Gå til innhold

Hjelp! Kalt inn til drømmejobben, fått hint at de allerede har en i kikkerten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bedrift jeg lenge har ønsket å jobbe i, og jeg har fulgt med i flere år på stillingsutlysninger. Har søkt før men ikke kommet til intervjurunde. Søkte igjen nå på ny utlysning. Denne stillingen er veldig relevant for min utdanning og erfaring og jeg ble derfor veldig glad for å bli kalt inn på intervju. Nå er jeg dessverre blitt tipset om at jeg burde ha lave forventninger da det er noen som er tiltenkt denne stillingen.

Jeg har prøvd å bevare roen, men når jeg har håpet i flere år på en slik mulighet er det vanskelig å ikke få frynsete nerver. Jeg vet jo ikke om det stemmer helt at de har noen i kikkerten, så jeg må jo bare forholde meg til at jeg er kalt inn til intervju og prøve å gjøre det beste ut av det. Om ikke annet er det en sjanse til å gjøre godt inntrykk og kanskje få en mulighet på et senere tidspunkt. Men jeg er bare helt full av nerver. Nervøs-prat er en svakhet jeg har. Jeg kan finne på å rote meg helt bort… Det er så lenge siden jeg har vært på intervju, redd for å dumme meg ut da dette betyr så mye for meg. Er det noen som har noen råd til hvordan komme over nerver og gjøre sitt beste? Skal på intervju i morgen! De ønsker å ansette noen før månedsskifte.

Gjest Ringhalelemur
Skrevet

Hvem har fortalt deg det og hvorfor? Tenker jo at det var unødvendig av vedkommende å fortelle deg?

Jeg tenker først og fremst at de som skal ansette er travle folk. De gidder vel ikke bruke tid på å intervjue folk de allerede vet at er uaktuelle? Derfor tenker jeg at du i hvert fall har en sjans! Dessverre vet man aldri om man er øverst eller nederst i «bunken» med aktuelle kandidater. Kanskje har de en annen favoritt? Kanskje du er favoritten? Det vet man jo aldri. Derfor mener jeg også det var litt unødvendig at folk å fortelle deg at de har en annen i kikkerten. For det første vet man ikke om det er sant - og dessuten kan jo det være tilfelle i alle jobber man søker. Jeg tenker som sagt at du har en sjans!

Masse lykke til på intervjuet! Har dessverre ikke så mange gode råd til hvordan du kan roe nervene. Men prøv å tenke at dette er en samtale der dere skal bli kjent med hverandre, ikke en eksamen du skal prestere på (lettere sagt enn gjort, jeg vet!). For meg har det alltid hjulpet å være godt forberedt og ha øvd på spørsmål jeg tenker det er naturlig å få. 

AnonymBruker
Skrevet
Ringhalelemur skrev (23 minutter siden):

Hvem har fortalt deg det og hvorfor? Tenker jo at det var unødvendig av vedkommende å fortelle deg?

Jeg tenker først og fremst at de som skal ansette er travle folk. De gidder vel ikke bruke tid på å intervjue folk de allerede vet at er uaktuelle? Derfor tenker jeg at du i hvert fall har en sjans! Dessverre vet man aldri om man er øverst eller nederst i «bunken» med aktuelle kandidater. Kanskje har de en annen favoritt? Kanskje du er favoritten? Det vet man jo aldri. Derfor mener jeg også det var litt unødvendig at folk å fortelle deg at de har en annen i kikkerten. For det første vet man ikke om det er sant - og dessuten kan jo det være tilfelle i alle jobber man søker. Jeg tenker som sagt at du har en sjans!

Masse lykke til på intervjuet! Har dessverre ikke så mange gode råd til hvordan du kan roe nervene. Men prøv å tenke at dette er en samtale der dere skal bli kjent med hverandre, ikke en eksamen du skal prestere på (lettere sagt enn gjort, jeg vet!). For meg har det alltid hjulpet å være godt forberedt og ha øvd på spørsmål jeg tenker det er naturlig å få. 

Ikke uvanlig at man kjører rekrutteringsprosess med søknad/intervju osv. selv om man egentlig har pekt ut noen til stillingen på forhånd. I noen bedrifter er det et internt reglement som tilsier at man skal gjøre rekrutteringsprosess uansett, og i det offentlige så er man pliktig til å utlyse stillingen. 

Så hvis man får nyss om at det egentlig er et pro forma intervju fra en troverdig kilde, så kan man ofte like gjerne fokusere på andre jobbsøknader. 

Anonymkode: 3ad5d...839

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig kjedelig. Men, hvorfor fortalte vedkommende deg dette? Kanskje han eller henne også har søkt på jobben og ønsker å svekke deg. 

Anonymkode: a4dc1...164

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt at da skal jeg komme å overbevise dem om at de har valgt feil, og at jeg er et bedre valg. Vis til det du har gjort (bra) og fortell hvorfor det er noe deres bedrift trenger. Ikke nøl eller fomle. 

Du har ingen ting å tape. Men det har de! 

Anonymkode: 1598e...69a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er fortsatt mulighet for at du kan gi et godt inntrykk på intervjuet. Det hendte meg en gang jeg var på et intervju i en bedrift jeg likte godt. Jeg fikk ikke jobben, men hun som intervjuet meg sa at jeg kunne nevne henne i jobbsøknader i bedriften i fremtiden. Gå på intervju og gjør ditt beste!

Anonymkode: 07656...21d

• Liker 1
Skrevet
Ringhalelemur skrev (54 minutter siden):

Takk for dette. Dette hjalp meg veldig mye. Jeg tror den personen som sa det hadde gode hensikter, som at jeg ikke skulke bli for skuffet om det ble noe jobbtilbud på meg. Jeg har jo tenkt som du sier at jeg ikke vet helt sikkert om de har noen andre, men det blir så mye mer troverdig når andre sier det også. Uansett må jeg bare gjøre mitt beste. Jeg tror absolutt at jeg har blitt nervøs fordi jeg tenker at dette er et sted jeg må prestere som eks på eksamen. Men jeg må heller tenke på det som en samtale der vi begge finner ut om vi passer sammen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde tenkt at da skal jeg komme å overbevise dem om at de har valgt feil, og at jeg er et bedre valg. Vis til det du har gjort (bra) og fortell hvorfor det er noe deres bedrift trenger. Ikke nøl eller fomle. 

Du har ingen ting å tape. Men det har de! 

Anonymkode: 1598e...69a

Takk! Dette skal bli mitt motto for i dag og i morgen! Ja, jeg tenker at i verste fall blir det ikke noe jobbtilbud i denne runden, men det er en fin mulighet til å etterlate bedriften med et bra inntrykk. Jeg har som sagt veldig lyst til å jobbe der, så om det ikke blir nå så kommer jeg til å søke på et senere tidspunkt. Og kanskje da husker de meg og tenkte at, joda den dama var jo ikke så værst, kanskje vi skal gå for henne i denne runden. Jeg har riktig utdannelse for det de spør om, men ikke helt riktig erfaring. Så det kan hende det senere kommer en annen utlysning som passer bedre.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar her, det hjelper veldig her jeg sitter alene på hjemmekontor med alle tankene mine. Jeg fant en podcast om å øke selvtililit på jobbintervju og noterer meg punkter vi kan snakke om i morgen. Nervene er litt roligere nå. Jeg får huske å puste med magen, kjenner jeg meg selv rett så slår nervne ut i full blomst i morgen, og da må jeg huske på å puste dypt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sologvår skrev (11 minutter siden):

Takk for dette. Dette hjalp meg veldig mye. Jeg tror den personen som sa det hadde gode hensikter, som at jeg ikke skulke bli for skuffet om det ble noe jobbtilbud på meg. Jeg har jo tenkt som du sier at jeg ikke vet helt sikkert om de har noen andre, men det blir så mye mer troverdig når andre sier det også. Uansett må jeg bare gjøre mitt beste. Jeg tror absolutt at jeg har blitt nervøs fordi jeg tenker at dette er et sted jeg må prestere som eks på eksamen. Men jeg må heller tenke på det som en samtale der vi begge finner ut om vi passer sammen.

Ta det som trening :) 

Det nyttige med å dra selv om man vet de har en annen i kikkerten er jo at det kan tenkes de får inn åpenbart bedre kvalifiserte.

Sjeldent det hjelper, men det kan skje.

Anonymkode: 1efb1...fbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ta det som trening :) 

Det nyttige med å dra selv om man vet de har en annen i kikkerten er jo at det kan tenkes de får inn åpenbart bedre kvalifiserte.

Sjeldent det hjelper, men det kan skje.

Anonymkode: 1efb1...fbb

Ja, det er så lenge siden at jeg har vært på jobbintervju at det blir fint med trening på det. Og med så mye zoom det siste halvannet året blir det rart å ha et jobbintervju der jeg skal fysisk møte mennesker. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjedde med meg, de hadde en tiltenkt søker men jeg var likevel best kvalifisert iht utlysningsteksten så de måtte ansette meg.

Tror heldigvis ikke de har angret ☺️

Anonymkode: 01f56...a48

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjedde med meg, de hadde en tiltenkt søker men jeg var likevel best kvalifisert iht utlysningsteksten så de måtte ansette meg.

Tror heldigvis ikke de har angret ☺️

Anonymkode: 01f56...a48

Åhh så gøy å høre, gratulerer, da gjorde du noe riktig på intervju. Har du noen tips?

Skrevet

Jeg var en gang på et gruppeintervju. Der var det en som allerede jobbet i bedriften. Dette fortalte hun åpent i intervjuet, og jeg mistet håpet i det samme. Fikk inntrykk av at de egentlig hadde sett seg ut henne. Men likevel fikk jeg jobben ! Fordi jeg både hadde lengre erfaring og var bedre kvalifisert. 

Lenge siden jeg også har vært på intervju, men ville prøvd å se på det som intervjutrening 😄 

• Liker 1
Skrevet
AnAngel skrev (2 minutter siden):

Jeg var en gang på et gruppeintervju. Der var det en som allerede jobbet i bedriften. Dette fortalte hun åpent i intervjuet, og jeg mistet håpet i det samme. Fikk inntrykk av at de egentlig hadde sett seg ut henne. Men likevel fikk jeg jobben ! Fordi jeg både hadde lengre erfaring og var bedre kvalifisert. 

Lenge siden jeg også har vært på intervju, men ville prøvd å se på det som intervjutrening 😄 

Oi, det var interessant. Kudos til deg da som ikke ble vippet av pinnen av situasjonen. Det er litt det jeg synes er det utfordrende med jobbintervju, det er jo en test (om så bare for deg selv) hvordan man håndterer prestasjonspress og uventede situasjoner og spørsmål. Jeg er redd for at jeg skulle snakke meg ned, men jeg tror det er bedre å ta det som trening for hvordan presantere seg på en hensigtsmessig måte. 

• Liker 1
Annonse
Gjest Ringhalelemur
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke uvanlig at man kjører rekrutteringsprosess med søknad/intervju osv. selv om man egentlig har pekt ut noen til stillingen på forhånd. I noen bedrifter er det et internt reglement som tilsier at man skal gjøre rekrutteringsprosess uansett, og i det offentlige så er man pliktig til å utlyse stillingen. 

Så hvis man får nyss om at det egentlig er et pro forma intervju fra en troverdig kilde, så kan man ofte like gjerne fokusere på andre jobbsøknader. 

Anonymkode: 3ad5d...839

Joda, jeg vet at man må kjøre prosess uansett i en del stillinger - men regner ikke med at man kaller så mange inn til intervju hvis man er bombesikker på hvem man skal ansette. Så jeg synes TS absolutt skal tenke at hun har en sjanse! Og hvis man ikke får denne jobben så får man kanskje posisjonert seg for neste utlyste jobb.

Det er folk som har konkurrert ut interne og "sikre" søkere før ☺️ Du taper hundre prosent av konkurransene du ikke stiller til start i, som ordtaket sier. Så jeg synes man skal gi alt uansett om man har hørt at noen har en fot innafor. 

Skrevet
Sologvår skrev (3 timer siden):

Takk for svar her, det hjelper veldig her jeg sitter alene på hjemmekontor med alle tankene mine. Jeg fant en podcast om å øke selvtililit på jobbintervju og noterer meg punkter vi kan snakke om i morgen. Nervene er litt roligere nå. Jeg får huske å puste med magen, kjenner jeg meg selv rett så slår nervne ut i full blomst i morgen, og da må jeg huske på å puste dypt.

Bare nysgjerrig på hvilken podcast du hørte på? Masse lykke til på intervju. Jobber med ansettelser og det er slett ikke alltid at favoritt søkeren er den beste når alt kommer til alt. 

Skrevet
Ringhalelemur skrev (10 minutter siden):

Joda, jeg vet at man må kjøre prosess uansett i en del stillinger - men regner ikke med at man kaller så mange inn til intervju hvis man er bombesikker på hvem man skal ansette. Så jeg synes TS absolutt skal tenke at hun har en sjanse! Og hvis man ikke får denne jobben så får man kanskje posisjonert seg for neste utlyste jobb.

Det er folk som har konkurrert ut interne og "sikre" søkere før ☺️ Du taper hundre prosent av konkurransene du ikke stiller til start i, som ordtaket sier. Så jeg synes man skal gi alt uansett om man har hørt at noen har en fot innafor. 

Takk😊 Jeg oppretta tråden fordi jeg mista piffen. Begynte å lure på hva er poenget når sjansene er små. Men med den tankegangen kommer jeg jo ingen vei. Fått mange fine oppmuntringer her til å gi jernet i morgen:)

Skrevet
Kvalitet skrev (3 minutter siden):

Bare nysgjerrig på hvilken podcast du hørte på? Masse lykke til på intervju. Jobber med ansettelser og det er slett ikke alltid at favoritt søkeren er den beste når alt kommer til alt. 

Takk skal du ha😊 når du sier at det ikke alltid at favorittsøker når opp, hva mener du med det? Jeg hørte på en podcast som het job interview preparation simplified. Ikke en revolusjonerende podcast egentlig, men den var kort og kjapp og oppsummerte viktige punkter

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker bare at hvis du ikke får jobben, så kan du trøste deg med at stillingen sikkert var tiltenkt noen. Ellers er det bare å forberede seg som vanlig. Vær forberedt, og forsøk å få frem dine positive sider så godt som mulig. Plutselig åpner deg seg opp noe for deg. :) 

Anonymkode: 2ae3e...6fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...