Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Prøver søke det opp uten særlig hell, så derfor spør jeg her. Altså, det er fint mulig jeg har missa noe i oppveksten, eller kanskj aldri det har vært noe tema men... 

Svigermor ble helt hysterisk her for at jeg lot barna sitte i dusjen, UTEN å desinfisere først. Jeg vasket nemlig bare lett over gulvet i dusjen og satte dem inn. Hun sier det er fordi jenter kan få infeksjoner om de sitter i udesinfisert dusj, om noen med sykdommer har dusjet der. Kan i og for seg forstå det, men har bare aldri hørt dette før? Er det noe jeg burde visst? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor er hysterisk 

Anonymkode: 1a225...07a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hysterisk. 

Anonymkode: 511a4...e59

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klorer dusjgulvet ett par ganger i mnd. 

Anonymkode: 58c6c...896

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hysterisk. Veldig usannsynlig å få infeksjoner av det. Men det er selvfølgelig uansett lurt å desinfisere dusjgulvet av og til.

Anonymkode: a8df3...299

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ja, en gang i mmd er jo noe, men her snakker vi altså hver gang de skal dusje. Vi er i et feriehus, men kun med nærmeste familie.. burde jeg bekymre meg for om noen har sykdommer de er redde skal smitte noen med kanskje? 

-og ja, vi vasket over/kloret dagen vi "flyttet inn". 

Endret av Cob
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klorer og vasker dusjen fast 2-3 ggr måneden og ellers ved behov (f.eks ved menstruasjon).

Jeg gjør det aldri utenom, og barna får fint sitte på dusjgulvet. Selvfølgelig spyler jeg over først, i tilfelle rusk og rask jeg ikke kan se, men det gjør jeg barna kler av seg og vannet holder på å varmes. 

Men, dere er i et feriehus, med svigers? Jeg ville vaska dusjgulvet, men ikke nødvendigvis desinfisert det.
For alt du vet, så har svigermor eller svigerfar en uvane i dusjen, som hun nå indirekte har fortalt deg om ved å si at du MÅ desinfisere før barna får sitte der. 
Det er uhyre vanlig å tisse i dusjen. Det er urovekkende vanlig å bæsje i dusjen. Mange snyter seg i dusjen, og spytter og harker også. 

Kanskje husker hun tilbake på da hun lå på fødestua og skulle ta sin første dusj. Da får man IKKE lov til å sitte på noe vis på grunn av infeksjonsfare (på gulvet i hvert fall). Men det er under spesielle omstendigheter. 

Anonymkode: 3ab3b...971

• Liker 1
Skrevet

Tenk på alle steder små barn setter seg, særlig om sommeren når det er varmt og de kan gå nakne. Tenk på alt små barn putter i munnen. Kroppen er utstyrt med et temmelig bra immunforsvar. 

Det skader ikke å rengjøre og desinfisere, men de fleste mikrober dør av uttørking. Så om badet rekker å bli helt tørt så ordner det seg selv. I tillegg er varmebehandling effektivt, spyl med nesten kokende vann. Dette er viktig for dusjhoder, for å forhindre legionella. 

Ellers er det mange som bruker såpe, som også tar knekken på det meste av bakterier. 

Så kan man desinfisere som en del av rengjøringsrutinen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri noensinne i hele mitt liv desinfisert dusj eller badekar og ingen i familien har noen gang blitt syke av dusjing/bading selv om alle ofte har sittet i badekar og dusj.

Anonymkode: cf479...0ed

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svar! 

Ja, det kan jo være dårlige vaner hos dem såklart eller så er det de av svigermors vanlige hysterier 😛

Godt å høre det ikke var noe jeg ikke visste om renslighet her. Ikke alltid godt å vite når man blir fortalt det som en selvfølge  :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...