Gå til innhold

Trenger sårt råd, kan far kreve noe som helst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som nylig har blitt tenåring, far meldte seg ut for mange år siden. Far flyttet til utlandet helt ut av det blå for da barnet var 6 år gammel, og hadde kun vanlig helgesamvær frem til det. Far ville ikke ha en uke ekstra om sommeren en gang sånn man ofte har i ferier, han har hatt annenhver jul. Far ringer aldri barnet, kun bursdag og evt jul,samtalene varer i maks noen minutter. Far spør aldri ellers hvordan det går med barnet sitt, han vet ingenting om barnet sitt lengre. 

Plutselig nå helt ut av det blå vil far at barnet skal gå ungdomskole i det landet han bor (Europa), virker som han tror det er lett å komme inn i livet til barnet igjen nå som barnet et ungdom. Jeg nekter flytting. Jeg elsker barnet mitt og vil følge opp barnet mitt denne tiden som kommer også, og stoler ikke på at far klarer ta det store ansvaret heller. Jeg sitter med hele foreldreansvaret og omsorgen. 

Far truer meg nå med deg ene og det andre, og har snakket barnet sitt litt rundt. Barnet vil bo i utlandet fordi det høres kult ut, hvem ungdom hadde ikke synes det liksom- bort fra masete mamma som tar ansvar til "kule" tivolipappa i utlandet. Men det skjer ikke at jeg lar en 13 åring bo hos far i utlandet som aldri har satt en grense i sitt liv for barnet eller vært med i oppdragelsen. 

Far truer nå med retten. 

Kan far komme noen vei her, når han i så mange år har vært så lite tilstede i livet til barnet sitt? 

Anonymkode: dd9c1...d98

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han kommer ingen vei. La han true, velger han å gå til sak så tar det så langt tid at ungen er ferdig på ungdomsskolen før dette blir avklart.

Anonymkode: b7742...5cc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Far må jo også ha time hos familievernkontoret for å få en meglingdatest som er nyere en 6 mnd for å gå til sak.

Anonymkode: b7742...5cc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje... dersom du ruser deg daglig og lar ungen gå for lut og kaldt vann, og/eller mishandler/misbruker barnet.

Men hvis du er en forholdsvis "vanlig" mamma, så kommer han absolutt ingen vei.

Anonymkode: 3780b...c7a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han kommer ingen vei. Han må, som andre også skriver, ha en gyldig meklingsattest før han kan saksøke ihht barneloven. Da må han kontakte familievernkontor eller annen instans som skriver meklingsattest. 

Anonymkode: bcda5...659

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje... dersom du ruser deg daglig og lar ungen gå for lut og kaldt vann, og/eller mishandler/misbruker barnet.

Men hvis du er en forholdsvis "vanlig" mamma, så kommer han absolutt ingen vei.

Anonymkode: 3780b...c7a

Jeg er både oppegående og ressurssterk. Jeg har gitt barnet den beste omsorgen både med kjærlighet, stabilitet og materialistisk i alle år. 

Jeg har i alle år vært aktiv som Fau leder, aldri gått glipp av en ene eneste begivenhet i barnets liv. Fulgt opp skole og fritid, og iløpet av 7 års skolegang har jeg aldri med hånden på hjertet glemt å sende med en matpakke en gang. Jeg lager sunn og god mat. Og ikke minst har jeg alltid vært en trygg, kjærlig og støttende mor, samtidig som jeg setter faste rammer og grenser. 

Jeg har aldri drevet med rus eller hatt andre utfordringer. 

Ts

Anonymkode: dd9c1...d98

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...