Gå til innhold

Skjev tann

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en skjev tann. Finnes det noen muligheter til å få rettet opp denne ene tanna uten å ha streng på alle tennene (jeg har hatt streng tidligere)?

Noen som har erfaringer eller vet noe? Hvor mye kan i så tilfelle dette koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs hva du mener med skjev. Tipper den mot høyre/venstre eller innover/utover?

Og så kommer det an på alderen din. Er du over 18 blir det dyrere.

Men spør en tannlege,evt be om henvisning til kjeveortoped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skjev tann. Finnes det noen muligheter til å få rettet opp denne ene tanna uten å ha streng på alle tennene (jeg har hatt streng tidligere)?

Noen som har erfaringer eller vet noe? Hvor mye kan i så tilfelle dette koste?

Spurte en tannlege om dette en gang og hans svar var ja, det gikk an, men da måtte man lage bro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage bro vil si at de sliper ned tennene og setter på kroner. Det er IKKE til å anbefale med mindre det er helt nødvendig. Å slipe ned to tre tenner som er helt friske og fine er helt tullete spør du meg. Det blir litt så extreme makeover over det hele, og det er ikke et bra langvarig alternativ. En bro må du regne med å bytte etter noen år, og tannkjøttet kan trekke seg oppover, og da blir det plutselig ikke så fint lenger. Da er det finere med en skjev tann, men det er jo egentlig bare min personlige mening.

Men det er mulig du har litt dårlig plass til tennene siden tanna "blir presset bakover" av de andre tennene, som du sier, KAN det være aktuelt å trekke f.eks visdomstenner eller en premolar og så sette på en regulering.

Men jeg kan desverre ikke nok om dette, er bare en tannlegestudent ;)

Enkleste er å snakke med en tannlege, gjerne to, for å få ulike meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å bare ha regulering bakpå tennene? Dette vil jo ikke være så gale som å ha den frempå (som en fjortis).

Å slipe ned tennene vil være helt uaktuelt, jeg er bare så fryktelig redd for at den bare skal forsvinne helt bak de andre... Det er tanna ved siden av en fortann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Laila_*

Dette problemet har jeg også, nede, ved siden av fortanna. Tanna blir dyttet bakover mer og mer. Jeg har hatt regulering før og trukket mange tenner, dette har vært kjempefint for tennene, men akkurat nederst har det desverre begynt å gå tilbake til "gamle" vaner. Det ser litt skjevt ut, men det er jo greit nok, men det som betyr noe er at det er vanskeligere å komme til med tannbørsten ordentlig til slutt, så du burde nok spørre en tannlege.

Jeg fikk tilbud om å gjøre noe med det, men det blir litt vanskelig siden det ble en dyr affære for meg, siden jeg er 20 år.(og student...hehe...) :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å bare ha regulering bakpå tennene? Dette vil jo ikke være så gale som å ha den frempå (som en fjortis).

Det tror jeg er mulig ja. Også får du vel og blank regulering slik at du slipper den "ståltråd" looken foran på tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IKKE hørt om regulering på baksiden. Steng; ja. Men ikke regulering.

Regulering må brukes for å flytte tenner, mens strengen på baksiden bare stabiliserer resultatet etterpå.

Men mulig det finnes en regulering som er på baksiden, men det hørtes rart ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står om denne typen regulering på flere norske tannlegers nettsider. Bla Roar Hovland i Moss, Colosseum klinikken i Oslo, Grogaard på Bærumsverk.

Kalles linga regulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...