Gjest Elin Skrevet 11. september 2005 #1 Skrevet 11. september 2005 Jeg og forloveden min skal være faddere på et barn, og vi lurer på hvor mye man bør bruke på dåpsgaven? Faddrene må sikkert ha en ganske orntlig gave, litt mer enn andre, men vi aner ikke hva som er "vanlig"?? :klø:
Gjest KATTAstrofe Skrevet 11. september 2005 #2 Skrevet 11. september 2005 Jeg kjøpte en sånn tinntallerken inkl gravering da jeg var fadder. Jeg fikk det samme av mine faddere da jeg ble døpt.
Grooo Skrevet 11. september 2005 #3 Skrevet 11. september 2005 Hvis dere velger å kjøpe noe som skal graveres så vent med å gravere! Samme hva man kjøper er det garantert at dåpsbarnet får to av den tingen og ikke noe av de andre tingene som kan graveres på.. Kjøp derfor tingen og betal gjerne for garvering og, men få et "gavebevis" eller noe på graveringen slik at det er mulig å bytte gjenstanden!
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #4 Skrevet 12. september 2005 Hvis dere velger å kjøpe noe som skal graveres så vent med å gravere! Samme hva man kjøper er det garantert at dåpsbarnet får to av den tingen og ikke noe av de andre tingene som kan graveres på.. Kjøp derfor tingen og betal gjerne for garvering og, men få et "gavebevis" eller noe på graveringen slik at det er mulig å bytte gjenstanden! ← jeg graverer alltid. for da vet jeg at de beholder vårt. he he. har ikke vert i en barndåp hvor det har vert gravert, utenom oss da..
knyst Skrevet 12. september 2005 #5 Skrevet 12. september 2005 Synes godt folk kan tenke litt utradisjonelt når det kommer til slike ting. Skjønner ikke hvorfor alle må kjøpe smykker eller slike graveringsting. Mine barn fikk penger plassert i fond av min far da de ble døpt, det er jeg kjempeglad for i dag. Og jeg vil tro ungene setter pris på det den dagen de blir gamle nok til å heve pengene.
bethen Skrevet 12. september 2005 #6 Skrevet 12. september 2005 (endret) da jeg var fadder for datteren til venninnen min kjøpte jeg Asbjørnsen og Moe sin eventyrsamling. To tjukke flotte bøker. Og gaven ble de kjempefornøyd med. pris ca 500 kr. inni hver bok skrev jeg en liten hilsen til hun jeg var fadder til. En slik gave kan en bruke resten av livet ,og den blir ikke gjemt bort i en skuff slik som smykker og armbånd blir etter en stund. Endret 12. september 2005 av bethen
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #7 Skrevet 13. september 2005 Jeg var nettopp fadder for min venninnes barn, og da kjøpte jeg en sølvskje (babyskje). Mine barn har fått sølvskje, og jeg syntes det er en koselig gave som varer.. Morro å ha når du er voksen også - da kan den kanskje brukes som syltetøyskje? Jeg betalte 350,- ca.. Vanlig barneskje (den er litt stor i skålen syntes jeg da..) koster ca 500.
nessi Skrevet 13. september 2005 #8 Skrevet 13. september 2005 Flere av venninnene mine har fått barn i det siste, og da har jeg kjøpt for ca 300 - 400 kr. Nærmeste venninner har fått brodert klokkestreng med motiv, navn, fødselsdato, fødselsvekt og fødselslengde + eventyr eller sangbok. Andre har fått bare sang eller eventyrbok.
Gjest gjest 0 Skrevet 14. september 2005 #9 Skrevet 14. september 2005 da jeg var fadder for datteren til venninnen min kjøpte jeg Asbjørnsen og Moe sin eventyrsamling. To tjukke flotte bøker. Og gaven ble de kjempefornøyd med. pris ca 500 kr. inni hver bok skrev jeg en liten hilsen til hun jeg var fadder til. En slik gave kan en bruke resten av livet ,og den blir ikke gjemt bort i en skuff slik som smykker og armbånd blir etter en stund. ← Disse har jeg kjøpt også til barn som ikke er så nærme. (de får bare en hver) Men det jeg lurer på er om man gir dåpsgave selv om man ikke blir invitert til dåpen? Jeg trodde ikke det var vanlig men jeg føler liksom at jeg må... Og når jeg egentlig ble bedt om å være fadder men ikka kan pga en operasjon bør jeg vel kjøpe gave? Eller trenger jeg ikke det? Jeg er fadder til søsteren men ikke broren til dette barnet.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #10 Skrevet 14. september 2005 du kan vel være fadder selv om du pga en operasjon ikke kan stille i dåpen? Det å være fadder handler vel strengt tatt om noe mer enn akkturat bare dpåsdagen? Dersom de velger å ha flere faddere, kan du være fadder selv om du ikke deltar på dåpen! Jeg var fadder uten å delta i dåpen (grunnet hastedåp langt unna) og ga gave for 350 kr (det var jeg som skrev lengre opp her... Altså sølvskje).
Gjest gjest 0 Skrevet 14. september 2005 #11 Skrevet 14. september 2005 Nei jeg takket nei til å være fadder fordi jeg ikke kunne garantere at jeg kan møte på dåpsdagen. Jeg fikk ingen tilbud om å være fadder likevel så da antar jeg at de ønsker at fadderene er tilstede. Jeg synes forøvrig det holder å være fadder for en av barna siden den tradisjonelle fadderrollen ikke eksisterer særlig lenger. Jeg takket også litt nei fordi jeg fremdeles ikke har møtt barnet og det ble født i mai. Vi bor langt unna hverandre og hun vet at jeg har et tett skjema og hun har ikke engang ringt meg når hun har vært hjemme hos foreldrene sine som bor bare 1 mil unna meg. Jeg har bedt henne ringe og hun har sagt at hun skal det slik at vi kan møtes. Men når hun ikke gjør det kan hun ikke forvente at jeg har særlig lyst til å stille som fadder. Hun har ikke engang tatt seg bryet med å besøke meg i vår nye leilighet som vi har bodd i siden 1 mars... Men det jeg lurer på er om jeg skal gi dåpsgave selv om jeg ikke er fadder. Tenkte kanskje på å gi en eventyrbok. Søsteren fikk et smykke da jeg var fadder.
April Skrevet 14. september 2005 #12 Skrevet 14. september 2005 Hvis jeg skulle vært fadder, ville jeg gitt for ca.500kr. Hvis det hadde vært meg og mannen, ville jeg gitt 1000kr. Mulig det er mye, men sånn ville jeg gjort det.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #13 Skrevet 16. september 2005 Jeg har ikke gitt dåpsgaver til barn jeg ikke har vært fadder for, hvis de ikke er i NÆR familie da.. Det gjelder da nære venninner. De har heller ikke kjøpt til mine barn (mine barn er døpt først..). jeg ville nesten syntes det var rart om jeg fikk gave fra venninner til dåpen, det er nesten annerledes med konfirmasjon og bryllup - da mobiliserer liksom alle for å gi gave. Dåp er for meg en liten fest i små og intime omgivelser. Hvis du absolutt føler du må gi en gave (siden du var fadder sist..) kan du kanskje gi en babyskål fra porsgrunn porselen. En flott presang, men jeg tror ikke det er altfor dyrt.. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå