Pia Sofia Skrevet 22. juni 2021 #41 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har nettopp vært i markedet for å kjøpe enebolig i en veldig sentral by på østlandet. Det er ikke tvil om at Oslo-familier, eller lokale som har bodd i Oslo i lenge, og som har kjøpt og solgt små leiligheter, er et økende problem. Leiligheten de kjøpte i 2007 er plutselig verdt veeeeldig mye mer i dag pga. den unaturlige veksten i Oslo. Det er klart disse familiene har et enormt forsprang på lokale familier, når de kommer hit med egenkapital på 5 mill liksom... Det sier seg selv. Det betyr ikke at jeg ikke liker Oslo-folk, men at det føles litt urettferdig på et vis - Ja, selvfølgelig. Tror de fleste skjønner dette, når de er i etableringsfasen og taper budrunde på budrunde... Det ordnet seg heldigvis for oss, men vet mange som sliter.. Anonymkode: 8e27b...cf1 Men det er det samme for folk i Oslo! De som er eldre og har hatt leilighet i 15 pluss år gjør det helt umulig for unge folk å komme inn på markedet. Eller for f eks meg som ble skilt og ikke hadde nok kapital hvis jeg skulle få plass til ungen min. Skal vi bo i en ettroms med tenåringer fordi dere utenfor byen ikke liker oss? Alle gjør sitt beste for å klare seg overalt. Det er faktisk ikke OSS og DERE, vi bor i samme land! 13
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #42 Skrevet 22. juni 2021 Pia Sofia skrev (2 minutter siden): Men det er det samme for folk i Oslo! De som er eldre og har hatt leilighet i 15 pluss år gjør det helt umulig for unge folk å komme inn på markedet. Eller for f eks meg som ble skilt og ikke hadde nok kapital hvis jeg skulle få plass til ungen min. Skal vi bo i en ettroms med tenåringer fordi dere utenfor byen ikke liker oss? Alle gjør sitt beste for å klare seg overalt. Det er faktisk ikke OSS og DERE, vi bor i samme land! Ja, er det ikke koselig å bo i liten leilighet med familien? Nært ? Kort vei til alle mulige tilbud etc. synes det er en uting at dere skal ødelegge for lokale familier i andre deler av landet. Anonymkode: 5a949...860 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #43 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har nettopp vært i markedet for å kjøpe enebolig i en veldig sentral by på østlandet. Det er ikke tvil om at Oslo-familier, eller lokale som har bodd i Oslo i lenge, og som har kjøpt og solgt små leiligheter, er et økende problem. Leiligheten de kjøpte i 2007 er plutselig verdt veeeeldig mye mer i dag pga. den unaturlige veksten i Oslo. Det er klart disse familiene har et enormt forsprang på lokale familier, når de kommer hit med egenkapital på 5 mill liksom... Det sier seg selv. Det betyr ikke at jeg ikke liker Oslo-folk, men at det føles litt urettferdig på et vis - Ja, selvfølgelig. Tror de fleste skjønner dette, når de er i etableringsfasen og taper budrunde på budrunde... Det ordnet seg heldigvis for oss, men vet mange som sliter.. Anonymkode: 8e27b...cf1 Jeg har ingen problemer med at Oslo-folk kjøper bolig og bosetter seg her i kommunen, det jeg har problemer med er kuppingen av salgsobjektene, noe som har blitt veldig utbredt her blant innflyttere, og da spesielt fra Oslo, den siste tiden. Jeg kjenner flere som har meldt seg opp til visning, bare for å få vite at boligen er solgt kort tid før de skal se på den. Anonymkode: 553c7...e32 5
Pia Sofia Skrevet 22. juni 2021 #44 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, er det ikke koselig å bo i liten leilighet med familien? Nært ? Kort vei til alle mulige tilbud etc. synes det er en uting at dere skal ødelegge for lokale familier i andre deler av landet. Anonymkode: 5a949...860 Ja, vi har skjønt det nå. Men det er flere som har flyttet INN til Oslo enn ut i årevis nå. Og nå er det en liten tendens til det motsatte i ett år og DA hyler du! Tenk deg hvis vi skulle hatt samme holdning til alle dere som kom hit! Tanken har ikke slått meg en gang, fordi jeg ikke er så mannevond og fordomsfull som deg. Ja, jeg ser problemet ang boligpriser, men det går begge veier, dere har bare fått det myyye senere enn oss! 12
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #45 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Om hun kom fra Oslo og kuppet en bolig i Halden, så ødela hun muligheten for en lokal familie. Ikke et godt menneske hun i så fall. Anonymkode: 5a949...860 Det var veldig stygt sagt av deg. Fordømme en annen som "ikke et godt menneske" bare fordi hun kjøpte en bolig. På tide med litt selvransakelse for deg. Anonymkode: 365e3...d72 11
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #46 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har de siste to årene, og spesielt det siste, blitt veldig mange folk fra Oslo som nærmest invaderer byer i Østfold og Vestfold. Skjønner at det er bedre å bo disse stedene, men er kvalmt når frekke folk fra Oslo kommer fra sine små rare overprisede leiligheter og kupper boliger i byer her nede, slik at det blir vanskelig og i noen tilfeller umulig for par og familier her å kjøpe seg eneboliger. Hvorfor ikke bare bli boende i Oslo og kose dere med overprisede boliger der, og ikke ødelegge familievennlige byer her nede?! Stygt og egoistisk det som skjer. Veldig mange, nok de fleste, liker jo ikke dette fenomenet og skulle helst sett at par og familier fra Oslo forblir i Oslo og lar våre samfunn her nede være i fred for unaturlig høy prisvekst og ødeleggelse av muligheter. Kos dere i Oslo! Anonymkode: 5a949...860 Ke med oss fra Nordland? Er vi velkommen i Vestfold eller må pakke å fløytte telbake til havgapet i nord eg kjem frå? Anonymkode: 4b507...7cf 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #47 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ke med oss fra Nordland? Er vi velkommen i Vestfold eller må pakke å fløytte telbake til havgapet i nord eg kjem frå? Anonymkode: 4b507...7cf Haha, nei. Er vel ikke det samme problemet med kupping og overpris fra dere i nord. Kanskje med unntak fra de som kommer fra Tromsø og Bodø? Anonymkode: 5a949...860
I Grosny Skrevet 22. juni 2021 #48 Skrevet 22. juni 2021 Jeg har opplevd flukten fra byen annerledes enn deg , ts. Jeg bodde i et nydelig område i Oslo, men plutselig ville naboene mine bo romsligere(de hadde fått noen barn) og flyttet på landet. Altfor mange hyggelige naboer flyttet, og det nydelige området i Oslo tapte seg. 2
sicario Skrevet 22. juni 2021 #49 Skrevet 22. juni 2021 Er en såkalt «Oslogutt». Kommer aldri til å flytte tilbake til fødebyen. Oslo er ødelagt. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #50 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oslo er en egen boble når det gjelder priser, så når folk derfra desperat vil kjøpe enebolig utenfor Oslo burde de strengt tatt betale et gebyr til staten på 2-3 millioner slik at konkurransen blir mer rettferdig. De kan jo ikke få fortsette å ødelegge for lokalbefolkningen i disse byene i bla Østfold og Vestfold. Anonymkode: 5a949...860 God idé, og så kan dere betale det samme gebyret når dere flytter inn i Oslo. Kjipt for utdanningsmulighetene deres da, blir jo rimelig begrenset, men høyere utdannelse har vel aldri stått høyt i kurs i Østfold🤣 Anonymkode: 2ff6d...dd4 11
I Grosny Skrevet 22. juni 2021 #51 Skrevet 22. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Dette handler ikke om bygdedyret. Oslo-folk har generelt en egoistisk og frekk holdning. De er preget av å ha levd livet blant asfalt og fancy høyblokker. Av alle plasser i Norge så er det i Oslo du vil bli møtt med en dårlig holdning - faktisk verre enn i Bergen😆 Anonymkode: 24970...fdb Ikke klag. Dette kan du oppleve selv. Få deg jobb i Oslo, og lei eller kjøp en leilighet i en fancy høyblokk på f.eks. Ammerud eller Tveita. Fremmedskepsisen til ts er veldig bygdedyrisk. Endret 22. juni 2021 av I Grosny 7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #52 Skrevet 22. juni 2021 I Grosny skrev (2 minutter siden): Ikke klag. Dette kan du oppleve selv. Få deg jobb i Oslo, og lei eller kjøp en leilighet i en fancy høyblokk på f.eks. Ammerud eller Tveita. Fremmedskepsisen til ts er veldig bygdedyrisk. Fremmedskepsis? Du mangler grunnleggende leseforståelse. Dette handler om at visse folk presser priser og ødelegger for andre. Fremmedskepsis? Idiotisk å skrive. Har ikke noe imot at folk fra andre deler av landet bosetter seg her, fordi de kupper ikke og presser prisene skyhøyt opp og ødelegger for lokalbefolkningen slik Oslo-folk gjør. Anonymkode: 5a949...860 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #53 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): God idé, og så kan dere betale det samme gebyret når dere flytter inn i Oslo. Kjipt for utdanningsmulighetene deres da, blir jo rimelig begrenset, men høyere utdannelse har vel aldri stått høyt i kurs i Østfold🤣 Anonymkode: 2ff6d...dd4 Lol, du har jo misforstått totalt 🤣😂 Anonymkode: 5a949...860 1
Blått Skrevet 22. juni 2021 #54 Skrevet 22. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Gjennom arbeid??😂 Nei, gjennom å kjøpe og selge senere små leiligheter som har økt unaturlig mye i pris. Anonymkode: 5a949...860 Folk betaler ned boliglånet sitt også i Oslo. For å få en god prisstigning så burde man ha kjøpt før 2010 og gjerne i sentrum som det har økt mest. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #55 Skrevet 22. juni 2021 Jeg har det siste året fått tre nabofamilier som kommer fra Oslo, og de er utelukkende hyggelige, sosiale og fine folk. Mye bedre enn de eksisterende naboene som bare er med gjengen sin fra barneskolen og ikke ønsker å bli kjent med nye folk. Anonymkode: 67fe9...d78 10
Blått Skrevet 22. juni 2021 #56 Skrevet 22. juni 2021 16 minutter siden, I Grosny said: Jeg har opplevd flukten fra byen annerledes enn deg , ts. Jeg bodde i et nydelig område i Oslo, men plutselig ville naboene mine bo romsligere(de hadde fått noen barn) og flyttet på landet. Altfor mange hyggelige naboer flyttet, og det nydelige området i Oslo tapte seg. Jeg fikk barn i 2010, og har også sett samme tendenser som deg. Veldig mange flytter ut av Oslo etter de har fått barn eller før skolen begynner fordi at de ønsker større plass. Det har de dessverre ikke råd til i Oslo. At folk forsvinner ut av Oslo er dessverre ikke noe nytt, men det merkes kanskje mer nå etter korona. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #57 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har det siste året fått tre nabofamilier som kommer fra Oslo, og de er utelukkende hyggelige, sosiale og fine folk. Mye bedre enn de eksisterende naboene som bare er med gjengen sin fra barneskolen og ikke ønsker å bli kjent med nye folk. Anonymkode: 67fe9...d78 Hvor er dette? Anonymkode: 5a949...860
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #58 Skrevet 22. juni 2021 I Grosny skrev (2 minutter siden): Ikke klag. Dette kan du oppleve selv. Få deg jobb i Oslo, og lei eller kjøp en leilighet i en fancy høyblokk på f.eks. Ammerud eller Tveita. Fremmedskepsisen til ts er veldig bygdedyrisk. Jeg vet det er upopulært å si det, men jeg er oppvokst i Oslo (Nordstrand og Skullerud), og jeg er faktisk enig med AB ...fdb. Oslo-folk er "travle og effektive" i bybildet. I Oslo det er ikke lenger rom for "bønder på byen" som vil se litt i butikkvinduene, eller som rusler rundt i gatene. I stedet for å tilpasse seg skikken dit de kommer, tar mange Oslo-folk med seg denne holdningen dit de flytter, og da blir de faktisk sett på som egoistiske og frekke der de presser seg frem mellom "bønder på byen" og kjefter på de som går sakte i et forsøk på å være like "travel og effektiv i bybildet" som de er vant til å være fra Oslo. Anonymkode: 553c7...e32 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #59 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Om hun kom fra Oslo og kuppet en bolig i Halden, så ødela hun muligheten for en lokal familie. Ikke et godt menneske hun i så fall. Anonymkode: 5a949...860 Da skal jeg kanskje klage på Oslo folk som flytter til byen jeg bor i i Møre og Romsdal, og kjøper enebolig til mellom 7og 8 millioner kroner. Men det gjør jeg ikke, for byen trenger arbeidskraften deres og jeg er glad de kan bruke utdannelsen sin her. Anonymkode: 6b160...9b2 6
I Grosny Skrevet 22. juni 2021 #60 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vet det er upopulært å si det, men jeg er oppvokst i Oslo (Nordstrand og Skullerud), og jeg er faktisk enig med AB ...fdb. Oslo-folk er "travle og effektive" i bybildet. I Oslo det er ikke lenger rom for "bønder på byen" som vil se litt i butikkvinduene, eller som rusler rundt i gatene. I stedet for å tilpasse seg skikken dit de kommer, tar mange Oslo-folk med seg denne holdningen dit de flytter, og da blir de faktisk sett på som egoistiske og frekke der de presser seg frem mellom "bønder på byen" og kjefter på de som går sakte i et forsøk på å være like "travel og effektiv i bybildet" som de er vant til å være fra Oslo. Anonymkode: 553c7...e32 De aller fleste oslofolk stammer fra bønder og bygda, det kan være bygda på Toten, I Afghanistan eller f.eks. Østfold og Vestfold. Jeg kjenner vel bare en som er ur-Oslo, fra Frogner, men besteforeldrene hans kommer kanskje fra bondelandet. Vi er alle litt bønder, og flytter vi på landet blir vi enda mer bønder, kanskje med poteter i egen kjøkkenhage Det kan tenkes at man må være litt frampå, egoistisk og frekk for å overleve blant bygdedyr på landet. Det er psykisk tungt å klare seg i mange av de utestengende bygdesamfunnene. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå