Gå til innhold

Bleieavvenning - må det skje på én dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Vi har ei jente på over 3 år. Nå i ferien har vi pottetrent hver dag og det har gått veldig bra. Hu er veldig fornøyd med å tisse på potte og hu syns det er gøy å gå med truse. På natta har hu brukt bleie. 

Men hu klarer ikke å si ifra sjøl enda så vi må følge hu sånn ca hver andre time. Hvis vi har latt være og har venta så har hu tissa på seg. 

Nå er hu tilbake i bhg, og jeg sa hu gikk med truse siden vi har begynt å trene litt på å gå uten bleie. Så kommer den ene barnehageansatte og spør "hvorfor går hu med truse egentlig? Er det noen spesiell grunn til det eller?" så sier jeg som det er at vi har trent i hele ferien og at det har gått veldig bra. Forteller også at hu ikke klarer å si ifra sjøl enda og jeg foreslår at hu kanskje kan prøve å gå med truse litt inne i barnehagen og gå med bleie når de skal ut. 

Barnehageansatte spør "hvor er behovet egentlig?" og forteller om sin egen datter som plutselig en dag hadde sagt "nå er jeg ferdig med bleier" og hadde slutta på dagen. Hu sier videre at det blir veldig slitsomt å skulle følge opp min datter på do når det er så mange andre barn å passe på. Så kommer en annen barnehageansatt og skyter inn "men vi har jo rutiner for at de går på do da så det går nok fint."

Jeg sier at det ikke er noe stress og at det bare er å sette på hu bleie hvis det ikke funker og når de skal ut. 

Kjenner jeg blir litt irritert på hu ene.. Er det slik at ALLE barn bare slutter sånn på én dag? Det er vel naturlig at vi begynner å tenke på bleieslutt når jenta er over 3 år og at vi vil trene litt på det? Når hu sier "hvor er behovet egentlig" så får hu det til å høres som at vi vil slutte fordi vi er så lei av bleier uten å tenke på hva jenta vil sjøl.. 

Vil legge fram at jeg IKKE legger ansvaret over på bhg for dotrening, men nå har jo vi gjort det ganske så bra i tre uker så da tenker jeg at det er naturlig at hu prøver å gå litt med truse i bhg også? Hu klarer jo tross alt å holde seg i flere timer og hu tisser med en gang hu kommer på do og er fornøyd med det. 

Har reagert på måten hu ene sier ting på flere ganger.. Det ekke første gangen hu får meg til å føle at jeg gjør ting helt feil.. 🙄

Anonymkode: 9ff04...553

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Albbas
Skrevet

Det er hun ene ansatte i barnehagen som må skjerpe seg. Det er helt naturlig at det tar litt tid, og at barnehagen må følge opp. 

Det er jo umulig å gjøre noe rett når det kommer til bleieslutt hvis man skal bry seg om hva alle mener, også her på KG. Enten har man ventet for lenge, eller så har man presset barnet, eller man har lagt for mye ansvar på barnehagen eller man har ikke gitt barnet en sjans ved å IKKE gi ansvar til barnehagen og gudene vet hva. Blir feil uansett, for noen. 

Gjør det dere mener er riktig. Da min eldste sluttet måtte vi til slutt be barnehagen om å IKKE bruke bleie ute, for de var jo ute hele dagen og kom seg aldri på do. 🙄 Barnehagen kan fort ødelegge det gode arbeidet som er gjort hjemme hvis man ikke kommuniserer tydelig. 

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (7 minutter siden):

Det er hun ene ansatte i barnehagen som må skjerpe seg. Det er helt naturlig at det tar litt tid, og at barnehagen må følge opp. 

Det er jo umulig å gjøre noe rett når det kommer til bleieslutt hvis man skal bry seg om hva alle mener, også her på KG. Enten har man ventet for lenge, eller så har man presset barnet, eller man har lagt for mye ansvar på barnehagen eller man har ikke gitt barnet en sjans ved å IKKE gi ansvar til barnehagen og gudene vet hva. Blir feil uansett, for noen. 

Gjør det dere mener er riktig. Da min eldste sluttet måtte vi til slutt be barnehagen om å IKKE bruke bleie ute, for de var jo ute hele dagen og kom seg aldri på do. 🙄 Barnehagen kan fort ødelegge det gode arbeidet som er gjort hjemme hvis man ikke kommuniserer tydelig. 

Takk for kloke ord. Og ja, alle barn er forskjellige og det gjelder jo rundt bleieslutt og tenker jeg.. 

AnonymBruker
Skrevet

Som barnehageansatt selv så kan jeg bekrefte at ikke alle barn slutter på dagen. Vi kan ikke sette barna opp mot hverandre. De er er forskjellige og har ulik utvikling. Med det sagt, så kan det være vanskelig å følge opp et barn om det må settes på potte hver halvtime da vi ikke alltid (dessverre sjeldent) har nok ledige voksne. Men om barnet viser interesse på å slutte skal vi møte dere og barnet på best mulig måte. Det opplever jeg ikke skjer i det du legger frem her. Ut fra det jeg leser så har du prøvd å være behjelpelig, men møter en uheldig holdning fra den ansatte. 

Her ville jeg, som ansatt, prøvd å tilrettelegge så godt det lot seg gjøre og tatt det derfra. Det er alltid et annet barn som må på do. Hvorfor ikke ta med ditt barn og sette det på potta samtidig? 

Anonymkode: 22e64...193

• Liker 4
Skrevet

Det heter HUN!! Orket ikke å lese hele teksten 

• Liker 8
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig å være bleiefri og uten uhell fra en dag til en annen!

Her må den barnehageansatte skjerpe seg... Jobber i barnehage selv....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte laaang tid på bleieslutt - men i barnehagen var det nok at han ble påmint før/etter måltid og før utetid 😊 Skal sies at det var en del uhell, men det ble til slutt - med god hjelp fra barnehagen! Det er den ansatte som må skjerpe seg, spesielt om barnet er motivert for å slutte selv!

Anonymkode: 83ee8...885

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
uglejenta skrev (16 minutter siden):

Det heter HUN!! Orket ikke å lese hele teksten 

Men å kommentere orker du. Husk punktum på slutten av setninga neste gang da👍

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Altså barnet burde klare å si fra om at hun må på do selv, men nei det er ikke alle som er bleiefri på en dag

Anonymkode: b587d...c65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså barnet burde klare å si fra om at hun må på do selv, men nei det er ikke alle som er bleiefri på en dag

Ok, burde vi legge treninga på is mener du? 🤔 Har ikke skjedd en eneste gang at hu har sagt ifra sjøl. Hu sier heller ikke ifra når uhellet har skjedd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, burde vi legge treninga på is mener du? 🤔 Har ikke skjedd en eneste gang at hu har sagt ifra sjøl. Hu sier heller ikke ifra når uhellet har skjedd. 

Dere bør ikke legge treningen på is, men et barn som ikke sier ifra selv er ikke tørt og har ikke behov for å slutte. I en barnehage er det ikke mulig å huske på at et av mange barn må settes på do.

Anonymkode: 248b5...ea5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og når du sier hun ikke sier ifra når uhellet har skjedd så er det helt åpenbart at barnet ditt ikke er klart. Det går på do fordi du har tid til det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere bør ikke legge treningen på is, men et barn som ikke sier ifra selv er ikke tørt og har ikke behov for å slutte. I en barnehage er det ikke mulig å huske på at et av mange barn må settes på do.

Selvfølgelig er det mulig. Barnehagene vi har brukt har fint klart å følge opp å sette et barn på do med jevne mellomrom, gjerne en gjeng som går samtidig i tur og orden. Det er mange barn i denne fasen som ikke sier fra at de må på do og mange som må påminnes ganske lenge. 

Anonymkode: cc5a9...58a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det mulig. Barnehagene vi har brukt har fint klart å følge opp å sette et barn på do med jevne mellomrom, gjerne en gjeng som går samtidig i tur og orden. Det er mange barn i denne fasen som ikke sier fra at de må på do og mange som må påminnes ganske lenge. 

Men dette barnet har aldri sagt ifra, og sier heller ikke ifra ved uhell. Det er altså kun når mor og far tar henne på do hver andre time det går på do. Det er åpenbart at barnet ikke har noe reelt forhold til det å gå på do eller være tørr.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at etter tre uker "bleiefri" hjemme burde man nok ha sett en form for respons hos barnet enten ved at hun tar initiativ til å gå på do eller sier ifra etter uhell. Det fremstår ikke helt her som at dette er barnets interesse eller modenhet. Og hun er jo liten.

• Liker 4
Gjest Albbas
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Du, det greier barnehagen HELT fint. Snakker av erfaring. 

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dette barnet har aldri sagt ifra, og sier heller ikke ifra ved uhell. Det er altså kun når mor og far tar henne på do hver andre time det går på do. Det er åpenbart at barnet ikke har noe reelt forhold til det å gå på do eller være tørr.

I en overgangsperiode er det helt fullstendig normalt å måtte følge klokka. Det reelle forholdet til å være tørr kommer jo av erfaring. Barnet må få en sjans til å lære seg dette, de voksne kan ikke bare lene seg tilbake og sette alt ansvar over på barnet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Og dette er da helt vanlig i starten av en bleieavvenning. Barnet må få mulighet til å lære seg alt dette og det kan ta tid. Det er en prosess. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. 

Vi har ei jente på over 3 år. Nå i ferien har vi pottetrent hver dag og det har gått veldig bra. Hu er veldig fornøyd med å tisse på potte og hu syns det er gøy å gå med truse. På natta har hu brukt bleie. 

Men hu klarer ikke å si ifra sjøl enda så vi må følge hu sånn ca hver andre time. Hvis vi har latt være og har venta så har hu tissa på seg. 

Nå er hu tilbake i bhg, og jeg sa hu gikk med truse siden vi har begynt å trene litt på å gå uten bleie. Så kommer den ene barnehageansatte og spør "hvorfor går hu med truse egentlig? Er det noen spesiell grunn til det eller?" så sier jeg som det er at vi har trent i hele ferien og at det har gått veldig bra. Forteller også at hu ikke klarer å si ifra sjøl enda og jeg foreslår at hu kanskje kan prøve å gå med truse litt inne i barnehagen og gå med bleie når de skal ut. 

Barnehageansatte spør "hvor er behovet egentlig?" og forteller om sin egen datter som plutselig en dag hadde sagt "nå er jeg ferdig med bleier" og hadde slutta på dagen. Hu sier videre at det blir veldig slitsomt å skulle følge opp min datter på do når det er så mange andre barn å passe på. Så kommer en annen barnehageansatt og skyter inn "men vi har jo rutiner for at de går på do da så det går nok fint."

Jeg sier at det ikke er noe stress og at det bare er å sette på hu bleie hvis det ikke funker og når de skal ut. 

Kjenner jeg blir litt irritert på hu ene.. Er det slik at ALLE barn bare slutter sånn på én dag? Det er vel naturlig at vi begynner å tenke på bleieslutt når jenta er over 3 år og at vi vil trene litt på det? Når hu sier "hvor er behovet egentlig" så får hu det til å høres som at vi vil slutte fordi vi er så lei av bleier uten å tenke på hva jenta vil sjøl.. 

Vil legge fram at jeg IKKE legger ansvaret over på bhg for dotrening, men nå har jo vi gjort det ganske så bra i tre uker så da tenker jeg at det er naturlig at hu prøver å gå litt med truse i bhg også? Hu klarer jo tross alt å holde seg i flere timer og hu tisser med en gang hu kommer på do og er fornøyd med det. 

Har reagert på måten hu ene sier ting på flere ganger.. Det ekke første gangen hu får meg til å føle at jeg gjør ting helt feil.. 🙄

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan dere ta for gitt at hun må på do akkurat når dere følger henne hver andre time? Og mener du virkelig at det har gått veldig bra med treningen når hun tisser på seg? Kaller dere det trening ved at dere har gjort rutine av å ta henne på do hver andre time? Hvorfor har dere tatt på henne truse mens det fortsatt skjer uhell? At dere har begynt med pottetrening betyr ikke at det er lurt å slutte med bleier. Det må da være bedre med uhell i bleia enn i trusa? Har trent hele ferien, skriver du, men hvor lenge er det egentlig? ... Tre uker, skriver du lengre ned, men det er da ingen garanti for at det er nok. Noen barn trenger lang tid, andre gjør ikke det. Jeg kan uansett ikke se for meg at ungen tisser umiddelbart hver gang dere setter henne på do, spesielt når det kommer flere uhell utenom det. La henne ha på seg bleie til hun selv mener at hun er moden til å slutte med den. For tro meg; den dagen kommer. Minn henne heller på det x antall ganger daglig at hun må huske å si fra når hun skal tisse. Og fortsett med det. Ta bleia på henne igjen, og motiver henne til at hun kan gå uten bleie når hun er så flink at hun husker å si fra når hun skal tisse. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger daglig jeg fikk høre dagmammaen min si til meg og de to andre dagbarna at "Dokk må varsku hvess dokk vil tiss". Det er slik dere må motivere henne. Be henne si fra selv når hun skal tisse, og minn henne på at hun skal si fra når hun må. Når dere automatisk tar henne på do annenhver time så blir det snakk om en bjørnetjeneste.

Det er helt riktig som den barnehage-ansatte sier at det er strengt tatt barnet som bestemmer selv når bleia skal "helt av". Jeg husker enda den dagen jeg, knapt fire år gammel sa til mamma at nå skal ikke jeg ha bleie på natta mer. Ikke alle barn er modne ved samme alder

At de har rutiner for å gå på do i barnehagen, - ja det er jo rett før de skal ut...og noen har det kanskje også rett etter måltid. Ingen garanti for at barnet på do akkurat da, selv om hun skulle klare å få det til. Når hun heller ikke klarer å si fra selv, så er det helt riktig at hun skal ha på bleie mens hun er i barnehagen. Om du vil la henne gå uten bleie hjemme så er det opp til deg. Barnehagen og hjemme er to vidt forskjellige steder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å la det gå lengre mellom hver gang dere tar henne på do. Hvis hun går annen hver time får hun jo aldri kjent at blæra er full. 

Barnehager har ofte faste dotider, men det er nok ikke fullt så ofte. 

Anonymkode: fe8a8...e62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja jeg ville ikke drevet med det hverfall om barnet ikke sier fra

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...