Gå til innhold

Nå øker smittetallene. Er det som forventet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overhodet ikke. 

• Liker 5
Skrevet

Kanskje ingen vits i å starte to tråder med samme spørsmål? Uansett, svarer da kun i denne. Nei, det er ikke overraskende at smittetallene stiger noe når flere reiser mer og man generelt kvitter seg med flere av smitteverntiltakene. 

• Liker 1
Skrevet

Av saken jeg leste i lokalavisa på søndag er jo ikke smittetallene på Svinesund så ille i hvertfall. 

4 positive av 11804 tester på 2 uker

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe problem at smittetallene øker når antall innlagte går ned. Det ble stengt ned for å unngå fulle sykehus, det er absolutt ingenting som tyder på at det blir noe problem nå. Så får de bare åpne alt som er og kutte ut alle disse ville karanteneordningene. Dette er ikke over før man kan gå ut døren uten å risikere å få en telefon om 10 dagers frihetsberøvelse. 

• Liker 9
Skrevet
Ukjent. skrev (8 minutter siden):

Det er ikke noe problem at smittetallene øker når antall innlagte går ned. Det ble stengt ned for å unngå fulle sykehus, det er absolutt ingenting som tyder på at det blir noe problem nå. Så får de bare åpne alt som er og kutte ut alle disse ville karanteneordningene. Dette er ikke over før man kan gå ut døren uten å risikere å få en telefon om 10 dagers frihetsberøvelse. 

Generelt er det vel ikke over før store deler av verden har blitt vaksinert, så vi vil nok leve med dette i lang tid til. Dog forhåpentligvis uten like strenge tiltak som vi har hatt frem til nå. 

• Liker 2
Skrevet
Capt. Obvious skrev (3 timer siden):

Generelt er det vel ikke over før store deler av verden har blitt vaksinert, så vi vil nok leve med dette i lang tid til. Dog forhåpentligvis uten like strenge tiltak som vi har hatt frem til nå. 

Hvorfor skal man fortsette med strenge regler innenlands når så godt som ingen blir alvorlig syke lenger? 

• Liker 10
Skrevet

Det er vel litt i kjappeste laget å konkludere med at vi har en stigende trend etter én dag med litt høyere tall en de foregående?

• Liker 5
Skrevet

Bare gjør dere klar for ny streng nedstengning og en hverdag med begrensninger fremover, for det kommer. Delta varianten er en super spreder.

(Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke myndighetene våre kunne følge med litt på hva som skjer i andre land nå, selv der hvor de ligger langt foran oss mtp vaksinering.)

• Liker 3
Skrevet

Da er det jo bare å takke alle de som i "solidaritet med de svake og sårbare" nå er fullvaksinerte og reiser på "helt nødvendige reiser". 

Kjefte på andre som er usikre på vaksinen og dermed må holde seg mer i ro, det er mange god til. Men å følge egen påståtte tankegang når muligheten til å reise er der, det er noe annet...

• Liker 5
Skrevet (endret)
MorTil2 skrev (2 minutter siden):

Da er det jo bare å takke alle de som i "solidaritet med de svake og sårbare" nå er fullvaksinerte og reiser på "helt nødvendige reiser". 

Kjefte på andre som er usikre på vaksinen og dermed må holde seg mer i ro, det er mange god til. Men å følge egen påståtte tankegang når muligheten til å reise er der, det er noe annet...

Altså hva er det dere vil egt? Først mas om at alle skal vaksineres. Og nå som folk er fullvaksinerte så kan de heller ikke få livet sitt tilbake? Hva er det du forventer at folk skal gjøre liksom. Sitte å vente på ubestemt tid?

jeg ble kalt inn til vaksine mye tidligere enn de på min alder (er i 20 årene), og er nå fullvaksinert. Og gjett om jeg skal reise og med god samvittighet

Endret av AnonymBrukern
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBrukern skrev (6 minutter siden):

Altså hva er det dere vil egt? Først mas om at alle skal vaksineres. Og nå som folk er fullvaksinerte så kan de heller ikke få livet sitt tilbake? Hva er det du forventer at folk skal gjøre liksom. Sitte å vente på ubestemt tid?

jeg ble kalt inn til vaksine mye tidligere enn de på min alder (er i 20 årene), og er nå fullvaksinert. Og gjett om jeg skal reise og med god samvittighet

For meg er det dobbelkommunikasjon å kritisere de som er usikker på vaksinen, og mene at de er grunnen til en evnt økning i smitten, samtidig som en selv som vaksinert velger å reise og dermed, ganske beviselig hvis vi ser noen få mnd tilbake i tid og på importsmitten, helt bevisst kan dra smitte med seg inn i landet.

Man må velge - enten så lar man folk gjøre som den enkelte vil og respekterer det. Om det er slik du har valgt det - så reis. Men har man valgt å gå ut med kraftig kritikk av de som ikke vaksinerer seg, da må man la ord følge handling, og la være å reise, slik at man ikke utsetter de som ikke kan vaksinere seg for nye varianter og økt smitte.

Jeg har for øvrig aldri mast om at alle skal vaksineres, da jeg tror at vi ville ha kommet langt med det som var plan A til å begynne med: å vaksinere alle i risikogrupper og deretter alle friske over 45 år.

• Liker 4
Skrevet
MorTil2 skrev (Akkurat nå):

For meg er det dobbelkommunikasjon å kritisere de som er usikker på vaksinen, og mene at de er grunnen til en evnt økning i smitten, samtidig som en selv som vaksinert velger å reise og dermed, ganske beviselig hvis vi ser noen få mnd tilbake i tid og på importsmitten, helt bevisst kan dra smitte med seg inn i landet.

Man må velge - enten så lar man folk gjøre som den enkelte vil og respekterer det. Om det er slik du har valgt det - så reis. Men har man valgt å gå ut med kraftig kritikk av de som ikke vaksinerer seg, da må man la ord følge handling, og la være å reise, slik at man ikke utsetter de som ikke kan vaksinere seg for nye varianter og økt smitte.

Jeg har for øvrig aldri mast om at alle skal vaksineres, da jeg tror at vi ville ha kommet langt med det som var plan A til å begynne med: å vaksinere alle i risikogrupper og deretter alle friske over 45 år.

Aha da skjønner jeg hva du mener. Jeg er hverken for eller mot vaksine, så hva andre gjør bryr jeg meg lite om. Eneste grunnen til at jeg vaskinerte meg var for å kunne reise igjen. Men om folk ikke vil vaksinere seg så er det helt ok!! 

• Liker 1
Skrevet

Kommer nok en ny runde snart er jeg redd for. Uff føles som det vil ingen ende ta.

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, reiseglad said:

Køene på Svinesund er kilometerlange, folk står som sild i tønne på OSL. Er du overrasket? 
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/212-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge.ohapmwofC?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1

Har du lest saken du selv linker til? Eller har du bare hengt deg opp i at tallet var høyere på mandag enn på søndag?

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende.

• Liker 1
Skrevet
Ukjent. skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal man fortsette med strenge regler innenlands når så godt som ingen blir alvorlig syke lenger? 

Det er jo det jeg ikke håper vil skje; at det ikke blir nødvendig med strenge tiltak igjen om den indiske varianten (delta) sprer seg. Men det kan vi jo dessverre ikke vite helt ennå. Myndighetene bommet ganske greit etter fjorårets sommer, og det er fortsatt ganske mange uvaksinerte når vi nå skriver juli i kalenderen om ikke så lenge, så vi er ikke ferdig med dette helt ennå. 

• Liker 1
Skrevet

Smittetrenden er synkende og vaksinene beskytter godt mot alvorlig sykdom også for deltavarianten. Ingen grunn til å stenge ned igjen nå. Nå er det bare å åpne opp og innse at pandemien er over i Norge.

• Liker 4
Skrevet
brainstorm skrev (5 timer siden):

Har du lest saken du selv linker til? Eller har du bare hengt deg opp i at tallet var høyere på mandag enn på søndag?

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende.

De har endret teksten i lenken som ble lagt ved. I dag tidlig sto det at trenden var økende.

Skrevet
Just now, reiseglad said:

De har endret teksten i lenken som ble lagt ved. I dag tidlig sto det at trenden var økende.

Ok, men så bra, da kan du endre saken da. Eller sakene, for du startet vel to like tråder? Enten det eller vente og håpe at trenden øker igjen i morgen. :) 

• Liker 1
Skrevet

14-dagerssnittet (som VG bruker i beregningen sin) er fortsatt hårfint sykende, mens 7-dagerssnittet er hårfint stigende. Delta har hatt en klar stigning, men den utgjør fortsatt en liten andel av totalen så den skjules foreløpig av reduksjonen i de andre variantene.

• Liker 1
  • Opprett ny...