Helgeline Skrevet 22. juni 2021 #121 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg gikk på barneskolen på 80/90 tallet og allerede den gangen var det forsøk på å forby nugatti, fordi det var usunt, dette provoserte min ellers så sunne mor såpass mye at hadde vi ikke hatt nugatti på brødskiva før så fikk vi det da. I barnehagen til datteren min var det ikke lov pga allergi og det var helt ok, men at skolen skal legge seg oppi noe ellers det er helt hinsides. Anonymkode: 22f39...ea3 Haha…! Jeg reagerer akkurat likt som mora di på sånt.! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #122 Del Skrevet 22. juni 2021 Nei dei kan ikkje det. Anonymkode: 653da...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgeline Skrevet 22. juni 2021 #123 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, pipa får ikke en annen lyd. Min kan gjerne gå en hel dag uten å spise. Siden hun spiser så lite i utgangspunktet kommer ikke den enorme sultfølelsen når hun kommer hjem fra skolen om matpakken ikke blir spist. Hun er av typen som ikke engang spiser godis på lørdag. Det handler ikke om å skjemme bort barna, og det handler ikke om trass. For mange er mat bare en nødvendighet ingen mat smaker spesielt godt, Nugatti går til nød. Blir ikke mett av gulrot og epler. Alle barn (og voksne) er ikke like enkle, og mat og tvang er ingen god kombinasjon. Anonymkode: dcc82...926 Jeg og har hatt ei sånn. Hadde vi ikke rettsorten brød spiste hun ikke matpakka. Frokost spiste hun aldri. Spiste ett måltid for dagen, middag (hvis hun likte middagen da). Sur og sint, men neida, sulten var hun ikke. Det var da jeg lærte at utsagnet «ingen barn sulter seg frivillig, til slutt spiser de det de får servert» ikke stemmer for alle. Hvis du ikke spiser, forsvinner etterhvert sultfølelsen. Alle som har prøvd faste har opplevd det. Mattrassen endte med telefon fra helsesykepleier, og behandling hos barnelege pga undervekt. Da var det ikke snakk om sunn mat, det var bare å pøse på med kalorier og DET HUN LIKTE. Heldigvis løste det seg, og vekta gikk opp. Nå spiser hun tilnærmet normalt. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #124 Del Skrevet 22. juni 2021 Broren min vokste opp på loff og syltetøy. Han nektet å spise noe annet og det var det han fikk. Mamma ble pottesur om skolen prøvde å nekte, hun er lærer selv og ga klar beskjed om at loff med syltetøy var bedre enn ingenting, så det fikk de bare godta siden skolen ikke egentlig har lov til å bestemme hva barn skal ha i matpakka. Forklaringen fra skolen var "at det er høyt sukkerinnhold" og "usunt"... vel, hva er mest usunt. Sukker eller å sulte?🤦♀️ Broren min er i dag en 30 år gammel mann, som fortsatt ikke spiser andre brødskiver eller pålegg enn loff og syltetøy, men et mangfold av andre matvarer som er sunne og næringsrike! Det går helt fint ❤ Anonymkode: 92b88...76a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eeemil Skrevet 22. juni 2021 #125 Del Skrevet 22. juni 2021 Har dere prøvd Hapå? Da blir det iallefall litt variasjon og man slipper evt nøtteallergi på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 22. juni 2021 #126 Del Skrevet 22. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 22.6.2021 den 9.13): Takk for mange gode svar så langt! Må bare understreke at det IKKE dreier seg om nøtteallergi. Argumentet var som nevnt over her; at de andre barna ble misunnelige.. ts Anonymkode: 7ea75...761 Barn blir misunnelige for alt. De må rett og slett lære at alt ikke er likt bestandig. De ser gjerne bare det ytre som "nugatti på maten" og evner ikke å se hva som ligger bak med mindre de voksne forklarer det. Om nugatti på maten er eneste måte for å få barnet til å spise så støtter jeg den avgjørelsen inntil videre. Det er viktigere at barnet får i seg mat enn å hindre at noen skulle bli misunnelig. Barn tåler å kjenne på misunnelse, og om ikke noe kan de lære noe om at folk har forskjellig utgangspunkt og forutsetninger, og at noen kan trenge "litt ekstra" innimellom fordi de har det vanskelig. Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #127 Del Skrevet 22. juni 2021 Gjenferdet skrev (3 minutter siden): Barn blir misunnelige for alt. De må rett og slett lære at alt ikke er likt bestandig. De ser gjerne bare det ytre som "nugatti på maten" og evner ikke å se hva som ligger bak med mindre de voksne forklarer det. Vi hadde en lærer på barneskolen som spiste sjokolade i mens hun underviste. Mange var misunnelige på det, jeg også, men så viste det seg at hun hadde diabetes og akutt måtte få opp blodsukkeret. Ikke så mye å være misunnelig på med andre ord, men vi så bare "sjokoladen". Om nugatti på maten er eneste måte for å få barnet til å spise så støtter jeg den avgjørelsen inntil videre. Det er viktigere at barnet får i seg mat enn å hindre at noen skulle bli misunnelig. Barn tåler å kjenne på misunnelse, og om ikke noe kan de lære noe om at folk har forskjellig utgangspunkt og forutsetninger, og at noen kan trenge "litt ekstra" innimellom fordi de har det vanskelig. Dette. Og det er ikke så forbaska vanskelig å forklare og trenger ikke handle om diagnose heller. Jentungen sa ved bestilling av skolemelk at hun ville ha kakaomelk hver dag, for det er en gutt som får det. Han liker visst ikke vanlig melk eller juice. 'Ja vel, da forstår jeg hvorfor han får det, men du liker vanlig melk så da får du det. Jeg synes nemlig det er dårlig vane å skulle ha sjokoladesmak hver dag. Du kan få sjoko en dag i uka.' Anonymkode: 6f3a8...ba9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 22. juni 2021 #128 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Setter utrolig stor pris på at dere tar dere tid til å svare. Får litt bedre samvittighet nå. Vi bruker også den nugattien uten sukker - ikke kjempebra den heller, men bittelitt bedre i alle fall. Det jeg undrer meg litt over er jo at syltetøy for eksempel aldri blir nevnt som et problem... Ikke noe bedre det, liksom.. Ellers føler vi jo litt på at matproblematikken egentlig ikke er noe skolen bryr seg så veldig mye om. Dette er det vi som har måttet ta opp med de, da vi så at matpakken knapt var rørt når hen kom hjem. Når vi tar opp dette med skolen var ikke det noe de hadde tenkt på engang. Ikke har de tid til å følge opp at barnet spiser heller, sies det. Vi har, uten å overdrive, forsøkt ALT. Jeg kan oppriktig ikke komme på noe mer. Varmmat, sendt med eget pålegg å smøre på på skolen, masse frukt/grønt, pastasalater - lista er laaaaang. Vi har hatt maaange møter med skolen, da ungen jo har en del utfordringer og er under utredning. Men dette med mat synes de tydeligvis ikke er så viktig. Mtp utfordringene hen har i utgangspunktet er det utrolig viktig at hen får i seg mat jevnlig gjennom hele dagen - ellers blir det KAOS. Ikke lærer hen noe på skolen heller... Nei, dette er fryktelig frustrerende, og mat er og blir en stor utfordring. Barnet har visse matretter hen spiser her hjemme, å prøve noe nytt er nesten ikke noe poeng i. Hen får panikk, rett og slett... Men kostholdet hjemme er ganske så sunt, og skulle vi bli meldt til barnevernet er jeg helt ærlig ikke så veldig bekymret. Vi har ting på stell, så de må gjerne komme inn for å se til at alt er bra, føler meg ganske trygg på at det vil bli en kort sak i så tilfelle. Barna spiser sunn og god mat hjemme, og de har det bra alle sammen. Så skulle skolen sende bekymringsmelding på bakgrunn av nugatti, for all del 🤣 Ser noen nevner dette med doble skiver, og det gjør vi også, legger de alltid dobbelt. I tillegg sender vi med litt frukt/grønt som barnet liker, og når skivene først blir spist spiser hen også det som legges ved, og dagen blir SÅ mye bedre. ts Anonymkode: 7ea75...761 Hvor gammel er sønnen din? Har det vært snakk om å få inn assistent til barnet? Jeg vet at assistenter kan hjelpe til med å påse at barnet får spist maten sin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #129 Del Skrevet 22. juni 2021 Akkurat denne diskusjonen har vi hatt noen runder og. Gud så drittlei jeg er av matpakkegnål fra ovenfra-og-ned bedrevitere! Her forbød skolen alt "søtt" pålegg, inkludert alle former for sjokoladepålegg, honning, peanøttsmør (ikke pga allergi) og syltetøy. Også sukkerfritt. Det kan de selvfølgelig ikke gjøre, i den forstand at de ikke har hjemmel til det. Men de har jo all mulighet til å gjøre det ubehagelig for de barna som har "feil" matpakke, og det skal jeg love at de gjorde. Lang historie kort så var peanøttsmør eller syltetøy det eneste vårt barn spiste de to første årene av barneskolen. Det gikk seg til av seg selv, men det var enten det eller ingenting her. Barnet var faktisk eventyrlysten i matveien ellers, men skolematen var krevende. Til slutt måtte vi bare gjøre det som skulle til for at barnet spiste og greide å henge med i timene og i lek. Synes det er så ironisk at mitt hjemmelagde syltetøy som knapt nok har sukker i, eller peanøttsmør helt uten tilsetningsstoffer av noe slag, er strengt forbudt, imens fete og salte salamier, majoneser og alle slags næringsfattige middagsrester er helt innafor. Det viser bare at det ikke har rot i ernæringshensyn, men i et veldig sort-hvitt syn på at "søtt=godteri" og "salt=mat". TS, skolen kan selvfølgelig ikke forby dere å ha Nugatti på skiva. For å hindre at lærere og andre blir ufine mot barnet, ville jeg likevel skaffet til veie en legeerklæring. Dere skal selvfølgelig ikke bruke næringsdrikker når barnet har et helt normalt lunsjalternativ å spise. Ikke bare ville næringsdrikker gjøre at hen stikker enda mer ut og kanskje får uønsket oppmerksomhet, men disse kommer jo i fristende smaker som sjokolade. Og da hadde det vel i hvert fall blitt månelyst. Anonymkode: a61cf...d2e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #130 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): ja, husker da jeg var naiv og trodde dette selv. Anonymkode: f0e95...dfe Ja, skikkelig naivt å tro at sukker i store mengder ikke er bra for kroppen. 🙄 Barn i Norge har aldri i snitt vært så overvektige som i dag, så kostholdet i dag er ikke utelukkende bra. Merkelig at det er så fryktelig vanskelig for foreldre å se at det er en direkte konsekvens av at man bl a er for slepphendte med sukkeret og at sære unger i matveien kommer av at man selv har latt det bli sånn. Også latterlig å lese at folk nærmest føler seg krenket over at skolen forsøker å kjøre en sunn linje. Tipper skolehverdagen hadde vært triveligere og roligere dersom en del av ungene ikke var høye på sukker. Anonymkode: 58358...f4b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #131 Del Skrevet 23. juni 2021 Legeerklæring på at ingen bare kan spise Nugatti?? 😂😂 Anonymkode: 58358...f4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 23. juni 2021 #132 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Legeerklæring på at ingen bare kan spise Nugatti?? 😂😂 Anonymkode: 58358...f4b På at barnet er under utredning og må ha kalorier for å overleve. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeffe Skrevet 23. juni 2021 #133 Del Skrevet 23. juni 2021 Helgeline skrev (8 timer siden): Haha…! Jeg reagerer akkurat likt som mora di på sånt.! Haha... vi gjør det samme her! Etter skolen innførte forbud mot nugatti har vi sendt med nugatti til lunch hver dag - til hele husstanden. Vi har egentlig ganske god kantine på jobb men der har de ikke nugatti så nå tar med en dobbel blings med nugatti hjemmefra. Passer også å ha noe med nugatti til alle måltider hjemme. Spaghetti og nugatti for eksempel. Liker egentlig Sjokoladepålegg bedre, men når skolen innfører forbud må det nesten bli sånn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #134 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, skikkelig naivt å tro at sukker i store mengder ikke er bra for kroppen. 🙄 Barn i Norge har aldri i snitt vært så overvektige som i dag, så kostholdet i dag er ikke utelukkende bra. Merkelig at det er så fryktelig vanskelig for foreldre å se at det er en direkte konsekvens av at man bl a er for slepphendte med sukkeret og at sære unger i matveien kommer av at man selv har latt det bli sånn. Også latterlig å lese at folk nærmest føler seg krenket over at skolen forsøker å kjøre en sunn linje. Tipper skolehverdagen hadde vært triveligere og roligere dersom en del av ungene ikke var høye på sukker. Anonymkode: 58358...f4b Fryktelig naivt å tro at Nugatti skyldes slepphendte foreldre. Men men Anonymkode: f0e95...dfe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #135 Del Skrevet 23. juni 2021 Drizzt skrev (19 minutter siden): På at barnet er under utredning og må ha kalorier for å overleve. Burde ikke enhver ansatt i skolen vite dette Anonymkode: f0e95...dfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #136 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, skikkelig naivt å tro at sukker i store mengder ikke er bra for kroppen. 🙄 Barn i Norge har aldri i snitt vært så overvektige som i dag, så kostholdet i dag er ikke utelukkende bra. Merkelig at det er så fryktelig vanskelig for foreldre å se at det er en direkte konsekvens av at man bl a er for slepphendte med sukkeret og at sære unger i matveien kommer av at man selv har latt det bli sånn. Også latterlig å lese at folk nærmest føler seg krenket over at skolen forsøker å kjøre en sunn linje. Tipper skolehverdagen hadde vært triveligere og roligere dersom en del av ungene ikke var høye på sukker. Anonymkode: 58358...f4b Hvorfor flere barn er overvektige nå er et sammensatt problem. Et tynt lag sjokoladepålegg er ikke mer fetende enn mange aksepterte matpakker. De som er lubben og tykke i mine barns klasser er ikke de som spiser sjokoladepålegg eller yoghurt. Skolemat er 5 måltid i uken ( mer ved SFO). Vi tillater alt i matpakken og alltid yoghurt, nettopp fordi de er tynne og trenger energien. De sykler til og fra, og har en aktiv hverdag. De er blant de beste i klassen faglig også, så man kan ikke skylde på uro. Det er ikke tema. At tykke barn også kan ha lyst på slik matpakke forstår jeg forsåvidt, men de spiser f.eks wraps med pålegg som raskt blir mer enn hva mine spiser. Det er urimelig at mine ikke skal få spise det de har lyst på siden andre familier ikke spiser i kaloribalanse og lar barna bruke el-sparkesykkel. Og enkelte dropper å spise lunsj om den ikke frister. Skal barn bli tynne og slappe uten mat,for at de tykke skal få bruke el-sparkesykkel og spise salami, majones og wraps? Ikke kom hit å fortell meg at det er matpakken som gjør barna fete. Det er det mange faktorer som spiller inn. Anonymkode: 88401...f0f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #137 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vi har en 11-åring som er som en strek. Hun spiser Grovbrød med Nugatti til frokost og eneste grunn til at hun ikke har Nugatti til lunsj er at hun er redd hva kompisene sier og med resultat at hun sjelden spiser opp brødskivene i matpakka si.(frukt/grønt i er ikke nok) Nugatti er derfor for å holde henne på normal vekt. Storebror derimot, ville aldri fått Nugatti om han hadde villet…. Vi hadde heller aldri gitt Nugatti om hun hadde spist annet pålegg. Så lenge det ikke er forbud pga nøtteallergi synes jeg skolen skulle slutte å bry seg. Anonymkode: dcc82...926 Men.. det er jo helt dust? Nugatti for å øke vekt? Du kunne like gjerne sendt med henne sjokoladekake til lunsj. Finnes nok av sunnere kaloritette alternativer. Leverpostei med majones, kjøttpålegg med smør under, ost i ulike varianter.. etc. ikke skyld på bmi for at du sender med ungen nugatti 😂. Anonymkode: 9395c...560 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #138 Del Skrevet 23. juni 2021 Gjenferdet skrev (7 timer siden): Barn blir misunnelige for alt. De må rett og slett lære at alt ikke er likt bestandig. De ser gjerne bare det ytre som "nugatti på maten" og evner ikke å se hva som ligger bak med mindre de voksne forklarer det. Vi hadde en lærer på barneskolen som spiste sjokolade i mens hun underviste. Mange var misunnelige på det, jeg også, men så viste det seg at hun hadde diabetes og akutt måtte få opp blodsukkeret. Ikke så mye å være misunnelig på med andre ord, men vi så bare "sjokoladen". Om nugatti på maten er eneste måte for å få barnet til å spise så støtter jeg den avgjørelsen inntil videre. Det er viktigere at barnet får i seg mat enn å hindre at noen skulle bli misunnelig. Barn tåler å kjenne på misunnelse, og om ikke noe kan de lære noe om at folk har forskjellig utgangspunkt og forutsetninger, og at noen kan trenge "litt ekstra" innimellom fordi de har det vanskelig. Igjen.. den læreren kunne jo bare tatt en fruktsukkertablett som de fleste andre med diabetes? Å stå og smatte på en sjokolade mens man underviser er helt unødvendig. Anonymkode: 9395c...560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #139 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men.. det er jo helt dust? Nugatti for å øke vekt? Du kunne like gjerne sendt med henne sjokoladekake til lunsj. Finnes nok av sunnere kaloritette alternativer. Leverpostei med majones, kjøttpålegg med smør under, ost i ulike varianter.. etc. ikke skyld på bmi for at du sender med ungen nugatti 😂. Anonymkode: 9395c...560 Men dette barnet spiser ikke det. Jeg hadde droppet å spise matpakke (jeg gjorde det) om den ikke frister. Alternativet i denne saken er skive med Nugatti eller ingen mat. Da holder man vekten med Nugatti og går ned av andre alternativer. Men du har rett i at mange alternativer er mer fetende. Det er derfor ikke gyldig å bruke Nugatti som begrunnelse for overvekt hos barn. Tror ikke det er mer enn 125 kalorier i en posjonspakke med Nugatti. Matpakker med salami og majones og lignende blir lett høyre. Anonymkode: 88401...f0f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #140 Del Skrevet 23. juni 2021 Hvis ungen din kun spiser ett eneste pålegg og det i tillegg er et goderipålegg, da har du deg selv å takke. Er ikke hysterisk når det kommer til kosthold jeg, men å skille litt på hverdag og helg og også lære unger å spise sunn og næringsrikt er ikke dumt. Anonymkode: 58358...f4b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå