AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #1 Skrevet 22. juni 2021 Hvis man ser bort fra egen interesse for faget, og bare ser på det praktiske rundt, hvor mye man må rette osv. Anonymkode: 37e54...aaa
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #2 Skrevet 22. juni 2021 Ikke norsk og engelsk, i alle fall ikke begge to samtidig. Anonymkode: 303e5...213 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 Jeg tror det er lettere å rette fag med konkrete svar slik som matte, fysikk og kjemi. Fagene er også omtrent ikke oppdatert på hundre år og kommer til å være det samme i hundre år til, det gjør at behovet for nye undervisningsopplegg blir mindre. Alle prøvene i faget rettes med å enkelt telle opp poeng, i motsetning til å måtte synse om en mange sider lang tekst. Er selv stipendiat i et naturvitenskapelig fag, så jeg er nok litt biased i favør mitt fagfelt men men. Anonymkode: 18306...ffe 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #4 Skrevet 22. juni 2021 Jeg vil si at alt beror på personlig interesse og lidenskap. Kunne glatt hatt norsk og engelsk om jeg slapp matematikk og KRLE. Men så er jeg heldig nok til å ha kjørt alle fire fagene siste skoleår Anonymkode: b4384...f67 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #5 Skrevet 22. juni 2021 Mat og helse er enkelt. Halv klasse og allerede interesserte elever hjelper enormt. Anonymkode: eece7...736 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #6 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 22.6.2021 den 19.28): Jeg vil si at alt beror på personlig interesse og lidenskap. Kunne glatt hatt norsk og engelsk om jeg slapp matematikk og KRLE. Men så er jeg heldig nok til å ha kjørt alle fire fagene siste skoleår Anonymkode: b4384...f67 Rettebunkene plager ikke deg? Anonymkode: 37e54...aaa
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #7 Skrevet 23. juni 2021 Kroppsøving Matematikk Anonymkode: 055e2...4a9
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #8 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 22.6.2021 den 19.27): Jeg tror det er lettere å rette fag med konkrete svar slik som matte, fysikk og kjemi. Fagene er også omtrent ikke oppdatert på hundre år og kommer til å være det samme i hundre år til, det gjør at behovet for nye undervisningsopplegg blir mindre. Alle prøvene i faget rettes med å enkelt telle opp poeng, i motsetning til å måtte synse om en mange sider lang tekst. Er selv stipendiat i et naturvitenskapelig fag, så jeg er nok litt biased i favør mitt fagfelt men men. Anonymkode: 18306...ffe Det er jo ikke sånn det er å rette realfag! Man må jo finne ut hva elevene har tenkt, hvordan den har tenkt sånn, hva den har gjort feil, hvorfor osv. Hvilke misoppfatninger har eleven, og hvordan kan vi fikse dette? Dette er en tidkrevende jobb! Jeg kan bruke like lang tid på å rette en kjemiprøve som jeg gjør på en tekst i et annet fag. Og læreplanene endres jo, selv om fagstoffet elevene på vgs lærer er gammelt. Det er jo ikke sånn at man som lærer bare snur bunken. Jeg antar du ikke har undervisningserfaring fra et undervisningssystem utenfor universitetets-eksamensfære. Anonymkode: adbe5...b52 7
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #10 Skrevet 24. juni 2021 Kroppsøving og praktiske fag som mat og helse og kunst og håndverk. Generelt lite arbeid å ta med seg hjem for å rette. Anonymkode: 96f0e...aeb
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #11 Skrevet 24. juni 2021 Jeg tenker sånn at jeg vil undervise i fag som jeg selv mestrer godt og trives med. Jeg skal ta ppu til høsten på deltid, og skal i tillegg ta nordisk. Jeg vet alle advarer meg mot det, men jeg tiltrekkes det likevel, og kjenner jeg gleder meg til å studere det. Fikk alltid toppkarakterer i norsk på vgs, både bokmål og nynorsk. Elsker å lese og skrive, formulere tekster. Det føles givende å lære dette videre, da jeg ofte har lest korrektur for andre. Men er klar over at det kan bli en tøff arbeidsmengde. Tenker etterhvert at jeg har lyst til å studere enten matte eller informatikk og. Så for meg holder det med ett stort «rettefag». Anonymkode: 66062...5fb
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #12 Skrevet 24. juni 2021 Jeg synes historie er et veldig givende fag! I tillegg vil jeg anbefale norskfaget, til tross for mye retting. Det er et fag der man kommer tett på elevene, og det er rom for både dannelse, utdannelse og de gode samtalene. Rettebunkene er noen ganger (for) store, men man lærer å kjenne elevene på en måte jeg ikke ville ha byttet bort mot noe annet. Skulle jeg ha valgt et annet fag, så ville det nok ha vært naturfag. Først og fremst fordi det interesserer meg, men også fordi det er delt opp i ulike "bolker", og det er et fag mange elever synes er interessant og aktuelt. Anonymkode: eefdc...25b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #13 Skrevet 24. juni 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker sånn at jeg vil undervise i fag som jeg selv mestrer godt og trives med. Jeg skal ta ppu til høsten på deltid, og skal i tillegg ta nordisk. Jeg vet alle advarer meg mot det, men jeg tiltrekkes det likevel, og kjenner jeg gleder meg til å studere det. Fikk alltid toppkarakterer i norsk på vgs, både bokmål og nynorsk. Elsker å lese og skrive, formulere tekster. Det føles givende å lære dette videre, da jeg ofte har lest korrektur for andre. Men er klar over at det kan bli en tøff arbeidsmengde. Tenker etterhvert at jeg har lyst til å studere enten matte eller informatikk og. Så for meg holder det med ett stort «rettefag». Anonymkode: 66062...5fb Jeg har mastergrad i nordisk. Jeg puster nærmest litteratur og språk. Det er ikke jobb, det er lidenskap. Jeg har slukt bøker og tidsskrifter fra jeg kunne lese. I tillegg har jeg et årsstudium i matematikk. Underviser 100% på VGS, og gjesteforeleser på universitetsnivå i et fag knyttet til min master. Anbefaler deg sterkt kombinasjonen min, som jeg ser at du vurderer. Men du bør gå for høyere grad i nordisk. Tar du kun et årsstudium, så blir du sittende med «enkel» norsk på VG1. Da får du ikke undervise der det virkelig er gøy; VG3 studieforberedende/ høyere utdannelse. Jeg søker phd.med tiden, tenker jeg. Men nå vil jeg bare jobbe i skolen. Trives kjempegodt. Anonymkode: 3fbac...b74 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #14 Skrevet 24. juni 2021 Jeg tenker det kommer helt an på hvilket nivå du skal undervise på. Selv har jeg undervist i alle trinn på grunnskolen, og har nok trivdes best (både når det gjelder elever og fag) når jeg har undervist på ungdomstrinnet. Hadde da både norsk og engelsk som ga stor arbeidsmengde men det gikk greit siden jeg trivdes veldig godt med fagene. Har senere fått barn og underviser nå på barnetrinnet, og er glad jeg ikke har samme rettemengde med meg hjem. Ser flere nevner mat og helse og kunst og håndverk, pga motiverte elever. Den er jeg enig i, samtidig er også dette fag som krever mye forarbeid mtp forberedelser til timene, spesielt hvis du ikke har spesialrom til kunst og håndverk. Dessuten må du være bevisst på at dette er fag der timene ofte har litt løsere form, og du må være god på kaoskontroll. Men: det at timene har en løsere form gjør også at du blir kjent med elevene på en annen måte, og det er gull verdt. Ellers synes jeg personlig at fag som samfunnsfag og KRLE er «enkle» å undervise i, det er lett å finne varierte arbeidsmåter og å finne oppdatert, relevant stoff. Anonymkode: 5a77a...cda 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #15 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes historie er et veldig givende fag! I tillegg vil jeg anbefale norskfaget, til tross for mye retting. Det er et fag der man kommer tett på elevene, og det er rom for både dannelse, utdannelse og de gode samtalene. Rettebunkene er noen ganger (for) store, men man lærer å kjenne elevene på en måte jeg ikke ville ha byttet bort mot noe annet. Skulle jeg ha valgt et annet fag, så ville det nok ha vært naturfag. Først og fremst fordi det interesserer meg, men også fordi det er delt opp i ulike "bolker", og det er et fag mange elever synes er interessant og aktuelt. Anonymkode: eefdc...25b Kunne absolutt tenkt meg å undervise i både historie og norsk, men jeg har også utdanning i engelsk språk og må innrømme at norsk-engelsk kombinasjonen skremmer meg litt mtp. arbeidsmengden. Anonymkode: 37e54...aaa
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #16 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kunne absolutt tenkt meg å undervise i både historie og norsk, men jeg har også utdanning i engelsk språk og må innrømme at norsk-engelsk kombinasjonen skremmer meg litt mtp. arbeidsmengden. Anonymkode: 37e54...aaa Jeg har norsk-engelsk-komboen på US, og det er i perioder veldig slitsomt og nærmeste vondt hvor mye det er å gjøre. Men det er også praktisk å se elevene så ofte, og å kunne gi dem f. eks. skrivehjelp, jobbe med tekster på flere språk samt utvikle muntlige ferdigheter på begge språkene. Anonymkode: c28dc...c9e
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #17 Skrevet 24. juni 2021 Jeg har undervist i både engelsk og norsk dette skoleåret, og det har vært MYE retting og planlegging! Anonymkode: 293c0...556 1
Discosanta Skrevet 24. juni 2021 #18 Skrevet 24. juni 2021 Samfunnsfag. Vurderingene kan gjøres muntlig og du kan ha morsomme timer med aktuelle nyheter, historiske dokumentarer m.m. Samfunnsfagtimene er det jeg savner mest fra min tid som lærer. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #20 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har undervist i både engelsk og norsk dette skoleåret, og det har vært MYE retting og planlegging! Anonymkode: 293c0...556 Uff ja det kan jeg forestille meg. Det beste er da kanskje å unngå den fagkombinasjonen… Anonymkode: 37e54...aaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå