Gå til innhold

Nytt forhold, men han trenger mye egentid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med en mann ca ett år. Han bor i utlandet, så akkurat nå bor jeg hos han i tre måneder

Vi har det relativt greit sammen, men det jeg blir usikker på er at han krever så enormt mye alenetid. Fra tidligere forhold er jeg ikke vant til at en kjæreste trenger såpass mye tid alene. I begynnelsen er jo man så oppslukt i hverandre at man vil være sammen 24/7, eller hva?

Han ønsker helst minst 3 timer alenetid hver dag, etter jobb. Jeg føler jeg må ta meg en tur ut slik at han får "fri" fra mitt nærvær.

Er dette vanlig i ferske forhold? Er det jeg som er sær? 

Jeg er ikke krevende som person (tror jeg), men skjønner jo at det er krevende å ha besøk såpass lenge. Er stille og rolig, og trenger ikke han for å underholde meg sånn sett... Hva tenker dere, KG? Er jeg bare oversensitiv og på bærtur, eller burde jeg se røde flagg noe sted?

På forhånd takk for innspill!

Anonymkode: 1b0bd...646

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen trenger mer egentid enn andre

• Liker 8
Skrevet

Virker spesielt. Har han alltid vært sånn? Har du kjent ham lenge? Kan det være at han er sånn fram til han blir godt kjent med folk?

Hvis han ikke klarer å endre seg, vil det jo være veldig problematisk i en familiesituasjon. Skulle han da trekke seg tilbake etter jobb og komme tilbake etter at du har lagt ungene? Hvis han virkelig ikke klarer å endre dette, vil det jo være en enorm belastning for deg. Og bortsett fra det er det jo ikke så kjekt for deg å vite at du er så krevende at han trenger fritid for å hente seg inn for å klare å være sammen med deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Egentid er viktig, derfor må du godta dette. Ellers passer dere ikke sammen.

Husk hvor mye tid et menneske skal bruke tiden sin: Jobb, dame og fritid. Men har jammen ikke mye igjen.

Anonymkode: 7faa4...fdc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (1 minutt siden):

Virker spesielt. Har han alltid vært sånn? Har du kjent ham lenge? Kan det være at han er sånn fram til han blir godt kjent med folk?

Hvis han ikke klarer å endre seg, vil det jo være veldig problematisk i en familiesituasjon. Skulle han da trekke seg tilbake etter jobb og komme tilbake etter at du har lagt ungene? Hvis han virkelig ikke klarer å endre dette, vil det jo være en enorm belastning for deg. Og bortsett fra det er det jo ikke så kjekt for deg å vite at du er så krevende at han trenger fritid for å hente seg inn for å klare å være sammen med deg. 

Ja, han sier han alltid har vært sånn, at han trenger mye alenetid for å lade opp batteriene. Han er for øvrig en ekstremt sosial og utadvent person som elsker å være midtpunktet i en forsamling. 

Har kjent han cirka 2 år, og vært sammen 1 (mye avstand under covid).

Han sier han vil ha barn med meg, men jeg ser ikke helt det for meg mtp all den alenetiden han trenger. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har vært sammen med en mann ca ett år. Han bor i utlandet, så akkurat nå bor jeg hos han i tre måneder

Vi har det relativt greit sammen, men det jeg blir usikker på er at han krever så enormt mye alenetid. Fra tidligere forhold er jeg ikke vant til at en kjæreste trenger såpass mye tid alene. I begynnelsen er jo man så oppslukt i hverandre at man vil være sammen 24/7, eller hva?

Han ønsker helst minst 3 timer alenetid hver dag, etter jobb. Jeg føler jeg må ta meg en tur ut slik at han får "fri" fra mitt nærvær.

Er dette vanlig i ferske forhold? Er det jeg som er sær? 

Jeg er ikke krevende som person (tror jeg), men skjønner jo at det er krevende å ha besøk såpass lenge. Er stille og rolig, og trenger ikke han for å underholde meg sånn sett... Hva tenker dere, KG? Er jeg bare oversensitiv og på bærtur, eller burde jeg se røde flagg noe sted?

På forhånd takk for innspill!

Hvis du er en stille og rolig dame og han fremdeles trenger minst 3 timer alene etter jobb er jo mannen asosial..Hva skal han med deg hvis det eneste han ønsker med deg er å jage deg ut av huset? 

AnonymBruker
Skrevet
ABM skrev (1 minutt siden):

Hvis du er en stille og rolig dame og han fremdeles trenger minst 3 timer alene etter jobb er jo mannen asosial..Hva skal han med deg hvis det eneste han ønsker med deg er å jage deg ut av huset? 

Han sier jeg er perfekt på alle mulige måter, at han aldri vil finne noen bedre enn meg osv. Masse fine, velvalgte ord. Likevel blir han sliten av å ha folk rundt seg hele dagen (selv om jeg gjør mine ting på fremmed sted i et fremmed land, som trening, shopping osv).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han sier jeg er perfekt på alle mulige måter, at han aldri vil finne noen bedre enn meg osv. Masse fine, velvalgte ord. Likevel blir han sliten av å ha folk rundt seg hele dagen (selv om jeg gjør mine ting på fremmed sted i et fremmed land, som trening, shopping osv).

Hadde aldri godtatt å bli jaget ut av huset fordi han trenger tre timer for seg selv etter jobb. Å hvordan skal det der gå om dere bestemmer dere for å få barn? Han kan ikke bare melde seg ut av familien i flere timer hver dag da. 

Anonymkode: 112f6...66f

• Liker 21
Gjest byråkrati
Skrevet

Når det er så ekstremt hadde jeg tenkt at det er en diagnose eller to involvert. Traumer, depresjon, panikkangst, asperger eller annet. 

Men uansett diagnose eller ei, så hadde jeg ikke orket leve et liv der man må planlegge rundt at den andre skal ha egentid på 3 timer. Besøke noen? Må bare ha egentid på 3 timer først... Reise på ferie og oppleve nye steder? Må bare ha egentid først.... Reise på butikken og kjøpe den pakken med melk du mangler 2  timer før besøk? Kan ikke reise, må gjøre ferdig egentiden...

Om du vil ha barn er det ihvertfall uaktuelt. 

AnonymBruker
Skrevet
byråkrati skrev (3 minutter siden):

Når det er så ekstremt hadde jeg tenkt at det er en diagnose eller to involvert. Traumer, depresjon, panikkangst, asperger eller annet. 

Men uansett diagnose eller ei, så hadde jeg ikke orket leve et liv der man må planlegge rundt at den andre skal ha egentid på 3 timer. Besøke noen? Må bare ha egentid på 3 timer først... Reise på ferie og oppleve nye steder? Må bare ha egentid først.... Reise på butikken og kjøpe den pakken med melk du mangler 2  timer før besøk? Kan ikke reise, må gjøre ferdig egentiden...

Om du vil ha barn er det ihvertfall uaktuelt. 

Han har ingen diagnoser.

Vi var nettopp på reise sammen (for en uke siden). Han sa han fortsatt ikke var kommet seg etter denne turen, derfor trengte han spesielt mye egentid akkurat nå...på turen var han midtpunktet og underholdte alle som var i nærheten. Hyper-sosial. Det ble for mye for meg, så jeg måtte trekke meg litt tilbake innimellom.

Veldig rar dynamikk, som jeg ikke har funnet ut av ennå. Barn er ikke aktuelt slik det ser ut nå 

• Liker 3
Gjest byråkrati
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Han har ingen diagnoser.

Nei, jeg regner ikke med at han noen gang har vært utredet for noe. Det betyr ikke at han ikke har noen. 

Gjest Albbas
Skrevet

Det er jo umulig å være samboer eller få familie med en sånn person. 

Jeg trenger også mye egentid, men det som gjorde at jeg og mannen klaffet så bra er at vi greier å ha egentid selv om vi er i samme rom. Og tre timer hver dag er jo ekstremt, da kan man rett og slett ikke bo sammen. 

Hvis du drømmer om familie/barn må du gi opp denne mannen. 

Skrevet

Folk er forskjellige og det må man bare respektere. 

Det er jo klart det er viktig med alenetid, men 3 timer hver dag? 
Selv vil jeg ha mest mulig tid med dama... men som sagt, folk er forskjellig. 

• Liker 3
Skrevet

Han høres ekstremt slitsom ut å måtte forholde seg til. Det hadde jeg aldri orka. 3 timer alenetid hver dag? Det går ikke når man bor sammen med noen, eller i ditt tilfelle når du besøker han. Herrefred, for noen rare krav. Jeg hadde ikke orket det 😛 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mmmm.....du må ut av leiligheten i 3 timer? 🙈

Han vil ikke ha deg der. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 7f002...0b8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (14 minutter siden):

Det er jo umulig å være samboer eller få familie med en sånn person. 

Jeg trenger også mye egentid, men det som gjorde at jeg og mannen klaffet så bra er at vi greier å ha egentid selv om vi er i samme rom. Og tre timer hver dag er jo ekstremt, da kan man rett og slett ikke bo sammen. 

Hvis du drømmer om familie/barn må du gi opp denne mannen. 

Jeg trodde han fikk alenetid når vi var i samme rom og han kunne se på serier, mens jeg drev med hjemmekontor. Men siden jeg spurte om hjelp til noe én gang, så forstyrret jeg alenetiden hans, så han mente det var vanskelig å koble helt ut når jeg var der og kunne finne på å spørre om ting.

Drømmer ikke om barn, så det er ikke en kritisk faktor. Er likevel kjipt å føle seg som en person som er slitsom å bo med 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mmmm.....du må ut av leiligheten i 3 timer? 🙈

Han vil ikke ha deg der. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 7f002...0b8

Han sier jeg ikke MÅ ut, men det er mye mer behagelig for han når jeg er ute og styrer på med andre ting😒

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Han har ingen diagnoser.

Vi var nettopp på reise sammen (for en uke siden). Han sa han fortsatt ikke var kommet seg etter denne turen, derfor trengte han spesielt mye egentid akkurat nå...på turen var han midtpunktet og underholdte alle som var i nærheten. Hyper-sosial. Det ble for mye for meg, så jeg måtte trekke meg litt tilbake innimellom.

Veldig rar dynamikk, som jeg ikke har funnet ut av ennå. Barn er ikke aktuelt slik det ser ut nå 

Han er ekstrovert og høysensitiv, antageligvis. 

Anyway, jeg dater en fyr som også liker mye aleinetid. Jeg kjempa mot det inntil jeg erfarte at mi tid med ham blei kvalitetsmessig mye bedre når han fikk henta seg inn aleine. 

Anonymkode: 5fed2...2d2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg trodde han fikk alenetid når vi var i samme rom og han kunne se på serier, mens jeg drev med hjemmekontor. Men siden jeg spurte om hjelp til noe én gang, så forstyrret jeg alenetiden hans, så han mente det var vanskelig å koble helt ut når jeg var der og kunne finne på å spørre om ting.

Drømmer ikke om barn, så det er ikke en kritisk faktor. Er likevel kjipt å føle seg som en person som er slitsom å bo med 

Drit i ham, det er han som ikke greier å relatere til andre mennesker, han klarer ikke nærhet og det å være sammen med andre. Jeg hadde en EKS som også krevde masse alenetid. Vi bodde 2 min gange fra hverandre og likevel måtte han være alene fra mandag til fredag og i helgene kunne vi bare ses på hans premisser. Selvsagt viste han de sidene ETTER at vi ble sammen. Til slutt følte jeg meg bare som den han ringte når han hadde gjort alt det andre. Så satt vi i sofaen og han kunne finne på å sovne. Følte meg jævlig viktig da. 

Anonymkode: 025e9...518

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Da bør dere være særboere, hvis dere skal være sammen. Eller kjøpe bolig med to stuer. 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...