Gå til innhold

2,5åring. Innetid/leggetid, uenig med pappaen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min har vært ute med dattera vår på 2,5år på verandaen etter middag. Jeg tenkte akkurat å si at det snart er tid for å komme inn, roe ned, spise kvelds. Sengetid kl 19. Da må en av oss være på rommet til hun sovner. Skjer som regel iløpet av 5 min når hun legger seg i rett tid.

Så kom han inn nå, henta sykkelhjelmen hennes. Jeg sa at hun skal sove om ca en time, bare vær inne nå. "Vi skal sykle bort til parken med sklier og husker" sa han og forsvant. Hun sitter i sykkelvogn.

Jeg er så inni he***** lei av at han gir blaffen i gode rutiner. Regner med de kommer hjem litt før 19 nå, jenta i fyr og flamme, spiser kvelds og blir sikkert overtrøtt av for mye som skjer så sent på dagen. Han blir sint på henne fordi hun ikke sovner fort. Jeg blir sint på han som ikke forstår sammenhengen,, det er jo ikke hennes feil. og at han i det heletatt kan bli sint på et lite barn.  Han kan takke seg selv for at hele kvelden går med på rommet hennes. Og hun får for lite søvn, hun sover ikke dupp på dagtid.

Det er en kamp å få han til å forstå at hun ikke skal sove på ettermiddagen og. Mao. skal det ikke sittes i sykkelvogn eller bil etter at hun er hjemme fra bhg, for da sovner hun gjerne og løpet er kjørt til kvelds. Han mener hun må få sove når hun er trøtt, selv om klokka er 17 f.eks.... Men de eneste gangene hun blir trøtt er jo når hun er i bil eller sykkelvogn. Hjemme blir hun trøtt ca 19 etter å ha roet ned innefra 18.

Hvordan forklare så han forstå at samme hvilken grunn han mener å ha, så er det feil å kjefte og bli sint på en 2åring?

og få han til å forstå at hun bør sove i 19tida, og roe ned ca en time før?

Anonymkode: 4f151...30f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må han ta kveldsstell, kveldsmat og legging da. Så går det vel opp et lys for ham på et tidspunkt. 

Anonymkode: 9308f...904

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da må han ta kveldsstell, kveldsmat og legging da. Så går det vel opp et lys for ham på et tidspunkt. 

Anonymkode: 9308f...904

Det gjør han som regel når det blir sånn. Går ikke opp et eneste lys.

Anonymkode: 4f151...30f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta praten når du ikke er irritert og refererer til eksempler? Skjønner ikke at det skal være så vanskelig...

om du bare sier ifra når du er sur så må dere jo sette dere ned og prate sammen

Anonymkode: 0bf57...132

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres hyggelig ut. Han er vel ikke enig med deg om at rutiner er så viktig da. 

Anonymkode: 28fb2...288

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tenker du at du alene skal bestemme hva som er akseptable rutiner?

Å prestere å bli irritert fordi far tar med sin datter på lekeplassen… ikke rart det er krig i verden

Anonymkode: d3ff6...841

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tenker du at du alene skal bestemme hva som er akseptable rutiner?

Å prestere å bli irritert fordi far tar med sin datter på lekeplassen… ikke rart det er krig i verden

Anonymkode: d3ff6...841

Hun begrunner rutinene med barnets behov. At far har andre behov er underordnet og far bør sette barnet først. Og når barnet ikke innretter seg etter fars behov så blir han sint på barnet. Årets far, liksom 

Anonymkode: f932b...1a5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dere er to foreldre som ser ulikt på dette med rutiner, og kanskje spesielt på denne årstiden hvor det er lyst og varmere vær? Vet mange lar barna være litt lengre oppe på denne tiden, også får de mer normal rytme til høsten igjen når mørket kommer. Jeg er en mor som alltid holder på rutiner så lenge det ikke er noe spesielt som skjer, også i feriene. Men bruker å skyve leggetid til 20 (19 ellers). Grunnen er at vi gjerne er ute lengre i finvær, drar på stranden etter jobb etc. Så blir det bare vanskelig å være inne allerede 18. Så vi går inn 19 og begynner kveldsstell.

Kanskje du må føye deg litt, og tenke at det går jo tross alt bra? Og heller være glad for at far og datter har det kjekt sammen? Så får han ta kveldsstellet, mens du har et par timer til annet (inkl når de er ute).

Anonymkode: 21625...763

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke bare du som skal bestemme 

Anonymkode: ece93...fc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis pappaen blir sint på barnet fordi hun ikke sovner fort nok fordi han har brutt rutinene som hun tydeligvis trenger, så er det veldig uheldig. Dere skjønner det dere som synes dette er en bagatell?

Anonymkode: 64a98...248

• Liker 5
Skrevet

Veldig rart at far ikke ser sammenhengen her. Jeg hadde også blitt irritert om far lot barnet sove en blund i 17-tiden når alle vet at det blir en sen kveld. Det blir slitsomt for alle parter, ikke minst barnet som da får for få timer søvn om natta. Å tøye leggetiden litt når det er fint vær gjør jeg også med min 3-åring, men ikke så mye dersom han må tidlig opp neste dag. Syns det var lettere da han sov på dagen, for da kunne han evt igjen ta igjen litt av det tapte neste dag. Men å bevisst la barn sove på ettermiddagen slik at de ikke får sove igjen på kvelden er jo bare fullstendig håpløst. Hvis jeg må ha med 3-åringen i bil på ettermiddagen, sørger jeg hvertfall for å holde ham våken.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...