Gå til innhold

"Gå til familievernkontoret"... hallo, de har ikke myndighet til en damn shit

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser folk skyter ut i hytt og gevær utsagn om å gå til familievernkontoret ved ulike utfordringer i hjemmet mtp barn og samliv.

Hallo, de har da ingen myndighet til noe. De sitter der kun som en nøytral part og "hører på" at folk skal bli enige.

De kan ikke gripe inn med noen slags tiltak. Eller mener dere at de skal svinge med tryllestaven sin, så foreldre slutter å krangle? Eller barn slutter å være utfordrende?

Jeg har ihvertfall tilgode å få noe slags nyttig hjelp av de.

Anonymkode: 916e5...d6b

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått gode råd i forbindelse med en psykisk ustabil barnefar, men jeg skjønner at ikke alle får like god hjelp av dem.

Anonymkode: fdedc...8b1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har fått gode råd i forbindelse med en psykisk ustabil barnefar, men jeg skjønner at ikke alle får like god hjelp av dem.

Min erfaring er at man får god støtte alene med en terepeut men dersom man er der med eksen så må terapeuten være forsiktig å ikke ta parti og da får man ikke så mye ut av samtalen.

Anonymkode: 19a47...38b

• Liker 6
Skrevet

Vi går der som par. Og min erfaring er at de absolutt kan hjelpe med å få par til å slutte å krangle. Vi har fått utrolig mye bedre kommunikasjon og forståelse for hverandre etter å ha gått der.

• Liker 3
Skrevet

De har ikke noen reell myndighet. De er avhengig av at begge faktisk ønsker samarbeid og forbedring. Så blir det veldig avslørende når de ikke. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ser folk skyter ut i hytt og gevær utsagn om å gå til familievernkontoret ved ulike utfordringer i hjemmet mtp barn og samliv.

Hallo, de har da ingen myndighet til noe. De sitter der kun som en nøytral part og "hører på" at folk skal bli enige.

De kan ikke gripe inn med noen slags tiltak. Eller mener dere at de skal svinge med tryllestaven sin, så foreldre slutter å krangle? Eller barn slutter å være utfordrende?

Tror du det er DET folk går dit for? «Hallo, du har ikke skjønt en damn shit»

Anonymkode: 563d6...dfa

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Om far og mor trenger å snakke sammen og f.eks. far er manipulerende og snakker mor rundt, så er det veldig fint med en tredjepart som kan få de ned på jorden igjen, og passe på at ting går greit for seg, og at det ikke det skeiv "maktfordeling" i diskusjonen.

Anonymkode: 1b8ca...af0

• Liker 3
Skrevet

Det er riktig at de ikke har noen myndighet til å bestemme noe, og det er vel heller ikke deres rolle. Mange får hjelp fordi de får redskaper som de kan bruke i kommunikasjon -  som eksempelvis samtaleteknikker, det å lære seg å lytte, det å forstå hvordan misforståelser oppstår, hvordan vi tolker etc. 

• Liker 1
Skrevet

Det hadde vel vært i overkant - selv i Norge - landet for og av komplette idioter - å gi et offentlig organ myndighet til å detaljregulere den enkelte familiekonstellasjon?

Hvis dere ikke evner å selv holde orden i deres eget hus har dere relativt mye annet å jobbe med fremfor å sitte å rabulere rundt på internett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fått råd her inne om å kontakte familievernkontoret, pga at vi har et barn som utagerer kraftig, og det tar tid å få til utredning. Vi har vært hos både helsesøster og fastlege, men havner i en runddans. Vi sliter som familie, og det tærer på forholdene hjemme, mellom oss alle i familien.

Der inne, da jeg og mannen var i samtale med en dame, følte jeg meg kjempedum, at jeg hadde misforstått helt! Hun sa rett ut at de ikke hadde så mye erfaring med dette, at folk stort sett kontakter dem med samlivsproblemer (altså i ekteskapet). Hun syntes det var interessant å høre om hverdag med et såpass aggressivt barn, og hadde medfølelse, men visste ikke hvordan hun kunne hjelpe oss.

Har i ettertid sett på nettsidene til familievernkontoret, og det ser ut som det SKAL være mulig å få hjelp når man sliter med f.eks. barn med adferdsproblemer, som trenger hjelp til sinnemestring, og foreldrene trenger hjelp til å takle hverdagene... Og at de har (i teorien, og på nettet) kurs som ser ut som passer for oss. Men i praksis var det NULL hjelp å få, og ikke en gang kunne de fortelle oss hvem som  var rett instans, eller om det nå er skolen eller fastlegen eller andre som kan henvise oss til BUP, dette var et område de ikke visste så mye om.

Anonymkode: 5c6d6...fbb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er vel å få hjelp fra en nøytral part. 

Om en ønsker en som kan trumfe igjennom med regler, må man forholde seg til advokat, politi og barnevern. Da syns jeg fvk er en mye bedre plass å begynne. 

Anonymkode: 29cf3...38e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Familievernsenteret er dessverre ikke villig til å innse at psykisk vold er svært skadelig.

Anonymkode: 55398...ab9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Familievernsenteret er dessverre ikke villig til å innse at psykisk vold er svært skadelig.

Anonymkode: 55398...ab9

Helt enig! 

Anonymkode: f05a1...cef

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er terapi. Som å gå til psykolog. 

Man kan ofte finne ut om et forhold er verdt å redde om en sliter med kommunikasjon. Eller bedre et samarbeid der foreldre er skilt. 

Tror du har misforstått hva rollen deres er🧐

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om far og mor trenger å snakke sammen og f.eks. far er manipulerende og snakker mor rundt, så er det veldig fint med en tredjepart som kan få de ned på jorden igjen, og passe på at ting går greit for seg, og at det ikke det skeiv "maktfordeling" i diskusjonen.

Anonymkode: 1b8ca...af0

Dersom en av partene er en «mestermanipulator» vil vel neppe familierådgiveren umiddelbart få det med seg heller. De mest manipulerende menneskene har heller sjelden noe særlig selvinnsikt eller noe ønske om å endre seg, så da er man gjerne like langt.

Anonymkode: 13206...d85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dersom en av partene er en «mestermanipulator» vil vel neppe familierådgiveren umiddelbart få det med seg heller. De mest manipulerende menneskene har heller sjelden noe særlig selvinnsikt eller noe ønske om å endre seg, så da er man gjerne like langt.

Jo, de sørger for at mor får plass, i det minste. Eller far. De fleste tar seg sammen foran fremmede.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jo, de sørger for at mor får plass, i det minste. Eller far. De fleste tar seg sammen foran fremmede.

En som er flink til å manipulere kan også være flink til å tilsynelatende gi den andre plass foran fremmede, og sier akkurat det h*n vet er «riktig» å si, uten at det fører til at noe som helst endrer seg når alle er ute fra familievernkontoret.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem tildeler bolig, det er vel i grunn Boligkontorets inntaksmøter, der alle mulige ledd u og avhengig av den enkeltes søknad og erklæringer veies og det et formel for alt, det er stor forskjell på behov og rettigheter....så barnet vil om mulig med mor være pri 1 alltid... så kommer mor og far, eller en annen sårt trengende smertepas.. 

Anonymkode: b2150...385

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2021 den 19.31):

Tenker den psykisk ustabile barnefaren får tilsvarende støtte og evt råd, dessverre. Begrunner hvorfor etter neste innlegg jeg siterer.

AnonymBruker skrev (På 22.6.2021 den 19.58):

Min erfaring er at man får god støtte alene med en terepeut men dersom man er der med eksen så må terapeuten være forsiktig å ikke ta parti og da får man ikke så mye ut av samtalen.

Anonymkode: 19a47...38b

Dette! Fordi terapeuten skal fungere som upartisk mekler vil du aldri kunne få støtte foran motparten. Hvis terapeuten tar parti sier det seg selv at motparten ikke vil komme tilbake, noe som er fullt forståelig. En advokat fortalte meg at de på FVK vil forsøke å mekle frem enighet mellom partene. I mitt tilfelle firet jeg mye, men motparten nektet å fire på noe som helst. Det var da advokaten informerte meg om at jeg måtte være klar over at jeg aldri må akseptere ting jeg ikke ønsker på FVK hvis det ikke er snakk om å gi og ta og man kan unngå rettsak. Hvis din gærne eks får trumfet gjennom viljen sin er det ingen som vil råde deg til ikke å godta hans krav på FVK. De jobber kun for at partene skal komme til enighet uavhengig av hva utfallet blir. Om du er aldri så grei og motparten er en idiot vil de likevel applaudere når du gir etter for motparten fordi dere "enes" og man unngår rettsak. Stå heller på ditt om du er sikker i din sak og FVK vil la det gå noen ekstra runder der dersom de har håp om å komme til enighet. I verste fall blir det rettsak, noe som kan være bedre i enkelte tilfeller fremfor at idioter får trumfet gjennom sitt uten å bli motsagt. Men rettsak koster og det er sjelden barna har særlig godt av at det går så langt. Men ikke gi og gi hos FVK hvis motparten er vanskelig. Velg kampene dine og vær beinhard på de viktigste tingene. Det finnes eksempler der FVK råder til å gå ned i bidragskrav o.l. fordi samværsforelder ikke vil betale. Utrolig at FVK trumfer lovverket med god samvittighet slik at den svake part blir skadelidende; barna. Ta for all del ikke alle råd fra FVK for god fisk. Det er ikke alltid riktig å møtes på halvveien eller i andre enden dersom du faktisk har rett. Rett skal være rett og da er ikke alltid FVK rette instans å få hjelp fra, dessverre.

Anonymkode: 00a29...0a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...