Gå til innhold

Kan skolen nekte oss å sende med nugatti til lunch??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest RockOn
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Evt får de vitaminmangel pga ensidig kosthold med loff og Nugatti.

Anonymkode: 58358...f4b

Ja, det var vel nettopp det jeg skrev..? 

Du skrev at alt handler om at barn trasser. Jeg skrev at friske barn ikke sulter seg til vitaminmangler, men at de som gjør dette ikke gjør det pga av trass. 

Men nå er det bare på KG at man heller vil sulte et barn enn å gi det usunn mat. For alt handler jo om trass. Sett hardt mot hardt 🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er uansett en uting å blande seg borti hva andre velger å servere sine egen barn. Nugatti er så stor sak at alle kan mene noe om dette,selv med gode grunner til at det er slik. For de kan få vitaminmangel, som om ikke dette ville vært verre om de ikke spiste.

Men våg deg å si at tykke barn ikke bør spise på MacDonald... 

Barn kan ta vitamintilskudd om det er nødvendig, hvordan skal man kompensere for fastfood? 

Jeg tror ikke de som mener så sykt mye om Nugatti er så perfekte foreldre.

Anonymkode: 88401...f0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Burde ikke enhver ansatt i skolen vite dette 

Anonymkode: f0e95...dfe

De burde. Men de gjør ikke det og skaper problemer for TS og hennes barn. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis ungen din kun spiser ett eneste pålegg og det i tillegg er et goderipålegg,  da har du deg selv å takke. Er ikke hysterisk når det kommer til kosthold jeg, men å skille litt på hverdag og helg og også lære unger å spise sunn og næringsrikt er ikke dumt. 

Noen ganger skulle jeg ønske at slike skråsikre personer som deg fikk et barn med spiseforstyrrelser for å se hvordan dere klarer å lære ungen å spise sunt og næringsrikt. Men samtidig tenker jeg at det blir helt forferdelig for barna det gjelder å havne hos foreldre som ikke evner å se utenfor sitt lille A4 ark. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sunt og ikke sunt, der strides de lærde. Men noe mat er bedre enn ingen mat. Og nei, skolen har ikke noe med hva man har med som lunsj så lenge der ikke er allergier eller annet. De har bedt pent om at man ikke har med frokostblandinger her, fordi det blir så mye gris når de skal blande det med skolemelken. Men de kan ikke nekte. De kan hindre tilgang til mikro, det har skjedd her fordi noen sørga for brann i en mikro. Det er helt greit.

Men lærere trenger ikke å henge seg opp i maten barna har med på skolen. Og sunt og ikke sunt: når skolen setter på tv'en til ungene i lunsjen.. det kjenner jeg at trekker meg litt. Barna stirrer på skjermen og glemmer å spise... skikkelig sunt.

Her har vi også fått beskjed om fra legen pga sykdom (som ga vektnedgang og dårlig apetitt) at barnet skulle få hva som helst å spise. Alt er bedre enn ingenting.

Anonymkode: 41989...99a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RockOn
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er uansett en uting å blande seg borti hva andre velger å servere sine egen barn. Nugatti er så stor sak at alle kan mene noe om dette,selv med gode grunner til at det er slik. For de kan få vitaminmangel, som om ikke dette ville vært verre om de ikke spiste.

Men våg deg å si at tykke barn ikke bør spise på MacDonald... 

Barn kan ta vitamintilskudd om det er nødvendig, hvordan skal man kompensere for fastfood? 

Jeg tror ikke de som mener så sykt mye om Nugatti er så perfekte foreldre.

Ingen bør spise på McDonald's hvis vi skal se sånn på det. Har du sett de videoene om folk som pakker de inne og oppbevarer hamburgeren derfra i årevis? 🤢

Det sagt så tror jeg ikke at løsningen er å nekte et barn usunn mat uavhengig av vekt, det vil kunne medføre langt mer problemer enn overvekt (det vil si spiseforstyrrelser og usunn vekt den ene eller andre veien) . Barnet vil en dag kunne kjøpe mat selv, og da bør gode vaner være det de har med i ryggsekken og ikke strenge dietter. 

Folk vil alltid mene noe om alt. Virker som de fleste av oss har altfor god tid, så mye tid det brukes om å mene noe om andre. Og jeg er ikke bedre jeg, jeg tenker jo også mitt når jeg ser veldig overvektig små barn som får med seg en hel kjekspakke til turen i barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Robinson skrev (På 22.6.2021 den 8.38):

Nøtteallergiargumentet kan forstås, men at "alle andre vil ha" er ikke et argument. 

Vil "alle andre ha" muligens diagnose som barnet til TS også har? 

Vi snakker om barn i sfo-alder. De ser bare at det er urettferdig, og ikke årsakene bak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
RockOn skrev (5 minutter siden):

Ingen bør spise på McDonald's hvis vi skal se sånn på det. Har du sett de videoene om folk som pakker de inne og oppbevarer hamburgeren derfra i årevis? 🤢

Det sagt så tror jeg ikke at løsningen er å nekte et barn usunn mat uavhengig av vekt, det vil kunne medføre langt mer problemer enn overvekt (det vil si spiseforstyrrelser og usunn vekt den ene eller andre veien) . Barnet vil en dag kunne kjøpe mat selv, og da bør gode vaner være det de har med i ryggsekken og ikke strenge dietter. 

Folk vil alltid mene noe om alt. Virker som de fleste av oss har altfor god tid, så mye tid det brukes om å mene noe om andre. Og jeg er ikke bedre jeg, jeg tenker jo også mitt når jeg ser veldig overvektig små barn som får med seg en hel kjekspakke til turen i barnehagen. 

Enig :) Alt med måte. Også må vi være rause med barna som har utfordringer. Også er det viktig at om man har et enkelt barn så trenger det ikke å bety at man ikke får utfordringer senere. Om de som ungdom opplever spiseforstyrrelser blir man som foreldre glad de spiser noe, uansett hva de sier nå. Det er jeg helt sikker på. 

Ingen trenger en hel kjeks pakke, men det er sikkert ikke kjeksen som er problemet men holdningene. Snakket med en som er svært utdannet i ernæring om at jeg forstår ikke at foreldrene lar barna drikke cola (små barn). Da sa personen at det var ikke cola som var problemet men holdningene. De som gir cola er også de som gir kjeks, burger, boller osv osv alt for ofte. De som gir barna vann er gjerne de som gir sunn mat også. Men uansett, barn med utfordringer må man gi mer rom. Foreldre må få lov å bestemme hva som er rett for sitt barn, men selvsagt lurt at de får kunnskap også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (18 timer siden):

Vi snakker om barn i sfo-alder. De ser bare at det er urettferdig, og ikke årsakene bak.

Og hva er poenget ditt? 

En 6-7 åring forstår FINT at "Per får med nugatti fordi han trenger å spise det på nista si" uten at det skal hyles ut om urettferdighet etc. 

Og forstår IKKE en 6-7 åring dette, (eventuelt lar barnet herje på pga dette) da har foreldrene feilet litt i oppdragelsen.

Dette kan en 3-åring forstå uten å lage trøbbel 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Robinson skrev (På 24.6.2021 den 9.23):

Og hva er poenget ditt? 

En 6-7 åring forstår FINT at "Per får med nugatti fordi han trenger å spise det på nista si" uten at det skal hyles ut om urettferdighet etc. 

Og forstår IKKE en 6-7 åring dette, (eventuelt lar barnet herje på pga dette) da har foreldrene feilet litt i oppdragelsen.

Dette kan en 3-åring forstå uten å lage trøbbel 

Prøv å jobbe på skole, så skal du se hvor mange uoppdragne og bortskjemte unger som påpeker urettferdighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, selvfølgelig kan de ikke bestemme det. Det er bare å si til dem at dere hører hva de sier, men dere har bestemt dere for å ikke imøtekomme forespørselen.

Anonymkode: 48fa7...810

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (55 minutter siden):

Prøv å jobbe på skole, så skal du se hvor mange uoppdragne og bortskjemte unger som påpeker urettferdighet.

da er det de ungene som er problemet da, ikke barnet som har med seg pålegg på skiva som de uoppdragne ungene syns er urettferdig at de ikke får

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (13 minutter siden):

da er det de ungene som er problemet da, ikke barnet som har med seg pålegg på skiva som de uoppdragne ungene syns er urettferdig at de ikke får

Jeg har heller ikke sagt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 7.33):

Hvis ungen din kun spiser ett eneste pålegg og det i tillegg er et goderipålegg,  da har du deg selv å takke. Er ikke hysterisk når det kommer til kosthold jeg, men å skille litt på hverdag og helg og også lære unger å spise sunn og næringsrikt er ikke dumt. 

Gratulerer med årets mest idiotiske innlegg så langt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var et barn som ikke spiste frem til jeg var 13. min mor var helt fortvilet for det var en evig kamp. 
men, de gangene jeg spiste noe, var det ofte hvis det var mat hos noen andre, eller noe nytt noen andre hadde med. Så hvis jeg fikk en brødskive fra en annen i klassen, ble det med en gang mer spennende fordi de spiste andre ting. (Min mor bakte også ekstremt grove 80-tallsbrød, så de var nok heller ikke prima )

Hvis dere kjenner de andre i klassen godt, kan man kanskje i  gå avtaler?

ellers: 

hvor tykke brødskiver lager dere? Husker jeg som barn ikke ville spise matpakkene fordi brødet var skåret så tykt. 
har dere forsøkt å sende med grøt? Pasta slike ting? 

Anonymkode: d409f...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (1 time siden):

Jeg har heller ikke sagt noe annet.

men skoler og barnehager bruker det argumentet for at barn ikke skal ha sånt på brødskiva

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (På 23.6.2021 den 14.53):

Min gutt var skikkelig, oppriktig misunnelig på en gutt i barnehagen som hadde rullestol. Han skulle gjerne selv hatt en slik råkul elektrisk «bil» å suse rundt med. Det var faktisk null problem å forklare hvorfor «Per» fikk og ikke han. Han var tre.

Et skolebarn kan også forklares ting. Det er ikke riktig at barna som trenger tilrettelegging skal måtte unnvære sine tiltak for å lette oppdragerjobben til andre barns foreldre. Om det er rullestol, egen assistent, datamaskin, færre oppgaver, flere friminutt, ingen lekser eller spesialmat. Selv om én trenger, kan ikke alle som vil få.

Sånn er livet, og sånn vil det være på fritiden også. Leggetid, innetid, kosthold, spilletid, leker, kjæledyr, plikter hjemme og så videre. Folk er forskjellige og alle velger regler for sine barn. 

Endret av Hactar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Haha, hvem er det som sender med nugatti? det minner meg om dokumentarene om underklassen i Storbritannia, der hvor spedbarna drikker cola og middagen består av mikrovarmet frityr og alle ungene spiser loff med sjokoladepålegg hele tiden.

Anonymkode: 5fbd7...cff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mrs Robinson skrev (På 22.6.2021 den 8.38):

Nøtteallergiargumentet kan forstås, men at "alle andre vil ha" er ikke et argument. 

Vil "alle andre ha" muligens diagnose som barnet til TS også har? 

Ok, er det greit at skolen bruker det argumentet da? De andre barna er misunnelige, og da kan skolen si «men X har sånn og sånn diagnose». 

Anonymkode: 3c276...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok, er det greit at skolen bruker det argumentet da? De andre barna er misunnelige, og da kan skolen si «men X har sånn og sånn diagnose». 

Er du dum?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (21 timer siden):

Evt den bortskjemte drittungen som ikke spiser en eneste annen ting i verden enn sjokoladepålegg.

Ikke smoothies, eller smoothiebowl eller avocadomousse med diverse bær blendet i, ikke omelett eller eggerøre, ikke wraps, ikke lomper med noe godt pålegg, ikke frukt eller bær eller rå grønnsaksstaver, ikke kjøttkaker, karbonader, fiskepinner eller biffstrimler, ikke matmuffins, vafler av havregryn, bananpannekaker, ikke middagsrester, pizzahorn, ingen form for yoghurt… 

Men det er de andre barna, som blir misunnelig når et annet barn går spise godteri, som er uoppdragne og ufyselige ja.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, hvem er det som sender med nugatti? det minner meg om dokumentarene om underklassen i Storbritannia, der hvor spedbarna drikker cola og middagen består av mikrovarmet frityr og alle ungene spiser loff med sjokoladepålegg hele tiden.

Anonymkode: 5fbd7...cff

Dette 🤣🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...