, Hedvig Montgomerys rolige og fornuftige stemme senker stressnivået mitt mange hakk.

Anonymkode: be175...fd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2021 den 20.43):

Jeg tenker at dere har tatt dere vann over hodet og må kutte ned på noe. Må mannen jobbe så mye akkurat nå? Må oppussing av huset skje akkurat nå? 

Det er en kort periode livet er så hektisk, neste sommer vil trolig være mye roligere for dere som familie. Snakk med mannen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...