Gå til innhold

Tenker du på trygg, norsk matproduksjon når du handler mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at mange folk ikke bryr seg så veldig mye om hva slags mat de kjøper på butikken. I hyllene er det fullt av søppelmat - kjøtt og meieriprodukter fra utlandet, mat fullt av billig, usunt fett, haugevis med kjedenes egne merkevarer. 

Tenker ikke folk på at maten de putter i kurven skal være produsert på en god måte, i et land med strenge regler for dyrevelferd, med lite bruk av antibiotika, og tenker ikke folk på hvem som får pengene fra maten de kjøper?

Kjedene lurer oss, de kutter ut produkter fra bondesamvirkene i Norge og erstatter det med egne merkevarer, der de legger kjøtt fra Norge og utlandet side om side (dette har jeg sett flere ganger selv!). De setter sine egne produkter fremst, lager emballasje som er lik slik at vi forveksler den med det vi har tenkt å kjøpe, og setter samme pris på ræl som de gjør på produkter laget i Norge av norske råvarer.

Jeg forstår at enkelte har en trang økonomi og må handle med dette i fokus, men det går helt fint an å handle trygt og billig på en gang. Man kan kjøpe varer i sesong, man kan spise litt mindre kjøtt per måltid, man kan la være å kaste mat. Maten i Norge er billig, og de fleste har fint råd til å kjøpe kvalitetsvarer for å støtte norske produsenter.

Støtt bondesamvirkene og kjøp deres merkevarer, og les på emballasjen før du handler - så unngår du å dra med deg hjem varer laga i utlandet av råvarer fra dyr fulle av antibiotika og annet som ikke er sunt for helsa di!

Anonymkode: c9fa7...4d8

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper mat som er produsert i Norge,for å støtte bøndene. 

Anonymkode: 57089...912

• Liker 8
Skrevet

Jeg bryr meg veldig mye om hva jeg handler, men jeg er alene så jeg kan bruke tid på dette og sette meg inn i ting. Jeg har bare meg selv å tenke på. Jeg velger helst norsk, og gjerne økologisk om de har. Om det er fra utlandet velger jeg også helst økologisk om det finnes. Jeg er dessuten opptatt av å spise mye frukt og grønsaker, så det går det mest av.

Familier som har en travel hverdag der ting må skje fort har ofte ikke tid til å bry seg så mye der og da. Og mange har ikke råd pga det er viktigere å velge biligst mulig så barna får mat i magen. Så mange blir tvunget til å ta det billigste eller det enkleste, som gjerne er full av usunne ting.

Er enig i at det er mye dårlig mat der ute. Halvferdige produkter og ferdigmat med mye rart. Det beste er å lage all mat selv fra grunnen av.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Handler mye på Reko-ringene. Da får jeg kortreist mat direkte fra produsent. 

Anonymkode: 09cc0...ef6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper aldri kjøtt i butikken for jeg spiser veldig lite kjøtt, de eneste gangene i året jeg spiser kjøtt er når pappa har vært på jakt. jeg tenker lite over hvor maten er produsert, jeg kjøper det som ser best ut. Jeg liker ikke bleke tomater fra norske drivhus i januar, så hvis jeg har lyst på tomat i januar kjøper jeg de som ser best ut. Så egoistisk er jeg faktisk. 

Anonymkode: 64ade...42e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, å handle er et helvete i seg selv, og trenger ikke den belastningen i tillegg. Jeg kjøper det jeg har lyst på, enten det er kortreist eller bortreist, så jeg kan bli ferdig og komme meg hjem.

Anonymkode: bff67...e01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg kjøper det billigste.

Anonymkode: da77a...214

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg kjøper kun norsk kjøtt og mest mulig norske grønnsaker. Har bl.a droppet å kjøpe tomater fordi de ikke hadde norske i butikken.

Handler også en del på lokal delikatessebutikk som lager egne pølser, karbonader osv.

Kjøper mye matskatter/småskalaprodukter på Meny og Extra.

Anonymkode: b800a...c8e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 17.02):

Ja, jeg kjøper kun norsk kjøtt og mest mulig norske grønnsaker. Har bl.a droppet å kjøpe tomater fordi de ikke hadde norske i butikken.

Handler også en del på lokal delikatessebutikk som lager egne pølser, karbonader osv.

Kjøper mye matskatter/småskalaprodukter på Meny og Extra.

Man kan ikke stole på norsk kjøtt. Grøstad gris f.eks bruker tarmer fra australske sauer på sine pølser.

Anonymkode: b7a84...2f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har da kjørt forbi mange nok store, norske gårder til å ikke være naiv nok til å tro at det drives ordentlig i Norge, ts. 
Vi har gårdsbruk langs riksveiene våre.

