AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #41 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sier en forelder som tydeligvis har null peiling på hva det betyr i praksis når et barn med spesielle behov nekter å spise. Næringsdrikker faktisk. Anonymkode: c3960...2f4 Ja næringsdrikker er jo noe som blir foreslått når barn sliter med mat Anonymkode: 7a8cc...736 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #42 Del Skrevet 22. juni 2021 Nei det kan se ikke, men at de ikke ønsker det skjønner jeg. sånn utenom det så er det mange barn som ikke spiser hele skoledagen Anonymkode: 7a8cc...736 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #43 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Man kan få masse godt sjokolade-pålegg uten nøtter. Dere burde prøve påleggsjokolade! (Tynne sjokoladeplater som du legger på skiva) våre barn elsker det! Anonymkode: 8d87d...cca I hvilken sammenheng begynner man å kjøpe sjokolade for å legge på brødskiva? Da kan man likegodt kjøpe melkehjerter å legge på da eller? Anonymkode: 40cff...457 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #44 Del Skrevet 22. juni 2021 mjaus skrev (3 minutter siden): Om det i så var tilfelle er det ikke skolen sin jobb å slanke eleven 😆 Sant. Det er trolig ikke matpakken 5 dager i uken som vekter lasset uansett. I forhold til kalorier er jo mye av den aksepterte matpakken veldig kaloririke. Som skiver med smør, majones og salami, sleng på litt ost i tillegg så blir det kanskje slankende med et tynt lag Nugatti Anonymkode: 88401...f0f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #45 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her har også nugatti vært forbudt pga nøtteallergi. Skolen kan selvfølgelig nekte dere å sende med noe som kan sette en klassekompis liv i fare. Hvis det ikke er snakk om forbud pga allergi vil jeg tro at man skal få til å lage en avtale (Spesielt med tanke på at dere har tilleggsutfordringer), men det må dere finne ut av først. -men hva er det med den der nugattien? Jeg hører jo stadig om friske barn som kun spiser det på skiva, nekter alt annet. Jeg skjønner det ikke? Er det avhengighetsdannende? Hvilke andre alternativer har blitt presentert for barna? (Nå tenker jeg generelt, ikke på dere ts) Anonymkode: 40cff...457 Fordi nugatti er vegetabilsk olje, sukker og mer sukker i en skikkelig deilig smørje. Jeg ELSKER nugatti selv, men vet det ikke er spesielt bra for meg… nugattien får alle nytelsesbjellene i hodet mitt til å ringe. (Ikke de seksuelle altså ) Nugatti er som snop på en ellers kjip brødskive! AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I hvilken sammenheng begynner man å kjøpe sjokolade for å legge på brødskiva? Da kan man likegodt kjøpe melkehjerter å legge på da eller? Anonymkode: 40cff...457 Det finnes et pålegg som er syltynne mørke sjokoladeplater. Har spist mye av det inDanmark, innmari godt på ristet brødskive med smør under. Litt upraktisk da de knekker i tusen knas, men nam! Det smaker godt. Melkehjerter inneholder jo mye mer sukker og melk enn mørk sjokolade, så det blir ikke helt det samme akkurat… Anonymkode: 914cf...ecd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #46 Del Skrevet 22. juni 2021 Snakk om å skjemme bort ungen da! Herregud, ungen får lære seg å spise vanlig matpakke og ikke trasse seg til særbehandling! Barnehageunger hører ikke hjemme på skolen! Si at hvis ungen ikke kan lære seg å spise stor gutt/jente mat så får det begynne i barnehagen igjen! Da hadde nok pipa fått ei anna låt!! Anonymkode: fa46c...114 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #47 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): På skolen til min datter satte de en regel om at nugatti, syltetøy og yoghurt ikke var lov å ha med på grunn av høyt sukkerinnhold.. Som om nistepakken på skolen gjør stor forandring på helsa til elevene. Jeg selv har aldri i mitt liv fått lov å ha med nugatti på skolen. Vi hadde det aldri i hus heller. Men jeg var tjukk. Andre i klassen hadde nugatti med seg hver dag, og var normalvektig. Jeg kan ikke si jeg var så veldig sjalu heller. Vi hadde ikke det hjemme, så da fikk jeg ikke ha med det, enkelt og greit. Synes nistepakke kan inneholde det som blir spist, istedenfor å lage noe som blir hevet. Anonymkode: 61a47...83a De kan ikke sette slike regler med loven på sin side. De kan si at de ønsker ikke, men å forby har de ikke lovhjemmel til å gjøre. Anonymkode: 41989...99a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjaus Skrevet 22. juni 2021 #48 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snakk om å skjemme bort ungen da! Herregud, ungen får lære seg å spise vanlig matpakke og ikke trasse seg til særbehandling! Barnehageunger hører ikke hjemme på skolen! Si at hvis ungen ikke kan lære seg å spise stor gutt/jente mat så får det begynne i barnehagen igjen! Da hadde nok pipa fått ei anna låt!! Anonymkode: fa46c...114 Jeg pleide å få det pålegget jeg ønsket, likte spesielt godt leverpostei med agurk. Er det også særbehandling? Fikk jo det pålegget jeg ønsket så lenge vi hadde det hjemme... Nugatti er ikke noe verre enn syltetøy f.eks 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 22. juni 2021 #49 Del Skrevet 22. juni 2021 Grovbrød med Nugatti er betre enn loff/kjeks/muffins/kaker som eg ser i matboksene til elevar. Ein elev har starta ein ny "tradisjon". Han dreg fram ein pakke Ballerina-kjeks kvar dag. Eg veit ikkje om han et heile pakken til lunsj, men har med seg ein ny neste dag. Då er grovbrød med Nugatti eit godt alternativ. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #50 Del Skrevet 22. juni 2021 Ikke send med lunsj. La poden få gå noen dager uten at det er tilgang på mat så kanskje det frister å spise når maten faktisk er i sekken. Anonymkode: 3c342...5a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 22. juni 2021 #51 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Snakk om å skjemme bort ungen da! Herregud, ungen får lære seg å spise vanlig matpakke og ikke trasse seg til særbehandling! Barnehageunger hører ikke hjemme på skolen! Si at hvis ungen ikke kan lære seg å spise stor gutt/jente mat så får det begynne i barnehagen igjen! Da hadde nok pipa fått ei anna låt!! Anonymkode: fa46c...114 Kva går det av deg, då? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #52 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sier en forelder som tydeligvis har null peiling på hva det betyr i praksis når et barn med spesielle behov nekter å spise. Næringsdrikker faktisk. Anonymkode: c3960...2f4 De små næringsdrikkene fra apoteket tilsvarer 2 brødskiver med pålegg. En veldig bra nødløsning, faktisk. Så det syns jeg var et bra forslag. Anonymkode: 4e5d5...26d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #53 Del Skrevet 22. juni 2021 Dersom skolens begrunnelse var nøtteallergi, så hadde jeg skjønt det - men ettersom du sier at begrunnelsen er at andre barn blir sjalu, så synes jeg skolen virker vanskelig. Er dere hos oppfølging hos BUP eller andre instanser? I så fall kan dere forsøke å be de om hjelp, samt be de om dokumentasjon på at barnet sliter med mat og dermed trenger bedre tilrettelegging i skolen. Ev. ville jeg kontaktet fastlege eller andre som har vært involvert i barnets helse. Barnet vårt har også slitt med mat og rast ned i vekt, og da burde det være en selvfølge at barnet får lov til å ta med seg skolemat som h*n faktisk spiser. Burde absolutt ikke være problematisk at barnet får med seg nugatti som en midlertidig løsning i slike situasjoner. Håper det ordner seg! Anonymkode: 96eb8...f2b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #54 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke send med lunsj. La poden få gå noen dager uten at det er tilgang på mat så kanskje det frister å spise når maten faktisk er i sekken. Anonymkode: 3c342...5a5 Noen går lett fram til etter skoletid uten mat. Meg selv inkludert. Hadde jeg fått med noe jeg likte så kanskje jeg hadde spist. Kastet min sunne matpakke i 9 år. Anonymkode: 88401...f0f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #55 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Snakk om å skjemme bort ungen da! Herregud, ungen får lære seg å spise vanlig matpakke og ikke trasse seg til særbehandling! Barnehageunger hører ikke hjemme på skolen! Si at hvis ungen ikke kan lære seg å spise stor gutt/jente mat så får det begynne i barnehagen igjen! Da hadde nok pipa fått ei anna låt!! Anonymkode: fa46c...114 Du vet at det finnes mennesker (både voksne og barn) som sliter med å få i seg mat? For min del hadde jeg perioder hvor det eneste jeg klarte å få i meg var grønne epler, og det var ikke på grunn av trass. Skjerp deg. Anonymkode: 96eb8...f2b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #56 Del Skrevet 22. juni 2021 Vi fikk beskjed fra skolen om at müslibar i matpakken ikke var lov. Dette var i tillegg til en brødskive og frukt. Da fikk de greit svar at så lenge barnet er oppvakt og følger med i timen uten å være hyper så har ikke dere noe med hva som er i matpakka. Hørte aldri noe mer etter det.. Barn vil alltid oppleve at andre har andre ting enn en selv. Det er viktigere å lære å godta at sånn er det, istedenfor å alltid få viljen sin ved å gjøre alt likt for alle… Anonymkode: 55f0f...730 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #57 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke send med lunsj. La poden få gå noen dager uten at det er tilgang på mat så kanskje det frister å spise når maten faktisk er i sekken. Anonymkode: 3c342...5a5 Herregud. Anonymkode: 96eb8...f2b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 22. juni 2021 #58 Del Skrevet 22. juni 2021 Jobbet som lærer siden 2003, og aldri vært borti at ulike matsorter er blitt nektet, med mindre det er snakk om fisk, nøtte eller eggallergi. Det vi legger merke til, eller tar en samtale med barnet/foresatte om, er hvis barnet ikke spiser på skolen/klarer å spise sammen med andre. Vi er så vant til at alle matpakker er forskjellige, med ingen fokus på dette så blir også barna vant til at folk er forskjellige. Nugatti løses jo lett med å ha doble skiver. Ingen som ser hva som er i mellom? Er noe annet det, enn å ha med seg boksen og sitte å smøre. Kan det være en løsning? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #59 Del Skrevet 22. juni 2021 Dette ville jeg ikke brydd meg om. Akkurat nå er det tydeligvis andre ting som er viktigere å ta tak i ift barnet, enn den usunne matpakken. Er skolen en av de som tilbyr «kakaomelk»? Hvilket signaleffekt sender i så fall det til barn i småskolen…. Anonymkode: 5588d...070 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 22. juni 2021 #60 Del Skrevet 22. juni 2021 De kan vel ikke forlange noe men de kan oppfordre. I klassen til mitt barn så har det vært 2 stykker som har hatt med nugatti skiver hver dag fra de begynte på skolen. De tre første årene så var det alltid en oppfordring om å sende med barna sunn matpakke... Så kom koronaen og da stoppet oppfordringen opp siden da har de nok mistet oversikt.. For min del så kan barna ha med seg hva de vil i matpakken, selv sender jeg med sunn mat så kan han heller ta seg en skive med nugatti til frokost om han vil. Men mitt barn har ingen utfordringer, hadde han hatt spesielle behov og nugatti skiver var måten han fikk i seg lunsj på skolen så hadde det blitt slik. At barna sutrer og klager over at en eller to i klassen har med seg nugattiskiver hadde ikke jeg brydd meg om. Mitt barn mine regler, ditt barn dine regler. Barna må lære seg at det er forskjellige regler i forskjellige husholdninger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå