Gå til innhold

Om du får servert noe du aldri har smakt, og du smaker men likte det ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sier du at det var godt, selv om du ikke likte det? 

Eller spiser du og later som ingenting? 

Anonymkode: 47f56...bbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser og later som ingenting, noen ganger sier jeg det er godt. Fordi jeg er over tre år gammel og det er en del av det marerittet som er å være voksen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier at det var spennende å smake, men dette var ikke noe/litt spesielt for meg. Hvorfor skal vi late som hele tiden? Ingen liker alt alltid. 

Jeg er litt mer forsiktig i hva jeg sier om jeg besøker noen som har holdt på i timesvis med maten, men jeg hadde ikke skrytt i massevis. Man ser som regel når noen bare pirker i maten. 

Anonymkode: 3c467...5b7

• Liker 9
Skrevet

Det kommer an på hvem som har laget det, hvor man er, med hvem man er osv.

På en restaurant ville jeg sagt at jeg ikke likte det.

Om konen hadde laget det ville jeg nok sagt at jeg ikke likte det.

Jeg hadde nok uansett spist opp, med mindre det var motbydelig.

Om jeg følte at kokken ikke ville takle en ærlig tilbakemelding ville jeg nok pakket det inn.

Jeg ville nok aldri løyet og sagt at jeg likte det, men jeg ville prøvd å sno meg unna spørsmålet eller formulere det på en nøytral måte. Late som ingenting er og en mulighet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ærlig, og moden om det. 

Man sier ikke æsj eller lager grimaser (med mindre man er blant godt kjente og de vet at du sliter med å smake på noe som er uvanlig, at det er mer morsomt). 

Syns det er viktig å være tydelig om hva det er som ikke falt i smak, slik at den som har lagd det ikke tviler på seg selv eller matlagingen sin og derfor ikke blir fornærmet. F. Eks "chilien er for sterk for meg", "jeg visste ikke det var løk på, får magepine av det", etc. 

Anonymkode: 26639...295

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg klarer å spise det, gjør jeg det. Er sjeldent jeg ikke har klart å få ned mat. Samtidig har folk ulike forhold til mat og det går helt fint for meg hvis folk absolutt ikke klarer å få ned mat.

Anonymkode: 296a1...20c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er voksen nok til å være ærlig på dette området selvsagt. Sitter ikke å tvinger i meg mat jeg ikke liker, men så har jeg ikke venner eller bekjente hvor det faller seg naturlig å tvangsfore seg selv med mat en ikke liker heller og ingen blir fornærmet over dette, glad jeg ikke har så nevrotisk bekjetskapskrets at en må være så falsk å spise noe en ikke liker.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
Gjest Maxwell
Skrevet

Spiser og later som ingenting. Svært lite mat jeg ikke spiser. Sier kun i fra hvis det er hår i maten, men bare sier det, tar det vekk og maser ikke mer med det. Det er uansett ekkelt å få eget hår i maten man har laget selv også. 

AnonymBruker
Skrevet

Spiser og later som ingenting, med mindre maten smaker så vondt at jeg ikke evner det. Altså at jeg er i fare for å brekke meg og kaste opp. 

Anonymkode: 05ab5...71b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det som er høflig og spiser opp og sier det smaker godt. 

Anonymkode: cc36e...edd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri smakt noe jeg misliker veldig sterkt. Du tar noen biter, og holder munn. Det kalles å være voksen. Hvis den som har laget maten spør, og er ordentlig interessert i å høre, sier man noe konkret om hvordan det smaker. Ikke ellers. Jeg vil ikke at de jeg serverer mat til uoppfordret skal fortelle meg om at «det var for mye chili» el. Å si sånt synes jeg er veldig udannet. For jeg tok jo så mye chili jeg syntes passer. 

Anonymkode: 8c56d...a66

• Liker 3
Gjest Villfisker
Skrevet

Spiser, og later som ingenting. Med mindre jeg faktisk brekker meg da, og på ingen måte klarer å svelge. Gidder i hvert fall ikke å lyve, og si at det var godt. 

Får jeg spørsmål, er jeg heller ærlig, men prøver å ikke si det på en frekk måte.

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Hvis det er så sterkt at jeg omtrent går i bakken, så må jeg jo gi meg.. ellers prøver jeg bare å late som ingenting, selv om jeg  synes det smaker direkte fælt.  Koriander og karri er vanskelig.

heldigvis skjer slikt utrolig sjelden. Det hadde nok kunnet skje hvis jeg hadde vært i selskap hos asiater.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (23 minutter siden):

Hvis det er så sterkt at jeg omtrent går i bakken, så må jeg jo gi meg.. ellers prøver jeg bare å late som ingenting, selv om jeg  synes det smaker direkte fælt.  Koriander og karri er vanskelig.

heldigvis skjer slikt utrolig sjelden. Det hadde nok kunnet skje hvis jeg hadde vært i selskap hos asiater.

Koriander kan man visstnok være genetisk disponert for å mislike, så akkurat der har du en god unnskyldning ;)

https://forskning.no/spor-en-forsker-mat/spor-en-forsker-hvorfor-smaker-koriander-sa-vondt/353819

Anonymkode: 229f8...14c

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Koriander kan man visstnok være genetisk disponert for å mislike, så akkurat der har du en god unnskyldning ;)

https://forskning.no/spor-en-forsker-mat/spor-en-forsker-hvorfor-smaker-koriander-sa-vondt/353819

Anonymkode: 229f8...14c

Ja, jeg vet det.  Men før jeg ble klar over dette så prøvde jeg i mange år virkelig å tvinge meg igjennom det, trene meg opp, så kanskje jeg kunne bli vant til det.  Jeg var glad da jeg fant denne forklaringen.

det forklarer også karri, for det er jo et blandingskrydder, som inneholder koriander.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg pleier å drøvtygge og ta sats for å svelge om det et noe som jeg ikke liker. Kan også skryte av at det er godt.

Har ved noen anledninger prøvd drøvtygging, men ikke klart å svelge det. Da har jeg beklaget meg og sagt at dette klarer jeg ikke å få i meg. De få gangene det har skjedd har det blitt tatt godt i mot.

Skrevet

"Ikke liker" er ett bredt spekter...

Er det noe jeg synes er motbydelig og ikke klarer svelge unna, så er jeg ærlig å sier at det ikke var noe for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å spise noe jeg ikke liker, det går i lås her. Jeg kan si noe som om at det ikke var helt for meg, men sier aldri æsj eller noe slikt. 

Jeg anser det ikke som en del av voksenlivet å spise mat man ikke liker. Man skal prøve ja, men ikke tvinge i seg. 

Anonymkode: 639df...da0

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er noe jeg ikke vet om jeg liker, forsyner jeg meg gjerne med en liten smakebit før jeg eventuelt tar mer om det faller i smak. De fleste skjønner at ikke alle liker alt, og så lenge man ikke oppfører seg som en treåring får det være innafor. 

Jeg er relativt kresen, men prøver det aller meste. Er supersmaker, så det er en del som bare smaker alt for intenst ubehagelig. 

Anonymkode: 321e0...8bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser det opp. Lært det hjemmefra og er noe å ta med videre. Når voksne folk forsyner seg av mat og lar det være igjen mat på tallerken grøsser jeg litt. Syns det er frekt rett og slett. 

Blir det samme som at ungene er elsker fiskegrateng fra butikken, men når bestemor lager hjemmelaget så nekter de å smake eller spise. Da får de kun gulrøtter og poteter. Kveldsmat på kvelden. Er bare sært.

Anonymkode: aeee8...7c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...