Når en bedrift er useriøs nok til å ha rustent skrap, haugevis av brukt plast og kilometervis av piggtråd slengende fullt synlig fra offentlig vei rundt i den «fine norske naturen» de reklamerer med at de bevarer og er en del av så forstår jo jeg og alle andre at de bryter andre regler også. Som dyrevelferd. Kjemikaliebruk. Etc. Er du en lovbryter og ikke redd for å vise det frem så får du ikke meg til å tro at du bryr deg om regler. 

Jeg støtter fast vinbønder fra det sørlige Europa. Andre bønder, inkludert de norske, støtter jeg kun fast om de kan bevise å drifte ordentlig. La oss bare si at det ikke er imponerende mange av dem. Men en av dem dyrker gulrot borti hugget her. Og en annen har ullgris på en lokal øy. 

Anonymkode: 6906b...3c3

Skrevet

De siste årene har jeg blitt mer og mer obs på å kjøpe norsk. Litt fordi produksjonsmetodene ofte er bedre enn i andre land, men mest av alt fordi jeg vil støtte norske bønder og norsk landbruk. Hva hadde vel Norge vært om vi ikke hadde hatt gårdsdrift i hver en krik og krok av landet?

Norske bønder gjør en kjempejobb med å bevare kulturlandskapet, med å opprettholde en høyest mulig selvforsyningsgrad, med jobber i distriktene og levende bygder, pluss at det gir ringvirkninger i form av arbeidsplasser på kornsiloer/kornlagre, meierier, slakterier, osv. over hele landet. 

Dessuten er dyrevelferden her blant de beste i verden. Dessverre er den ikke alltid god nok, spesielt når det gjelder svin og kylling, men jeg er veldig gjerne med og kjemper for at den blir det. Og det er også et poeng med å kjøpe norsk: Som nordmenn og forbrukere har vi mulighet for å påvirke i form av støtte til organisasjoner og politiske partier som jobber for det, mens dyrevelferden i andre land har vi ingen muligheter for å påvirke

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2021 den 17.46):

Handler mye på Reko-ringene. Da får jeg kortreist mat direkte fra produsent. 

Anonymkode: 09cc0...ef6

Samme her! Gode råvarer direkte fra lokale produsenter. 

Prøver som ts å handle litt bevisst, men skal dessverre ikke påberope meg at jeg er bevisst hele tiden 😅

Irriterer meg også grenseløst over lureriet i butikkene. F eks piano vaniljesaus som blir utkonkurrert av Eldorado vaniljesaus i nesten kliss lik emballasje. Og alltid taktisk plassert ved siden av en pall med jordbær eller noe sånt 😡

https://www.dagbladet.no/mat/vil-endre-loven---svaert-problematisk/72663659

Anonymkode: 78fcc...596

• Liker 2
Gjest Bremnes.Kari
Skrevet

Hva er galt med kjedenes egne billigvarer? Ja, jeg er litt nasjonalist når det kommer til mat og dagligvarer. Helst så kortreist som mulig. Kjedemerkene lages ofte på akkurat samme (norske) fabrikk, btw.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man kan ikke stole på norsk kjøtt. Grøstad gris f.eks bruker tarmer fra australske sauer på sine pølser.

Anonymkode: b7a84...2f9

En tarm er ikke kjøtt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bremnes.Kari skrev (20 minutter siden):

Hva er galt med kjedenes egne billigvarer? Ja, jeg er litt nasjonalist når det kommer til mat og dagligvarer. Helst så kortreist som mulig. Kjedemerkene lages ofte på akkurat samme (norske) fabrikk, btw.

Ikke nødvendigvis noe galt i de, men i eksempelet med vaniljesaus er billigmerkene produsert i utlandet, mens originalen er produsert i Norge. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke nødvendigvis noe galt i de, men i eksempelet med vaniljesaus er billigmerkene produsert i utlandet, mens originalen er produsert i Norge. 

Lag heller vaniljesaus av norske egg og norsk melk/fløte :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

vi kjøper alt kjøtt, fisk, egg og ost gjennom rekoringen og om sommeren også grønnsaker. Vi kjøper kun meieri varer fra Tine, de har henteplikt. Det vil si at de er pålagt å hente melk fra bønder som leverer melk bor i utkantene, selv om det fordyrer prosessen.  

Anonymkode: 8ec4f...d45

• Liker 6
Skrevet

Nei, bryr meg ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det vil si at de er pålagt å hente melk fra bønder som leverer melk bor i utkantene, selv om det fordyrer prosessen.

En plikt skattebetalerne finansierer i sin helhet.

• Liker 1
Skrevet

Takk for så fint og VIKTIG innlegg!

Ja, eg er absolutt oppteken av dette. Kjøper kun norsk kjøtt, av hensyn til dyrevelferd, miljø og politikk. Støttar også utelukkande Tine i staden for Q og Synnøve Finden, i tillegg til at vi får levert lokale grønnsaker på døra kvar veke og ofte handlar gjennom REKO-ringen. Dette er små grep, som eg håpar fleire får opp augene for framover.  

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...