Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger tips til hva jeg skal gjøre fra dere nå!! 

Jeg har alltid vært ekstremt glad i å bruke penger. Glad i å kjøpe fine ting til meg, barna, huset…. 

I fjor arvet jeg noen aksjepenger. Av de så har jeg satt en del i fond, betalt inn studielån, billån. Jeg har også satt av penger til skatt som jeg må betale av aksjepengene. 

Nå har jeg tatt opp forbrukslån på 25 500 for å betale inn kredittkort. 
Jeg har 55000 som jeg skal betale i skatt stående på en konto. Bør jeg egentlig bare betale inn lånet og prøve å sette av penger hver mnd til skattepengene? 

Og hvordan unngå dette evige kreditt styret!??

Anonymkode: 8192e...ff9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Øøøøøø - ikke bruk penger du ikke har?

Anonymkode: 29a32...4e8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De skattepengene hadde jeg ikke rørt. Skru ned forbruket og betal ned kredittkortet så fort som mulig. 

Anonymkode: fdd3e...4a7

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ville ikke tatt av skattepengene. La de stå, slik at du har de når de skal betales inn.

Ta opp det lånet du snakker om, og betal det ned så fort du kan. Og ikke ta opp noe mer kreditt!

Endret av lurker
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor tar du opp forbrukslån for å betale kredittkort? Begge har vel skyhøye renter, men undersøkte du hvilken av dem som hadde høyest rente før du tok forbrukslånet? Betal ned i så store jafs som mulig av lønnen din og bli ferdig på noen få måneder.

Ikke bruk av de avsatte skattepengene. Staten er ingen kreditor man vil ha.

• Liker 2
Skrevet

Skattepengene rører du ikke. Betal ned forbrukslånet så fort som mulig, og slutt å kjøpe ‘fine ting’. 

• Liker 1
Gjest Bremnes.Kari
Skrevet

Ok. Først og fremst, stopp, og pust! At du anerkjenner at du har et problem er en god ting. Mange havner mye lenger ned i gjørma før de finner ut det.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tar du opp forbrukslån for å betale kredittkort? Begge har vel skyhøye renter, men undersøkte du hvilken av dem som hadde høyest rente før du tok forbrukslånet? Betal ned i så store jafs som mulig av lønnen din og bli ferdig på noen få måneder.

Ikke bruk av de avsatte skattepengene. Staten er ingen kreditor man vil ha.

Det var mindre renter på lånet… 

Takk for svar ang skattepengene (til alle). Da lar jeg de stå.. 

Ang at jeg kjøper mye fint: jeg tror jeg døyver mye sorg med å shoppe og kjenner litt på glede da. Vet jo at det ikke er riktig… 😢😢😢😢

AnonymBruker
Skrevet
lurker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville ikke tatt av skattepengene. La de stå, slik at du har de når de skal betales inn.

Ta opp det lånet du snakker om, og betal det ned så fort du kan. Og ikke ta opp noe mer kreditt!

Takk ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bremnes.Kari skrev (2 minutter siden):

Ok. Først og fremst, stopp, og pust! At du anerkjenner at du har et problem er en god ting. Mange havner mye lenger ned i gjørma før de finner ut det.

Jeg har et problem ja.. 😢

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har et problem ja.. 😢

Men det er det jo kjempefint at du innser dette selv 🙂

Ikke vær så hard mot deg selv, men prøv å ta bedre valg fremover.

Da du arvet de pengene, gjorde du jo mye bra med dem. Satte i fond, betalt inn studielån og billån, og satte penger til side for skatten. Det var jo veldig gode valg som du kan være stolt av 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Umiddelbart tenker jeg at du ikke forstår hva renter er. Du betaler ned studielån og billån, og tar opp forbrukslån?? Du har penger i fond samtidig som du trenger forbrukslån??
Mitt tips: les deg opp på hva renter og avkastning betyr. Betal de dyreste lånene først, ikke de billigste. Og stopp å bruke penger du ikke har, i alle fall når man snakker forbruk. 

Anonymkode: e9c3d...104

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du penger i fond samtidig som du har kredittgjeld og/eller forbrukslån? Sparing er noe man gjør hvis man har penger i overskudd, ikke når man skylder penger. 

Det viktigste du kan gjøre er å slutte med kredittkort. Du kan fortsatt kose deg, men bare etter du har satt av penger til regninger etc.

Anonymkode: 5b787...361

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Koster å betale fine ting som opprettholder fasaden. Er ganske åpenbart at du må snu denne trenden. Du setter ikke bare deg selv i kinkige situasjoner, men hele familien din om du går skikkelig på trynet. 

En fin øvelse kan være er å selge unna overflødige ting. Sånn kan man få et litt mer balansert syn på ting og dets verdi. Plutselig blir man mer opptatt av hva man faktisk bruker penger på og det i seg selv er for mange en boost av motivasjon for å ta bedre valg for fremtiden :klem:

Anonymkode: 4d1bd...8d5

AnonymBruker
Skrevet

Innse at ting ikke gjør deg lykkelig. Kanskje i en liten time eller to, men langvarig lykke er ikke basert på nye ting. 

Anonymkode: 74824...78f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Trenger tips til hva jeg skal gjøre fra dere nå!! 

Jeg har alltid vært ekstremt glad i å bruke penger. Glad i å kjøpe fine ting til meg, barna, huset…. 

I fjor arvet jeg noen aksjepenger. Av de så har jeg satt en del i fond, betalt inn studielån, billån. Jeg har også satt av penger til skatt som jeg må betale av aksjepengene. 

Nå har jeg tatt opp forbrukslån på 25 500 for å betale inn kredittkort. 
Jeg har 55000 som jeg skal betale i skatt stående på en konto. Bør jeg egentlig bare betale inn lånet og prøve å sette av penger hver mnd til skattepengene? 

Og hvordan unngå dette evige kreditt styret!??

Jeg falt av allerede ved "aksjepenger". Hva er det? Arvet du aksjer, solgte dem og fikk penger?

Du bør ha buffer før du sparer i fond. Og budsjett.

Anonymkode: 6bb13...820

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selg de fine tingene og betal ned på lånet. 

Anonymkode: 7611f...c6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...