Høstluft Skrevet 22. juni 2021 #1 Skrevet 22. juni 2021 Min eksmann truer meg nå til å endre en avtale fra fast bosted til delt bosted for vårt barn på 17. Denne avtalen ble akkurat inngått da hun ønsket å bo 75 hos meg og 25 hos far. Far signerte avtalen, men når jeg sendte dette til nav startet helvete fordi han måtte forholde seg til offentlige regler. Han driver eget firma, bestemmer selv lønn og utbytte. Vi har også et barn på 10 som foreløpig bor 50/50. Jeg har fått 1 dag på å bestemme meg, hvis ikke sender han inn klage og alt framtidig samarbeid skjer vi avtaler og regler. Det har det forsåvidt gjort til nå også. Han er ikke til å stole på, jeg har levd i et psykisk helvete med han i 18 år, og jeg kommer aldri til å kunne stole på han igjen. Så hva er ulempene med delt bosted. Kan det være lettere for han å søke fast bosted for minstemann. Eller eneansvar? Eller er det noe her jeg ikke ser?
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. juni 2021 #2 Skrevet 22. juni 2021 17? Sorry Mac, men da bestemmer ungen selv som straks er myndig🙈 Så hva vil 17 åringen?
Skiftenøkkel Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 Delt bosted må ikke nødvendigvis bety 50/50 botid. Generelt bør en ikke godta krav og tilbud på så kort varsel, bærer forslaget preg av hast er det grunn til mistanke om skittent spill. Er du i tvil, be om mekling hos familievernkontor. Der får man råd. 9
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #4 Skrevet 22. juni 2021 Delt bosted betyr ikke nødvendigvis 50/50 av tiden, men betyr at barna har fast delt bostedsadresse hvor begge foreldrene har like mye å si i forhold til viktige avgjørelser som skal tas ang barna, enn ved fast bosted. Delt bosted betyr også at man ikke har krav på noen stønader som enslig fra nav, annet enn ekstra barnetrygd , uavhengig om man har barnet 50% eller 90%. Barnebidrag skal betales uansett etter privat avtale eller fastsettelse fra nav. Anonymkode: ee153...e32 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #5 Skrevet 22. juni 2021 Høstluft skrev (1 time siden): hvis ikke sender han inn klage og alt framtidig samarbeid skjer vi avtaler og regler. Det har det forsåvidt gjort til nå også. Han er ikke til å stole på, Tenker det beste for deg faktisk er å slutte å diskutere med ham, og heller bare forholde deg til NAV og evt. advokat. Anonymkode: d9bd4...7a2 12
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #6 Skrevet 22. juni 2021 Tenker at det er like så greit at alt blir fulgt av regler og avtaler. Datteren din er 17 , så hun bestemmer selv hvor hun vil bo. Han prøver nok helst å manipulere deg til å gjøre slik han ønsker , og er kanskje redd for at du skal sitte med en enorm økonomisk gevinst? Mange menn har en tendens til å tro at mødre ønsker mer samvær fordi da får man kastet penger etter seg🤷🏼♀️ Anonymkode: ee153...e32 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #7 Skrevet 22. juni 2021 Jeg har en psykisk ustabil far å forholde meg til. Alltid spørsmål og avtaler han kommer med, tar jeg via advokat. Alt som kan taes via nav, går der. Noe går også gjennom barnevernet. Men delt bosted på 17 åringen ser jeg ikke noe lureri på. Mulig han er slik at han presser på med en ting for å presse på med noe annet senere. Anonymkode: 305fa...6c0
Høstluft Skrevet 22. juni 2021 Forfatter #8 Skrevet 22. juni 2021 Trådstarter her. Dette går ikke på hvor mye datter ønsker å bo her og der, det blir 75/25 uansett. Dette går på hva det står på avtalen, på nav sin bidragsutregning. Så hvorfor er dette så viktig for han når der bare gjelder i noen få mnd til? Hva er det jeg ikke ser? Er det aå stor forskjell på bidrag når det er felt bosted vs samvær (fast bosted)? Eller ligger det andre grunner til her? Hva om han tar ut utbytte? Eller kan det ha noe å si for hans evt ønske om å ha minstemann mer hos seg? Eller spiller det egentlig ingen rolle for meg?
Høstluft Skrevet 22. juni 2021 Forfatter #9 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har en psykisk ustabil far å forholde meg til. Alltid spørsmål og avtaler han kommer med, tar jeg via advokat. Alt som kan taes via nav, går der. Noe går også gjennom barnevernet. Men delt bosted på 17 åringen ser jeg ikke noe lureri på. Mulig han er slik at han presser på med en ting for å presse på med noe annet senere. Anonymkode: 305fa...6c0 Nettopp. Det er det jeg er redd for. Hva er ettervirkningene her?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #10 Skrevet 22. juni 2021 Ved delt bosted skal dere dele barnetrygden. Deltbosted er etter min mening 50/50 og far skal ikke betale bidrag med mindre han tjener langt mer en deg. Anonymkode: 7ebc4...927 1
jabx Skrevet 22. juni 2021 #11 Skrevet 22. juni 2021 Høstluft skrev (2 timer siden): Min eksmann truer meg nå til å endre en avtale fra fast bosted til delt bosted for vårt barn på 17. Denne avtalen ble akkurat inngått da hun ønsket å bo 75 hos meg og 25 hos far. Far signerte avtalen, men når jeg sendte dette til nav startet helvete fordi han måtte forholde seg til offentlige regler. Han driver eget firma, bestemmer selv lønn og utbytte. Vi har også et barn på 10 som foreløpig bor 50/50. Jeg har fått 1 dag på å bestemme meg, hvis ikke sender han inn klage og alt framtidig samarbeid skjer vi avtaler og regler. Det har det forsåvidt gjort til nå også. Han er ikke til å stole på, jeg har levd i et psykisk helvete med han i 18 år, og jeg kommer aldri til å kunne stole på han igjen. Så hva er ulempene med delt bosted. Kan det være lettere for han å søke fast bosted for minstemann. Eller eneansvar? Eller er det noe her jeg ikke ser? Han kan jo ikke endre en avtale ensidig. Jeg skjønner ikke problemet. Bare la ham krangle med myndighetene. Det går ut over ham selv. Kan han ikke bare sende klage da? 6
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #12 Skrevet 22. juni 2021 Høstluft skrev (54 minutter siden): Nettopp. Det er det jeg er redd for. Hva er ettervirkningene her? Han endte med å ha null kontroll på noe som endte i at han ble mer ustabil og deretter besøksforbud. Så akkurat nå så får jeg leve i fred og alle andre instanser tar seg av alt. Det kommer til å fortsette frem til jeg får leve i fred og ro hele tiden. Jeg lar meg ikke presse av noe eller noen. Anonymkode: 305fa...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #13 Skrevet 22. juni 2021 Ved delt bosted skal dere dele på kostnadene for barnet 50/50. Det forutsetter godt samarbeid mellom partene. Bidrag skal betales av den som tjener mest til den som tjener minst. Det regnes nettobidrag hvor samvær ikke er en faktor. Det som regnes ut er hvor mye mer enn 50% den som tjener mest skal betale for barnet. Man kan også velge å dele barnetrygden. Ikke lurt å inngå slik avtale uten å ha et godt samarbeid i utgangspunktet. Anonymkode: cc018...18e 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #14 Skrevet 22. juni 2021 Har han ytret ønske om å ha 10 åringen mer enn 50 prosent da? Og hva sier 10 åringen til dette? Jeg ville bare beholdt avtalen som den er. Så får han heller gå til retten hvis det er så viktig for ham. Så lenge han har minste halvparten av tiden og du samarbeider, så kommer han nok ingen vei. Anonymkode: b78af...414 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #15 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Delt bosted betyr ikke nødvendigvis 50/50 av tiden, men betyr at barna har fast delt bostedsadresse hvor begge foreldrene har like mye å si i forhold til viktige avgjørelser som skal tas ang barna, enn ved fast bosted. Delt bosted betyr også at man ikke har krav på noen stønader som enslig fra nav, annet enn ekstra barnetrygd , uavhengig om man har barnet 50% eller 90%. Barnebidrag skal betales uansett etter privat avtale eller fastsettelse fra nav. Anonymkode: ee153...e32 Det med stønader er feil, vi har delt bosted (for å gi far en sikkerhet at vi ikke kan flytte til andre siden av landet), men har 30/70. Jeg får stønader som enslig forelder, må bare sende inn samværsavtale. Men TS, jeg skjønner ikke helt, vil far gå fra fast til delt bosted? I såfall ser jeg ingen fallgruver for deg? Anonymkode: ca3f6...679
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #16 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ved delt bosted skal dere dele barnetrygden. Deltbosted er etter min mening 50/50 og far skal ikke betale bidrag med mindre han tjener langt mer en deg. Anonymkode: 7ebc4...927 Det er ikke din mening som bestemmer hva delt bosted er. Men ellers, ts, hvorfor lar du ham bølle med deg? Si nei til delt bosted når barnet bor hos deg. Og at alt fremtidig samarbeid skal skje i henhold til lover og regler er da ingen trussel, det er en grei ordning å forholde seg til. Anonymkode: a1764...e1c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #17 Skrevet 22. juni 2021 Høstluft skrev (5 timer siden): Trådstarter her. Dette går ikke på hvor mye datter ønsker å bo her og der, det blir 75/25 uansett. Dette går på hva det står på avtalen, på nav sin bidragsutregning. Så hvorfor er dette så viktig for han når der bare gjelder i noen få mnd til? Hva er det jeg ikke ser? Er det aå stor forskjell på bidrag når det er felt bosted vs samvær (fast bosted)? Eller ligger det andre grunner til her? Hva om han tar ut utbytte? Eller kan det ha noe å si for hans evt ønske om å ha minstemann mer hos seg? Eller spiller det egentlig ingen rolle for meg? Bidraget bestemmes vel bare av hvor mye dere har barnet. Men det vet kanskje ikke han? Anonymkode: a1764...e1c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #18 Skrevet 22. juni 2021 Ts, bidraget går drastisk ned ved delt bosted fordi nav forutsetter at han betaler halvparten av alle kostnadene for barnet. Hvis han ikke er innstilt på det er ikke delt bosted noe for dere… Anonymkode: d86d8...c9f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå