AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #1 Skrevet 22. juni 2021 Jeg har fått innvilget 100% varig ufør. Jeg hører at noen har fått etterbetalt mellomlegget. Er det kun for de som har fått 100% ung ufør eller gjelder det også de med vanlig ufør? Takk for svar! Anonymkode: ba63d...ffe
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #2 Skrevet 22. juni 2021 Kun mellomlegg for ung ufør. Vanlig ifør får ikke noe……. Anonymkode: 440b6...10f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 Vanlig uføretrygd får etterbetaling som er på et par måneder. Det er snakk om fra virkningspunkt til dagen du fikk innvilget uføretrygd. Har du mottatt annen stønad, som f.eks sosialhjelp i mellomtiden så vil de trekke ifra dette. AAP gjelds ikke tror jeg. Dette skal stå i vedtaket om du får etterbetaling, hos meg står det med det om virkningspunktet. Mens litt før det i vedtaket, så står det at jeg er innvilget ung ufør, også informeres det om etterbetaling for ung ufør tillegget. Så det er to forskjellige etterbetalinger det er snakk om. Sistnevnte får du ikke, første må du sjekke vedtaket ditt. Du må husk at du får ikke full uføretrygd for de månedene, om du har hatt annen stønad. For du får ikke smør på flesk. De vil da eventuelt trekke deg for den summen du fikk utbetalt også får du resterende utbetalt, men det gjelds ikke AAP slik jeg forstår det. Les i vedtaket ditt, der står det om eventuell etterbetaling. Anonymkode: 35845...82d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #4 Skrevet 22. juni 2021 Jeg hadde arbeidsavklaringspenger til jeg fikk ufør og fikk ingenting. Anonymkode: 944cc...ae8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #5 Skrevet 23. juni 2021 Det er kun ung ufør som får etterbetaling, ikke vanlig ufør. Anonymkode: 3ea61...8a9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #6 Skrevet 23. juni 2021 Man får etterbetaling på vanlig ufør også, men ikke hvis man har mottatt Aap eller sosialstønad i perioden før Anonymkode: 39b29...ab0
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #7 Skrevet 23. juni 2021 Hvis aap var høyere enn ufør, vil nav da kreve tilbakebetaling haha Anonymkode: 8852b...c91 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #8 Skrevet 24. juni 2021 Off topic: stemmer det at første utbetaling fra uføretrygd er halv? Anonymkode: ba63d...ffe
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #9 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Off topic: stemmer det at første utbetaling fra uføretrygd er halv? Anonymkode: ba63d...ffe Nei, det stemmer ikke. Anonymkode: 97f13...f93
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #10 Skrevet 24. juni 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det stemmer ikke. Anonymkode: 97f13...f93 Ok. Av en eller annen grunn har jeg fått det for meg... Altså full utbetaling for 100% ufør ved første utbetaling Anonymkode: ba63d...ffe
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #11 Skrevet 8. juli 2021 On 6/23/2021 at 9:28 AM, AnonymBruker said: Man får etterbetaling på vanlig ufør også, men ikke hvis man har mottatt Aap eller sosialstønad i perioden før Anonymkode: 39b29...ab0 ok så det vil si om man har hatt aap før man gikk på ufør, så får man ikke etterbetaling? Anonymkode: ba63d...ffe
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #12 Skrevet 8. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: ok så det vil si om man har hatt aap før man gikk på ufør, så får man ikke etterbetaling? Anonymkode: ba63d...ffe Det er det som står i det siterte innlegget, ja. Anonymkode: 732a9...751
Angelheart2 Skrevet 8. juli 2021 #13 Skrevet 8. juli 2021 Dette er stadig oppe til diskusjon her i gruppa, men det er ganske enkelt. Man får ikke to ytelser samtidig, det vil si at dersom man har AAP når man får innvilget uføretrygd så får man ikke noe etterbetaling på trygda. Eks: Innvilget uføretrygd fra 1.juli. Man har da AAP ut juni, sender siste meldekort en av de første dagene i juli og får betalt for alle dagene. 20.juli får man første utbetaling av uføretrygd, gjeldende for hele juli. Dersom man IKKE har andre ytelser fra NAV så vil man få innvilget uføretrygd fra søknadsdato og da selvsagt etterbetalt fra samme dato. Dette er imidlertid veldig sjelden, da de fleste har rett på AAP under behandling av søknad om uføretrygd. Dersom man har hatt sosialstønad i perioden mellom søknad og innvilgelse vil man få tilbakebetalt fra søknadstidspunkt, men fratrukket det man har fått i sosial i samme periode. Eksempel: Fått sosialstønad fra 1.januar, 10.000,- pr mnd. Søker Uføretrygd 1.februar, får vedtak 1.mai. Man får da tilbakebetalt uføretrygd fra 1.februar, men trukket fra den sosialstønaden som er utbetalt i mellomtiden = 3 mnd a 10.000 = 30.000,- Dersom man får innvilget tillegg for ung ufør på uføretrygden og IKKE har hatt tillegget på AAP så vil man få etterbetalt dette tillegget for alle de årene man har hatt AAP, så fremt man har hatt AAP siden før ung ufør-tillegg på AAP falt bort i 2020.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #14 Skrevet 8. juli 2021 Dette betyr at hvis man feks har maksdato i slutten av desmber, søker uføre da, men får avslag i mai, men klager og det blir innvilget så får man etterbetalt karenstiden man ble satt i? Anonymkode: 8852b...c91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå